0,4Ohm meter

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou zit ik hier op stage.... (druk uiteraard)

krijg ik een projectje erbij:

ik moet de weerstand van een NTC/PTC meten (weet nog niet welke)

de temp. zorgt voor een verandering van 0,4 ohm...welke ik redelijk
nauwkeurig moet gaan meten

dacht al aan brug van wheatstone, maar een gewone R heeft al 1%
afwijking...komen er weer potmeters om nulstand in te stellen enzo.
Moet toch wel een betere manier zijn, niet?

Iemand slimme ideeen?

iets met stroombron zat ik al te denken, maar zie nog niet helemaal het
licht branden

ohja, er mag niet meer dan 25uA door de NTC/PTC, anders warmt ie zichzelf op

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:22
Heb je een microcontroller beschikbaar? Of gaat het hier om een testopstellinkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is een testopstelling, maar alles ter beschikking

wat was je idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:03:
het is een testopstelling, maar alles ter beschikking

wat was je idee?
microcontroller en dan ADC
dat kan redelijk precies

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik zou het zelf met een uC met een ADC met hogere resolutie (min 10 bits) en met rs232 aan de pc hangen. Zou zelf dan een experimenteer uC printje gebruiken die ik hier heb liggen. Maar voor het betere multimeterwerk zou je idd op een brug van wheatstone uitkomen (ff opzoeken in mijn oude theorieboeken hoe dat ook al weer ging :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar met wheatstone is het probleem dat je andere weerstanden groot moeten zijn om niet boven de 25uA te komen.

voeding van 300mV betekent al 7k weerstanden....
(NTC/PTC zit rond de 7k en dan +/- 0,4Ohm)

1% van 7k is al 70 Ohm....moet je al heel nauwkeurig met potmeters gaan afstellen, toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://cappels.org/dproj/dlmom/dlmom.html

met de uC....maar zo uitgebreid moet het niet worden

de bedoeling was eigenlijk simpel en effectief

het is onderdeel van een ander project, dit moet dalijk niet
meer werk zijn dan het geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:29:
http://cappels.org/dproj/dlmom/dlmom.html

met de uC....maar zo uitgebreid moet het niet worden

de bedoeling was eigenlijk simpel en effectief

het is onderdeel van een ander project, dit moet dalijk niet
meer werk zijn dan het geheel
Dit is (ff snel gezien) meer iets voor één of ander signaal. Jij wil een relarief traag veranderende waarde meten.

Een weerstand in serie aan je PTC/NTC die weer aan de voeding zit (bij een uC meestal 5V DC). De PTC/NTC aan de massa. Tussen de twee weerstanden meet je de spanning t.o.v. massa. Zoiets moet wel gaan werken, hoe alleen wel de ingangsimpedantie van de uC in de gaten bij het dimmensioneren van de extra weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:44:
Een weerstand in serie aan je PTC/NTC die weer aan de voeding zit (bij een uC meestal 5V DC). De PTC/NTC aan de massa. Tussen de twee weerstanden meet je de spanning t.o.v. massa. Zoiets moet wel gaan werken, hoe alleen wel de ingangsimpedantie van de uC in de gaten bij het dimmensioneren van de extra weerstand.
om niet meer dan 25uA te krijgen moet die andere 200k zijn....bij een verandering van 0,4 Ohm zal de spanning tussen de PTC/NTC en de 200k iets van 10uV zijn

is dat nauwkeurig te meten met een uC?
kan die 200k voor de ingangsimp.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:55:
[...]

om niet meer dan 25uA te krijgen moet die andere 200k zijn....bij een verandering van 0,4 Ohm zal de spanning tussen de PTC/NTC en de 200k iets van 10uV zijn

is dat nauwkeurig te meten met een uC?
kan die 200k voor de ingangsimp.?
Zet je tussen de weerstanden en de uC een opamp schakelingetje, ben je meteen van het probleem van de impedanties af. Bij de meeste uC's is het meetbereik op de ADC 0-5V verdeel over bijvoorbeeld 10 bits (5/1024 = 4,8 mV pet bit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom meet je niet met de geluidskaart van een pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:45:
waarom meet je niet met de geluidskaart van een pc?
haha, zoiets heb ik al vaker gelezen....
ff klok en klepen enzo........is dat dan ideaal in dit geval?

