PC gaat pas na 30 seconde aan?

Pagina: 1
Acties:

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik heb sinds kort een heel vreemd probleem met mijn pc.

als ik de pc uit heb staan, en ik druk op de powerknop, duurt het gewoon 30 tot 45 seconde totdat ik enige reactie krijg!

Ook voordat de pc echt gaat starten (ongeveer 2 a 3 seconden na het eerste signaal van leven), knippert mn power-led, waarna ik beeld op mn scherm krijg, en de pc dus gaat starten.

Als dan mijn pc aangaat, dan start ie vaak de 1e keer niet op, maar blijft ie in het bios gedeelte hangen (nfi splash scherm), of voor het moment dat hij de bootdevices moet gaan starten. (dus net na dat overzichtsgebeuren met hd's, pci devices, enz)
enigste wat dan nodig is, is een druk op de reset knop, pc start dan opnieuw, en start dan wel goed door.

Eerst dacht ik aan een voeding probleem, dus heb ik m'n oude enermax eruit gehaald, en een antec 380W erin gestopt.
Ook dat heeft niet geholpen, heb ook al geprobeerd met slechts 1HD aangesloten op de power, maar ook dan hetzelfde probleem.

Wat zou dit kunnen zijn??? (voor meer pc specs, zie sig)

[edit]
Het vreemde is dat als mijn pc dan eenmaal opgestart is, het systeem gewoon superstabiel draait, ik kan rustig een dvdtje branden, rar files uitpakken, en gamen tegelijk! (en dat zou een behoorlijke stresspost moeten zijn voor PSU, CPU en videokaart)

[ Voor 11% gewijzigd door GeleFles op 27-11-2006 19:32 ]

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
ik heb zoiets ook gehad, toen was het de voeding. Maar dat heb je zo te zien al uitgesloten. Probeer eens je pc zo kaal mogelijk te starten. Dus alleen vga, ram en cpu. Doet ie het dan ook niet, probeer je ram, cpu en vga in een andere pc. Mogelijkerwijs dat je mobo kapoet is.....

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
Haal je ook de stroom van je pc? ik heb een beetje hetzelfde, maar alleen als de spanning van mijn pc is geweest. Zodra ik meteen achter elkaar de spanning erop zet en de power knop indruk, duurt het heel even voordat ie een teken van leven geeft. Hopelijk heb je er iets aan

Vette shit!

Verwijderd

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, maar dan met booten... Bleek externe USB drive te zijn. Als die aangesloten was, was het no-go met booten....

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

specspage niet bekeken (doet et op et moment schijnbaar niet), maar als je een beeldbuis hebt dan kan het best dat die eerst moet opwarmen.
Een beeldbuis moet dat nl voordattie fatsoenlijk beeld geeft. Vooral als ze ouder worden kost het meer tijd.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:22:
specspage niet bekeken (doet et op et moment schijnbaar niet), maar als je een beeldbuis hebt dan kan het best dat die eerst moet opwarmen.
Een beeldbuis moet dat nl voordattie fatsoenlijk beeld geeft. Vooral als ze ouder worden kost het meer tijd.
beeldbuis heeft hier niks mee te maken, er gaat ook totaal geen licht op de pc branden, en er gaan ook nog geen fans draaien. als ik dan gewoon even wacht, dan springt ie ineens spontaan aan.

Heb hem ook al een keer kaal proberen op te starten, dus alleen maar 1 HD, videokaart, cpu en ram, verder geen externe apparaten eraan, maar ook dan hetzelfde probleem...

De hoofdspanning blijft er altijd op, dus er gaan geen stekkers uit het stopcontact, ook de powerswitch aan de achterkant gaat niet uit.

Ik heb gister na het uitzetten van mijn pc, de spanning even helelmaal afgehaald, om zo wat meer te testen.
Toen ik vandaag de spanning er weer opzette, ging mn powerled direct branden, maar verder starte er nog niks, pc reageert ook verder niet op de powerknop.

als ik dan de spanning er weer afhaal, en er weer opzet, gaat wel mn powerled uit (en blijft uit), maar nog steeds het probleem met de 30/45 seconde vertraging...

ik ga zo even kijken of er een bios update is...

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
heb je je voeding aansluitingen al goed bestudeerd ?
Mischien dat er een foutje zit op het moederbord. Of misschien wel condensatoren die kaduuk zijn, en dus teveel lekstroom geven als de pc uit staat (en daarna moeten opladen voordat er genoeg spanning overstaat).

Je powerknop zelf heb je neem ik aan al uitgesloten? misschien is de powerschakeling zelf gewoon stuk.

Ctrl+k

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 07:38

henri8096

BIM is not a software!

Wat ik gehad heb lijkt ongeveer op wat jij ook hebt.
Als de PC koud was, dan bleef de PC de eerste keer altijd ergens hangen.
(dat kon tijdens de POST zijn, maar ook ergens halverwege het starten van windows)
De tweede keer ging het gewoon goed en deed de PC het ook gewoon stabiel.
(prime95 meer dan 2 uur stabiel, daarna handmatig gestopt)

Ik heb er inmiddels een ander mobo en cpu in, de rest is hetzelfde en het probleem is weg.
Ik zou verder haast zeggen dat het je moederbord is die kuren geeft.

't hoeft niet erg te zijn die van mij heeft dat probleem al 2 jaar en het mobo
werkt nog steeds. (hij's afgelopen maand "met pensioen gegaan" na 4 dienstjaren)

Dus gewoon laten gaan zou ik zeggen.
(zolang het goed gaat, gaat het goed . . . O-) )

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Pagina: 1