Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Ik vroeg me af wat overige ICT-Tweakers krijgen/verdienen als ze voor hun werk standby moeten staan.

Voor mij geldt namelijk de volgende regeling:
  • 1 week lang tussen 22:00 en 07:00 (doordeweeks) en 24 uur per dag (zaterdag+zondag) standby.
  • Dit kan zowel voor automatische berichten (SMS) als telefoon (klanten) zijn.
  • Zolang er geen melding binnenkomt, is er een vast bedrag van € 139.50 bruto.
  • Elke melding gaat tegen 125% uurloon, met een minimum van 0.25 uur per melding.
Waar komt het praktisch op neer? Gemiddeld krijg je 15 meldingen per dienst en dat is dus 3.75 uur extra werk tegen 125% uurloon => 4.7 uur uitbetalen of tijd voor tijd. Als je alles laat uitbetalen (dus gewerkte uren en het vaste bedrag) komt de fiscus om de hoek kijken en haalt daar nog eens een fiks percentage vanaf. Netto hou je er dus niet al te veel aan over.

Verder is het zo dat, gezien het personele verloop, de dienst veel sneller rouleert van eens in de 9 weken naar eens in de 5 weken. Zoals je kan begrijpen is dit best een verantwoording en ook een sociale belasting. Je moet binnen 15 minuten ingelogd kunnen zijn (dus altijd de laptop met UMTS-kaart meenemen), je moet kunnen rijden (dus nooit ff lekker op de bank een paar biertjes wegtanken met je partner) en de meeste meldingen gebeuren tussen 00:00 en 06:00 ivm backups en reboot-schedules.

Al met al heb ik een beetje de indruk dat de vergoeding, ten opzichte van het fiscaal tarief en de sociale belasting een beetje laag is. Gaarne hoor ik van anderen of hier een kern van waarheid in zit en welke vergoeding zij krijgen of (misschien zelfs belangrijker) bespreekbaar hebben kunnen maken.

Op GoT maar ook op Google heb ik geen algemenere bepalingen kunnen vinden, behalve op een aantal sites van uitzendbureau's maar wij werken allemaal in vaste dienst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Zijn een aantal topics over geweest waaronder: Standby vergoeding van de It'er

Even zoeken op "standby vergoeding"

(als extra info)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 27-11-2006 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Anoniem: 20531 schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:38:
Zijn een aantal topics over geweest waaronder: Standby vergoeding van de It'er

Even zoeken op "standby vergoeding"

(als extra info)
Dank, had ik inderdaad gelezen maar men had daar wat uiteenlopende beroepen en (voornamelijk) uiteenlopende vergoedingen. Ik heb namelijk toch enigszins de indruk dat onze vergoeding niet markt-conform is; het is namelijk niet gebaseerd op % van brutoloon maar een vast bedrag.

En gezien de regelmaat van de diensten, vermoed ik dat er wettelijke bepalingen zijn omtrent dit soort diensten; sowieso voor de vergoeding maar ook de (extra) vrije tijd die ertegenover hoort te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195390

weet niet onder welke cao je valt maar zou daar zeker eens naar kijken , weet uit de beveiliging dat je daar volgens de cao in het weekend 135% werdt betaald en dat je per jaar niet meer dan
een bepaald aantal weekenden mocht werken. stand by is in deze dus ook werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Ik neem aan dat als je een week standby dienst draait dat je dan overdag gewoon vrij bent?
En je kan dus s' nachts niet slapen? Ik wordt iig niet wakker van mijn telefoon of van een smsje..