met die uC betekent het dat ik een signaal heb van ong. 169mV dat varieert met 10uV
door die 169mV ben je toch je resolutie kwijt, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:50:
[...]

haha, zoiets heb ik al vaker gelezen....
ff klok en klepen enzo........is dat dan ideaal in dit geval?

met die uC betekent het dat ik een signaal heb van ong. 169mV dat varieert met 10uV
door die 169mV ben je toch je resolutie kwijt, niet?
Door een opamp-schakelingetje er tussen te zetten kan je doormiddel van een referentiespanning dat verschil wel weg toveren, nog een paar keer versterken waardoor je 10uV variatie bijvoorbeeld 1V wordt, kan je met je uC preciezer meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan trouwens ws wel 'cheaten' met de stroom door slechts eens in de zoveel tijd snel een metingkje te nemen. Als je gedurende 1ms een meting neemt en dan 1 seconde niets doet (en de stroom naar de NTC/PTC ook afsluit) kan je spontaan 25mA ipv 25uA gebruiken (even ervanuitgaande dat de NTC/PTC traag genoeg is om in die ene seconde niet significant op te warmen)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Het is bij een "traag" proces als een NTC/PTC zowiezo niet nodig om sneller dan 1x per seconde te meten.

Maar even uit nieuwschierigheid, waar heb je die NTC/PTC voor nodig? Als het je om temperatuurmeting gaat, zijn er tegenwoordig namelijk hele leuke halfgeleidertjes die een spanninkje afgeeft evenredig aan de temperatuur (en dus direct op de ADC van een uC aan te sluiten is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die NTC/PTC zit in een "lead" waarmee de temp van het bloed in het hart gaat meten

die leads zijn nogal vreselijk duur, dus ze zulle me niet aardig aankijken als ik zeg dat
ze maar een andere moete bestellen

ik weet trouwens ook niet waarom specifiek deze is gekozen

en met een stroombron een op-amp aansturen met de PTC/NTC als terugkoppelweerstand?
daar zal die wel te klein voor varieren denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als die dingen zo duur zijn, dan weet ik wel zeker dat de fabriekant ook wel een passende meter en regelaar kan leveren... Als ze zo duur zijn, weet je zeker dat je daar aan wilt beginnen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het bedrijf heeft daar wel een meter voor.....van een paar tientalle kiloeuros 8)
a) dat staat in the usa
b) het is een testopstelling
c) die andere stagiar krijgt dat duur app. niet om te gebruiken

ohja...iedere uitdaging ga ik toch wel aan, heb alleen ff een goed begin nodig ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:25:
Het bedrijf heeft daar wel een meter voor.....van een paar tientalle kiloeuros 8)
a) dat staat in the usa
b) het is een testopstelling
c) die andere stagiar krijgt dat duur app. niet om te gebruiken

ohja...iedere uitdaging ga ik toch wel aan, heb alleen ff een goed begin nodig ;)
Misschien die gasten eens bellen, misschien kunnen die je nog wat leuke begin punten geven. Ik weet niet waar het bedrijf zijn geld mee verdient, maar als het vooral de sensortjes zijn dan zullen ze heus wel een tipje van de sluier oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een heel duur apparaat nabouwen en dat het dan bijna nix meer kost kan niet,
dan hadden zij het ook wel goedkoop gedaan

maar eens ff een schakelingetje simuleren met een wheatstone brug, wat dan precizie
potmeters moeten worden, opamps en een diff. amp

zal er ook ruis op het signaal zitten, omdat het zo klein is?
vast wel, waar is geen ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Als ruis al een probleem is, kan je natuurlijk ook meerdere metingen middelen (bijv 4metingen in 1 sec.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Is het noodzakelijk om de temp heel exact te meten, of om het verschil heel nauwkeurig te meten?
En gaat het dan om de exacte tempstijging, of om het feit dat 'ie stijgt of niet?

