Toon posts:

Schijven worden opvolgend herkend, aanpasbaar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een machine waar 4 SCSI schijven in kunnen en waar er van maar 1 in gebruik is op dit moment. Deze schijf wordt herkend als sda

Extern heb ik er nog 2 SCSI drives aan hangen die opvolgend worden herkend als sdb en sdc

Ik zou graag willen dat ik binnenkort makkelijk een aantal schijven in de machine zelf kan toevoegen voor raid, SoftwareRaid. Om het makkelijk te houden zou ik intern alles sda, sdb, sdc en sdd willen houden en extern de sdb en sdc als vast laten herkennen als sde en sdf.

Is het mogelijk om dit handmatig hoger te zetten ? Linux plaatst netjes achter elkaar op ID wat eerst komt, maar ook op plaatsen die nog vrij zijn zonder te kijken of je er later iets tussen zal willen plaatsen.

Mocht ik dat willen dan kan ik uiteraard de mounts dan wel omzetten, toch zou vooraf wat makkelijker zijn.

Verwijderd

Zitten de externe apparaten niet op een ander kanaal op de scsi controller? Als ik me niet vergis wordt eerst het ene kanaal helemaal gescanned en devices aangemaakt en dan de ander. Dus wat jij wil gebeurt dan al automatisch.

Verwijderd

Topicstarter
De externe apparaten zitten zelfs op een hele andere SCSI controller. Wanneer ik de Externe Apparaten op de Controller van de Compaq zelf aansluit wil hij hier van gaan booten, heb het nog niet op kunnen lossen.

Bij mij is dus alles opvolgend zoals ik in mijn startpost aangaf, dus bij 2 verschillende controllers.

Verwijderd

Je zou bijv devlabel kunnen gebruiken. Linux koppelt dan dynamisch een naam die jij gegeven hebt aan een schijf. bijv.
/dev/sda > /dev/schijf1
/dev/sdb > /dev/schijf2

voeg je nu een schijf toe (bijv. tussen /dev/sda en /dev/sdb in) en /dev/sdb wordt /dev/sdc dan herkent devlabel dat en het resultaat is:
/dev/sda > /dev/schijf1
/dev/sdb
/dev/sdc > /dev/schijf2

(/dev/sdb kun je natuurlijk ook toevoegen aan devlabel). Erg handig als je nog wel eens schijven wisselt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dan beter het systeem offline halen en de mounts die ik naar de externe Devices gebruik aanpassen in de fstab.

Lijkt me handiger.

Verwijderd

Je hoeft de mounts dus niet aan te passen, een schijf eenmaal aan devlabel toegevoegd kun je vanuit fstab mounten onder de naam de je hem met devlabel gegeven hebt. Als je dat met de schijven doet die er altijd in zitten heb je daar in ieder geval geen gezeik meer mee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:48:
Je hoeft de mounts dus niet aan te passen, een schijf eenmaal aan devlabel toegevoegd kun je vanuit fstab mounten onder de naam de je hem met devlabel gegeven hebt. Als je dat met de schijven doet die er altijd in zitten heb je daar in ieder geval geen gezeik meer mee.
Maakt opzich weinig verschil dus. Tenminste als ik zo mag oordelen.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Om er zeker van te zijn welke schijf/device een bepaalde device file krijgt kun je ook regels maken voor udev (als je tenminste udev gebruikt).
Dat gebeurt (bij mij) allemaal in /etc/udev/
Misschien helpen deze links:
http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=168221
http://www.google.com/search?q=udev+rules+howto

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die volgorde kun je niet aanpassen, nee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 30 november 2006 @ 03:54:
Die volgorde kun je niet aanpassen, nee.
Ligt er een beetje aan. er wordt per controller gekeken, waarbij intern altijd op de eerste plaats komt.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:10:
[...]

