MSI P965 Neo RAID 1

Pagina: 1
Acties:

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb hier een MSI P965 Neo.

hier wil ik het volgende op aansluiten:
1x DVD speler

2x Maxtor SATA300 160 Gb.
deze 2 HDD's wil ik in een RAID 1 opstelling plaatsen.

op dit moederbord zit jMicron RAID.

in de BIOS heb ik zoals in het boekje staat de instelling op "RAID" gezet.
als je nu de PC opstart dan zou je Ctrl + J moeten doen om de RAID opstelling te maken, alleen dit instelling krijg ik niet.

nu zitten er in totaal 5 SATA aansluitingen op het moederbord.
als ik nu 1 van de 2 schijven op de blauwe aansluiting doe, kan ik wel Ctrl + J doen, alleen dan zie ik maar 1 van de 2 schijven.
in Windows ziet de jMicron RAID software ook maar 1 schijf.

sluit ik beide schijven op de paarse connectoren, dan zien ze dus beide geen schijven (Windows ziet ze wel gewoon).

uiteraard is mijn vraag nu hoe ik alles moet instellen om wel RAID 1 te kunnen gebruiken met 2x SATA schijven.

Verwijderd

Die ene blauwe is de JMicron controller en daar kun je als het goed is geen RAID op draaien, wel op de Intel ICH8 controller (de 4 paarse). Check je BIOS om deze controller in "RAID mode" te zetten.

• dude88
  • Niet online
in de bios staat die op RAID.

de blauwe is de jMicron, dit staat ook in het boekje.
maar volgens het boekje moet je jMicron ook gebruiken voor RAID (zover ik het goed begrijp).
in het jMicron ziet ik ook altijd alleen de schijf die op de blauwe aansluiting zit.
dat lijkt me toch een beetje lastig RAID 1 opstelling maken met 1 schijf 8)7

of kan ik ook RAID 1 opstelling maken met de paarse aansluitingen?

• dude88
  • Niet online
oke, ik ben eruit.

net even MSI gebeld, en die vertelde me eigenlijk precies wat ik al wist.
en dat is dus dat het niet mogelijk is :(

de oplossing waar ik dus voor ga kiezen is een extra PCI kaartje.

Verwijderd

Ik denk dat je beter voor een softwarematige RAID1 oplossing kunt gaan. Als je dat via PCI laat lopen zal je daarvoor duidelijk langzamere performance krijgen, en in principe kan het via Software ook prima. Dat wordt ondersteunt door Windows, Linux en BSD. Alhoewel Windows misschien wel een non-RAID bootvolume wilt hebben (dat weet ik niet zeker).

In dat geval kun je een kleine bootpartitie maken en dan een grote partitie voor je data. Of je maakt een non-RAID volume en je synchroniseert/backupt iedere dag/nacht/week naar je backup schijf, dat is opzich nog veiliger ook (bescherming tegen per ongeluk verwijderen en virussen etc.).

Bij beide oplossingen sluit je je HDDs aan op de embedded bus, en loopt het zaakje dus niet via PCI. Behalve die JMicron controller die zal wel via PCI lopen. En hoe je RAID wilt halen met 1 poort voor mij ook een raadsel. ;)

• dude88
  • Niet online
het is de bedoeling dat het een SBS 2003 machine wordt.
dus elke nacht een backup maken zal toch wel het geval zijn ;)

dus ik wil wel echt RAID 1 om ervoor te zorgen dat bij een HDD crash je zo snel mogelijk weer verder kan. ik denk dat voor de paar gebruikers die hierop komen de HDD snelheid niet erg van belang zal zijn.

Verwijderd

dude88 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:30:
het is de bedoeling dat het een SBS 2003 machine wordt.
dus elke nacht een backup maken zal toch wel het geval zijn ;)

dus ik wil wel echt RAID 1 om ervoor te zorgen dat bij een HDD crash je zo snel mogelijk weer verder kan. ik denk dat voor de paar gebruikers die hierop komen de HDD snelheid niet erg van belang zal zijn.
Dan kies je toch voor de softwarematige RAID1 oplossing? Een PCI kaart kan inderdaad ook, maar als je OS software RAID1 ondersteunt kun je ook daarvoor gaan, zou in principe weinig verschil moeten opleveren.

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:34:
[...]

Dan kies je toch voor de softwarematige RAID1 oplossing? Een PCI kaart kan inderdaad ook, maar als je OS software RAID1 ondersteunt kun je ook daarvoor gaan, zou in principe weinig verschil moeten opleveren.
oke, daar heb ik helaas geen ervaring mee.

ach ja de kaart verwacht ik morgen binnen, dat zijn de kosten ook niet op het hele project ;)
Pagina: 1