het grootste probleem met die brug van wheatstone lijkt mij namelijk dat je -zoals je eerder al opmerkte- niet makkelijk aan heel nauwkeurige weerstanden kunt komen.
Je zou wat weerstanden parallel kunnen zetten, dus R1 .. 3 elk vormen door meerdere parallelle weerstanden. Op die manier middel je de marges uit. Tevens zou je die weerstanden uit een grote zak kunnen selecteren met de hand om zo dicht mogelijk bij de gewenste waarde te komen.
De te varieren weerstand kun je zelf ook een stuk nauwkeuriger maken door 'm aan weerszijden te voorzien van wat weerstanden in serie met de potmeter, zodat je alleen maar in het verwachte meetbereik gaat zitten draaien. Eventueel met een meerslagen potmeter.
Het deel met de potmeter zou je dan een relatief lage weerstand kunnen geven zodat je meter de boel niet beinvloed.
Wat voor weerstandswaarde heeft die sensor ongeveer in het verwachte temp gebied?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:56
Spanningsdelertje fabrieken en dan uitlezen met een ADC.
Maakt die afwijking van die andere weerstand ook niet meer zoveel uit.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eens ff geinformeerd:

het is een NTC, de temp moet om de 80ms gemeten worden, wat de NTC dus ook aankan
hij is 7k +/- 0,4 Ohm

de absolute waarde is niet zo van belang, maar wel de exacte stijging / daling

de thermische ruis is even groot als wat er gemeten word, maar wel een heel andere frequentie
(naar het schijnt)

kreeg hier een tip om via de brug van wheatstone en een sinus erop en de uitgang van de brug
weer met de sinus te vermenigvuldigen....zo blijft het signaal over, maar is de ruis weg
...nu nog eens ff teste

of ipv sinus een oscillator gevalletje

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 18:33

Part

Helemaal niets.....

Simpel... Gaat je niet lukken.
25uA = 0.000025A
U=I*R
Dus de volle verandering van 0,4 ohm geeft je een spanning van 0.00001 volt.
Dat wil je redelijk nauwkeurig meten dus ik ga er maar even uit dat je dat in bv 1000 stapjes wil meten.
Wat je dus wil is een spanning meten van 0,00000001 volt.
De ruis van een weerstand en ook van een ptc is al vele malen hoger.

Zijn dit wel de werkelijke waarden.

Normaal zou je dit prima kunnen doen met een differentiële versterker bv de INA128.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe

die waardes kloppen, en dat moet het ook gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 16:24:
hehe

die waardes kloppen, en dat moet het ook gaan worden
25uA door 7000 ohm is +- 0,000005 watt.
Hoe klein is die NTC dan wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Part heeft helemaal gelijk... tenzij je alles supergekoeld hebt, is de thermische ruis van ALLES (ook bijv de draden) meer dan wat je wilt meten. Heb je een datasheet? anders een typenummer, dat we zelf opzoek kunnen gaan?

edit: het wordt trouwens ook extreem gevoelig voor elektromagnetische interferentie.

De laatste thermische probes voor op katheters die ik heb gezien, hadden de versterkerselectronica erbij zitten... maar misschien waren die nog experimenteel...

[ Voor 36% gewijzigd door MeMoRy op 28-11-2006 17:27 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zou hem moeten zijn:

GC3

tijd om naar huis te gaan, morgen is weer een dag

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:28

StapelPanda

PB0MV

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:50:
Dit zou hem moeten zijn:

GC3

hmm, geen toegang, is het toevallig deze:
http://www.thermometrics.com/assets/images/gc3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dit zou hem moeten zijn:

http://www.thermometrics.com/assets/images/gc32.pdf

Alsnog een waardeloze datasheet trouwens

[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 28-11-2006 18:12 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een PT100 niet veel makkelijker?
En dan zo'n metertje met schakel punten klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:50:
Dit zou hem moeten zijn:

GC3

Even de url omgezet naar een di we kunnen benaderen :)
klik

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IDD. ik zal zeggen vervang die sensor voor een type die meer actief is in het te be meten gebied. Gaat hier over enkele 10den van graden ofzo? het precies meten met zulke waarden word niks. Het gekozen component is gewoon niet bedoel voor de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jips...dat zijn de goeie datasheets

daar moet ik het mee doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens beide datasheets zit je op lichaams temp zo rond de 0,6243x de R25 waarde. (gewoon lineair geinterpoleerd van de 35 en 40 graden punten)
Oftewel als die opgegeven waarde bij 25 graden zo'n 7000 Ohm is (of was dat de weerstand bij 37 graden?) dan kun je de weerstand uitrekenen bij 37 graden.