Ligt er een beetje aan. er wordt per controller gekeken, waarbij intern altijd op de eerste plaats komt.
Dat klopt niet wat je nu zegt. Intern of extern maakt voor de benaming niks uit. Bij SCSI wordt puur gegeken naar de verschillende ID's, waarbij de externe apparaten over het algemeen een hoger ID hebben (o.a. doordat ze op een hoger kanaal zitten). Maar wanneer je 2 SCSI controllers hebt, en op controller 1 zitten externe apparaten, dan komen die toch echt voor de interne apparaten op controller 2.
De enige en correcte manier om je device-nodes aan te passen, is doormiddel van udev regels.
Je kan custom regels toevoegen waarmee een schijf een eigen label krijgt (bijvoorbeeld met een symlink naar de echte node). Deze symlinks zijn op zichzelf weer te gebruiken als nodes en kunnen dus opgenomen worden in een softraid.

Vroeger met devfs kon (en moest) je echt nodes toekennen aan apparaten, maar met udev gebeurt dit automatisch en kan je het beïnvloeden via /etc/udev/xx-local.rules (xx is een getal lager dan 50). Zie de bovengenoemde links.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

kun je niet ook op UUID mounten? dan maakt het toch niets meer uit hoe je die schijf nu aansluit?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid.

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om om het probleem van de TS te komen :p

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er zojuist een extra HD in de machine zelf gezet, en raad eens.

Hij wordt er netjes als sdb tussen geplaatst, en alles wat er na komt een letter omhoog. Dit zit ook op een extra controller overigens.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Dat klopt dus precies met wat zo'n beetje iedereen hier zegt.

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 08:53:
Dat klopt dus precies met wat zo'n beetje iedereen hier zegt.
Mijn excuus, had geen systeem om het zo even te testen :)

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 09:23:
[...]

Mijn excuus, had geen systeem om het zo even te testen :)
Maar heb je ook oplossingen geprobeerd die hier aangedragen worden?

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:42:
[...]

Maar heb je ook oplossingen geprobeerd die hier aangedragen worden?
Nog niet, aangezien ik gisteren pas een extra schijf had. Kan nu dus testen !

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ben door verschillende redenen toch maar Debian aan het installeren.

Bij CentOS werden de SCSI-devices op de extra SCSI controller in een PCI-slot als eerste herkend bij de post en als 3e en 4e herkend in CentOS (sdc en sdd dus).

Bij Debian qau post natuurlijk hetzelfde, alleen zie ik bij de installatie dat de externe Devices als sda en sdb gezien worden en de HD's in de machine als sdc en sdd, en dat wil ik niet.

Ik koppel beide devices af, installeer Debian op de machine op HD0 sda en HD1 sdb. Wanneer ik reboot en de Externe SCSI devices aansluit worden deze weer als sda en sdb herkend en de HD's als sdc eb sdd. en krijg ik dus een kernel-panic.

Ik zal nu dus aan de hand van de SCSI-kaart wat een oude 2940 PRO is er voor moeten zorgen dat alles wat daaraan gekoppeld is vanaf sde herkend gaat worden.

Dit is ook te doen ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Zoals gezegd gaat het op volgorde, en dat is niet te veranderen. Het enige wat je kunt doen is de volgorde waarin ze herkend worden veranderen door hardware te shufflen. Die herkenning gaat op: PCI bus ID, SCSI id, LUN id.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al... gaan we fijn even schufflen :)

• smokalot

smokalot

titel onder

heb je uberhaupt de oplossingen in dit topic gezien? waarom wil je perse vasthouden aan /dev/sdx, als je ook op de UID van je partitie kunt mounten? dan gaat het zelfs goed als je m via USB aansluit!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

/dev/sdX is maar een naam. Het mooie van het hele udev systeem is dat je in princiepe volledige controle over de benaming hebt. Zelfde de kernelnamen kunnen aangepast worden. Daarnaast zijn programma's als grub intelligent genoeg om ook met andere ID's overweg te kunnen dan de strikte nummering waar jij zo angstvallig aan vast probeerd te houden.
Hardware verschuiven heeft waarschijnlijk ook geen zin, want onboard controllers zitten of voor de PCI sloten met hun ID's, of juist erachter. Aangezien bij jou blijkbaar de onboard na een extra controller komt, mag je er rustig vanuit gaan dat je onboard controller dus een PCI-id heeft dat hoger is dan dat van de PCI-sloten. (opzich niet heel gek, aangezien extra controllers vaak de voorkeur hebben omdat ze sneller zijn of RAID ondersteunen).

