Passieve subwoofer op Sony STR-DE435

Pagina: 1
Acties:
  • 459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:53
Ik heb al wat zoekopdrachten ertegenaan gegooid maar nog niet echt een antwoord op mijn vraag gekregen:

Ik ben in het bezit van een Sony STR-DE435 versterker. Hierop heb ik 5 speakers hangen, waarvan de 2 voorspeakers vrij grote speakers zijn die tevens mijn bass weergeven.
Gisteren heb ik van een vriend 5 sattelites gekregen die ik op mijn versterker wil gebruiken.
Echter, dan ben ik wel mn bass kwijt.

Ik kan nu voor weinig een passieve subwoofer krijgen, maar als ik in de handleiding kijk van de STR-DE435 kan er alleen een actieve subwoofer op.

Op sommige forums/websites kwam ik ook tegen dat je een passieve subwoofer eventueel aan kan sluiten op je front-speaker uitgangen.
Is dit een optie voor mij? Ik verwacht geen mega-bass geluiden maar wel vergelijkbaar met mn bestaande speakers.

Ter info: de handleiding van mn STR-DE435 versterker
De subwoofer is een 100watt passieve subwoofer, afkomstig uit een Sony DAV-S800 homecinema set.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een passieve sub kan je gewoon op je versterker aansluiten, ALS hij daarvoor de juiste aansluitingen kent. En dat moeten dan 4 klemmen/aansluitpunten zijn zodat je de sub op L en R van je receiver aan kan sluiten. Sommige van subs hebben weer outputs waar je de sattelites op aan kan sluiten.
Als de sub maar 2 klemmen/aansluitpunten heeft, dan moet je deze op L of R aansluiten. Nadeel: Je hoort alleen de bas van dat kanaal en kans dat je receiver dit niet leuk vind is aanwezig.

Nog een nadeel van een passieve sub, die je op deze manier aansluit: je kan zijn volume niet apart regelen. Dus je loopt de kans dat ie veeeeeel te hard gaat, of juist veel te zacht.

Nog iets om rekening mee te houden: er zijn sattelites die het niet leuk vinden als ze bas aangeboden krijgen.

Sowiso lijkt me dat je achteruit gaat in kwaliteit als je van een full-size stereo opstelling naar een sattelite 5.1 opstelling gaat, met een niet bijpassende sub en je geen aparte volumes kan regelen.
Als ik jouw was zou ik maar 3 sattelites gebruiken: 1 als center, 2 als rear en de rest laten zoals het nu is.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 28-11-2006 20:27 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
remco_k schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:23:
Een passieve sub kan je gewoon op je versterker aansluiten, ALS hij daarvoor de juiste aansluitingen kent. En dat moeten dan 4 klemmen/aansluitpunten zijn zodat je de sub op L en R van je receiver aan kan sluiten. Sommige van subs hebben weer outputs waar je de sattelites op aan kan sluiten.
Als de sub maar 2 klemmen/aansluitpunten heeft, dan moet je deze op L of R aansluiten. Nadeel: Je hoort alleen de bas van dat kanaal en kans dat je receiver dit niet leuk vind is aanwezig.

Nog een nadeel van een passieve sub, die je op deze manier aansluit: je kan zijn volume niet apart regelen. Dus je loopt de kans dat ie veeeeeel te hard gaat, of juist veel te zacht.

Nog iets om rekening mee te houden: er zijn sattelites die het niet leuk vinden als ze bas aangeboden krijgen.

Sowiso lijkt me dat je achteruit gaat in kwaliteit als je van een full-size stereo opstelling naar een sattelite 5.1 opstelling gaat, met een niet bijpassende sub en je geen aparte volumes kan regelen.
Als ik jouw was zou ik maar 3 sattelites gebruiken: 1 als center, 2 als rear en de rest laten zoals het nu is.
Huh? Ik weet dat jij heel veel van audio afweet, maar dit snap ik eventjes niet.
Passief kan toch ook gewoon met een eigen ingebouwde versterker zijn? Alleen dan over de voorkanalen gelust aangesloten. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

heracles schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:33:
Huh? Ik weet dat jij heel veel van audio afweet, maar dit snap ik eventjes niet.
Passief kan toch ook gewoon met een eigen ingebouwde versterker zijn? Alleen dan over de voorkanalen gelust aangesloten. ?
Passief met een eigen (al dan niet ingebouwde) versterker heet actief. ;)
Dit staat los van het feit of je de sub via een lijningang aansluit of de luidspreker aansluitingen van je fronts doorlust via de sub.

