Volume geluidskaart in digitale of analoge domein?

Pagina: 1
Acties:

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik wil een geluidskaart direct gaan aansluiten op eindversterkers (6.1 kanaals). Ik zit zelf te denken aan de Auzentech X-Meridian, een mooie HD geluidskaart met goede analoge outputs. Ik werd echter door sommige mensen gewaarschuwd dat een externe volumecontroller toch wel gewenst is. Dit zou te maken hebben dat attenuatie op de geluidskaart in het digitale domein gebeurd (dus voor de DAC's), waardoor je dus relatief minder dynamiek en meer ruis krijgt bij lagere volumes.

Is dit waar?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ja, voor zover ik weet wordt volumeregeling inderdaad digitaal gedaan, en is de DAC de laatste stap. Ik gebruik altijd een losse mixer achter mn pc's, ook omdat dat t combineren met andere geluidsbronnen gemakkelijk maakt. Het lijkt me wel dat een voorversterker met 6.1 support dus op zijn plaats is...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

In verreweg de meeste gevallen is dat correct ja. Er zullen vast wel enkele uitzonderingen zijn. Een externe 6.1 regeling is dus wel wenselijk (en duur).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 09:20
Volgens de specs is dit een 24-bit kaart. Dit betekend dat je het geluid 256x (of 48dB) kan verzwakken, en nog steeds een dynamisch bereik van 16-bit overhoud.
Vermits de meeste bronnen toch nog 16-bit zijn, en dat het anders zeker op het stilste niveau waarschijnlijk toch al niet hoorbaar is als je nog een paar bits zou missen, denk ik dat dat in de meeste omstandigheden wel zou voldoen.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Adion schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:21:
Volgens de specs is dit een 24-bit kaart. Dit betekend dat je het geluid 256x (of 48dB) kan verzwakken, en nog steeds een dynamisch bereik van 16-bit overhoud.
Vermits de meeste bronnen toch nog 16-bit zijn, en dat het anders zeker op het stilste niveau waarschijnlijk toch al niet hoorbaar is als je nog een paar bits zou missen, denk ik dat dat in de meeste omstandigheden wel zou voldoen.
16 bits blijft 16 bits. Ga je volume toepassen, dan wordt dat gewoon minder. Je moet dus niet vanuit die 24 bits gaan rekenen. Daarnaast verlies je een groot deel van je dithering, en dus weer extra resolutie van je orginele track.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?