Per graad is het ongeveer 0,02288x de R25 waarde.
Dus wat is de R25 waarde?

Edit:
De curve is niet lineair, terwijl ik wel de waardes lineair benaderd heb. Dit om er een gevoel bij te krijgen. Voor de uiteindelijke toepassing moet je dit dus even nauwkeuriger uitrekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 28-11-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Afbeeldingslocatie: http://www.sensorsmag.com/sensors/data/articlestandard/sensors/162006/320759/graphntc.gif
Zo kan de curve van een thermistor er uit zien.

Maar ik denk dat de topic starter eerst maar eens goed moet uitzoeken wat hij nu precies wil meten en welke thermistor hij heeft.
NB de 25uA kan juist zijn maar de 0,4Ohm niet. Misschien als minimale resolutie maar dat is wel iets ander als wat er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:23
Die datasheet kan ik nergens een weerstand vinden van 0.4 ohm, ik zie een minimale weerstand van een 300 ohm en ik neem aan dat de ts wel een andere heeft, er zijn er zelfs bij die pas op 100k ohm beginnen. Welk type nummer heb je precies, kan je in de datasheet opzoeken wat voor waarde daar bij hoord. Die 0.4 ohm is idd een beetje weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
bedoelde je misschien 0.4 kohm? of is jouw thermistor al misschien al kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die 0.4 Ohm heb ik min of meer begrepen als een resolutie. Dus dat je op 0,4 Ohm nauwkeurig zou moeten meten.

van de 4 curves die hierboven gegeven worden, lijkt mij curve B de meest geschikte voor de metingen rond lichaamstemperatuur. Die is namelijk het steilst rond die temp.
Zo rond de 16 - 25 Ohm/graad. Dat is best wel meetbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 28-11-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

TD-er schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:00:
Die 0.4 Ohm heb ik min of meer begrepen als een resolutie. Dus dat je op 0,4 Ohm nauwkeurig zou moeten meten.

van de 4 curves die hierboven gegeven worden, lijkt mij curve B de meest geschikte voor de metingen rond lichaamstemperatuur. Die is namelijk het steilst rond die temp.
Zo rond de 16 - 25 Ohm/graad. Dat is best wel meetbaar.
C is het steilste rond die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Part schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:06:
[...]

C is het steilste rond die temperatuur.
Als ik in gedachten het lijntje van C doortrek naar boven komt hij niet eens tot 37 graden (komt tot ongeveer 50 graden, zal ook nooit verder komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Invisible_man schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:11:
[...]

Als ik in gedachten het lijntje van C doortrek naar boven komt hij niet eens tot 37 graden (komt tot ongeveer 50 graden, zal ook nooit verder komen)
Rechts staat een tabel met de R25 waarde (R bij 25 graden).
C is bij 25 graden 5k
B is bij 25 graden 1k
A is bij 25 graden 0.1k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Een lichaamstemperatuur wijkt onder normale omstandigheden maar enkele graden af...
met 0,4 ohm resolutie en 16 ohm/graden zit je op de 1/40ste graden. Gezien de stroomsnelheid van het bloed, zal de temperatuur in het hart niet bijzonder veel anders dan in de rest van het lichaam. Ik zie iig niet welke info je eruit kan halen.

