Toon posts:

Processor dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Setup:
Mobo: MSI K8N Neo4 Platinum + gemodde bios
CPU: AMD 3000+ Venice @ 2500Mhz (ipv 1,8) , met Zalman CNPS7700-AlCu
Mem: 2 x 512mb OCZ 400Mhz

Antec Solo, Samsung 250gb sata, nvidia 6600GT

Ok, tot zover het droge gedeelte.

Voorgeschiedenis: Ik heb mijn cpu een maandje of drie geleden van 1,8 naar 2,5 ghz overgeklokt. Draaide prima, idle 36 graden, 43 full load. Geen enge temp's ofzo. Ik speel al een tijd geen spellen meer, dus echt vaak wordt ie niet vol belast. (Waarom heb ik 'm overgeklokt dan, ja, eh, omdat het mogelijk is..)

Probleem:
Als mijn pc nu opstart komt de bios niet verder dan te melden welke bios-versie ik heb en wat voor cpu ik heb. Dat blijft in beeld staan, er wordt geen geheugen geteld.

Dingen die ik heb geprobeerd:
-Ik heb de bios gereset naar de originele instellingen. Werkte niet.
-Ik heb het geheugen vervangen door ander geheugen (simpel type, maar sowieso werkend). Werkte niet.
-Ik heb de cpu eruit gehaald en opnieuw erin gezet. Werkte niet.

Ik kan de bios niet vervangen door een originele, aangezien het opstarten niet verder gaat dan te melden welke cpu ik heb. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan dat mijn cpu ermee is opgehouden.

Iemand nog andere ideeen?

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als de CPU overleden is, krijg je naar mijn mening totaal niets te zien. Dat is mijn ervaring iig.

Dus ik denk eerder aan iets anders. Mobo defect, of toch de bios.

Heb je al eens alles losgekoppeld, kabels etc?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 17:38
Fraggar schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:22:
Als de CPU overleden is, krijg je naar mijn mening totaal niets te zien. Dat is mijn ervaring iig.

Dus ik denk eerder aan iets anders. Mobo defect, of toch de bios.

Heb je al eens alles losgekoppeld, kabels etc?
Dat is dus echt NIET waar, een defecte CPU kan dit soort dingen ook zonder problemen geven

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan goed je CPU zijn. Anders ff kijken of je ergens een andere kan lenen voor het testen. Als een CPU echt dood is krijg je idd geen beeld. Maar het kan wel dat een CPU half dood is en dat je vreemde dingen krijgt.

Ik had hier een XP-M 2600+ die niet goed meer was en de PC deed het op zich wel alleen kon ik de CPU snelheid niet boven de 900MHz krijgen. Bij het instellen van 1GHz of meer deed de PC niets meer en moest ik de BIOS resetten om weer beeld te krijgen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Overleden en defect is, althans voor mij, verschillend.
• Overleden, dat doet niets meer.
• Defect, varieert van pietluttige onwerkzaamheid tot sterfgeval.

De eerste Pentiums waren relatief gezien ook "defect", maar deden het toch wel ;)

Je kunt de CPU nog in een ander mobo proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 28-11-2006 01:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 01:30:
Overleden en defect is, althans voor mij, verschillend.
• Overleden, dat doet niets meer.
• Defect, varieert van pietluttige onwerkzaamheid tot sterfgeval.

De eerste Pentiums waren relatief gezien ook "defect", maar deden het toch wel ;)

Je kunt de CPU nog in een ander mobo proberen.
Dat is een beetje een probleem dat testen in een ander mobo. Dat heb ik niet.
Ik heb dit probleem wel eens eerder gehad (ook voor het overklokken), dus dattie alleen een ID van de cpu geeft, dat was trouwens in een ander mobo (MSI RS-480). Bij een reset startte ie dan wel weer gewoon op. Dat is toen een keertje of twee voorgekomen. Ik vermoed dus dat het niet aan het mobo ligt. (Sorry, dit had ik eerder moeten zeggen).

