Probleem met geheugen

Pagina: 1
Acties:

• rubenvanvliet
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een oud moederbord met een P4 1,5Ghz processortje. Ik wilde dit gebruiken om een simpel media centertje te bouwen. Voornamelijk om muziek en misschien af en toe er een filmpje op te kijken. Toen ik er geheugen in stopte kwam en windows xp media center installeerde ging alles prima.

Toen ik eenmaal het media center ging gebruiken starte de computer regelmatig uit het niets op.. Ik heb toen het automatisch opnieuw opstarten uitgezet en zag toen het blauwe scherm.. Ik hier hierna meerdere malen de pc opnieuw opgestart en kreeg steeds verschillende blauwe schermen te zien..

Mijn conclusie hieruit was dat waarschijnlijk het geheugen kapot was. Ik heb vervolgens Windows Memory Diagnostic gedraait en memtest86 en idd zag ik een aantal fouten verschijnen.

Ik heb vandaag dus niet geheugen gehaald en dat in de pc gestopt.. vervolgens heb ik dit getest op dezelfde manier als hierboven en helaas.. weer verschenen er een aantal fouten..

Wat kan nu het probleem zijn? Is er een manier om daarachter te komen? Is mijn processor niet goed, of zijn de geheugensloten van het moederbord niet goed meer?

Iemand misschien een idee hoe ik erachter kan komen wat er kapot is?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:31

henri8096

BIM is not a software!

-welk mobo?
-welk geheugen?
-welke voeding?
etc.

Zonder deze info is het een beetje gokken en koffiedik kijken.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• rubenvanvliet
  • Niet online
Hehe, ja dat bedacht ik idd later ook :)

Het is een P4S800 moederbord, vandaag nieuw Corsair 256 mb valueselect gehaald, en ik heb een coolermaster cavalier 4 kast met een 300 Watt voeding. De voeding zat daar al in..
Voor de specs daarvan zie: http://www.coolermaster-e...tle=+CAV-T04+Cavalier%204

Verder zit er een dvd spelertje in, een dvd brandertje een Ati 9200SE, een linksys netwerkkaartje een sata controller met een WD 120 schijf.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om welke fouten gaat het exact? Zo kunnen (extreem veel) fouten in o.a. test 5 liggen aan een gare cache van de CPU.

• rubenvanvliet
  • Niet online
Er komen idd pas fouten naar voren om het moment dat memtest86 begint aan test 5. Eerder verschijnen er geen fouten adressen. Processor dus waarschijnlijk kapot?

Edit: De error's die ik in beeld kreeg bij een blauw scherm zijn volstrekt willekeurig.. Bij memtest86 zijn het volgens mij iedere keer dezelfde adressen waar het fout gaat.. maar dat is wel geheugenslot afhankelijk..

[ Voor 40% gewijzigd door rubenvanvliet op 28-11-2006 16:17 ]

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Disable de cache van je processor in je BIOS en doe dan een test. Op die manier weet je of het je processor is of je geheugen.

• rubenvanvliet
  • Niet online
Oke thx, dat is idd nog wel even een goede test. Ik neem aan dat ik dan mijn level 2 cache moet uitschakelen?

• rubenvanvliet
  • Niet online
Helaas.. ik heb net mijn level 2 cache uitgezet en zie nog steeds foutmeldingen in memtest.. Ik kan dus niet concluderen of mijn processor kapot is of niet..

Is er nog een andere optie om te testen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien je het geheugen min of meer hebt uitgesloten dmv vervanging, zou ik toch tot een zekere hoogte de CPU verdenken. Schroef de FSB terug en/of geef het iets meer voltage en kijk of de memtest goed doorkomt. Heb je geen andere P4 liggen om mee te testen?

• rubenvanvliet
  • Niet online
Ik ben aan het eind van de avond weer terug gegaan naar de mycom om mijn gekochte geheugen terug te brengen. Ze zeiden daar dat het aan het moederbord zou moeten liggen, na mijn verhaal aangehoord te hebben.. Ik ben daar alleen nog niet zo zeker van..

@BalusC: Waarom zou ik de fsb terugschroeven van de cpu en/of het voltage iets verhogen? Ik snap niet waarom de cpu dan wel goed zou moeten werken.. Als het cache geheugen kapot is, dan doet ie het toch zoiezo niet meer? Kan je dit iets beter uitleggen?

Verwijderd

als het cache geheugen kapot is helpt dit idd niets, maar als de cpu zelf kapot is kan dit helpen

Verwijderd

erg simpel
een proc bestaat uit transisters die aan en uit schakelen.
Hoe klein of groot de transistor is maakt niet uit
Als de transister versleten is dan laat hij minder snel de stroom door of houd het niet goed vast .

Door de bus te verlagen schakel de transistor minder snel en krijg dan meer tijd er voor .
Door de stroom te verhogen krijg de transistor meer spanning zodat hij beter kan schakelen en of vast houden.

het zal niet precies zo werken maar het is een soort idee van

pc ik heb nog een proc liggen en p4 1,7g
mog je in de buurt van rotterdam zitten dan kan je die lenen of overnemen (deze is in orde)

• rubenvanvliet
  • Niet online
Maar als de cpu kapot is, dan kan ik toch nooit een goede memtest draaien? Ik zal het wel proberen, maar ik heb totaal geen idee wat voor conclusies ik nu moet trekken wanneer ik wel of geen errors zie in memtest.. Kan iemand het nog wat verhelderen :)

Oke, bedankt! Ik ga het zo even proberen

PS.thx, bedankt voor je aanbod. Ik woon helaas in utrecht. Maar als mijn cpu kapot is hoor ik graag wat je ervoor wilt hebben :)

[ Voor 26% gewijzigd door rubenvanvliet op 28-11-2006 22:44 ]

• rubenvanvliet
  • Niet online
Ik heb net even in de bios naar de instellingen gekeken. Ik kan helaas niet een lagere FSB pakken omdat het moederbord minimaal een FSB van 100Mhz wilt.. Aangezien dit ook de FSB van mijn cpu is.. gaat dit dus niet lager..

Wat ik wel heb geprobeerd is mijn cpu een paar procenten over te klokken (dit was het enige wat in kon instellen..) helaas zie ik dan ook errors verschijnen in memtest..

@suijkerbuijk: Wat wil je voor je 1,7 Ghz cpu hebben? Voor een leuk prijsje wil ik de gok nog wel nemen dat de cpu kapot is..
Pagina: 1