Toon posts:

Switchproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerder al eens een vraag gepost die hetzelfde probleem behandelt, maar toen geen antwoord gekregen waar ik iets mee kon. Intussen ben ik zelf al iets verder, dus wil het toch nog eens proberen. Zeker nu de oude hub dood is en de nieuwe switch echt nodig is, wil ik toch wel erg graag dat het eens opgelost wordt.

In mijn studentenhuis zijn 9 pc's aangesloten op een switch (3Com OfficeConnect 16-poorts switch, unmanagable). Beneden in huis staat het modem een router (SMC Barricade 7004VBR). Daar zijn ook twee pc's op aangesloten. Op de plek van de switch stond eerst een hub.

Bij de hub werkte alles naar behoren. Nu de switch er staat is het netwerk erg traag. Iedereen heeft wel verbinding, maar allen, behalve de twee die op de router aangesloten zitten, hebben traag internet. Van pc naar pc pingen is niet eens mogelijk. Iedereen heeft een 100Mb/s Full Duplex verbinding. Nog vreemder is dat downloaden van usenet met volle snelheid gaat ( +/- 1MB/s).

Wat heb ik al geprobeerd?
- Windows-instellingen gewijzigd (autonegotiate uit, half en full duplex, 10 en 100 Mb/s)
- switch in ander netwerk gezet en met succes, switch is dus niet defect
- andere switch in ons netwerk gezet --> exact hetzelfde probleem
- in router enkele instellingen gewijzigd (UPnP aan, MAC-filter uit, DDNS aan- en uitgezet)
- kabels gewisseld, maar zonder succes
- 2 pc's losgehaald van router, probleem blijft.
- en uiteraard het gebruikelijke reset-gebeuren. Ben alleen huiverig de router terug te zetten naar fabrieksinstellingen, omdat ik niet alle gegevens heb van @Home.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Zit het hem erin dat het een switch is? Een andere switch geeft hetzelfde probleem, dus het ligt of aan de router of aan de switch, is mijn idee...

Ik hoop echt dat iemand een suggestie heeft, want het internet is nu onwerkbaar traag (en dat is erg lastig als je flink wat moet doen aan de studie..)

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties. Meer info geef ik graag!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:00
Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, ligt het hier zeker niet aan de switch.

Maak van de router is een backup. Meestal zit er wel een functie op waarmee je de instellingen kunt opslaan. Met een beetje geluk zit in dat bestandje gewoon alle info verwerkt waarmee je hem weer opnieuw kunt instellen. Zelfs wachtwoorden zitten er vaak als plain-text in.

Kun je vermelden wat voor een interne ip adressen de computers hebben? Draaien ze wel op hetzelfde subnet? Het meest opvallendste vind ik nog dat de pc`s onderling niet kunnen pingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 27-11-2006 18:55 ]

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
heb je niet gewoon een beetje last van het 'bekende' master browser election probleem dat elke PC wel de 'baas' wil zijn op het windows netwerkje. ? Google ff voor details, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Het feit dat je niet kan pingen lijkt me eerder dat ICMP niet werkt.. misschien een personal firewalletje ergens draaien?

Zet eens een sniffertje open op je netwerkkaart. Heb je veel last van broadcast verkeer?

Wat de vorige poster al zegt, ik neem ook even aan dat je op 1 subnetje zit?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22

DJ

Is de verbinding tussen de SMC en je Switch wel goed? Ik bedoel, zit er in die SMC een Switch? En is die 3COM Switch aangesloten op één van die Switch poorten? Dan zul je een Cross Kabel moeten hebben tussen de beide Switches. Het kan zijn dat de kabel wel al goed is. Dan kun je nog kijken naar Duplex instellingen tussen de Switch en de SMC. Je zegt dat de 3COM unmanagable is, dus dan moet je op de SMC kijken. Kun je de verschillende poorten afzonderlijk instellen voor Duplex?

Meestal is het een Duplex mismatch probleem als je tussen verschillende Switches een trage verbinding hebt. Je hebt dan één Switch die Full Duplex probeert te babbelen (dus tegelijkertijd zenden en ontvangen) en één Switch die Half Duplex babbelt (dus alleen zenden of ontvangen). Het probleem is dan dat de Switch die op Full Duplex staat de helft van het verkeer dat hij verstuurd ziet 'verdwijnen'. Beide Switches moeten op dezelfde instelling staan.