Ik heb inderdaad al meerdere dingen losgehad, alleen niet mijn videokaart, anders heb ik geen beeld namelijk...

Ik denk dat we het dus over een "defecte" cpu hebben? Of heeft iemand nog een ander idee?
Ik kan 'm helaas niet testen, en ik denk dat ik maar gewoon een verse bestel.

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 20:05
ik heb het zelfde probleem gehad, probeer je geheugen eens op een ander slot, bij mij was het probleem dat de voltage settings niet goed waren

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n bios gereset, waardoor die voltages ook gereset zijn, toch?
Maar ik kan het in ieder geval proberen.

Verwijderd

Probeer eens alle IDE drives los te koppelen, of kijk of die kabels goed zijn aangesloten. Als hij dan wel goed doorstart, weet je waar je het moet zoeken.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Oh lama

[ Voor 90% gewijzigd door Woohooo op 28-11-2006 16:54 ]

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:42:
[...]
Ik denk dat we het dus over een "defecte" cpu hebben? Of heeft iemand nog een ander idee?
Ik kan 'm helaas niet testen, en ik denk dat ik maar gewoon een verse bestel.
beetje lullig als het niet de cpu is he....

kun je dat niet ff bij een "grotere" computerzaak laten testen waar ze al van die test opstellingen voor de hand hebben liggen?

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 20:48

switchboy

-ruimte te huur-

Probeert hij van een floppy te lezen voordat hij vastloopt? Zo ja dan kan je proberen door een floppy te maken met de bios files erop om een verse bios op je moederbord te zetten.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Verwijderd

Topicstarter
laurensxeon schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 18:15:
[...]

beetje lullig als het niet de cpu is he....

kun je dat niet ff bij een "grotere" computerzaak laten testen waar ze al van die test opstellingen voor de hand hebben liggen?
Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor joh, en zo duur zijn die proc-jes niet.

Ik heb gisteren nog een keer alles losgekoppeld, ff gechecked, en nee hij bootte niet, bleef weer hangen op hetzelfde punt.
Ik heb vervolgens nog een keer de proc er in en uit gehaald: en voila, toen deed ie het ineens wel.
Koeler erop, alles aangesloten, en voila, toen bleef ie weer hangen op hetzelfde punt.
Ik vermoed dat het dus of iets met de socket is, of met de proc. Ik laat t ff weten als ik de nieuwe binnenheb. (Jzus, wat zijn die Opterons cheap tegenwoordig!)

Oh, wat betreft floppy zoeken enzo, hij komt niet eens op het punt waar-ie dat zou moeten doen. Maar daarnaast, ik heb niet eens een floppydrive ...

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 18:09

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

mad-dog schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:37:
[...]

Dat is dus echt NIET waar, een defecte CPU kan dit soort dingen ook zonder problemen geven
Sorry, kon het even niet laten :')

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
mad-dog schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:37:
[...]

Waar haal je deze gedachte vandaan dan? Ik wil het best van je aannemen, maar heb je een voorbeeld, bron of iets dergelijks?
PilatuS schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:41:
Ik had hier een XP-M 2600+ die niet goed meer was en de PC deed het op zich wel alleen kon ik de CPU snelheid niet boven de 900MHz krijgen. Bij het instellen van 1GHz of meer deed de PC niets meer en moest ik de BIOS resetten om weer beeld te krijgen.
Dit probleem heb ik ook eens gehad met een XP-M 2800+ in combinatie met een Asus a7v8x-x. Dat bleek achteraf toch aan de combinatie te liggen, want beide dingen werkten met een ander processor/mobo wel prima. Net zoals jij kreeg ik op deze combi geen hogere snelheid dan 900MHz.
Dus mijn vraag, heb je die XP-M nog?

Verwijderd

Topicstarter
Wel wel, het was dus de CPU.
Van het weekend een nieuwe binnengekregen, en nu draait het allemaal weer als een tierelier.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Verrassende uitslag ja :)

Afijn weer iets geleerd.
Pagina: 1