[Excel] Zoeken in een matrixtabel

Pagina: 1
Acties:

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:49
Hoe kan ik in excel in een matrix zoeken naar een waarde in een bepaalde kolom, wanneer deze waarde meer dan één keer voorkomt (maximaal drie keer komt dezelfde waarde voor in de kolom waar ik in zoek).
Ik kan de rij van de waarde die het eerste voorkomt wel weergegeven krijgen, maar wanneer er een tweede rij is met hetzelfde indexnummer (dat ik dus gebruik als zoekwaarde), kan ik deze kolom niet weergeven omdat hij dan blijft hangen bij de bovenliggende regel in de matrix (die dezelfde waarde heeft).
Hopelijk is mijn probleem een beetje begrijpelijk.

• riZZy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 21:03
Welke regels wil je dan wel terugkrijgen? De tweede, de derde, allemaal?

Het lijkt erop dat je databasefunctionaliteit wilt stoppen in Excel en dat is meestal niet zo'n succes.

Om alvast een mogelijek oplossingsrichting te geven: Misschien kun je iets doen met de filterfunctie van Excel?

• DaFreakhead
riZZy schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:44:
Welke regels wil je dan wel terugkrijgen? De tweede, de derde, allemaal?

Het lijkt erop dat je databasefunctionaliteit wilt stoppen in Excel en dat is meestal niet zo'n succes.

Om alvast een mogelijek oplossingsrichting te geven: Misschien kun je iets doen met de filterfunctie van Excel?
Ik wil in principe alle regels weergegeven krijgen die dezelfde waarde hebben welke ik zoek (dit zijn meestal 1 of 2 rijen onder elkaar, maar heel soms ook drie), maar als ik de functie VERT.ZOEKEN gebruik, pakt hij telkens alleen de bovenste waarde.

Als je kunt verwijzen naar een cel ONDER een cel die je vindt met de vert.zoekfunctie, dan is mijn probleem ook al opgelost, maar volgens mij is dat niet een mogelijkheid.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53

Dido

heforshe

Met MATCH heb je die mogelijkheid wel, als ik me niet vergis (om te verwijzen naar een cel eronder, dus), omdat hje dan een (relatief) rijnummer terugkrijgt. Daar kun je 1 of twee bij optellen.

[ Voor 2% gewijzigd door Dido op 28-11-2006 11:03 . Reden: MATCH natuurlijk, niet FIND ]

Wat betekent mijn avatar?

• DaFreakhead
Dido schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:00:
Met MATCH heb je die mogelijkheid wel, als ik me niet vergis (om te verwijzen naar een cel eronder, dus), omdat hje dan een (relatief) rijnummer terugkrijgt. Daar kun je 1 of twee bij optellen.
Dank, ik heb het voor elkaar gekregen!