Toon posts:

[XP sp2] BSOD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc geeft verscheidene BSOD's op de raarste momenten. "IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL" en "PFN_LIST_ERROR" zijn de meest voorkomende BSOD's. Er staat nooit bij om welke file het gaat. De BSOD's verschijnen op verschillende momenten. Het gebeurt bijv. tijdens het gebruik van WMplayer, internet, etc. Bij een reboot na een BSOD blijft het systeem hangen in het "welkom-scherm". Ik heb al veel gedaan om het probleem te verhelpen, waaronder het volgende:

-clean install XP sp2
-nieuwe mobo pcchips m848a
-memtest
-andere HD
-checkdisk
-nieuwste driver voor videokaart en mobo (zoals usb-, lan-, agp- en sound-driver)
-temps van hd, cpu, videokaart en case zijn goed. Dit is gechecked via Speedfan en MBM
-ik heb alle extra hardware verwijderd uit mijn pc om hardwarematige problemen uit te sluiten.
-de oplossingen op microsoft.com worden ook niet gewaardeerd door mijn computer.
-pci-videokaart in de pc geplaatst
-last but not least heb ik de bios van mijn mobo geflashed

De specificaties van mijn pc zijn als volgt:

-AMD Athlon XP 1600+
-1x 512 mb
-mobo van Pcchips k7, m848a, sound en netwerk is onboard
-videokaart PoV FX 5900 XT 128 mb
-80 gb HD

De volgende conclusies kunnen (volgens mij) worden getrokken;
-geen hardware problemen
-geen oververhittingsproblemen
-geen drivers-problemen

Elke reactie is welkom!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

RAM gechecked?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Je noemt memtest; hoe lang heb je dit gedraaid? Een uurtje of 8 is toch wel het minumum.
En oh ja, gebruik niet de windows-versie, maar de opstartdisk-versie (mocht je dat nog niet hebben gedaan :) )

Verwijderd

Zelf heb ik een soort gelijk probleem gehad, dit werd opgelost door alle usb apparatuur te verwijderen. En de drivers van de usb te update.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, memtest heb ik al gedraaid (zie startpost). Wat ik nog niet had vermeld is dat ik memtest minimaal 16 uur heb laten draaien. Hierbij werden géén fouten gevonden. En ik heb dit idd via een opstartdiskette gedaan. Verder heb ik al mijn usb-apparatuur al losgekoppeld, dus ik werk nu met het minimale vereiste (zie startpost). En daarnaast had ik alle drivers al ge-updated.

Verwijderd

Bolle condensators op je mobo?

Verwijderd

Topicstarter
nee, de condensatoren staan niet bol, wat ik trouwens ook niet verwacht bij een nieuwe mobo van 1 maand oud.

Verwijderd

nvm beter lezen dus :P

edit: Ik mis alleen nog één ding, de voeding?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Huntkey van 400w, die nog geen half jaar oud is. Ik was idd nog vergeten te vermelden dat ik een andere voeding ook al heb geprobeerd waarbij helaas de zelfde problemen voorkomen. Waar ik trouwens niet uit kom is de juiste spanningswaarden die ik moet hebben. Hoewel dit wel een beetje uitgelegd wordt op dit net en ik geen multimeter heb, zou ik niet weten hoe ik dit verder moet uitlezen buiten programma's om zoals Speedfan en MBM. Deze 2 progjes geven namelijk onwerkelijke gegevens, terwijl alles goed is geconfigureerd. Ik heb gelezen dat ik niet alle hoop moet vestigen op zulke progjes.

• sjaaknsaak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-07-2025
Ik heb precies het zelfde probleem gehad tijdens het booten, maar alleen als ik rounded IDE cables gebruikte, en een vriend van mij had dit ook. Bij ons allebei opgelost door IDE flatcables te gebruiken. Wellicht dat dit het is?

Verwijderd

Misschien heb je er wat aan. Maar iets soortgelijks heb ik ook gehad met een Acer notebook. Het probleem werd gevonden door er Linux op te installeren. Deze liep ook vast maar gaf in de log aan dat er geheugenfouten aanwezig waren op de grafische kaart! Bij mij was dat de nVidia FX5600Go kaart. Na het vervangen van de (hele) videokaart werkte ook Windows weer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:31:
Ik heb een Huntkey van 400w, die nog geen half jaar oud is. Ik was idd nog vergeten te vermelden dat ik een andere voeding ook al heb geprobeerd waarbij helaas de zelfde problemen voorkomen. Waar ik trouwens niet uit kom is de juiste spanningswaarden die ik moet hebben. Hoewel dit wel een beetje uitgelegd wordt op dit net en ik geen multimeter heb, zou ik niet weten hoe ik dit verder moet uitlezen buiten programma's om zoals Speedfan en MBM. Deze 2 progjes geven namelijk onwerkelijke gegevens, terwijl alles goed is geconfigureerd. Ik heb gelezen dat ik niet alle hoop moet vestigen op zulke progjes.
En wat geeft het BIOS aan?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik het vraag, maar ik wist niet dat er verschillende IDE kabels waren. Zou je mij ff kort kunnen vertellen wat het verschil is. Ikzelf heb de platte "breedbek"-kabels. En ook deze kabels zijn nog geen maand oud, die zijn geleverd bij mijn nieuwe mobo.

