Toon posts:

Tiscali modem vs eigen modem

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg Tiscali ADSL T12 aan te schaffen, maar heb nu een prima draaiend wireless network liggen inclusief ADSL toegang via modem in router (linksys).
- Kan ik het ADSL2+ geschikte modem ook gebruiken voor toegang tot Tiscali ADSL ?
- En kan ik dan nog VoIP bellen ?
- Indien niet, kan ik de WLAN functie van het Tiscali apparaat uitschakkelen en het Tiscale modem doorlinken naar mijn Linksys router ? Enig idee hoe ?
Dank, Danny

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Mischien erg voor de hand liggend hoor, maar heb je tiscali al gebeld????

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 16:15
Het goedkoopste modem wat tiscali gaat leveren (Zyxel 660R-61) werkt met de nieuwste firmware prima in Bridge modus. In deze modus geeft hij simpelweg het signaal door aan het eerst volgende apparaat erachter, in mijn geval een Zywall 2+, en in jou geval een Linksys Router.

//edit: de Zyxel660R-61 ondersteunt alleen Geen VOIP. Ik ga er van uit dat een duurder model, wat wel VOIP ondersteunt, niet met VOIP kan werken icm bridge modus.
De WLAN Modus is altijd uit te schakelen. Makkelijkste is om de antenne er simpelweg niet op te schroeven, hiermee minimaliseer je het signaal tot ~1 meter rond het apparaat zelf.

[ Voor 40% gewijzigd door magiel op 27-11-2006 21:15 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
magiel schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:12:
Het goedkoopste modem wat tiscali gaat leveren (Zyxel 660R-61) werkt met de nieuwste firmware prima in Bridge modus. In deze modus geeft hij simpelweg het signaal door aan het eerst volgende apparaat erachter, in mijn geval een Zywall 2+, en in jou geval een Linksys Router.
Neem gewoon het Tiscali modem inderdaad en zet die in bridge als je een eigen router wilt gebruiken perse.

'Een ADSL2+ modem' is er niet, elke fabrikant leest de standaard anders en niet alles is even compatible met elkaar blijkt nog in de praktijk.
//edit: de Zyxel660R-61 ondersteunt alleen Geen VOIP. Ik ga er van uit dat een duurder model, wat wel VOIP ondersteunt, niet met VOIP kan werken icm bridge modus.
Voice over Internet Protocol gaat wat lastig als je het apparaat in bridge zet inderdaad. Dan heeft hij zelf geen IP meer ;)

Elk modem dat Tiscali levert is gewoon open en vrij instelbaar. Je kan gewoon het apparaat als bridge gebruiken zonder problemen. Mocht je ooit een storing hebben kan Tiscali je ook gewoon helpen als je hun modem gebruikt door hem alleen even te resetten zodat hij weer standaard staat.

[ Voor 13% gewijzigd door bjck op 27-11-2006 21:26 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34

pistole

Frutter

bjck schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:25:
'Een ADSL2+ modem' is er niet, elke fabrikant leest de standaard anders en niet alles is even compatible met elkaar blijkt nog in de praktijk.
nuttig, zo'n standaard. Mijn ervaring is echter dat een ADSL2+ modem ook echt een ADSL2+ modem is.
Voice over Internet Protocol gaat wat lastig als je het apparaat in bridge zet inderdaad. Dan heeft hij zelf geen IP meer ;)
Dat zou impliceren dat je hem daarna ook niet meer kan beheren. Dat is onjuist; als je het modem in bridge zet kan je nog steeds een ip-adres aan z'n lan interface toewijzen. Voor beheer, maar op die manier zou hij ook nog gebruik kunnen maken van voip (dwz, als je hem een route naar 0/0 kan geven)

Ik frut, dus ik epibreer

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 16:15
pistole schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:34:
[...]

