doka, wat heb ik allemaal nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.029 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We doen bij scouting met onze scouts ieder jaar een fotoprogramma. Krijgen ze een onderwerp en dit moeten ze aan de hand van foto's vastleggen. Altijd super leuk, maar onze kids kennen het analoge tijdperk maar amper of totaal niet meer. Dus dachten wij laten we het eens analoog weer gaan doen inclusief zelf ontwikkelen in een doka kamer. Camera's zijn het probleem niet, die hebben nog genoeg stafleden rond liggen. Een donkere kamer is ook geen probleem, zijn genoeg voorraadkasten op de blokhut. Enige wat het probleem is het proces en het bijbehorende materiaal. Weet iemand een stappenplan die je moet volgen of een goed boek/website waar alles in het Nederlands staat uitgelegd.

De volgende spullen hebben we hier en daar bij elkaar gesprokkeld voor zwart-wit ontwikkeling

Meopta Axoma 1A vergrotingsapparaat met elektrische timer
LPL-scherpsteller
LPL-vergrotingsbord 18X24cm
glanspers
foto roller
diverse ontwikkelbakken
tangen
Patterson Universele ontwikkeltank
film-afstrijker
film-ophangers
verwarmingsmat
thermometer
instelbare Doka-verlichtingsbak compleet met lampen

Is dit compleet of missen we nog iets?

Maar dan de vloeistoffen en papier, wat heb je daar precies voor nodig. En wat zijn daar de prijzen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
wil je ook film gaan ontwikkelen?

zou ik niet doen, is niet echt leuk (voor een beginner), en kan (bij een beginner) eigenlijk alleen maar fout.

voor afdrukken en vergroten heb je meer dan voldoende (dingen als een glanspers en een fotoroller zijn overbodige luxe (wederom voor een beginner)).

voor boek/website zou ik naar een tweedehandsboeken winkel gaan. 'vroeger' zijn een heleboel goede doka boeken geschreven en een hoop daarvan is in zo'n tweedehandsboeken winkel te vinden. zal waarschijnlijk ook allemaal niets kosten.

oja, - edit - vloeistof en papier.

nodig; ontwikkelaar, fixeer en stop.

papier naar wens (er zijn allerlei verschillende grotes en typen)

prijs, zeer afhankelijk van wat je koopt, hoeft iig niet duur te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door lateef op 28-11-2006 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:55

YellowCube

Wait...what?

Doka...da's lang geleden.

vloeistoffen:
ontwikkelaar, stopbad, fixeer

qua papier. Het is een tijdje terug, maar vroeger kon je papier kopen met verschillende "grades" (een soort maat voor hoeveel contrast een foto op dat papier gaat vertonen).
De laatste keren dat ik in de doka stond was dit papier vervangen door slechts 1 grade (multigrade papier). De hoeveelheid contrast kon je dan regelen met zogenaamde grade filters.
Deze kun je voor de lens van je vergrotingsapparaat bevestigen en zo kun je dan het contrast van je foto bepalen.
Wellicht dat je dus ook nog even moet kijken naar een setje van deze filters.

Voor de rest zijn de dingen een beetje ver weg gezakt. Misschien dat ik binnenkort weer eens op pak.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07
Lateef, ontwikkelen doe ik, gaat allemaal heel makkelijk. Rodinal z/w is gewoon half uurtje per rol, alleen laden in donker. Afdrukken vind ik niet boeiend, en kost meer tijd. Is minder makkelijk te doen.

Oh ja, check deze url: http://www.fotohuisrovo.nl/

ze hebben alles, bestel ik ook bij :)

[ Voor 18% gewijzigd door simon op 28-11-2006 10:55 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus bij de fotograaf de film laten ontwikkelen is het slimste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:57:
ja, het is - in tegenstelling tot afdrukken - niet zo'n boeiend proces.

Simon heeft gelijk dat het helemaal niet zo moeilijk is, maar echt leuk is het gewoon niet. Zeker niet wanneer je niet bewust voor een bepaalde techniek en dus resultaat kiest. Voor die gasten bij de scouting lijkt mij alleen het ontwikkelen gewoon het leukst, je ziet dan namelijk echt iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok lijkt me duidelijk dan. Hoeveel vloeistof zul je nodig hebben voor ca 40/50 foto's (4 patrouilles ieder maakt er ongeveer 10). Zal ik dan genoeg hebben aan 1000ml van alles? Gewoon 10x13 of 1 formaat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:57:
Why? Film zelf ontwikkelen is juist hartstikke leuk, in het donker busje openwippen (bieropener) en dan in de spiraal draaien. Dan Agfa Rodinal erbij, hier kan je nog mee experimenteren als wil. Even drogen aan waslijntje (tafelkleed gewichtje eraan) en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zwart-wit ontwikkelen is inderdaad best leuk om te experimenteren en het is niet erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Zie ook dit topic voor heel veel tips en trucs: Analoge fotografie-topic: films, ontwikkelen, afdrukken etc

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:17:
Ok lijkt me duidelijk dan. Hoeveel vloeistof zul je nodig hebben voor ca 40/50 foto's (4 patrouilles ieder maakt er ongeveer 10). Zal ik dan genoeg hebben aan 1000ml van alles? Gewoon 10x13 of 1 formaat groter.
Lijkt me genoeg, zo uit mijn hoofd. Je moet sws verdunnen. 10*13 is wat klein vind ik zelf, tikje groter heeft meer expressie en is leuker om te bewaren. Iets groter wat nog wel op je verg.bord past dan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga denk ik voor een maat groter, ik kan gratis agfa papier krijgen . Komt wel uit 1988 :*) maar ziet er nog goed uit. Het is gratis dus ga het daar wel mee proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat als je nog bij de ouders gaat vragen er wel meer spul boven tafel komt er zijn zat zolders waar nog wat licht. En zelf ontwikkelen is juist wel leuk meteen het resultaat zien is geweldig voor die kinderen. Je kan ook nog experimeteren met een speldeprik camera. Blikje met daarinfoto papier een een klein gaatje. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Iedereen goed vasthouden, ik ga dit topic even verkassen naar Fotoworkflow.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:12:
Iedereen goed vasthouden, ik ga dit topic even verkassen naar Fotoworkflow.
OK bedankt, wist niet dat die daar thuishoorde.

Heb net een ouder gesproken en die heeft nog een opemus 5 color vergrotingsapparaat liggen waar die al kleine 20 jaar niks meer mee gedaan heeft. Dus die kan ik ook gratis krijgen. :*)

ok nog een vraag, wil gewoon zwart wit doen, moet ik dan perce zwart wit rolletje nemen. of gewoon de lekkere goedkope kleure rolletjes.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

je kunt een kleurenrolletje wel als zwart wit afdrukken, maar mijn ervaring was dat het vaak erg contrastarme foto's opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:47:
[...]
ok nog een vraag, wil gewoon zwart wit doen, moet ik dan perce zwart wit rolletje nemen. of gewoon de lekkere goedkope kleure rolletjes.
Neem zwart wit rolletjes. Sws ontwikkelen van kleuren film kan je niet zelf. Daarnaast krijg je een beter resultaat bij het afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:47:
een opemus 5 color vergrotingsapparaat
mooi apparaatje, worden zelfs nog steeds nieuw verkocht :)

en een kleurenvergroter is voor zwart-wit echt handig - en nee, dit is niet cynisch bedoeld - je kan namelijk de filters uitstekend als contrast filters gebruiken!
Pagina: 1