Wanneer het geheugen van mijn videokaart slecht is, dan zou ik toch ook artifacts moeten krijgen? Want ik heb geen enkel probleem met het beeld, alles loopt prima. Ook tijdens het spelen van spellen.
Hoe kan ik verder controleren of er problemen zijn met mijn videokaart ZONDER dat ik daar Linux voor hoef te gebruiken, want ik ben geen linux-kenner.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik nu geen gegevens van mijn bios geven, aangezien ik nu op mijn werk ben :p
Die gegevens houd je nog van mij tegoed, aangezien ik om 13h alweer vrij heb.

• sjaaknsaak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-07-2025
het enige verschil is dat de platte kabels 'ingesneden' zijn in het plastic dat de aders bijeen houdt, vervolgens is hier een ronde kous omheen getrokken. De platte stekkers zijn gewoon standaard IDE, zie bijv. onderstaand plaatje. Trouwens, een verklaring heb ik niet, ik weet alleen dat ik dit probleem had en opgelost heb door standaard flatcables te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.itx-warehouse.co.uk/ProductImages/Rounded_IDE_Cable.jpg

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:32:
Misschien heb je er wat aan. Maar iets soortgelijks heb ik ook gehad met een Acer notebook. Het probleem werd gevonden door er Linux op te installeren. Deze liep ook vast maar gaf in de log aan dat er geheugenfouten aanwezig waren op de grafische kaart! Bij mij was dat de nVidia FX5600Go kaart. Na het vervangen van de (hele) videokaart werkte ook Windows weer.
Het probleem ligt ook niet bij de grafische kaart, hij heeft al een PCI uitvoering getest. Ik heb wel eerder gehoord dat round kabels problemen vormen, vaak is dit te verklaren weiten aan interferentie. Dit gebeurd niet wanneer de kabel netjes plat is. De betere roundkabel is ook geaard.

Edit: ergens anders in een forum las ik dat iemand zijn geheugen op een te hoge snelheid had staan. Is ie bij jou wel goed ingesteld?

Edit2: Heb je hier iets aan?

[ Voor 26% gewijzigd door marquis op 28-11-2006 13:09 . Reden: Round kabel ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Is lastig probleem. Je HOEFT namelijk geen artifacts te krijgen voor defecte geheugencellen van je videokaart. De kaart heeft zelf ook een processor die vast kan lopen door die foute memorycellen. Ik kan alleen maar als tippie geven probeert 's een andere videokaart. Kijk of het dan nog voorkomt. Dan hoef je ook geen Linux te installeren.
Succes

Verwijderd

oeps. net iets te snel gereply'd

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:56:
Is lastig probleem. Je HOEFT namelijk geen artifacts te krijgen voor defecte geheugencellen van je videokaart. De kaart heeft zelf ook een processor die vast kan lopen door die foute memorycellen. Ik kan alleen maar als tippie geven probeert 's een andere videokaart. Kijk of het dan nog voorkomt. Dan hoef je ook geen Linux te installeren.
Succes
Wat dacht je van een live-cd al la knoppix? :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bios geeft weinig prijs als het gaat om spanningswaarden. Het enige wat ik uit kan lezen is:
-cpu Vcore Voltage= 1.536V
-ddr memory voltage= 2.560V
-cpu temperature= 14C

de -12 lijn kan ik dus niet uitlezen. Verder heb ik weinig aan de Online Crash hulp van Microsoft. Ik heb meerdere malen rapportages verzonden waarbij vaak een onbekend probleem wordt aangegeven en dus ook geen oplossing wordt aangeboden. De keren dat er wel "meer" uitleg wordt gegeven, komen neer op mogelijke fouten van stuurprogramma's. Maar waar ik het moet zoeken, staat dan weer niet aangegeven, helaas.

Mijn geheugensnelheid heb ik automatisch laten instellen door mijn bios, maar ook met een lagere snelheid (zelf instellen) behoud ik mijn bsod's.

Verder ben ik niet zo bekend met alternatieven als Knoppix en Linux.

ook met een lagere cpu-snelheid behoud ik het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 13:40 ]

Verwijderd

Knoppix is een linux-distributie en zo moeilijk is het niet hoor.

Verwijderd

Topicstarter
idd, ik ben het al aan het verkrijgen. Over 20 min heb ik het binnen. Thnx voor de tip. Ok, wanneer ik dus ff knoppix zou gebruiken, zou ik enkel kunnen bekijken of het aan de OS ligt, toch!?! En wanneer het ook met knoppix fout zou gaan, dan weet ik direct of xp niet de boosdoener is, toch!?!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 13:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:45:
idd, ik ben het al aan het verkrijgen. Over 20 min heb ik het binnen. Thnx voor de tip. Ok, wanneer ik dus ff knoppix zou gebruiken, zou ik enkel kunnen bekijken of het aan de OS ligt, toch!?! En wanneer het ook met knoppix fout zou gaan, dan weet ik direct of xp niet de boosdoener is, toch!?!
Zo zou je het kunnen beredeneren ja

Verwijderd

Als ik de BSOD-meldingen uit de TS combineer, en er vanuit ga dat dat de enige BSOD's zijn, concludeer ik een driver aangelegenheid.