Dat zou impliceren dat je hem daarna ook niet meer kan beheren. Dat is onjuist; als je het modem in bridge zet kan je nog steeds een ip-adres aan z'n lan interface toewijzen. Voor beheer, maar op die manier zou hij ook nog gebruik kunnen maken van voip (dwz, als je hem een route naar 0/0 kan geven)
Als ik een ip adres toewijs aan de lanpoort van mijn modem, en ik ga bridge draaien, kan ik hem niet meer benaderen? Pas na een reset met het knopje op de achterkant, en het herpatchen van de kabel op de router van WAN naar LAN poort, kan ik hem weer beheren.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik snap je vragen niet m.b.t. het adsl of adsl2+ modem, maar je zou inderdaad in je modem een DMZ-host in kunnen stellen, zodat alle pakketjes van je zyxel naar je linksys gaan.. En je kunt ook nog eens blijven voipen met je Tiscali VoIP modem. Misschien krijg je wat probleempjes omdat je NAT-achter-NAT gebruikt, maar daar zie ik niet zo'n problemen in.

Je zou je modem ook kunnen bridgen (voor zover ik weet kan mijn Zyxel 2602HW? dat niet, daarom heb ik er een Cisco 827 neergehangen, die wel kan bridgen naar mijn firewall), maar dan werkt als het goed is je VoIP niet meer, omdat het VoIP gedeelte van je modem geen publiek ip-adres meer heeft.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Natuurlijk heeft een modem in bridge nog een intern IP op de LAN kant zodat je hem kan benaderen. Maar zelf heeft hij geen mogelijkheid meer om zijn VoIP aan te melden.

ADSL2+ = ADSL2+ inderdaad, maar je ziet toch dat alle DSL-chipset fabrikanten er net iets anders over denken en dat sommige combinaties beter werken dan andere. Als je bijvoorbeeld een Thomson Speedtouch aan het Tiscali netwerk hangt op een T12 verbinding heb je 950kbps upstream. Hang je er een ZyXEL aan zie je 1150kbps op dezelfde lijn.

Hang je er een Linksys aan moet je perse de laatste firmware hebben, anders heb je helemaal geen verbinding. En een type Sitecom modem moet je zelfs op GDMT (ADSL1) forceren anders heb je steeds maar 1 minuut verbinding (zie: http://www.sitecom.com/tiscali.html).

[ Voor 20% gewijzigd door bjck op 28-11-2006 09:34 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34

pistole

Frutter

magiel schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 08:17:
[...]

Als ik een ip adres toewijs aan de lanpoort van mijn modem, en ik ga bridge draaien, kan ik hem niet meer benaderen? Pas na een reset met het knopje op de achterkant, en het herpatchen van de kabel op de router van WAN naar LAN poort, kan ik hem weer beheren.
Op zich is het logisch dat je hem niet meer kan benaderen omdat je werkstation via DHCP (of anders) een ip adres heeft gekregen dat buiten het subnet ligt dat op het modem is ingesteld.

Als je op je werkstation handmatig een adres toevoegt dat in hetzelfde subnet ligt dan moet het mogelijk zijn om het modem te benaderen.
Ik geef toe dat dat lastig is en misschien zelfs onmogelijk in windows (dhcp + static ip op dezelfde interface).
bjck schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:33:
Natuurlijk heeft een modem in bridge nog een intern IP op de LAN kant zodat je hem kan benaderen. Maar zelf heeft hij geen mogelijkheid meer om zijn VoIP aan te melden.
Wederom oneens :p
Ik heb dit met een Copperjet 1616 2P prima werkend gehad; apparaat werkte in bridge en had een bepaald adres op z'n lan kant. Aangezien ik intern een Asterisk server draaide kan het modem zich daarop aanmelden. Als je echter een voip provider op internet wil benaderen zul je moeten gaan routeren via de host die "achter de bridge" hangt en zul je handmatig een route naar 0/0 moeten instellen (of een route naar je voip provider). Ik weet niet of het handmatig instellen van die routes mogelijk is op het door Tiscali geleverde modem.

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1