volgende maand naar australie. wat voor site maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik vertrek begin jan. voor min. 8 mnd naar australie/n-z en azie. ik heb een domein en hosting gekocht, 1.5 gb harddiskruimte en 25 gb dataverkeer. ik wil een site bijhouden voor vrienden enzo in nederland. Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen. Ik overweeg een aantal dingen:

- gallery voor de foto's online te gooien. is nu operationeel (voor o.a. feesten die ik gegeven heb enzo) en werkt prima.
- worldpress voor het blog gedeelte
- een CMS a la joomla/mambo
- forum (nog nader te bepalen welk pakket)

ik heb redelijk wat verstand van ict, alleen heb ik me niet meer verdiept in internet sites bouwen enzo, je meot wat tegenwoordig. Worldpress is erg eenvoudig in te stellen enzo, maar ik vind het nogal ehm karig, alleen een blog vind ik niet genoeg. Ik wil het liefst een uitgebreidere websites met links ed. misschein kan dit wel goed met worldpress maar ik heb het nog niet echt gevonden.

Ik vind joomla/mambo iets te uitgebreid of te onoverzichtelijk. ik heb het geinstalleerd en op zich ziet het er aardig uit. alleen weet ik niet of ik dit het best voor mijn doel kan gebruiken. Gallery2 werkt perfect, ook relaxt dat je op userniveau foto's kan uploaden (zodat enige censuur mogelijk is:P)

wat raden jullie aan/hebben jullie gemaakt voor een soortgelijke reis?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Joomla is super uitbreidbaar maar je moet wel ff er goed in verdiepen. Er bestaan op internet genoeg gratis blog makers met alle opties die je kunt bedenken.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
http://www.waarbenjij.nu/

een kennis gebruikt dit nu, is in afrika

• Tennisbal
die ken ik ook, zusje van me gebruikt hem nu ook. maar ik vind het relaxter om zelf iets te bouwen

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13

ThunderNet

Flits!

tennisbal schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:56:
[...]

die ken ik ook, zusje van me gebruikt hem nu ook. maar ik vind het relaxter om zelf iets te bouwen
een simpele cms gebruiken zoals www.etomite.org ? eventueel uitgebreid met etogal om een gallery erin te bouwen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Waarom is wordpress karig? Er zijn genoeg plugins / themes om extra functie toe te voegen...

Ik heb WP met Gallery samen gebruikt voor mijn tijd in OZ / ZO - Azie, zie http://kruyt.org/

Suc6 met je reis..

• Tennisbal
ik zit me af te vragen waarom ik uberhaupt een cms wil gebruiken. het grote voordeel lijkt me het on the fly editen van de site. maar wat wil ik eigenlijk.. foto's online pleuren, weblog draaien misschien link van de landen ofzo en het forum. is een CMS wel de juiste keuze?

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-11 22:45
probeer serendipity eens. Ik vind hem persoonlijk erg prettig werken

• Schrijver
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:40
Ik maak voor diverse site's gebruik van http://www.subdreamer.com

Blog/Articles/Fotogallerij/gastenboek en heel veel forums zijn te integreren

• Tennisbal
Schrijver schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:09:
Ik maak voor diverse site's gebruik van http://www.subdreamer.com

Blog/Articles/Fotogallerij/gastenboek en heel veel forums zijn te integreren
subdreamer ziet er ook goed uit. man lastig om een keus te maken.

de enige eis die ik heb is dat gallery2 erin te verwerken moet zijn. liefst met 1 username voor zowel forum als gallery

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

Garyu

WW

klinkt als een blog met foto's, zoals heel veel mensen die tijdelijk naar het buitenland vertrekken maken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Gewoon aanmelden bij een van de bloggingdiensten en gaan met die banaan... Mensen komen toch naar je site vanwege de inhoud, niet vanwege hoe uitgebreid je het allemaal hebt opgezet :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Unstable Element schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:05:
probeer serendipity eens. Ik vind hem persoonlijk erg prettig werken
Heb ik ook gebruikt voor m'n vriendin toen ze naar Kameroen wilde gaan. Eerst vond ze het plaatsen van plaatjes te omslachtig, maar toen ze zag dat waarbenjij.nu geld kost als je veel plaatjes wilt hosten heeft ze toch maar even de moeite genomen om te kijken hoe het werkte :+
zie het resultaat

ik heb vooraf behoorlijk wat blog-paketten vergeleken, maar vond serendipity toch één die zonder moeite en aanpassingen deed wat het moest doen. Ik het uit luiheid vooral naar iets gezocht wat enorm out-of-the-box toepasbaar was en niet naar iets wat enorm aanpasbaar was.