Volgens een BSOD-lijst zie ik het volgende:
0x0000004E: PFN_LIST_CORRUPT

This indicates that the memory management Page File Number list is corrupted. Can be caused by corrupt physical RAM, or by drivers passing bad memory descriptor lists.
en
0x0000000A: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Typically due to a bad driver, or faulty or incompatible hardware or software.
Ik zou van alle hardware de laatste drivers ophalen, te beginnen met je chipset, en alle drivers updaten.

Als het probleem daarna nog bestaat moet je gaan denken aan defecte hardware, wat een fout genereert bij het aanspreken door de driver.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, geweldig dat je meedenkt Compeutje, maar ik heb nu het volgende in mijn pc zitten:

-80 gb HD, 512 mb geheugen en mijn PoV FX5900 XT videokaart. Van deze onderdelen heb ik, samen met die van mijn mobo, alle drivers ge-updated. Zie eerdere posts. De hardware die ik op dit moment dus nog gebruik (het minimale dus) KUNNEN gewoonweg niet defect zijn, want dit is getest op een andere pc en door andere hardware te gebruiken.

Helaas heb ik dus nix aan driver updates gehad

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:15:
Ok, geweldig dat je meedenkt Compeutje, maar ik heb nu het volgende in mijn pc zitten:

-80 gb HD, 512 mb geheugen en mijn PoV FX5900 XT videokaart. Van deze onderdelen heb ik, samen met die van mijn mobo, alle drivers ge-updated. Zie eerdere posts. De hardware die ik op dit moment dus nog gebruik (het minimale dus) KUNNEN gewoonweg niet defect zijn, want dit is getest op een andere pc en door andere hardware te gebruiken.

Helaas heb ik dus nix aan driver updates gehad
Dan blijft als enige je moederbord als schuldige over.
Je geheugen heb je immers al uitgebreid getest met memtest :)

Je moederbord heeft overigens een aantal zaken onboard, waarvoor ook drivers nodig zijn, en die je naast je chipsetdrivers ook moet updaten. Ik neem aan, dat je dat ook gedaan hebt.

Neemt niet weg, dat onboard LAN- en geluids-chips en de aanwezige USB-poorten ook voor de nodige problemen kunnen zorgen. De USB-poorten worden overigens van drivers voorzien door je chipset-drivers, voorzover ze niet al standaard door Windows worden ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of je de vorige posts wel hebt gelezen!?! Maar nogmaals leuk dat je meedenkt hoor, maar ik denk dat jouw ideeën dubbel worden gepost, aangezien het updaten van drivers etc al aan bod is geweest. En mijn mobo is nieuw, maarja,.. dat stond ook al eerder aangegeven.

NOG EEN RAAR MOMENT OM EEN BSOD TE KRIJGEN> op het moment dat je het icoontje van je gebruikersnaam nog moet aanklikken om "in te loggen in windows"!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 16:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 16:13:
Ik vraag me af of je de vorige posts wel hebt gelezen!?! Maar nogmaals leuk dat je meedenkt hoor, maar ik denk dat jouw ideeën dubbel worden gepost, aangezien het updaten van drivers etc al aan bod is geweest. En mijn mobo is nieuw, maarja,.. dat stond ook al eerder aangegeven.

NOG EEN RAAR MOMENT OM EEN BSOD TE KRIJGEN> op het moment dat je het icoontje van je gebruikersnaam nog moet aanklikken om "in te loggen in windows"!!!!
Er is geen enkele reden om zo denigrerend te doen :/

Ik heb alle posts en je antwoorden goed gelezen, maar jij schijnt niet te begrijpen, dat jij degene bent, die het probleem heeft en hier een oplossing voor wil.

Een nieuw moederbord is geen garantie, dat er geen defecten zijn.
Testen van hardware in een andere pc, onder andere omstandigheden en met afwijkende overige hardware is ook geen garantie, dat het 100% is.

Drivers updaten was een van de eerste dingen, die je gedaan hebt. Staat ook in je startpost.

Maar Windows geeft aan d.m.v. die BSOD's, wat er aan de hand is.
Ik wens je verder sterkte met je probleem :/

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Compeutje, excuses, dat was zeker niet mijn bedoeling. Ok, ik geef toe, dat ik nogal meshuggah wordt van "het" probleem. En ja, je hebt volledig gelijk dat nieuwe hardware niet persé 100% goed hoeft te zijn. Maarja,... als nieuw spul al niet te vertrouwen is, waar moeten we dan nog het vertrouwen wél in hebben? ;)

Ik ga nogmaals Memtest draaien hopen dat'ie nu wel fouten vindt, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben :p
Pagina: 1