Ach jah... gameconsoles, het welles nietes verhaal.
Kans om mijn mening eens te ventileren.
Gameconsoles en computers zijn niet met elkaar te vergelijken. Pure kracht en beeldkwaliteit is dan wel een issue wat meetbaar is. Niet zozeer de kwaliteit van het beeld, maar meer de rekenkracht welke hiervoor beschikbaar is. Een discussie voeren over 'wat mooier is' lijkt me dan ook zeer loos tijdverdrijf. Meningen zijn niet meetbaar, feiten wel gelukkig.
Qua pure rekenkracht kan een computer verder dan een Xbox 360, wanneer we het over een high-end systeem hebben, dit is meetbaar en rekentechnisch mogelijk. Of er daadwerkelijk op dit platform games worden geschreven welke volledig gebruik maken van deze rekenkracht is een tweede uiteraard.
Een PC heeft zo zijn meerwaarde, zoals het de volledige controle hebben over jouw systeem. Met een Xbox zal je altijd afhankelijk zijn van wat Microsoft hiermee wil, daarentegen ben je met een computer volledig onafhankelijk. Ook de grafische pracht welke er uit een computer te behalen valt is zeker een plus, maar dit is voor de meeste mensen niet doorslaggevend. Uiteindelijk draait het om de games, en dat is waar de PC zijn steekje laat vallen. De computer is zoals eerder gezegd een onafhankelijk platform, maar dit brengt ook z'n negatieve punten met zich mee. Wanneer een bedrijf een 'computer' zoals een Xbox neerzet, zorgt dit bedrijf direct voor een financiële boost welke terug is te vinden in exclusieve contracten met gamestudio's. Voor een computer is dit uiteraard niet denkbaar (heel eventueel met toekomstige Games for Vista).
Voor mij wint een nextgen gameconsole het van de PC, ook al heb ik er (nog) geen. Het is namelijk gruwelijk ongezellig om te gamen met vrienden op een computer, terwijl het hangen op de bank mij een stuk aangenamer afgaat. Ook systeemvereisten voor een game worden beperkt tot 'het hebben van de console (duh)', geen eindeloos gefuck om FPS'jes. Hiermee is ook het eindeloze gedoe met hardware verdwenen, geen peperdure videokaarten of uitbreidingen zijn meer benodigd om een 'blockbuster'-game te hoeven spelen. Het Xbox live platform is zo breed en groot dat het alles binnen handbereik heeft zoals demo's, welke binnen enkele minuten op je harde schijf zijn te vinden. Het zoeken naar goede mirror's is hiermee voorgoed voorbij.
Elk platform heeft zijn voor en nadelen, de keuze van de consument zal geheel naar eigen situatie worden genomen. En zo zal de gameoorlog nog wel een tijdje doorgaan. Ikzelf heb het liefst een Xbox 360 én een Vista PC. Best of both worlds