Toon posts:

Plan voor netwerk... goed idee ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort ADSL en ik wil dit samen met een netwerk laten functioneren. (4 pcees) Ik heb een plaatje gemaakt van hoe ik het netwerk wil gaan opzetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/st6_clan/network.gif

Zoals je ziet wil ik dus het netwerk tussen de 4 pc's apart houden van het ADSL netwerk en ISDN netwerk. Dit omdat er anders misschien storingen komen als iemand een grote file over het LAN netwerk gooit. Maarja, is dit een goed plan ? Of gaat dit niet werken ?

Ten tweede heb ik nog een vraagje, als ik mn ADSL dmv een HUB verdeel over 2 pc's, wordt de bandwijdte dan vast verdeeld over de 2 pc's (dus ieder krijgt de helft an mn adsl capaciteit) of wordt het variabel verdeeld (dus als pc 1 flink aan het downloaden is en de ander doet nix, dat die dan toch de volle capaciteit tot z'n beschikking krijgt)

Alvast bedankt ! :)

Verwijderd

1. Gefeliciteerd met je bijna-ADSL-aansluiting.

Zoals jij het getekend hebt kan het in theorie wel, maar je moet dan wel die machines met 2 netwerkkaarten aan 2 HUB's de goede routing geven: wanneer sturen ze verkeer naar kaart 1 (dus HUB1) en wanneer naar kaart 2 (dus HUB2). Best een hoop gedoe, ik zou het gewoon bij 1 HUB houden waar je alle PC's op gooit, desnoods neem je een switch als je van plan bent veel grote files over te gooien.
Indien mogelijk zou ik een servertje neerzetten die het internetverkeer regelt, een Linuxbak bij voorkeur 8-).

Je laatste veronderstelling is juist: die bandbreedte wordt niet vast verdeeld (in iedere geval niet als je het via een routertje (servertje) laat lopen). Gebruikt PC 1 alleen het internet dan krijgt PC 1 de volle bandbreedte tot zijn beschikking.

Suc6 en mocht je nog vragen hebben, posten!

Verwijderd

waarom prik je die adsl verbinding niet in de hub waar al de 4 pc's aanhangen? te weinig ip's? dan neem je een idd. een routertje (486, P1) met weinig erin behalve 2 netwerkkaarten die aan de ene kant aan het netwerk zitten, en aan de andere kan aan internet.

en dat isdn kan je ook wel wegdoen toch? of wil je het voor telebankieren gebruiken?

storingen met filetransfers vallen reuze mee hoor! en desnoods neem je een officelink (goedkope, +/- 300 piek) switch als je echt 10gb per dag moet kopieren :)

greetz,

Jasper

Verwijderd

Nja ik doe het makkelijker ,

ik heb gewoon een 486 100 mhz 16 mb mem

prik 2 netwerk kaarten erin in me eigen 100 mbit en in de server 100 mbit en de 4 anderen allemaal 10 mbit

en gaat lekker

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Neem een switch, omdat je nogal veel grote files over je netwerk wilt gooien, is een switch beter. Deze verdeeld het verkeer op de juiste manier!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."