Wel moest ik soms even in de html-representatie van je toegevoegde tekst (kun je voor kiezen) wat breaks (herkenbaar aan <br/>) weghalen of toevoegen als ik tekst incl. opmaak vanuit MS Word copy paste.

het terugtelklokje is de optie om een stukje html in te voegen met een iframe naar een terugtelklokje :) , de rest is out of the box, je kunt ook nog categorieën aanmake voor je artikelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 12:28 ]

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 20:28
Je zou ook Mundonio.nl kunnen gebruiken; hier kun je bij iedere post / foto op een kaart aangeven waar de post geschreven is / waar de foto genomen is.
(*heb die site opgezet, zo'n maand geleden. voordeel is dat als je op Mundonio.nl je reislog maakt, je op de site kunt aangeven welke functies je mist / wat er verbeterd moet worden; dan wordt dat ook echt aangepast :))

• eth0
Met gallery is er een google map plugin, daar kan je je foto's aan een GPS positie koppelen

Voorbeeld op mijn site:

http://kruyt.org/wordpres...2.php?g2_view=map.ShowMap

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 11:09
eth0 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:59:
Met gallery is er een google map plugin, daar kan je je foto's aan een GPS positie koppelen

Voorbeeld op mijn site:

http://kruyt.org/wordpres...2.php?g2_view=map.ShowMap
he dat is best wel leuke combinatie van standaard paketten,
heb je hiervoor gebruik gemaakt van standaard plugins/modules en templates/skins?

• Tennisbal
ik ben met wordpress begonnen. het bevalt op zich eigenlijk wel. lekker simpel enzo.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, Joomla werkt imho wel aardig, maar wat ik zie van http://www.kruyt.org is wordpress in combinatie met een aantal plugins en zo ook niet slecht.

Copy.com

• eth0
GoVegan schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 14:38:
[...]

he dat is best wel leuke combinatie van standaard paketten,
heb je hiervoor gebruik gemaakt van standaard plugins/modules en templates/skins?
Ja gewoon wordpress and gallery met een google map plugin. Deze plugin werkt ook zonder wordpress.

in template/skins ed heb beetje in de CSS aanpassingen gemaakt van een theme die ik heb gekozen zodat deze beter bij mij site past. Het is nog niet helemaal af, is ongoing work.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 15:07

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Schrijver was mij voor... ik heb zelf Mambo en Joomla geprobeerd maar ben overgestapt naar SubDreamer. Het intuïtieve gebruik (ook aan de admin-kant) is heerlijk. Dat mis(te) ik bij Mambo/Joomla.
SubDreamer heeft ook een flinke gebruikersgroep waardoor plugins/skins/etc ruim voorhande zijn.

TS heeft tenslotte al een domeinnaam en ruimte gekocht én wil graag zelf een site in elkaar zetten (blijft een Tweaker hè :P), dus dit CMS kan ik van harte aanbevelen :)

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Tennisbal
MetalRush schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:58:
Schrijver was mij voor... ik heb zelf Mambo en Joomla geprobeerd maar ben overgestapt naar SubDreamer. Het intuïtieve gebruik (ook aan de admin-kant) is heerlijk. Dat mis(te) ik bij Mambo/Joomla.
SubDreamer heeft ook een flinke gebruikersgroep waardoor plugins/skins/etc ruim voorhande zijn.

TS heeft tenslotte al een domeinnaam en ruimte gekocht én wil graag zelf een site in elkaar zetten (blijft een Tweaker hè :P), dus dit CMS kan ik van harte aanbevelen :)
SubDreamer lijkt me op zich wel wat, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om ervoor te betalen als er genoeg gratis mogelijkheden zijn.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:55
Tsja, als beheerder van o.a. de http://australie.startpagina.nl (schaamteloze spam!) zie ik wekelijks diverse reisverhalen sites de revue passeren. van eenvoudige lycos dingetjes tot de meest geavanceerde sites met flash en interactieve maps.

Wat ik me dan soms afvraag is waarom mensen er zoveel tijd in stoppen, natuurlijk wil je op een gave manier laten zien wat je aan het doen bent maar voor de hooguit 35 a 50 bezoekers per dag zou ik me niet al te veel uitsloven.

