Toon posts:

DNS, Windows 2000 en de router...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een aantal netwerken die we geplaatst hebben met een windows 2000 server staat de router continu uit te bellen naar de Internet provider. Continu wordt er een request gedaan naar de dns server op Internet. De request komen van de server. De router heeft een netbios filter
Wins is gestopt. Forward lookup zones naar wins is uitgeschakeld. De dsn active dir naam is:
servernaam.lokaaldomeinnaan.emaildomein.nl
Helaas kan ik maar niet ontdekken welke service of welke configuratie er nu fout staat.

Heeft iemand voor mij een aantal suggesties of tips waar ik eens naar zou kunnen kijken?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Heb je DHCP draaien?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Ik ben hier 2 weken nonstop mee bezig geweest. Upgrade van een perfect werkende NT4 omgeving naar 2000. Resultaat, routers niet meer stil te krijgen.

Ben maar weer teruggegaan naar NT4, probleem opgelost.

En toen was m'n signature weg :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet terug naar nt4. Maar ja, ik gebruik DHCP.

Maar als ik in de router kijk zie ik dat de server elke keer de aanvraag doet naar buiten

• vanwegen

vanwegen

Heb je de dns server van de provider ingevuld bj de netwerkkaart of gebruik je forwarders in je eigen DNS, het laatste is aan te bevelen omdat ie dan veel aanvragen gewoon gecached kan leveren. Vul bij de netwerkkkaart je interne ip van je dns server in en bind vervolgens dns aan alleen het interne IP

Verwijderd

Topicstarter
ga ik eens naar kijken Ik begreep net ook dat de DNS van mijn server standaard elke 15 min gaat repliceren met servers op Internet.

Mocht je nog meer weten..graag

• vanwegen

vanwegen

Op vrijdag 02 februari 2001 15:09 schreef hjb het volgende:
ga ik eens naar kijken Ik begreep net ook dat de DNS van mijn server standaard elke 15 min gaat repliceren met servers op Internet.

Mocht je nog meer weten..graag
Ik weet nog veel meer :), ben de laatste weken effe flink in de DNS&Bind materie gedoken. DNS in w2000 is echt volledig veranderd, maar één tip, sluit een laptopje met NT4 aan op een hubje tussen de router en je server en kijk met de SMS network monitor wat er aan verkeer voorbij komt. Geef vervolgens in je router (laten we even uitgaan van een Cisco met IOS) dial reasons op. Oh ja en wat je ook niet wil is je lan connectie laten registreren in DDNS. Tabblad advanced bij TCPIP

Suc6

Verwijderd

Isse simpel, heb er ook last van gehad, maar ik heb ook even moeten zoeken. Weer eens iets leuks van de mannen van MS :'(

Het komt door de zogenaamde Dynamic Update functie van de W2K client. Wat deze probeert te doen, is zijn naam te registeren bij de (naar de client verwacht) dynamic DNS...
Dit is noodzakelijk om b.v. de Active Directory zaken goed tot hun recht te laten komen, maar daar hebben de meeste thuisgebruikers niets mee te maken.
Je kunt het per adapter uitzetten door het toevoegen van een registry key.

Hier moet 'ie komen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\<interface>

Hij heet "DisableDynamicUpdate"
Value type: REG_DWORD - boolean
Value: 1 (= disabled)
Default: 0

Als je dat doet, gedraagt het beestje zich weer als een NT 4 bak en weet 'ie niets meer van dynamic DNS en zo.

Succes!

P.S. Meer lezen? Zoek bij MS naar de White Paper "MS Windows 2000 TCP/IP Implementation Details". Hele leuke stof 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Dank, ik heb eerst de tcp/ip lokale instellingen verandererd. Heb daar alleen de lokale dns server aangegeven. In de dns server een forward naar de internet dns. DHCP clients hebben alleen de lokale dns server. Lijkt te werken. Maar eh, wat een gekut met win 2000 svr. Heel apart...
Pagina: 1