Snelheid wireless netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 21:09
Beste mensen,

dit topic zal vaker aangesneden worden, echter voor dit specifieke onderdeel kon ik niks vinden.

Situatie:

Thuisnetwerk bestaande uit:

Linksys WRT54G (met DD-WRT firmware erop)
Laptop met Intel 2200BG draadloze netwerkkaart
PC met Linksys G PCI-draadloos netwerk adapter

Probleem:

Overdrachtsnelheid van laptop naar pc en v.v. ligt tussen de 700-1000 KB/s terwijl beide draadloze netwerkkaarten netjes met 54Mbps zijn verbonden met de router.
Natuurlijk weet ik dat de praktijk snelheden nooit deze 54Mbps zullen halen, echter 2MB/s zou toch haalbaar moeten zijn.

Enige zaken die ik reeds geprobeerd heb:

- verschillende wireless channels
- zowel MS wireless zero driver als merk-eigen drivers getest

Direct downloaden van internet gaat wel sneller, mijn Orange inet verbinding is ingetraind op 1500Mbps. Hiermee haal ik van mn nieuwsgroep server netjes 1,3MB/s...

Komt de lage interne transfer rate doordat je van wireless naar wireless gaat via de router?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je met windows veel kleine files overpropt gaat dit van nature langzaam

(probeer het een via ftp, of pak een groot file)

Iperf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eerst eens duidelijk aan over wat voor snelheden we het hebben.
Je hebt het over mb (milibit :?) en mB (milibyte?) door elkaar.
Als je 1000kB (dus 1MB)/s haalt is dat voor een 54Mb/s verbinding nog niet eens zo heel slecht als je overhead e.d. mee gaat tellen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dizzie110 schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:31:
Overdrachtsnelheid van laptop naar pc en v.v. ligt tussen de 700-1000 kB/s terwijl beide draadloze netwerkkaarten netjes met 54mbps zijn verbonden met de router.
Natuurlijk weet ik dat de praktijk snelheden nooit deze 54mbps zullen halen, echter 2mB/s zou toch haalbaar moeten zijn.
54 mbps = 54 millibit per seconde ... Dat haal je nu makkelijk. :+ (damn Terw_Dan was me voor)
Dus neem ik voor het gemak maar even aan dat je 54 Mbps bedoeld.
700-1000 kB/s = 5600 - 8000 kbps = 5,4 - 7,8 Mbps (= bijna 1MB/s)

Dat is inderdaad niet zo spannend voor een 54Mbps netwerk.
Hangt er niet per ongeluk ergens nog een 10Mbps client aan het netwerk? Want die zorgt ervoor dat het hele WLAN naar 10Mbps gaat. Ook al staat er in je windows client 54Mbps.

@Terw_Dan :
1MB/s is nog steeds niet veel. Onder ideale omstandigheden moet een 54Mbps netwerk minimaal 5,4MB/s kunnen halen.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 27-11-2006 20:44 ]

Alles kan stuk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

remco_k schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:41:
[...]

@Terw_Dan :
1MB/s is nog steeds niet veel. Onder ideale omstandigheden moet een 54Mbps netwerk minimaal 5,4MB/s kunnen halen.
mwah, 1MB/s is op zich wel veel als je bijvoorbeeld een hele zooi files van <1kB per stuk over gaat gooien, het is dan niet zo dat je ineens vele MB/s kan halen.
Het kan natuurlijk meer, dat ben ik met je eens.

• dizzie110
remco_k schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:41:
[...]

54 mbps = 54 millibit per seconde ... Dat haal je nu makkelijk. :+
Dus neem ik voor het gemak maar even aan dat je 54 Mbps bedoeld.
700-1000 kB/s = 5600 - 8000 kbps = 5,4 - 7,8 Mbps

Dat is inderdaad niet zo spannend voor een 54Mbps netwerk.
Hangt er niet per ongeluk ergens nog een 10Mbps client aan het netwerk? Want die zorgt ervoor dat het hele WLAN naar 10Mbps gaat. Ook al staat er in je windows client 54Mbps.
Excuus voor mijn slechte notatiegebruik, in mijn vorige post bedoelde ik met elke m of M mega, met een b bit en met een B byte :)

Data transfer geprobeerd met een 4gigabyte iso file, wel via windows file transfer. Ik zal 't zo eens proberen met een ftp server.

Ik weet zeker dat er niet nog een andere adapter aan de router hangt, WPA + MAC adres filter. Mac client list geeft ook slechts 2 clients, de laptop en de pc.

