Radeon 9800

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrTheMan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 23:18
Ik maak al een aantal jaar (ongeveer 2?) met plezier gebruik van een ati radeon 9800 pro, maar sinds enkele weken heb ik rare bugs in beeld. (screenshot). Mijn videokaart is niet overgeklokt, en het probleem verschilt per spel (in windows nooit problemen), soms heeft een spel helemaal of zeer weinig problemen (het lijkt te verschillen per texture).

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kan een hitteprobleem zijn. Doet je fan het nog goed? Voel ook eens aan de kaart om te kijken of ie niet ontzettend heet wordt oid. Kan ook kapot video RAM zijn, dan vrees ik dat je een nieuwe kunt gaan halen.

Verwijderd

Heb hetzelfde gehad met een 9800Pro, random artifacts, ene keer wel, andere keer niet. Kapot geheugen van de videokaart. Je kan proberen de geheugen chippie's wat aan te drukken op de kaart zelf, voorzichtig, soms wil dat nog wel eens soelaas bieden.

Jammer dat ATi destijds niet de geheugen bankjes heeft meegekoeld, heb veel gebruikers dit zien hebben na ongeveer 2 jaar.

Is voor mij even voorlopig de laatste ATi kaart geweest, Nvidia krijgt weer een kans :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:34
Geheel offtoptic, aangezien je DM uitstaat doe ik het maar hier. Maar welke game is dat op die screenie? Ziet er leuk uit namelijk! :)

Verwijderd

Zou een temperatuurprobleem kunnen zijn of videogeheugen is kapot. Wat ik dan als laatste optie zou proberen is een bios in de kaart te flashen van een kaart met maar 64mb geheugen :P (die bestond wel, al was hij zeldzaam)

edit: Je zou ook kunnen proberen om het geheugen wat te onderclocken of wat meer voltage te geven.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 01:15 ]

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

SyS_ErroR schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:57:
Geheel offtoptic, aangezien je DM uitstaat doe ik het maar hier. Maar welke game is dat op die screenie? Ziet er leuk uit namelijk! :)
offtopic:
trackmania nations, is gratis.

ik had dit ook, bleek mijn koeler vastgelopen te zijn, na en keer uitbaggeren van stof en smeren geen problemen meer, heb trouwens nu er een watercooling op zitten en heb de bug nog steeds wel is, dit komt omdat het geheugen niet gekoelt word.

Coding 4 Fun!

Verwijderd

waarschijnlijk wel... had het zelfde met een 9800pro met XT bios erin en watercooling... had toen systeem in andere kast gebouwd met een 120mm fan in de voorkant en had toen geen last meer :)

• Aero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 20:37
Had een paar dagen geleden precies hetzelfde probleem (naja mijn beeld zag er nog slechter uit).

Fan doet het prima, kaart was niet heet.

Na 3 jaar al kapot en destijds 400 euro voor betaald. Nu weer even een oude Geforce erin, die het na jaren trouwe dienst het wel nog doet.

En ik heb het meer in me omgeving gehoord over kapotte Ati kaarten.

Voorlopig dus ook mijn laatste Ati en geef Nvidia maar weer een kans.

Verwijderd

volgens mij had alleen de ati 9800pro\xt serie hier last van
De mem gingen snel kapot en de kaart raakte oververhit omdat de koeling niet voldoende was.
DE ati 9800xt had er veel last van met doom3 die uit kwam
De kaart moest zo veel bereken dat de kaart kapot ging

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het dambordpatroon lijkt inderdaad op kapot geheugen te wijzen. Je kan nog altijd proberen je geheugen wat extra te koelen of het een beetje te onderklokken.

Jammer genoeg hoor je regelmatig 9800 Pro's die nu aan het sneuvelen zijn. Niet zo verwonderlijk natuurlijk aangezien het een populair model was en het ding inderdaad vrij warm wordt.

• MrTheMan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 23:18
Bedankt voor alle replies. Ik heb wat suggesties geprobeerd maar het is niks geworden...het zal wel een nieuwe videokaart worden..

offtopic:
(spel op de screenshot is inderdaad trackmania nations - www.trackmanianations.com)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 07:18:
volgens mij had alleen de ati 9800pro\xt serie hier last van
De mem gingen snel kapot en de kaart raakte oververhit omdat de koeling niet voldoende was.
DE ati 9800xt had er veel last van met doom3 die uit kwam
De kaart moest zo veel bereken dat de kaart kapot ging
Het klopt niet helemaal wat je zegt. Er zijn idd rotte appels te vinden uit de 9800 Series, maar standaard gaat een 9800Pro niet zo snel kapot. Ik heb hier zelfs nog een werkende kaart liggen die al die tijd via stock cooling werkte. Het meeste ligt 'm te wijten aan cases met slechte caseflow. De koelers van videokaarten hangen daarom ook eigenlijk op een onlogische plek, aangezien warmte stijgt, en je geheugenchips ook op hun donder krijgen.

