Toon posts:

ADSL <-> WiFi verbinding weg naar power outage *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He iedereen,

Laatst zat ik met mijn rij-instructeur in de auto te cruisen, toen hij begon over een online spelletje waar je een ganster was ofzo. Hij vertelde dat hij graag zijn IP adres wou kunnen veranderen, waarna ik hem vertelde dat hij dan simpelweg zijn modem enkele minuten uit moest zetten, waarna het IP adres vernieuwd wordt.

3 Dagen later was ik weer aan de beurt, toen ik te horen kreeg dat zijn internet het nu niet meer deed. Vervolgens ben ik langsgegaan om te kijken waar het aan zou kunnen liggen.
Hij heeft de volgende set-up:
Thompson Speedtouch 510 ADSL Modem (4 poorts) IP-adres 10.0.0.138
Linksys WRT54G Router (4 poorts + Wireless) IP-adres 192.168.1.1

Hij heeft een kabel van zijn modem naar de internet port van zijn Linksys router, welke het internet signaal vervolgens draadloos uitzendde naar zijn computer.
Door de manual-power out van het modem, zijn de instellingen gewist, en dus ook de routing info die het modem nodig had ofzo.

Ik heb al even lopen speuren op tweakers, en vond o.a.[ url=Thomson 510 samenwerken met breedband router]deze[/url] topic. Ik kon hier echter geen oplossing voor vinden.

Ik kan redelijk goed overweg met computers, maar deze vorm van netwerken heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik kan perfect connecten naar zowel de router als de modem, alleen ik weet niet wat ik nou wel en niet moet forwarden.
Als ik in het modem een PPPoE verbinding in probeer te stellen, moet ik veel informatie invullen waar ik geen weet van heb.

Graag jullie hulp!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
Probeer eerste even met het modem direct aan de pc of het modem zelf wel verbinding heeft. Zo niet, laat ons dan weten welke provider je rij-instructeur heeft. Zo wel, moet je de router slechts instellen op 'DHCP' = automatisch IP verkrijgen (van modem).

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 27-11-2006 18:54 ]

^ Wat hij zegt.

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 10:02
waarschijnlijk is de speedtouch zijn instellingen kwijt. download op www.speedtouch.nl de laatste configuratie wizzard voor de 510 en het komt allemaal weer goed.
het is mischien slim on nat over nat uit te schakelen door de router aan te sluiten op het modem via de lan poort inplaats van de wan poort

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
laat die instructeur zijn adsl login en ww eens opzoeken, stel dat in in die adsl-modem
druk op "alles opslaan" en voila het werkt weer

iets wat de hel(p)desk van zijn provider ook wel had kunnen vertellen
misschien is het nog niet zo'n gek idee van die mensen eens op te bellen voor zijn instellingen - wij weten niet eens welke provider hij heeft - laat staan dat we je kunnen zeggen welke instellen ervoor ndoig zijn dus ...

(zal hem leren niet op alles opslaan te klikken na 't instellen van zijn verbinding...)

had net zo goed kunnen gebeuren na een willekeurige stroompanne - 't is zijn eigne fout

en volgende keer: verwijs hem naar zijn hel(p)desk .... die mensen zijn er voor en kunnen meer testen meestal ...

[ Voor 17% gewijzigd door soulrider op 27-11-2006 18:59 ]

Verwijderd

Laatst zat ik met mijn rij-instructeur in de auto te cruisen, toen hij begon over een online spelletje waar je een ganster was ofzo. Hij vertelde dat hij graag zijn IP adres wou kunnen veranderen, waarna ik hem vertelde dat hij dan simpelweg zijn modem enkele minuten uit moest zetten, waarna het IP adres vernieuwd wordt.
Ohw...is dit zo???...volges mij niet...misschien aleen je interne IP adres dus bijv. 10.0.0.5 ofzo, maar je externe adres wordt hierdoor echt neit verandert hoor...dit kan aleem maar door de provider gedaan worden...

Dus als ik jou was zou ik even goed opletten voordat je hier weer iets over verteld :9 8)7

• soulrider
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:59:
[...]

Ohw...is dit zo???...volges mij niet...misschien aleen je interne IP adres dus bijv. 10.0.0.5 ofzo, maar je externe adres wordt hierdoor echt neit verandert hoor...dit kan aleem maar door de provider gedaan worden...

Dus als ik jou was zou ik even goed opletten voordat je hier weer iets over verteld :9 8)7
is afhankelijk van de soort connectie
vast ip of dynamisch ip
vast: telkens hetzelfde (al dan niet gereserveerd via dhcp)
dyn. telkens opnieuw een ander als je inbelt - de vaste gewoonte in belgie bv...
(telkens ik inbel heb ik een ander ip adres - maar m'n modem moet enkel opnieuw inbellen als ik zelf de connectie eens verbreek - of een stroompanne ofzo)

-en dan kan het zonder stroom zetten helpen om effe van ip te veranderen in dat laatste geval
(of in de modem zelve de connectie verbreken en nadien terug laten inbellen)

dus zelf ook niet te rap roepen voordat je weet welke provider hij heeft en welke soort connectie daar :+

at hier beneden:
hangt er natuurlijk vanaf welk ip-adres die gast wou veranderen:
zijn intern (waar trouwens met die thomson meestal gewoon dhcp is met een 2u lease ... en dus een ip /release en nadien een ip /renew kan helpen)
of zijn extern

wrs het externe omdat ie gebannen is op een of ander forum of site ofzo...