Verwijderd

Hallo, ik volg deze discussie met belangstelling en ik denk zelf ook dat de UID optie wel de mooiste is in deze. Hoe vind je echter de UID van een device/partitie? Ik ken UID alleen als zijnde User ID nl.

En hoe zet je dit dan vervolgens in je fstab?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2006 10:29 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:28:
Hallo, ik volg deze discussie met belangstelling en ik denk zelf ook dat de UID optie wel de mooiste is in deze. Hoe vind je echter de UID van een device/partitie? Ik ken UID alleen als zijnde User ID nl.

En hoe zet je dit dan vervolgens in je fstab?
je komt achter de UUID met vol_id, of je kunt het te weten komen met ls -l /dev/disk/by-uuid/.

En in je fstab zet je het als volgt:
code:
1
UUID=f0f68b8c-cf26-4c76-8a21-6a5c02c028dd / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

*kuch* wat je hier wilt kan perfect via udev. Mensen die anders beweren, hebben de udev-tutorial nog niet gelezen. http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html

in short:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
$ udevinfo -a -p /sys/block/sda
  looking at device '/block/sda':
    KERNEL=="sda"
    SUBSYSTEM=="block"
    DRIVER==""
    ATTR{stat}=="     154      699     1375     1715        0        0        0        0        0      476     1715"
    ATTR{size}=="488397168"
    ATTR{removable}=="0"
    ATTR{range}=="16"
    ATTR{dev}=="8:0"

looking at parent device '/devices/pci0000:00/0000:00:1e.0/0000:02:02.2/usb1/1-2/1-2.1/1-2.1:1.0/host0/target0:0:0/0:0:0:0':
    KERNELS=="0:0:0:0"
    SUBSYSTEMS=="scsi"
    DRIVERS=="sd"
    ATTRS{ioerr_cnt}=="0x0"
    ATTRS{iodone_cnt}=="0xa1"
    ATTRS{iorequest_cnt}=="0xa1"
    ATTRS{iocounterbits}=="32"
    ATTRS{timeout}=="30"
    ATTRS{state}=="running"
    ATTRS{rev}=="3.01"
    ATTRS{model}=="3A              "
    ATTRS{vendor}=="ST325082"
    ATTRS{scsi_level}=="3"
    ATTRS{type}=="0"
    ATTRS{queue_type}=="none"
    ATTRS{queue_depth}=="1"
    ATTRS{device_blocked}=="0"
    ATTRS{max_sectors}=="240"

Hieruit vind ik ATTRS{vendor}=="ST325082" het nuttigste attribuut, dus maak ik een nieuwe udev rule:
code:
1
KERNEL=="sd*", ATTRS{vendor}=="ST325082", NAME="sdb", SYMLINK+="seagate"

Shame to alle mensen die hier beweren dat het niet mogelijk is!

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Ik zou niet dat bewuste attribuut gebruiken, want dat is een modelnummer en absoluut niet uniek. Ik mis alleen het serienummer in jouw overzicht... normaal staat die er ook bij namelijk... En anders zou je op basis van SCSI ID kunnen werken (ATTR{dev} als ik het goed heb)

Maar ik geloof dat iedereen hier beweerd dat het JUIST met udev kan. Ik ben persoonlijk alleen niet zo'n fan ervan om je kernel device namen te veranderen. Ik maak liever een SYMLINK aan en houdt de originele benaming intakt.

Pagina: 1