[XP]Geïnfecteerde laptop start niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Adatrom
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02-2022
Hoi. Ik hoop dat ik dit op de juiste forum post. Mijn broertje heeft een Fujitsu Siemens Amilo laptop (AMD Sempron) met daarop een Windows XP Home edition. Een aantal dagen geleden heeft hij een programma gedownload die via msn aan hem werd geboden. Helaas weet hij niet meer hoe het programma heette en vertrouwde hij het helemaal aangezien het door een vriend zou zijn aangeboden. Het openen van die programma heeft blijkbaar een virus geïnstalleerd. Hij kreeg in ieder geval het bericht dat de Firewall uit is geschakeld en dat er problemen waren met de beveiliging (hij weet helaas ook al niet meer precies wat voor error meldingen hij kreeg :/) Omdat de computer steeds meer vastliep heeft hij de laptop geprobeerd te restarten, maar sindsdien is het onmogelijk gebleken de laptop aan te krijgen. De laptop start op met het standaard scherm "Fujitsu Siemens computers" en het AMD logo. Ik kan op F2 klikken om bij de bios te komen of F12 om te selecteren vanuit waar ik de computer wil opstarten (1.CD-ROM Drive 2.Removable device 3. +HD). Echter hierna springt hij op een zwarte scherm en doet het verder helemaal niks. Ik heb tig maal geprobeerd via F8 bij Veilige modus te raken, maar daar reageert hij simpelweg niet op. Ook het herstel CD-Rom heeft niet kunnen baten: na de standaard start scherm krijg ik te zien: Hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd.... . Echter onmiddelijk daarna (nog geen twee seconden na het verschijnen van dat bericht) wordt het scherm weer compleet zwart en houdt de laptop op met het tonen van enig teken van leven (op de lampjes en de ventilator na dan natuurlijk~). Ik heb startdiskettes gedownload en uitgeprobeerd (via CD-Rom aangezien de laptop niet over een diskette station beschikt), maar na een kleine start in het lezen van de inhoud van die CD-Roms houdt ook nu weer de laptop op en blijft het steken op een zwarte scherm. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk radeloos en heb geen idee wat hiermee te beginnen... De garantie van een jaar op de laptop is kortgeleden verlopen en dus weigert zowel de verkoper als de fabrikant iets te doen (Fabrikant: "Volgens ons is of het moederbord defect, wat voor € 200,-- vervangen kan worden, of is het een software probleem dat we zo van afstand niet kunnen bepalen. Het is ook niet onze taak om software problemen op te lossen").

Mijn eerste vraag is hoe de fabrikant erbij komt dat er iets mis kan zijn met het moederbord.. Kan een virus enig invloed hebben op de Hardware van een computer???

En mijn tweede vraag is natuurlijk of iemand weet wat hier aan de hand is of, nog belangrijker, wat ik hier tegen kan doen.

Bij voorbaat enorm veel dank.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet netjes van de verkoper, maar op zich hebben ze wel gelijk. De gebruiker heeft ook wel een verantwoordelijkheid.

Beste wat je kunt doen: leen een XP Home NL CD van een kennis, en herinstalleer Windows met het serienummer dat op de laptop staat.

Oh, en je broertje moet echt wat minder goedgelovig zijn.... Nooit, maar dan ook nooit een programma vertrouwen wat van MSN komt. En verder wel zorgen voor een adequate anti-virusbescherming.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 27-11-2006 23:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Adatrom
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02-2022
Ik wou dat dat kon, maar hij komt dus niet verder dan "hardware configuratie wordt gecontroleerd" als er een windows cd-rom ingeduwd word. en deze melding verdwijnt dus behoorlijk snel waarna niks meer gebeurt :s

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maak eens een BartPE bootCD, en kijk of die wel opstart?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En als zo'n BartPE BootCD te lastig is, download dan een willekeurige Linux Live CD en boot daarmee (dat zijn vaak kant en klare ISO's) om mee te testen. Als dat ook niet werkt is het vermoedelijk inderdaad een hardware probleem :)

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-03 15:12
Virussen kunnen niet je hardware slopen, maar wel bijvoorbeeld je biosinstellingen aanpassen. Zet alles voor de grap eens terug naar default en probeer het opnieuw met je Windows CD?
Pagina: 1