Verwijderd

edit

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 17:32 ]

• dizzie110
fish schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:33:
als je met windows veel kleine files overpropt gaat dit van nature langzaam

(probeer het een via ftp, of pak een groot file)
Transfer rate met ftp (zelfde 4gigabyte iso) komt gemiddeld ook rond 800KB/s.
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:59:
denk niet dat je router veel hoger gaat, welke versie heb je van de wrt54g v 1,2,3 of 4 aangezien je ddwrt draait.

v1 kan namelijk al niet veel sneller routere, versie 2 weet ik zo niet uit mn hoofd, versie 3 gaat tot 20mbit v4 weet ik zo niet.

maar draadloos is het zoiezo al minimaal 55% overhead door ruis, en dat is in een optimale situatie.

dus zeg dat je van je 54mbit nog 20mbit overhoud.

kortom 54g wireless apparatuur gaat gewoon niet veel sneller als 8/10mbit

als je sneller wil moet je toch naar een linksys wrt300n die halen rond de 70mbit over het draadloze systeem
Het is de WRT54G v2, met deze zelfde router heb ik in eerdere situaties (linksys firmware en wireless naar bedraad) snelheden gehaald van 2-2,2 MB/s

• dizzie110
Lijkt inderdaad een "probleem" te zijn van wireless naar wireless via router.

Nu laptop bedraad op linksys wrt54g aangesloten, data transfer naar pc gaat nu met gemiddeld 1,5MB/s.

Is dit een bekend "probleem" of ligt dit toch aan mijn configuratie?

Verwijderd

even voor de duidelijkheid, kan de router nu 54mbit in zn geheel wireless verzenden of per pc?

als dat in zn geheel is is het probleem duidelijk en volstrekt normaal

• dizzie110
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:48:
even voor de duidelijkheid, kan de router nu 54mbit in zn geheel wireless verzenden of per pc?

als dat in zn geheel is is het probleem duidelijk en volstrekt normaal
De router zelf is in principe een 100Mbit switch. Wat betreft het draadloze gedeelte, daar ben ik onzeker over.

Verwijderd

is idd een 100mbit switch maar de chips halen dat dus echt niet he.

wrt54g v3.1 die ik heb haalt net 20mbit(wired)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22

DJ

Heb je de Driver voor de intel 2200bg al eens geupdate met de officiële intel driver?

Ik heb zelf een HP NC6120 laptop met 2200bg driver en de originele HP driver was gewoon brak. Thuis met mijn LinkSYS WAP54G (uitgeklede WRT54G) had ik veel connectie problemen en trage verbindingen. Na de update is de verbinding gewoon goed. Ik haal geen mega snelheden van meer dan 10MegaByte/sec, maar de verbinding is snel zat en goed zat.

Bedenk: het is en blijft wireless en dat is per definitie niet bedoeld voor hoge snelheden ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 10:44

Sa1

DJ schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 14:05:
Heb je de Driver voor de intel 2200bg al eens geupdate met de officiële intel driver?

Ik heb zelf een HP NC6120 laptop met 2200bg driver en de originele HP driver was gewoon brak. Thuis met mijn LinkSYS WAP54G (uitgeklede WRT54G) had ik veel connectie problemen en trage verbindingen. Na de update is de verbinding gewoon goed. Ik haal geen mega snelheden van meer dan 10MegaByte/sec, maar de verbinding is snel zat en goed zat.

Bedenk: het is en blijft wireless en dat is per definitie niet bedoeld voor hoge snelheden ;)
yep, same here.. heb ook een NC6120, HP drivers waren kut... intel drivers houdt hij ook gewoon verbinding.. das best rlx enzo.... k heb geen linksys staan, maar haal wel 2MB/sec van m'n FTP serverke af met WAP encryptie enzo....

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dizzie110 schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:43:
Lijkt inderdaad een "probleem" te zijn van wireless naar wireless via router.

Nu laptop bedraad op linksys wrt54g aangesloten, data transfer naar pc gaat nu met gemiddeld 1,5MB/s.

Is dit een bekend "probleem" of ligt dit toch aan mijn configuratie?
En nu lees ik je startpost pas op een andere manier; valt me op dat niemand anders dat al eerder had gedaan:
Je hebt dus snelheden getest van de laptop naar/van je computer die beide via hetzelfde draadloze netwerk aan zitten 'gesloten'.

In dat geval is er echt niets mis bij je. De totale bandbreedte van je WLAN is 54Mbps om dat het gehele WLAN op 1 channel zit.
Dus als er 2 clients data gaan zitten versturen/ontvangen dan heb je dus 2x 27Mpbs (onder ideale omstandigheden). 2x 27Mbps haal je dan echt nooit omdat er ondertussen ook continu onderhandeld word wie er mag zenden en wie niet, laat staan dat we rekening houden met packet loss.
Dat verklaart je meteen waarom het downloaden vanaf internet naar je laptop veel sneller gaat: er is maar 1 WLAN client aan de verbinding aan het trekken.

Alles kan stuk.

Pagina: 1