Het is daarom ook wel verstandig heatsinkjes te gebruiken op kaarten zoals dit, of hoger waar geen passieve koeling op het geheugen plaatsvind.

Ik weet niet of het al geroepen is of was, maar je kan ook een andere driver proberen, drivers willen ook nog wel eens zorgen voor beeldfouten :)

Verwijderd

Aha, ik ben dus niet de enige die last heeft van dit probleem.... mijn Saphire 9800Pro hield er ook enkele weken geleden mee op.

gedeelde smart...... :)

Ik zit nu op de laptop ban de baas, maar ga mijn kaartje asap vervangen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:22:
Aha, ik ben dus niet de enige die last heeft van dit probleem.... mijn Saphire 9800Pro hield er ook enkele weken geleden mee op.

gedeelde smart...... :)

Ik zit nu op de laptop ban de baas, maar ga mijn kaartje asap vervangen
Ik HAD ook een 9800pro... die doet het nog steeds goed, als iemand hm nodig heeft kan die um wel krijgen hoor, je betaald alleen verzendkosten.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 13:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

[offtopic] ik zou er heel blij mee zijn, of beter de kids van me zus dan bouw ik die in hun pc, ipv me (hele oude, eerste) ATi 7500 64mb, waar ze nu op spelen.. ik zocht al naar een emailadress maar vond er geen in je profiel, misschien dat je mij even kunt mailen!? (zie profiel) _/-\o_

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

deja vu... Ik heb namelijk drie van die krengen versleten in 2.5 jaar. Prima prestatie kaart, maar helaas dus al drie keer doorgebrand geheugen gehad. De laatste vervangende kaart, de 9800XT had tenminste een behoorlijke koeler. Niet dat ik hem nodig ga hebben sinds ik 'm net voor leuk bedrag heb kunnen verkopen en in ieder geval een deel van de nieuwe investering in een Bliss 7800GS+ heb kunnen stoppen. Deze heeft tenminste een goede koeling.

Verwijderd

Mijn 9800 Pro ging afgelopen zomder, na 2 1/2 jaar, kapot: geheugenbrak. Ik kreeg via de garantie een 9800XT. En die is sinds eergisteren OOK kapot: zelfde euvel... Da's wel heel snel, vind ik:5 maanden! De fan doet het nog prima. De computer staat op zolder en daar is het nu KOUD KOUD KOUD maar dat maakt niet uit: binnen een paar seconden krijg ik allemaal artifacts, dus ook meteen al in Windows.

Ik krijg nu alweer via de garantie (die zondag a.s. afloopt!!!) weer een nieuwe graka maar nu met een nieuwe mobo! :) Dat is nog eens service (Dell, alhoewel ik NOOIT meer een Dell koop...). Ik ga zelf een nieuwe computer kopen maar deze oude gaat naar m'n zoon dus dan is het wel lekker als een en ander wat vernieuwd is. ;)

In de computer die ik had voor m'n Dell (een zelfgebouwde computer die nu 6 jaar oud is) zit een nVidia GeForce kaart... en die doet het nog steeds zonder problemen... In mijn nieuwe computer komt dus (zeer waarschijnlijk) een nVidia 8800GTX. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 08:56 ]

Verwijderd

Mijn eerste 9800pro had het na 1 dag al begeven....
Omgeruild voor een nieuwe,, en die doet het al bijna 3 jaar probleemloos met een XT bios er in..

Grote kans dat de jouwe het ook gewoon begeven heeft.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

je zult het niet geloven maar zojuist is mijn watercooled 9800 pro ook overleden. memory probleem...
ik ben dus een vervanger zoekend :(

bah! 2.5 jaar goed gedraait

[ Voor 10% gewijzigd door Vincenz0 op 02-12-2006 01:01 ]

Coding 4 Fun!

Verwijderd

vervanger?... wil je weer een 9800 pro?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:30:
vervanger?... wil je weer een 9800 pro?
Zegt hij dat dan? Het lijkt me slim om als je nog met agp zit voor een 7600GS/GT te gaan. Dit zijn ronduit de beste AGP kaarten (voor dat geld) en aangezien het een AGP systeem is zal een X1950 ook geen zin meer hebben, tenzij je een snelle cpu erin hebt gestopt laatst.

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 02-12-2006 23:06 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
Het koelpasta wat gebrukikt werd bij de 9xxx serie is rommel 1e klas
je kan dus proberen het te verwijderen met wat alcohol en dan wat kwaliteit koelpasta erop smeren

ook kan je immers niet verwachten dat die dingen zo lang meegaan met standaard koelertjes van 50 gram
Pagina: 1