RAID problemen met 2 verschillende controllers

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
Eeej luitjes ik heb een relatief complex probleem en hulp zou fijn zijn wantk ben de wanhoop nabij...

Ik heb dus momenteel 3 schijven namelijk:
-WD 36gb 10.000rpm
-2x WD 250 gb in raid-0 instelling

Deze draai ik op een K8V SE Deluxe moederbord, en deze heeft dus 2 verschillende raid-controllers (waarom?niemand weet het.) Het bord beschikt dus over een PROMISE 378 en een VIA VT6420 controller. Nu heb ik de raid schijven aangesloten op de PROMISE 378 controller maarrrrr.... Nu krijg ik continue blauwe schermen als ik bezig ben in windows. Heel vervelend dus. Ow en de raid schijf van in totaal 500 gig heb ik opgesplitst in 2 partities, met Winxp op de ene.

Dus ik denk ik sluit die 2 aan op me VIAVT6420 controller maar dat werkt dus net, op het moment dat er niks is aangesloten op de PROMISE 378 ziet hij geeneen van mijn schijven. Ook niet als ik probeer te booten vanaf van me WD 36gig met WinXP.

Hoe dan ook krijg ik mijn raid opstelling dus niet draaiende zonder het op mijn PROMISE 378 controller te draaien, en dat levert dus blauwe schermen op. En nou heb ik nogal veel klachten gehoord over Promise dus zou het hier aanliggen?

Mijn overige specs zijn:
AMD64 3400+
1 gig geheugen
Asus X800 XTX PE
350w PSU
Windows XP Proffesional SP 2

Als iemand me hier uit de brand kan helpen zou echt subliem wezen want ik word hier echt gek van.....

[ Voor 3% gewijzigd door Iddefridde op 28-11-2006 00:02 ]

Verwijderd

Iddefridde schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:00:
Deze draai ik op een K8V SE Deluxe moederbord, en deze heeft dus 2 verschillende raid-controllers (waarom?niemand weet het.)
Dat is simpel. Jouw moederbord heeft een VIA chipset, deze heeft een RAID controller (de VIA VT6420 in jouw geval die aan de embedded bus van de chipset gekoppeld zit. Maar Asus vond 4 poorten te weinig en plaatste dus een extra controller, dat moet dus wel een andere controller zijn, en wordt dan via een trage PCI bus aan je chipset gekoppeld. Gevolg is dus dat je 2 controllers hebt waarvan de ene (de Promise) een stuk trager is dankzij de ouderwetse PCI bus die hem verbindt met de chipset.
Dus ik denk ik sluit die 2 aan op me VIAVT6420 controller maar dat werkt dus net, op het moment dat er niks is aangesloten op de PROMISE 378 ziet hij geeneen van mijn schijven.
Heb je wel drivers geinstalleerd in windows voor de VIA controller?
Probeer ook eens de Promise controller uit te schakelen in je BIOS, dat kan meestal wel.

Krijg je tijdens de BIOS wel de VIA RAID utility te zien, waarmee je een array kunt aanmaken?

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
Dat is simpel. Jouw moederbord heeft een VIA chipset, deze heeft een RAID controller (de VIA VT6420 in jouw geval die aan de embedded bus van de chipset gekoppeld zit. Maar Asus vond 4 poorten te weinig en plaatste dus een extra controller, dat moet dus wel een andere controller zijn, en wordt dan via een trage PCI bus aan je chipset gekoppeld. Gevolg is dus dat je 2 controllers hebt waarvan de ene (de Promise) een stuk trager is dankzij de ouderwetse PCI bus die hem verbindt met de chipset.
nou ik heb in totaal maar 4 poorten, 2 van de VIA en 2 van Promise.
maar zou het dus kunnen komen dat ik door die Promise die blauwe schermen krijg?
Heb je wel drivers geinstalleerd in windows voor de VIA controller?
Probeer ook eens de Promise controller uit te schakelen in je BIOS, dat kan meestal wel.

Krijg je tijdens de BIOS wel de VIA RAID utility te zien, waarmee je een array kunt aanmaken?
Ja de drivers heb ik in windows zelf geinstaleerd, maar ik kom niet in de bios van VIA want zodra ik nu niks meer aansluit op mijn Promise dan ziet hij geen enkele schijf meer, zowel niet in mijn bios als in de setup van Windows.
En ik kan in de bios niet vinden waar ik die promise kan uit zetten?