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Flyduck schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:41:
Ik neem aan dat als je een week standby dienst draait dat je dan overdag gewoon vrij bent?
En je kan dus s' nachts niet slapen? Ik wordt iig niet wakker van mijn telefoon of van een smsje..
Nee, je bent dus niet vrij. Sterker nog; de 40-urige werkweek die je op kantoor hebt (doordeweeks dan tot 22:00), loopt naadloos over in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Als dat écht in de 9 weken één keer een week zou zijn dan zou ik het wat karig vinden. Als het elke vier of vijf weken is dan vind ik het gewoon te laag en zou ik er toch wel even over gaan praten. Zeker omdat je geacht wordt 's nachts dus niet te slapen (IK ben in 15 minuten dus écht niet zo wakker, dat ik klanten te woord kan staan. Dat kun je vergeten, zo snel is de espresso niet werkzaam.) vind ik dit nogal een slechte zaak. Indien mogelijk eerst even samen met je collega's erover praten, kun je een verenigde wens kenbaar maken. Als je alleen er om gaat ben je ineens de dure dwarsligger met de grote eisen en de grote mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

MAX3400 schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:36:
Als je alles laat uitbetalen (dus gewerkte uren en het vaste bedrag) komt de fiscus om de hoek kijken en haalt daar nog eens een fiks percentage vanaf. Netto hou je er dus niet al te veel aan over.
De fiscus haalt er natuurlijk (procentueel gezien) net zoveel vanaf als van je gewone salaris.

Waar ik momenteel zit krijg ik niets voor stand-by staan, enkel wanneer er een melding is kan ik dit als normaal overwerk bijschrijven, overwerk is 100% van normaal uurloon en men dringt er eigenlijk op aan om tijd voor tijd te pakken ipv uit te laten betalen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het moeilijke hierin is dus altijd hoe vaak wordt je daadwerkelijk opgeroepen. 15 meldingen per week is best erg veel afgezet tegen de vergoeding. Overigens is uibetalen niet meer extra belast is echt een fabel uit het verre verleden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 19:18

Eijkb

Zo.

Ben ook jaren standby geweest voor een aantal banken. Wij kregen geloof ik iets van 4 euro per uur voor de standby dienst en afhankelijk van de tijd van de oproep 100, 150 of 200% uitbetaald (resp doordeweeks voor 21:00, doordeweeks van 21:00 tot 07:00 en weekenden) in geld of verlof.

Wij hadden lang niet zo veel oproepen als jij dat hebt dus niet echt vergelijkbaar. Het was wel de bedoeling dat je binnen 15 minuten online was of binnen 30 minuten op de bank. Dat betekend dus idd geen lastige afspraken (sporten, bier drinken, bioscoop). Persoonlijk vond ik dat niet zo erg en bij evenementen zorgde ik er voor geen standby te zijn. Wij waren trouwens 1 week per maand standby, dus die druk was nog wel iets hoger.

Momenteel ben ik 365 dagen 24 uur per dag standby, gezien ik bij een klein bedrijfje werk waar ik als enige alle technische know-how heb. Echter heb ik wel de afspraak gemaakt dat ik hier niet speciaal rekening mee houdt, gezien je anders echt geen leven meer hebt. En gelukkig is het aantal standby telefoontjes ook te verwaarlozen. Ik merk wel dat als er gebelt wordt, het altijd ongemakkelijk uitkomt :+

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Gezien een aantal decentrale omgevingen, is het in principe de bedoeling dat we binnen het uur in het data-center moeten zijn en anders, in overleg met het hogere echelon, binnen redelijke termijn bij de klant op de vloer.

Op dit moment wordt de reistijd ook nog niet vergoed, dus een server resetten (in totaal anderhalf uur rijden en 2 minuten op een aan/uit knop drukken) mag je dus maar 15 minuten voor schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Daar zou ik mijn tijd niet voor opofferen, klinkt namelijk erg onredelijk.

