t.net Meuktracker linux/mac/win software plotten?

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34
Mod's, en andere geintresseerde lui,

Het viel mij laatst op dat er wel heel erg veel software voor linux en nos door de meuktracker heen loopt
en het leek mij leuk om hier een grafiekje van te bakken.

Hoeveel procent van de paketten draaien er op linux, windows, en mac, en hoeveel draaien er alleen op linux, mac, of windows.

Uiteraard netjes weggezet tegen de tijd sinds de eerste meuktrack.

Hoewel t.net natuurlijk in het begin ook games in de meuktracker had, denk ik dat er toch een serie erg leuke grafieken uit kunnen komen.
Is die een idee voor een feature/review?

Of is er een probleem als ik de meuktracker zelf ga spideren/screenscrapen om tot deze gegevens te komen?

openkat.nl al gezien?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Als je eens per uur (of 4 oid) de nieuwste artikelen eruitsjort (bijvoorbeeld mbv rss), lijkt het me dat je niet te veel load genereert en niet echt een probleem vormt /en/ je voorziet ons van hippe grafiekjes waar iedereen dol op is.

Ik vind het een puik plan.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Femme is ook dol op grafiekjes, dus als hij het nut ervan inziet zal hij ze vast wel willen maken.
Ik weet alleen niet precies wat je nu precies voor data verwacht af te lezen?
Verder hoort dit topic eerder in Frontpage Algemeen thuis dan in Non-Windows Operating Systems dus ik move hem even :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• killercow
Ik wil eigenlijk wel zien wat bijvoorbeeld het percentage non windows programma's is, En dan zien of er groei is ten opzichte van het aantal geposte windows programma's.

Ik post dit netjes op t forum omdat het voor jullie een vreselijk simpele query is, en via screenscrapen iedereen een enorme bult moeite kost (jullie servers, mijn code)

De laatste tijd zie ik bijvoorbeeld mintens een mac, en een linux programma in de nieuwste vier programma's staan (op de momenten dat ik handmatig kijk that is).

Ik kan met niet voorstellen dat dat vroeger ook zo was, en ik denk eigenlijk dat je hier ook leuk de groei van het aantal linux gerelateerde nieuwsberichten etc aan kunt koppelen om een mooie redelijk nette groei grafiek neer te zetten.

Balmer roept al jaren "developpers,developpers,developpers" maar zitten die "developpers" nog wel echt op zijn platform? of zijn ze langzaam aan aan het overstappen naar andere platformen.

Probleem kan zijn dat veel sofrware niet netjes in de bug-tracker staat, en je bijvoorbeeld niet bij alle software *bsd hebt staan als de software bijvoorbeeld via de linux emulatie layer wel op *bsd draait. Ook zal er een vertekend beeld optreden bij dingen als drivers, en service packs, omdat linux hier minder/anders aan doet.

Voor linux heb je immers gewoon nieuwe kernels, met daarin de meeste nieuwe drivers, en op windows heb je voor elke chipset, en soundcard een bult driver updates.

Het lijkt mij in ieder geval interessant genoeg om eens wat leuke plaatjes van te maken, en misschien is er zelfs wel genoeg stof om er een meer pagina's tellende feature van te bakken.

openkat.nl al gezien?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat als je een groei zal zien van non windows programma's? Welke conclusies wil je hieraan verbinden? Het zegt namelijk niet zo veel gezien het voorkomen van meer non windows meuk verschillende oorzaken kan hebben:

- Voorkeur van de meuk poster
- Meer non windows meuk posters dan voorheen
- Meer releases (bv minor) van non windows software dan windows software
- Tijdelijk effect (zo zie je vaak ook een "bakje" mac meuk gepost worden en daarna langere tijd niets
- Submitters moeheid (minder input voor meuktracker door bepaalde mensen)
- Meer activiteit van een groep mac / linux submitters
Ook zal er een vertekend beeld optreden bij dingen als drivers, en service packs, omdat linux hier minder/anders aan doet.
Maar onder linux heb je weer diverse distributies waar verschillende versies van gemeukt worden , verschillende versies kernel etc.