Wat is denk wat jullie willen doen is de stroomsnelheid van het bloed meten, niet? aan de hand van de delta temperatuur. of ik weet het niet precies... paar jaar geleden iets over gehoord.
Het werkt als volgt: je meet eerst in een stroom de referentie temperatuur. Stroomafwaarts warm je het bloed op en verder stroomafwaarts meet je de temperatuur weer. een zgn "flow sensor"

[ Voor 0% gewijzigd door MeMoRy op 29-11-2006 00:27 . Reden: d/t foud ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die NTC's zijn al verwerkt in een lead, klaar om in het hart aan te brengen
dus ook steriel gemaakt enzo...andere bestellen is geen optie

ik meen dat ze normaal worden gebruikt om gewoon de temp te meten,
maar nu willen ze als project ook temp verschillen gaan meten op bepaalde
plekken enzo.....in/uitgaand bloed ofzo, maar das niet mijn vakgebied 8)

bij 37grdn zou die rond de 7k zitten, en de temp verschillen zijn zo klein dat
het voor een verandering van 0,4 Ohm zorgt

het app. waar dat mee gemeten wordt, wordt in een studie gebruikt in engeland
ergens (dus niet usa wat ik meende)(en kost ook "maar" 3duizend euro)

Ben er nu beetje achter hoe dat dan werkt:
dat app. zet een sinus op de termistor (in wheatstone of spanningdelingnog niet gevonden)
eventueel versterkt; gedemoduleerd met zijn eigen frequentie, zelfde sinusbron neem ik aan
lowpass filter...zo ben je van al je ruis af
eventueel nog eens versterken

maar voor 3duizend euro zullen ze het wel iets ingewikkelder gemaakt hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het zou ook zo maar kunnen dat ze niet een spanning op de NTC zetten, maar een vooraf bekende stroom er doorheen jagen. Dan hoef je alleen maar de spanning over de weerstand te meten.
Op die manier neemt het vermogen door de weerstand zelfs af wanneer de weerstand lager wordt. (P=I2R) Bij een constante spanning neemt het vermogen toe als de weerstand afneemt, oftewel als de temp stijgt. (I neemt toe omdat I=U/R en P=I2R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
alleen de benodigde precisiecomponenten, die ook nog "medical graded" zijn, kunnen zelfs simpele schakelingen zo duur maken.

@TD-er: lees de startpost eens.... lees de rest van het topic trouwens ook maar gelijk... |:(

[ Voor 28% gewijzigd door MeMoRy op 29-11-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan die NTC/PTC in een bak koud water hangen. Zorgen dat alles elektrisch goed geïsoleerd is.

Hang er een bekende (en goede) thermometer naast, en ga dan het water LANGZAAM opwarmen waarbij je de waardes noteert, en zorg er voor dat je binnen het bereik blijft van wat je zou moeten meten (dus als het voor een menselijk lichaam is zou je kunnen beginnen met water van 25oC (5oC onder zeer zwaar onderkoeld), en ophouden bij 50oC (5oC boven dodelijke koorts)

Voor de meting zelf kan je een lage spanning (1,5V) gebruiken, doordat de sensor in het water hangt is er ook geen kans dat hij zichzelf opwarmt, en gewoon de stroom meten met een gevoelige ampèremeter.

-edit-
MeMoRy schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:27:
Hij zegt wel net dat die probe nu gesteraliseerd is... die moet waarschijnlijk gesteraliseerd blijven...
Dan vervang je het water door alcohol, dat gaat pas koken bij ongeveer 70oC uit mijn hoofd, als dat in een lichaam gebeurt is er toch iets mis ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Resistor op 29-11-2006 12:29 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hij zegt wel net dat die probe nu gesteraliseerd is... die moet waarschijnlijk gesteraliseerd blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:25:
Voor de meting zelf kan je een lage spanning (1,5V) gebruiken, doordat de sensor in het water hangt is er ook geen kans dat hij zichzelf opwarmt, en gewoon de stroom meten met een gevoelige ampèremeter.
dan zit je al op 214uA, wat betekent bijna 9x zo veel als max stroom
ook in water denk ik dat ie zichzelf opwarmt, miss wel minder, maar toch

dan is er nog geen probleem voor de 1/f ruis op het signaal

van 25 tot 50 grdn is geen sprake, het is de bedoeling om bij 37grdn iets van 0,1 grd te meten
dus je moet een verschil in jouw geval van 12nA kunne meten....(en eerst van de ruis af zien
te komen)

edit: eens kijken wat ik met een PLL kan.....hier tips over??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MeMoRy schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:10:
[..]

