[WLAN] Regelmatig geen ip-adres via DHCP

Pagina: 1
Acties:

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Ik heb regelmatig dat de ingebouwde WLAN kaart in m'n iMac geen ip-adres via DHCP krijgt; hij heeft dan een 169.x.x.x adres. Het vreemde is dat het de ene keer wel goed gaat en een andere keer niet; er is tussentijds niet veranderd aan de instellingen of de opstelling van de apparaten. M'n opstelling is als volgt:

Kabelmodem ---> Router (DHCP) ---> Access point ---> [muur] ---> iMac

Kabelmodem is een Motorola Modem van @Home
Router is een Sitecom DC-202 (deze draait DHCP)
Access point is een Linksys WAP54G
iMac is het meest recente 20" model met een ingebouwde Airport.

Ik heb zelf de volgende dingen gedaan/gecontroleerd:
- Via UTP inprikken op router -> werkt
- Signaalsterkte draadloze verbinding gecontroleerd -> ontvangst is volgens Mac OSX goed tot zeer goed (zit ook maar een muur en een paar meter tussen AP en iMac)
- AP of Airport uit- en aanzetten

Het vreemde is dat het laatste soms helpt, maar soms ook niet. Ik maak ook gebruik van WPA2 personal. Ik heb op internet en hier geen soortgelijk probleem gelezen of een oplossing gevonden. Kunnen jullie helpen :)

Verwijderd

ik zou zeggen probeer een andere pc, dan weet je waar het probleem zit.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22

DJ

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Ik heb ook de WAP54G en ik denk dat het hem daar in zit. Heb je de laatste FirmWare er al in zitten? En heb je de driver voor je Wireless kaart al geupdate (voor zover dat kan op een Mac?). Dat was bij mij namelijk de oplossing.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
@Sjante: goede suggestie. Ik heb hier helaas geen pc met wireless kaart staan, maar misschien kan ik iemand met laptop + wireless kaart even vragen te komen testen :)

@DJ: volgens mij zit de laatste firmware op de Linksys. Welke firmwareversie heb jij? Ik zal eens kijken of er een update beschikbaar is voor de Airport kaart.

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Firmwareversie van de Linksys WAP54G is v3.04 (datum 31/10/2005). Dit is volgens mij ook de laatste versie. Versienummer van de Airport Exterme Card is 4.80.46; volgens mij ook de laatste versie.

Ik las vandaag op de Apple support forums dat ik niet de enige ben met dit probleem. Hopelijk komt Apple binnenkort met een oplossing, want dit werkt niet lekker :N

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:42
Gewoon een vast IP instellen? Kan je verder geen tijd instellen hoe lang het systeem wacht tot hij een adres krijgt? Misschien dat het daar aan ligt.

Verwijderd

welke versie heb je van de WAP54G?

van versie 1 en 2 is dit de nieuwste FW voor de versie 3 of 3.1 is er al een 3.08.2

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
@sjante: firmwareversie is v3.04. Het model zelf is v2.
edit: DHCP lease tijd nog niet naar gekeken, maar die staat volgens mij wel goed. Zal vanavond 's een blik werpen.

@djluc: statisch ip geprobeerd en biedt helaas geen soelaas. Het enige wat helpt is de Airport in OSX uit- en dan weer aanzetten. Als de verbinding er eenmaal is, dan is de snelheid redelijk (3 tot 4 Mb(yte)/s).

Ik houd het voorlopig op gare drivers, maar verdere suggesties zijn uiteraard van harte welkom :)

[ Voor 13% gewijzigd door JC op 29-11-2006 14:26 ]

• TheJoxer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05-2025

TheJoxer

Nou ja, dat dus....

Heb je niet toevallig in de buurt een zelfde soort AP staan die het zelfde SSID broadcast?
Dan gaat je NIC namelijk hoppen ;)
Dus kan het zijn dat je op de verkeerde AP tercht komt.

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Nee, ik kan geen AP ontdekken die dezelfde SSID broadcast. Ik denk een voorlopige oplossing gevonden te hebben door een instelling in OSX. In de systeemvoorkeuren ga je naar het onderdeel 'Netwerk'. Daar selecteer je de Airport in het onderdeel Show. Op het eerste tabblad klik je op 'Options' en vervolgens vink je de optie 'Disconnect from wireless network when I log out' aan.

Elke keer dat ik m'n iMac heb gestart (stuk of vier keer nu) krijgt ie netjes een IP-adres via DHCP. Apart maar het lijkt te werken :D
Pagina: 1