Ik denk niet dat je het objectief en eerlijk kunt vergelijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Bor op 28-11-2006 19:04 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• killercow
Bor de Wollef schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:01:
Wat als je een groei zal zien van on windows programma's? Welke conclusies wil je hieraan verbinden? Het zegt namelijk niet zo veel gezien het voorkomen van meer non windows meuk verschillende oorzaken kan hebben:

- Voorkeur van de meuk poster
- Meer non windows meuk posters dan voorheen
- Meer releases (bv minor) van non windows software dan windows software
- Tijdelijk effect (zo zie je vaak ook een "bakje" mac meuk gepost worden en daarna langere tijd niets
Dan, weten we ongeveer waar we aan toe zijn, ik vindt het leuk om dit soort informatie te ontdekken, de data is er, de conclusies nog niet, en die kunnen dan (mits er zo veel over te vertellen valt) dus mooi in een feature beschreven worden. Hoeveel procent van de software die in ontwikkeling is (dus zonder updates) doet het op elk platform, en verschuift dit per jaar, of verandert er eigenlijk helemaal niets? de hele Open Source beweging, betekend dit iets? groeit dit, krimpt dit?, zijn er andere trends?
Ik weet het niet, ik heb vermoedens, en ik heb hoop op een bepaalde uitkomst, en wellicht dat jij hoopt op een andere uitkomst,maar daar gaat het niet om, toch?

openkat.nl al gezien?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

killercow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:04:
[...]

Dan, weten we ongeveer waar we aan toe zijn, ik vindt het leuk om dit soort informatie te ontdekken, de data is er, de conclusies nog niet, en die kunnen dan (mits er zo veel over te vertellen valt) dus mooi in een feature beschreven worden. Hoeveel procent van de software die in ontwikkeling is (dus zonder updates) doet het op elk platform, en verschuift dit per jaar, of verandert er eigenlijk helemaal niets? de hele Open Source beweging, betekend dit iets? groeit dit, krimpt dit?, zijn er andere trends?
Ik weet het niet, ik heb vermoedens, en ik heb hoop op een bepaalde uitkomst, en wellicht dat jij hoopt op een andere uitkomst,maar daar gaat het niet om, toch?
Ik heb eigenlijk geen hoop op een uitkomst. Het zou mij om het even zijn. Ik stel alleen dat je op basis van de info uit de meuktracker zoals die nu op de frontpage is te zien niet de vragen kunt beantwoorden die jij nu schetst. Er zijn simpelweg veel meer variabelen in het spel dan alleen het platform van de meuk die in de tracker staat.

Ofwel: grafiekjes is een leuk plan; er conclusies aan trekken in de orde zoals jij ze aangeeft kan niet op een objectieve manier.

Wat je bv wel kunt onderzoeken is of er bepaalde trends zijn in het verschijnen van nieuwe meuk. Het is namelijk zo dat lang niet alle submits ook echt in de tracker komen. Deze worden eerst nog door een mod / admin gecontroleerd en op waarde beoordeeld. Pas als de gesubmitte meuk aan bepaalde voorwaarden voldoet komt het in de tracker.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 28-11-2006 19:08 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:10
Statistieken zijn in vrijwel elke richting te (ver)draaien. Inderdaad, een nauwelijks gebruikt progsel met iedere week een minor update zal de boel vertekenen t.o.v. een door vrijwel idereen gebruikt progsel wat inmiddels redelijk stabiel is.

Afgezien daarvan vind ik het een puik idee, alleen de vraag blijft hoe je dit in statistieken kan gieten die iets zeggen...

- Alleen major releases?
- Statistieken per progsel/platform 1x per maand (dus onafhankelijk van het aantaal releases)?
- Platform? Windows, maar ook onder Wine == ook linux?

Lastig om hieruit iets zinnigs te fabriceren denk ik, maar nonetheless : op zich top idee! _/-\o_

(ik bedoel, die webstatistieken per browser/OS zijn ook redelijk vern**kt om diverse redenen)

Whatever

Pagina: 1