@TD-er: lees de startpost eens.... lees de rest van het topic trouwens ook maar gelijk... |:(
Sorry dat ik kennelijk zo ongelooflijk stom gereageerd heb dat jij tegen een muur loopt te bonken van ergenis, maar ik heb nog een keer gelezen wat ik vanmorgen geschreven heb en zie de kennelijk ontzettend domheid van mijn opmerking nog niet.
Zou je mischien even kunnen uitleggen waar ik zo grandioos de mist in ben gegaan? Als ik ergens enige theorie mis, hoor ik dat ook graag.

Mischien nog even ter verduidelijking met wat ik bedoelde te zeggen.
Met "een sinus eropzetten" denk ik in eerste instantie aan een spanning die een bepaald bekend verloop heeft.
Door er een bekende stroom doorheen te laten gaan (dus door de stroom een vooraf bekende waarde te laten zijn) kun je nog steeds die stroom varieren zodat je een sinus-spanning over de weerstand krijgt, alleen weet je dan wel wat de max stroom is en is het verstookte vermogen in de weerstand nagenoeg onafhankelijk van de temp.
Zoals Sine al gezegd heeft is het met op die manier gepulseerd een stroom door de weerstand sturen mogelijk om (dus voor korte duur) een veel hogere stroom erdoor te sturen en kun je dus makkelijker meten.

De TS heeft aangegeven dat hij nog zat te denken aan een spanningsdeler, maar dat is dus niet nodig wanneer je er een stroom doorheen stuurt. Evetueel zou je dan nog een weerstand in serie kunnen zetten met de NTC, puur om de gemeten spanning dan boven een ruisniveau uit te tillen, maar of dat zinvol is hangt natuurlijk af van de soort ruis.
Het hele idee waarom ik zo "moeilijk" loop te doen door te denken aan een vaste stroom ipv een spanning is dat je op die manier dus makkelijker kunt voorkomen dat de NTC zich gaat opwarmen, omdat het vermogen (met een vaste spanning) nogal kan verschillen bij verschillende temperaturen. Op deze manier kun je wat makkelijker tot het max gaan wat er door de NTC gaat en dus heb je de minste ruis.

Verwijderd

Topicstarter
ik had idd ook al gekeken ipv spanning een stroom te gebruiken

ben nog niet helemaal eruit wat het beste is

heb wel al gezien dat een lock-in amplifier ideaal is voor mijn toepassing
nu uitvinden hoe dat ding werkt

• MeMoRy
@TD-er: ok, als je dat bedoelt: sorry. Maar als ik de betreffende post van jou lees, komt dat er helemaal niet in terug... het enige wat je daar zegt is dat je de weerstand ook kan bepalen door een stroombron te gebruiken ipv een spanningsbron...

Wikipedia <- heeft een hoop links! Voorbeeld

via google gevonden: datasheet

Verwijderd

Topicstarter
idd.....was ook al overal aant zoeken
maar het hoeft niet digitaal te worden, beter zelfs van niet

ik denk dat ik er ongeveer uit ben
iets als onderstaand schema gaat het worden....dan wel nog
met een afregeling van de wheatstone brug om minimale offset
te krijgen. (door 1% tolerantie van de R's)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mahcmaas/schema.JPG

denk dat het wel moet voldoen

• MeMoRy
Waarom gebruik je eigenlijk 1% weerstanden? je hebt ook meetweerstanden met 0,1 %...

Gebruik overigens geen zgn. "precisie instelpotmeters" met 10 of 15 slage voor het bijregelen... er zit vaak een veertje in dat soort dingen. Die blijft onder spanning staan en daardoor kan door een licht tikje de instelling al veranderen!

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:01:
Waarom gebruik je eigenlijk 1% weerstanden? je hebt ook meetweerstanden met 0,1 %...