Een HUB is per definitie Half Duplex. Vandaar dat ik aan een Duplex Mismatch denk. De 3COM zal Full Duplex willen babbelen en de SMC staat op Half Duplex . . .

Succes!!

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Deze SMC router doet aan auto-negotiating op snelheid en duplex mode dus dat kun je al uitsluiten. Gewoon alles op automatisch laten staan dus.

Als ik jou was zou ik het volgende nog proberen. Klinkt omslachtig maar je moet gewoon steeds meer foutmogelijkheden gaan uitsluiten...:

Alle pc's uit en loskoppelen van zowel router als switch. Aan de switch beginnen om 1 pc aan te sluiten en proberen te internetten. Als dit wel goed gaat. pc2 inprikken en als het niet werkt pc1 er weer uit en beginnen met pc2.

Vind je hier niks dan zou je ook nog de 9 pc's op de switch kunnen zetten en een vast IP geven. De router uit de switch laten. Werkt een file transfer dan wel goed?

DHCP staat goed ingesteld?

Reset anders gewoon de router. Het enige wat je voor @home nodig hebt om te kunnen connecten is de hostname. Dat vindt je in je router echt wel terug. Een nummer als CPxxxxxx-a...

En last but not least.. probeer de firmware van je router eens te upgraden. Er zijn nog al wat issues geweest met dit apparaat. Check wel even of je de V1 of V2 van deze router hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt voor de reacties! Ik ga nog eens wat verder stoeien.. Ik hou jullie op de hoogte!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DJ schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:49:
Een HUB is per definitie Half Duplex. Vandaar dat ik aan een Duplex Mismatch denk. De 3COM zal Full Duplex willen babbelen en de SMC staat op Half Duplex . . .
Als oud-eigenaar van een 3com switch kan ik wel zeggen dat eerder de 3com half-duplex doet ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek gegaan naar de firmware van de router. Ik heb dus v1, maar voor mijn part number is geen update beschikbaar. Wel voor andere part numbers.. Heb nu op zich een recente versie (v 1.232 ipv 1.01), maar die is dus voor een ander part number, wel gewoon v1. Wat denken jullie, gaat dat mis als ik met deze firmware de router update?

(verder kan ik nog niet zo veel gek doen, aangezien ik waarschijnlijk bij de router zal moeten, maar de huisgenoot waar de kamer staat, is niet thuis.. Dat wordt dus pas morgen proberen!)

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 14:20
UTP schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:17:
Deze SMC router doet aan auto-negotiating op snelheid en duplex mode dus dat kun je al uitsluiten. Gewoon alles op automatisch laten staan dus.
Helaas gaat dit niet altijd even goed, ik heb gevallen genoeg gezien waarbij het 'auto-negotiaten' jammerlijk misging. Het kan nooit kwaad om alsnog te controleren of de snelheid en duplex instellingen goed staan :)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Precies, duplex/speed; probeer eens met beide op bv 10 mbps half duplex om te beginnen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Update!
Ik heb inmiddels enkele suggestie geprobeerd, maar nog steeds geen succes.

- Ik heb de router opnieuw geinstalleerd, maar dit heeft niks geholpen.
- Ik heb alle computers (ook die rechtstreeks in de router zitten) eruit gehaald, maar nog steeds is er geen verandering.
- De firmware kan niet geupdatet worden, omdat er geen nieuwe versie beschikbaar is voor mijn part number.
- Ik kan in switch nog router iets instellen aan de duplex- of snelheidsinstellingen. In router, switch en pc staat alles dus op autonegotiation.
- Er is in principe 1 subnet (immers, als ik de enige pc ben die op het netwerk zit en die subnet mask overeenkomt met die van de router, zou het anders wel moeten werken, maar dat is dus niet zo)..

Ik overweeg nu uit pure frustratie maar gewoon een nieuwe router te kopen en te kijken wat dat oplevert... Zit te denken een degelijke Linksys of zo.. Mijn huisgenoten betalen maar een maandje ieder wat meer voor het internet! ;-)

Edit: na een tip van de verkoper heb ik ook de DMZ voor mijn ip-adres opengezet... Geen enkel effect!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 13:52 ]

Pagina: 1