Ik kan dus ook aannemen dat je geen auto van de zaak hebt ?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 29-11-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In mijn vorige baan was ik elk weekend (za 10-18, zo 11-17) bereikbaar. Omdat m'n enige collega die hetzelfde werk deed langdurig ziek was, anders was het om het weekend.
Ik kreeg daarvoor in eerste instantie geen vergoeding 8)7
Nu kon ik 80% van de oproepen telefonisch afhandelen en moest ik af en toe mijn laptop opstarten en via VPN inloggen. Dat kostte me gemiddeld een half uurtje per weekend.
Niet dat half uurtje werk, maar het bereikbaar zijn vond ik een groot bezwaar.
Gelukkig waren de voorwaarden wel redelijk, ik hoefde bijvoorbeeld niet de hele dag thuis te blijven, maar ik moest wel zorgen dat ik de telefoon altijd kon opnemen of de voicemail binnen redelijke tijd beluisteren.
Gek genoeg werd ik dat na een tijdje behoorlijk zat, heb dat toen gemeld en in eerste instantie werd gezegd dat het bij de functie hoorde en dat er bij de bepaling van het salaris rekening mee was gehouden. Dat was ook wel enigszins waar, maar er was geen rekening gehouden met het feit dat mijn collega maanden ziek was.
Uiteindelijk kreeg ik 100 euro bruto vergoeding per maand en een maand later een salarisverhoging van 200 euro.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 11:27

Asteroid9

General Failure

Ik vind de genoemde vergoedingen best wel laag...
Zelf draai ik eens in de 4 weken zo'n dienst, met ongeveer dezelfde voorwaarden.
Je wordt verondersteld je werkplek binnen een redelijke termijn en in goede fysieke gesteldheid te kunnen bereiken. Dus niet naar Antwerpen gaan en niet straalbezopen in de kroeg zitten.
Gemiddeld over een jaar word je hooguit 2 keer per dienst gebeld.

De vergoeding is 250 Euro per maand, plus PC/laptop enkel voor thuisgebruik, plus GSM van de zaak (incl. prive gebruik), plus de helft van je internet aansluiting.
De gewerkte tijd wordt enkel in vrije uren 1:1 vergoed, geen uitbetalingen en geen toeslagen.

Een klein addertje onder het gras is dat we vanwege specifieke kennis en een kleine IT groep indien nodig eigenlijk altijd wel gebeld kunnen worden, ook als we geen dienst hebben.
Binnen onze groep werkt dat vrij goed, en het loopt tot dusver nog niet uit de hand.

Die 15 oproepen per dienst voor zo'n vergoeding moet ik persoonlijk niet aan denken, tenzij je reguliere salaris ook al erg royaal te noemen is en dit er enigszins bij hoort.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans-woep
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-02 01:25
Even vergelijken:
  • 1 week lang tussen 17:30 en 07:30 (doordeweeks) en 24 uur per dag (zaterdag+zondag) standby.
  • Dit kan zowel voor automatische berichten (SMS) als telefoon (klanten) zijn.
  • Zolang er geen melding binnenkomt, is er een vast bedrag van € 226 bruto.
  • Elke melding gaat tegen 100% 150%(20:00-0:00) / 200%(0:00-0:600 en weekend) uurloon, met een minimum van 0.50 uur per melding, of alle meldingen in een blok van 0,5 uur.
  • 1 keer per 8 weken
  • 10 tot 15 meldingen per week die echt werk opleveren, plus nog eens 20 tot 50 die je weg kunt klikken maar waardoor je eventueel wel wakker wordt. (en waarvoor je gedeeltelijk wel 0,5 uur kunt declareren),
Door de hoge werkdruk (en slechte nachtrust enz) die dit opleverde is besloten om standby mensen overdag vrij te roosteren, je kunt dus die week overdag gewoon thuisblijven / sporten / boodschappen doen enz. Alles wat je s'avonds cq in het weekend zou doen maar wat niet mogelijk is door de standby dienst.

relevante neven voorwaarden:
150% uur kan naar keuze 150% uitbetaald worden, of 50% + uur vrije tijd
200% uur kan naar keuze 200% uitbetaald worden, of 100% + uur vrije tijd
Pagina: 1