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 27-11-2006 19:56 ]

Verwijderd

soulrider schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:01:
[...]

is afhankelijk van de soort connectie
vast ip of dynamisch ip
vast: telkens hetzelfde (al dan niet gereserveerd via dhcp)
dyn. telkens opnieuw een ander als je inbelt - de vaste gewoonte in belgie bv...
(telkens ik inbel heb ik een ander ip adres - maar m'n modem moet enkel opnieuw inbellen als ik zelf de connectie eens verbreek - of een stroompanne ofzo)

-en dan kan het zonder stroom zetten helpen om effe van ip te veranderen in dat laatste geval
(of in de modem zelve de connectie verbreken en nadien terug laten inbellen)

dus zelf ook niet te rap roepen voordat je weet welke provider hij heeft en welke soort connectie daar :+
Uhm...ik snap dan nog steeds niet wat een provider met een intern IP te maken heeft???
En als je een IP wilt veranderen lijkt mij dit niet de gebruikelijke manier..., want dit kun je gewoon instellen bij je netwerkvebindingen TCP/IP

Dusz.. :?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:26:
[...]

Uhm...ik snap dan nog steeds niet wat een provider met een intern IP te maken heeft???
En als je een IP wilt veranderen lijkt mij dit niet de gebruikelijke manier..., want dit kun je gewoon instellen bij je netwerkvebindingen TCP/IP

Dusz.. :?
Als je provider op basis van DHCP de adressen uitdeelt aan de abonnees, kan het dus zijn dat je na het verlopen van je lease (en een modem wat niet staat aangesloten) de volgende keer een ander extern IP krijgt (dus op het internet).

Wel moet ik erbij zeggen, voor Garnaal, dat dit meestal niet "een paar minuten" is maar dat dat soms best 24 tot 48 uur kan duren.

@hieronder: nee, ADSL is "in principe" op basis van vaste IP-adressering.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 27-11-2006 19:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Whoo, bedankt voor de snelle reacties jongens! Hier wat extra informatie:
- Hij heet ADSL van KPN
- Computer direct op het modem aansluiten kan ik volgende keer als ik bij hem langs ga proberen
- Het "Ïnternet" lampje op de router staat constant aan, en knippert af en toe
- Het "Wireless" lampje op de router staat constant aan, en knippert redelijk vaak
- Als ik in de "Advanced routing" tab ga kijken, staat daar het volgende:
"If the router is hosting your Internet connection, select Gateway mode. another router exists on your network, select Router mode"."
- In dit geval lijkt het mij dat ik hem op Router mode moet zetten, maar als ik dat doe kan ik het modem niet meer benaderen ( op 10.0.0.138 ).
- Mijn instructeur is zo'n mannetje dat de gegevens van zijn provider al enkele jaren geleden kwijt is geraakt...
- Zijn de ISP gegevens persé nodig om de verbinding weer tot stand te brengen?
- Ik had wat dingen gevonden in het moden van de router, in het port routing gedeelte volgens mij, hierin kon ik dingen invullen als "destination LAN ip" "Subnet Mask" en "Default Gateway". Maar ik heb geen idee welk IP-adres, ik waar moet invullen.

Over het nieuwe IP-adres verkrijgen door de stroom eraf te halen;
Ik had het hem iets anders moeten vertellen. Bij kabel internet krijg je (van elke internet provider) een nieuw IP adres toe gewezen als je de internet kabel die uit de grond je modem in gaat, er enkele minuten uithaal. Dit is een officiele methode die ook gebruikt wordt als je een nieuwe verbindingvorm neemt (in mijn voorbeeld van Chello Standard naar Chello Extreme). Probleem hier is dat je je username/wachtwoord combinatie opnieuw moet invoeren voor je internet het weer doet.
Of werkt dit niet bij elke provider.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

offtopic:
cruisen is toch het oppikken van dames van lichte zeden en dat samen met je rijinstructeur

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb met @Home laatst ook zoiets gehad. Ik wilde een nieuwe router (toevallig ook zo'n linksys) aansluiten en toen trok ik per ongeluk de stekker van het modem eruit, waarna ik geen internet meer had op zowel de nieuwe als de oude router. Toen de helpdesk maar gebeld, konden mn modem ook niet meer zien en die stuurden een nieuwe firmware naar mijn modem (standaardactie volgens mij bij elk probleem), waarna het na een uur of 2 (zolang moest ik het modem uit laten staan) weer deed.

Geen idee of het bij ADSL ook zo werkt met nieuwe firmwares naar het modem sturen, maar je zou ernaar kunnen vragen bij de helpdesk.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:31:
offtopic:
cruisen is toch het oppikken van dames van lichte zeden en dat samen met je rijinstructeur
Volgens mij is de interpretatie per persoon verschillend, want het lijkt mij sterk dat die veel te brave Will Smith met zijn "Just Cruisin" het over het oppikken van hoertjes heeft...