Wat ik het meest belangrijk vind aan een reis-ervaringen site is de inhoud,
- schrijf op een leuke manier
- schrijf je eigen ervaring
- geef al schrijvende handige tips en noem de dingen en plaatsen bij zijn naam
- beeldmateriaal is leuk maar na 10 foto's van Uluru weet je precies hoe die monoliet eruit ziet.
- geen overkill aan dezelfde foto's
- foto's met jezelf erop (al dan niet in een leuke pose)

Ga niet met een forum lopen kloten, dat leest toch amper iemand, de bekende Australië forums bestaan al 5 jaar en trekken hun eigen publiek. De meeste websites die ik tegenkom met een forum zijn of leeg of er wordt amper in gereageerd.

een gastenboek of een soort van shoutbox is wel leuk, en om je familie op de hoogte te brengen van een update zou ik een soort van nieuwsbrieven functie inbouwen.

Internet is in Australië net als in Nederland gemeengoed geworden, op elke straathoek vindt je wel een internet café waar je voor een handvol kleingeld onbeperkt kunt internetten, maar besteed je tijd liever aan reizen en lekker socializen met je mede reisgenoten i.p.v. uren in een internet café te zitten. Grote updates zou ik dus ook lekker doen als je weer thuis bent.

De meeste internet cafés hebben meestal geen FTP faciliteiten dus voor het uploaden van foto's zul je een tooltje moeten hebben, daarnaast bieden deze cafés ook geen fotobewerking software (licenties zijn te duur)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Wordpress doet toch prima wat je wil?

Zoek de juiste plugins erbij en je bent al een heel eind op weg imho. Forum plugins zijn er, foto upload / bewerk plugins zijn er ook, en voila * Tennisbal is klaar

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Tennisbal
gumtree schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:17:
Tsja, als beheerder van o.a. de http://australie.startpagina.nl (schaamteloze spam!) zie ik wekelijks diverse reisverhalen sites de revue passeren. van eenvoudige lycos dingetjes tot de meest geavanceerde sites met flash en interactieve maps.

Wat ik me dan soms afvraag is waarom mensen er zoveel tijd in stoppen, natuurlijk wil je op een gave manier laten zien wat je aan het doen bent maar voor de hooguit 35 a 50 bezoekers per dag zou ik me niet al te veel uitsloven.

Wat ik het meest belangrijk vind aan een reis-ervaringen site is de inhoud,
- schrijf op een leuke manier
- schrijf je eigen ervaring
- geef al schrijvende handige tips en noem de dingen en plaatsen bij zijn naam
- beeldmateriaal is leuk maar na 10 foto's van Uluru weet je precies hoe die monoliet eruit ziet.
- geen overkill aan dezelfde foto's
- foto's met jezelf erop (al dan niet in een leuke pose)

Ga niet met een forum lopen kloten, dat leest toch amper iemand, de bekende Australië forums bestaan al 5 jaar en trekken hun eigen publiek. De meeste websites die ik tegenkom met een forum zijn of leeg of er wordt amper in gereageerd.

een gastenboek of een soort van shoutbox is wel leuk, en om je familie op de hoogte te brengen van een update zou ik een soort van nieuwsbrieven functie inbouwen.

Internet is in Australië net als in Nederland gemeengoed geworden, op elke straathoek vindt je wel een internet café waar je voor een handvol kleingeld onbeperkt kunt internetten, maar besteed je tijd liever aan reizen en lekker socializen met je mede reisgenoten i.p.v. uren in een internet café te zitten. Grote updates zou ik dus ook lekker doen als je weer thuis bent.

De meeste internet cafés hebben meestal geen FTP faciliteiten dus voor het uploaden van foto's zul je een tooltje moeten hebben, daarnaast bieden deze cafés ook geen fotobewerking software (licenties zijn te duur)
goede tips. Je hebt idd gelijk dat het niet enorm moeilijk enzo moet worden. Het forum was bedoelt voor mezelf, zodat ik hier allerlei info op kon zetten.

• Tennisbal
eth0 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:30:
[...]

Ja gewoon wordpress and gallery met een google map plugin. Deze plugin werkt ook zonder wordpress.

in template/skins ed heb beetje in de CSS aanpassingen gemaakt van een theme die ik heb gekozen zodat deze beter bij mij site past. Het is nog niet helemaal af, is ongoing work.
welke plugins heb je precies gebruikt?

• swemmela
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-03 19:33
gumtree schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:17:
...
Voor FTP kun je altijd gebruik maken van webbased ftp's, zoals deze: http://www.webftp.dreamhost.com/index.php
Pagina: 1