Gebruik overigens geen zgn. "precisie instelpotmeters" met 10 of 15 slage voor het bijregelen... er zit vaak een veertje in dat soort dingen. Die blijft onder spanning staan en daardoor kan door een licht tikje de instelling al veranderen!
ik wist niet dat je ze nog nauwkeurig had...maargoed, de ene thermistor is de andere ook weer
niet. Dus wil je ze toch op "nul" kunne stellen

En met die potmeters was ik idd ook al aant denken, die dingen drifte idd flink

eens ff bestellen, morge printje bouwe en maandag eens teste :)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

(waarschuwing vooraf : Freeze_XJ is na een half jaartje met EL gestopt wegens slechte resultaten. Het onderstaande dient in alle gevallen gecontroleerd te worden, en nee, ik neem geen verantwoordelijkheid :+
Hoe nauwkeurig kun je weerstanden meten? Voor zover ik de Wheatstone brug ken, balanceert deze inderdaad beter naarmate je weerstanden beter zijn ingesteld, dus als je je weerstanden nameet, kun je eventueel nog wat bijregelen/de goede paren bij elkaar zoeken. Aangezien er stond : alles ter beschikking neem ik aan dat er wel ergens een nette ohmmeter zwerft die tot meer dan 3 cijfers betrouwbaar geeft. In dat geval zou je alsnog de sinustruc kunnen gebruiken, maar hoef je niet direct opamps e.d. te gebruiken. (hoe lastiger de techniek, hoe eerder het faalt) Tevens bevat de brug toch wel een potmeter (of je moet meerdere weerstanden gebruiken natuurlijk), dus daar zul je iets op moeten vinden.

Kort meer spanning over je geval zetten kan, maar ik weet niet of je em dan niet stiekem toch beschadigt (even navragen?). 25uA is weinig, ik zie overigens ook een 0.035W toegestaan in de datasheet, met een 14K weerstand totaal zou dat U^2/R = P => 490(V^2)/14K=35mW => max 22V erdoor. Dat lijkt me riant genoeg om een nette marge te hanteren. Het lijkt me wederom een kwestie van hoe nauwkeurig je kunt meten.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Lezen is lastig...
En een probleem verdelen in hoofdzaken is dat ook, maar als je niet goed leest wordt het onoplosbaar.

De genoemde 0,4Ohm is de maximale afwijking die twee sensoren van dit type, TEN OPZICHTE VAN ELKAAR mogen hebben.
Dit is dus niet van direct belang, alleen als je nog een tweede of derde etc wil maken.

Verder is de absolute waarde nooit van belang.
Dit klinkt wat vreemd, maar je kunt toch de schaal ijken?
Anders gezegd, je stelt de offset waarde vast en corrigeert de gemeten waarde hiermee.

Een NTC is niet lineair.
Maar als het grafiekje dat hier getoond is klopt, dan is deze wel goed toepasbaar rond de 37 graden.
Kijk maar eens goed hoe stijl de lijn is. Een grote verandering bij klein temperatuur verschil.

Het is een medische toepassing. Daar zijn strenge regels voor meetstromen en zo.
Er valt daarom niet te ontkomen aan het gebruik van een op-amp.
Kijk eens bij Analog Devices of Maxim voor applicatie schema's. (Die zijn er zeker ! )

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
guus.assmann schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:26:
...
Dit is dus niet van direct belang, alleen als je nog een tweede of derde etc wil maken.

...
Kijk eens bij Analog Devices of Maxim voor applicatie schema's. (Die zijn er zeker ! )
Er gaat idd ook met 3 tegenlijk gemeten worden...bij m'n startpost wist ik dat ook nog
niet, maar had het idd wel daarna ff erbij moeten zetten.

Bovenstaand schema komt ook van Analog Devices en ik denk dat dat perfect moet zijn.
Hun beschrijving is precies wat ik moet hebben. Responsetijd e.d. zijn ook perfect en binnen
de gestelde eisen.

Best grappig, precies hetzelfde idee had ik hier met iemand bedacht om met demodulatie
van de ruis af te komen, omdat deze in een ander freq. bereik zitte....toen had ik het nog
over een intrumentatie versterker....en toen vond ik dit schema in een datasheet met de
bijbehorende tekst, exactly what we needed 8)

maar nu ga ik eens ff layouten
Pagina: 1