Als die passieve sub van TS een beetje de moeite waard is, zou ik op zoek gaan naar een leuk monoblock of een stereo eindversterker die naar mono te bridgen is. Die combinatie (versterker en sub) is dan prima te gebruiken als actieve sub, en kun je gewoon op 't LFE kanaal van die Sony aansluiten.

Edit: als ik dat plaatje van die DAV-800 sub bekijk, zou ik niet eens de moeite nemen om er een leuke eindbak bij te zoeken. Je kunt dan beter zoeken naar een 2e-hands actieve sub van JBL, Kef, Teufel, etc.
En het zou me niet verbazen als die sub niet passief blijkt te zijn: in dat kleine receivertje past nooit van z'n leven een leuke versterker die iets met een 100W passieve sub aankan... Heb echter niet verder gezocht naar de specs van die DAV-800, dus wie weet...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 28-11-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:53
Of de sub de moeite waard is weet ik niet, want ik ken dat ding verder niet.
Hij zag er alleen qua specs wel redelijk uit, en qua design komt ie goed mee met de rest van de set.

Maar ik denk dat ik het advies van remco maar ga opvolgen.. mocht ik ooit tegen een leuke actieve sub aanlopen, dan ga ik daar wel voor.

iig bedankt voor het ophelderen van mijn situatie!

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:54:
[...]
Passief met een eigen (al dan niet ingebouwde) versterker heet actief. ;)
Dit staat los van het feit of je de sub via een lijningang aansluit of de luidspreker aansluitingen van je fronts doorlust via de sub.

Als die passieve sub van TS een beetje de moeite waard is, zou ik op zoek gaan naar een leuk monoblock of een stereo eindversterker die naar mono te bridgen is. Die combinatie (versterker en sub) is dan prima te gebruiken als actieve sub, en kun je gewoon op 't LFE kanaal van die Sony aansluiten.
*knip*

Hoe heette dat dan ook alweer dat je je subwoofer zelf laat filteren (dat ze eerst het volledige front bereik krijgen) en dat er vanaf de sub weer kabels doorlopen naar de speakers. (Bij versterkers die geen apparte sub-out hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

heracles schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:49:
[...]

Hoe heette dat dan ook alweer dat je je subwoofer zelf laat filteren (dat ze eerst het volledige front bereik krijgen) en dat er vanaf de sub weer kabels doorlopen naar de speakers. (Bij versterkers die geen apparte sub-out hebben).
Dat heet scheidings filters. :-)
En ook die heb je weer in passieve en actieve vorm. In dit geval moet je de passieve versie hebben.

Misschien weet je het verschil tussen passief en actief maar ik zal het nog even uitleggen:

Passief:
-Geen voedingsspanning nodig
-Alle elementen in een passief apparaat werken mechanisch of met de 'spanning' van het geluid.

Actief:
-Altijd voedingsspanning nodig (230V of met een adapter)
-Gedeeltelijk werken de elementen op spanning, gedeeltelijk mechanisch (de speaker zelf)

Voor-/Nadelen:
Passief:
Voor: Geen voeding nodig, minder draad leggen.
Voor: Goedkoper
Na: Speaker soms niet optimaal passend bij versterker.
Na: Meestal geen regeling van kantelfrequentie mogelijk.
Na: Meestal geen eigen volume regeling.
Na: De passieve filters die in speakers zitten, slurpen vermogen - en gaat dus ten koste van het aangeboden vermogen. Daarbij kosten goede passieve filters best veel geld. Dus meestal zitten er in subs iets te goedkope passieve filters.

Actief:
Voor: Speaker en versterker zijn optimaal op elkaar afgestemd. 'Opblazen' doe je dus minder snel als bij passief.
Voor: Door bovenstaande meestal een super nauwkeurige weergave, ook bij hogere volumes.
Voor: Vaak eigen volume regeling
Voor: Vaak eigen kantel frequentie instelbaar.
Na: Voeding nodig
Na: duurder

Zelf heb ik bv. een actieve sub, van Sony. Als ik het goed weet zit er niet eens zo'n grote speaker in. Maar door zijn afregelmogelijkheden (fase, volume en kantel frequentie) kan ik dat relatief kleine kastje behoorlijk laten doorgaan alsof het een grotere sub is.

Alles kan stuk.

Pagina: 1