Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen Pci-Express connector maken...

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 16:01

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Hoi,

Ik ben een casemod aan het maken waarbij ik mijn eigen pci-express connectors wil maken, en nu had ik een plan maar wil bevestiging van jullie, want ik weet niet goed of wat ik wil kan zonder hardware op te blazen.

Het plan is dit :

Je hebt 2 kabelbomen. Met 2 molexen per boom. 4 in totaal dus. de 3 benodigde pinnen van 1 molex (vanaf nu gewoon molex genoemd) leid je naar de 3 aangewezen plekken in pci-express connector 1 , dan pak je een van de molexen van de andere kabelboom en daarmee doe je het zelfde. 2 kabelbomen voeden dus 1 pci express connector. Daarna stop je de 6 pinnen op dezelfde manier in de andere pci connector. Op die manier voeden dus de 2 kabelbomen allebij de connectors. in feite lus je dus de 3 kabels die in de eerste connector zitten ook door naar de 2e connector op dezelfde kaart (8800gtx)

Mijn vragen :
a) kan dit, zonder "gezeik"?
b) De stroom die door deze kabels leid (een geschatte 12 ampere) loopt dus door deze beide kabelbomen naar de kaart doe. Kan ik dit doen, kunnen de kabels dit aan (ik vermoed van wel) en zijn spanningsverschillen tussen de beide kabelbomen hierbij geen probleem ?

Heb dit gevonden om als guideline voor de pci-e connectors te gebruiken,maar er staat niks op internet over wat ik wil doen. En om eerlijk te zijn neem ik geen avondcursus Electrotechniek voor 1 probleempje :)

http://www.enermax.co.uk/...oPCI-ExpressConnector.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door HeepH op 27-11-2006 22:46 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

hey, ik heb er zelf ook 1 in elkaar gesoldeerd en gaat gewoon goed hoor:D draai zelf met een x850XT

heb btw beide molexxen op de zelfde boom van de voeding aangesloten en ging gewoon goed

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je dus in feite doet is gewoon wat molexjes aan elkaar knopen om je videokaart te koelen. Dat moet makkelijk kunnen, immers, alles komt toch uit 1 of hooguit 2 12V rails uit je voeding.

Op deze manier heb ik ooit eens een EPS connector gemaakt om een dual Xeon plankje te testen.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:47:
hey, ik heb er zelf ook 1 in elkaar gesoldeerd en gaat gewoon goed hoor:D draai zelf met een x850XT

heb btw beide molexxen op de zelfde boom van de voeding aangesloten en ging gewoon goed
Mijn probleem ligt dus ook bij het feit dat ik nu 2 bomen gebruik op 1 connector, en er dus mogelijk een spanningsverschil ontstaat.
Terw_Dan schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:47:
Wat je dus in feite doet is gewoon wat molexjes aan elkaar knopen om je videokaart te koelen. Dat moet makkelijk kunnen, immers, alles komt toch uit 1 of hooguit 2 12V rails uit je voeding.
Mja idd, 4 molexen voor 2 pci-e connectors, zoals het hoort, maar thing is dat ze dus uit 2 bomen komen, en dat de spanning voor beide pci-e connectors van beide bomen moet komen, en niet uit 1 boom per connector zoals "normaal"(met een converter van molex naar pci-e) het geval is. En het is geen koelen,maar voeden, maar dat had jij ook vast begrepen :)
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:50:
waarom zou je persee 2 bomen moeten gebruiken?
1 boom heeft niet genoeg connectors, daarbij mag je officeel geen 2 pci-e connectors op 1 boom aansluiten, word ook afgeraden bij sli-setups en high end kaarten door nvidia zelf.

[ Voor 56% gewijzigd door HeepH op 27-11-2006 23:02 ]

Verwijderd

als het afgeraden word om 1 boom te gebruiken lijkt het me logisch dat het geen kwaad kan als je 2 bomen gebruikt of ben ik nou zo lomp ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 22:55 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:50:
als het afgeraden word om 1 boom te gebruiken lijkt het me logisch dat het geen kwaad kan als je 2 bomen gebruikt of ben ik nou zo lomp ;)
het gaat er dus om dat de 2 bomen op 2 pci-e connectors zitten, en niet per connector een boom...lomp,neuj, beetje traagjes :P :+

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Dat kan wel gewoon. Dat eventuele spanningsverschil is zo klein op die afstand dat dat echt niet uitmaakt.

Ik neem aan dat je een redelijk degelijke voeding hebt met dikke aders, dan komt het wel goed.

PC based oscilloscope

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
En welke stroom (A) loopt er dan door die draden? 12 ampere per draad of 24, omdat beide connectors 12 A nodig hebben ?

Nog iets...
De 5 V lijn heb ik niet nodig...die kan ik afknippen, netjes isoleren en weglaten verder? En er word gesproken in de afbeelding in de ts van een SENSE lijn. Maakt het uit welke van de 2 zwarte kabels van de molex ik gebruik voor de sense lijn? ik neem aan van niet aangezien er op dat plaatje ook geen logisch verschil is. Maar ik wil het 10.000% zeker weten aangezien we het over een kaart van krap 600 euro hebben.

Voeding is een Enhance 520 Watt psu.

Stroomsterktes:
12V1 16 A
12V2 15 A
Dual rail dus, maar geen idee hoe ik kan zien welke rail 1 is en welke 2,als dat al te zien is :)

[ Voor 77% gewijzigd door HeepH op 27-11-2006 23:11 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
met een multimetertje en een paar dingetjes erbij moet dat toch wel te doen zijn ;)

• Akino
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Ik heb het op de volgende manier opgelost,gezien ik een Antec 550 Watt EPS heb een S755 bord met 8 polige 12 V ,en had met als gevolg,de 4 polige 12Volt over.De koperen contacten van de 4 polige 12 Volt Molex passen ook een op een in een PCI-E Molex.
Hoefde zodoende niets te solderen,kwestie van 5 minutjes friemelen om ze zonder schade eruit en er weer in te krijgen.
Lijkt mij dat 12 volt 12 volt is,als je PSU maar genoeg Amperes kan leveren op z'n 12 Volt.
Als je PSU al een PCI-E stekker heeftt,lijkt het me handigste om hem daar af te tappen/bij te hangen,want solderen en knutselen aan de kabels waar m'n harddisken aan hangen,ben ik door de jaren wel afgeleerd.

De dubbele HD Molex naar PCI-E is naar mijn inziens beetje vreemd,want in je PSU PCB zitten de 12 Volt meestal op een punt vast gesoldeerd ( of je PSU moet 2 x 12 Volt rails hebben)
Dus of je nu 12 volt van boom een en 12 volt van boom 2 pakt,.....komt vanaf de zelde bron.

Het gebruik van de dubbele molex op de videokaart is (denk ik) meer om de printbanen op je PCB te ontlasten ( 2 x zoveel oppervlakte) omdat hoge amperes over dunne printbanen nu eenmaal niet mogelijk is.(smaller is meer weerstand,vertaald zich in hitte)

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Akino schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:55:
De dubbele HD Molex naar PCI-E is naar mijn inziens beetje vreemd,want in je PSU PCB zitten de 12 Volt meestal op een punt vast gesoldeerd ( of je PSU moet 2 x 12 Volt rails hebben)
Dus of je nu 12 volt van boom een en 12 volt van boom 2 pakt,.....komt vanaf de zelde bron.
Heeft te maken met de maximale stroom die door zo'n draad mag... als je met 12V 120Watt trekt gaat er al 10 Amp continu door zo'n draad: zal hij erg warm worden. Met twee draden verdeel je die stroom.

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1