[FreeBSD] Inbellen via SIP voor wat commando's

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Ik heb een FreeBSD bak en via xs4all de beschikking over 2 voip nummers.

Nu wil ik dus graag via die voip/sip techniek telefonisch naar die FreeBSD bak kunnen bellen om dan een menutje met wat opties te krijgen om wat acties op die freebsd bak uit te voeren.

Dit had ik eerst ook via isdnd maar isdn is de deur uit, dat werd me te duur.
Nu kan dit vast wel met asterisk, maar dat lijkt me nogal overkill.
Er hoeft niet doorverbonden te worden of iets anders uitgebreids gedaan te worden van al die features die asterisk heeft.

Is er niet een kleine lightweight oplossing hiervoor? Zo snel is die bak niet en asterisk komt bij mij over als een behoorlijk zwaar pakket..

Ik heb me inmiddels al helemaal scheel gegoogled maar ik kom alleen asterisk, of proxy's tegen en OpenSER maar dat wil allemaal door-proxyen en dat is niet de bedoeling.. EN wat openser nou eigenlijk doet daar kom ik niet uit.. onbegrijpelijk die website (kan ook aan mijn kennis liggen)...

Heeft iemand een idee?
Of is asterisk misschien helemaal niet zo zwaar als het er uit ziet?

isdnd kon het toch ook met een simpele kleine daemon... dat moet via sip dan toch ook kunnen....

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou het gewoon met Asterisk doen, zo zwaar is het pakket namelijk helemaal niet, zeker als je de nietgebruikte opties eruitsloopt. Ter indicatie: er bestaat een distro met Asterisk voor wireless routertjes als de WL-500G van Asus, en die dingetjes moeten het doen met 16MB geheugen en een 200MHz Arm-processor (iirc)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• xzenor

xzenor

Topicstarter
dat valt inderdaad wel mee dan... ik moet het met een 400 Mhz gevalletje doen en meer geheugen dus dat moet denk ik wel lukken...

Maar als je ziet hoe asterisk ingezet wordt en hoe populair en divers het is dan lijkt het best wel groot.. En dan lijkt het nogal zonde om zoiets heftigs in te zetten voor iets wat niet echt veel gebruikt gaat worden..

't ging ook niet zo zeer om de schijfruimte, maar meer om de impact die het op ram en cpu heeft...

[ Voor 12% gewijzigd door xzenor op 28-11-2006 14:57 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hiervoor heb je inderdaad Asterisk nodig. OpenSER is alleen een SIP proxy, terwijl asterisk een complete telefooncentrale is. OpenSER zou je inzetten voor asterisk omdat OpenSER een stuk lichter is, zo hoef je niet 1000 SIP clients direct aan asterisk te hangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Nou ik heb asterisk maar geinstalleerd... ik krijg het nog niet voor mekaar om te verbinden met de sip-proxy van xs4all maar dat gaat nog wel lukken.. Er zit een behoorlijke handleiding bij en google staat ook vol met info over asterisk..