Ontopic: praktisch iedere ADSL-aansluiting in Nederland heeft inderdaad een statisch extern IP-adres, dus dat kan je niet wijzigen, alleen je interne adres kun je wijzigen.

[ Voor 17% gewijzigd door TimMer op 27-11-2006 19:47 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-03 22:38
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:29:
Bij kabel internet krijg je (van elke internet provider) een nieuw IP adres toe gewezen als je de internet kabel die uit de grond je modem in gaat, er enkele minuten uithaal. Dit is een officiele methode die ook gebruikt wordt als je een nieuwe verbindingvorm neemt (in mijn voorbeeld van Chello Standard naar Chello Extreme).
[/quote]

Onzin :) De enige reden waarom jij op die manier je snelheidsverhoging krijgt is omdat het modem-mac in een ander tabelletje gezet wordt, en jij je even opnieuw aan moet melden. Dit is geen officiële manier om een nieuw IP te krijgen :z

• soulrider
MAX3400 schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:29:
[...]

@hieronder: nee, ADSL is "in principe" op basis van vaste IP-adressering.
nope
adsl is "in principe" steeds via dhcp

enkel heb je bij de "vaste ip" verbindingen een gereserveerd ip-adres adres dat je ook via dhcp krijgt adhv het mac-adres van je modem.

daarmee dat je bij "vaste" ip-adres-verbindingen als je een router ertss zet of die router vervangt het mac-adres moet clonen op de nieuwe of dat nieuwe mac-adres moet registreren op een pagina van je provider ...

echt vaste ipadressen heb je alleen als je het ipadres van je provider ook moet invullen op je modem zijn instellingen - wat dus zover ik het weet bij niemand zo is - of mss bij leased lines en sdsl-versie's mss ...
maar elke kabel en adls-provider voor de gewone burger blijft gewoon werken met dhcp - met dan een pool 'gereserveerde' ipadressen voor diegeen die een abo hebben met "vast" ipadres

vast moet je dan ook niet zien als 'vast' - maar als 'steeds hetzelfde' ....

(geloof me - ik heb zelf jaren gewerkt op een helpdesk van een isp die en dynamische ip's en vaste ip's aanbood ...)

@garnaal: kijk op de site van kpn of bel die helpdesk dan ben je wrs rapper terug online dan via die OT-discussie of het dyn. of vast ip is waar ik zelf aan meedoen :$ ;)

en ja bij de meeste adsl-isp's heb je die login enzo nodig omdat je over diezelfde lijn ook naar een concurrent kunt inbellen ...
de andere geg's zegt de hel(p)desk wel.
bij nat moet je niet zijn dus blijf daar maar effe uit - als je niet weet waarvoor het dient op die modem
(en laat het een les voor jou zijn: al doende leert men, maar vraag voortaan eerst meer info voordat je mensen probeert te helpen - echte help begint bij het verzamelen van alle nodig informatie...)

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 27-11-2006 20:17 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

@soulrider & MAX3400

ADSL is een data communicatie protocol, DHCP is een addresserings supply en management protocol. Er is dan ook geen enkele relatie tussen deze 2 protocollen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_DH schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:33:
@soulrider & MAX3400

ADSL is een data communicatie protocol, DHCP is een addresserings supply en management protocol. Er is dan ook geen enkele relatie tussen deze 2 protocollen.
Ja, dat ben ik met je eens maar mijn ervaring is dat, bij een aantal providers die ADSL bieden, de IP-addressering, via een DHCP-server met vastgestelde scopes, vaak routers/modems en IP-adressen aan elkaar zijn gekoppeld via MAC-adres.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• soulrider
MAX3400 schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:43:
[...]

Ja, dat ben ik met je eens maar mijn ervaring is dat, bij een aantal providers die ADSL bieden, de IP-addressering, via een DHCP-server met vastgestelde scopes, vaak routers/modems en IP-adressen aan elkaar zijn gekoppeld via MAC-adres.
is toch hetzelfde als ik verklaar mijn beste ;)

dhcp met reservatie's = hetgeen jij hier vermeld ...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit, volgende keer een normale titel graag :/

Tijd voor een nieuwe sig..

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toch weer fijn dat ik jullie dichter bij elkaar heb gebracht ;)

DSL providers werken voor de consumentenmarkt inderdaad bijna altijd met dynamische adressen. Het voordeel hiervan is dat de CPE (modem of PC, dat maakt niet uit) zich regelmatig aan moet melden bij de access router. Hierdoor kan er een vorm van usermanagagement en faultmanagement plaats vinden, zonder dat je beheer hoeft te hebben over de CPE. Nogal prettig als je een paar honderduizend klanten hebt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik merk dat toch niet helemaal op de hoogte was wat betreft Netwerken/Modems/IP-adressen.
Ik zal tegen hem zeggen dat hij even de helpdesk moet bellen, dat zal wel het makkelijkste zijn.
Bedankt iedereen!
(de titel had ik trouwens gekozen om een beetje aandacht te krijgen :> )
Pagina: 1