Vervanging videokaart-koeler gezocht

Pagina: 1
Acties:

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 10:33
Hallo,

Na veel omzwervingen heb ik toch besloten om de gok te wagen, en het te vragen aan de experts :)

Ik heb een probleempje met mijn videokaart, en je raadt het al, hij is me niet stil genoeg.
Op het internet kan ik eigenlijk niets vinden over koeling van mijn grafische kaart dus ik wilde eigenlijk vragen, om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat zou je doen als je een MSI NX6200-TD128E PCIe kaart stiller moest maken.
Ik heb zelf aan het grote "tostie ijzer" van Zalman gedacht, maar ik denk dat dat misschien wat overkill is. Daarna viel mijn oog op de standaard vga koeler van Zalman (VF700-AlCu), maar daarvan kan ik nergens vinden of die nu wel of niet past op mijn grafische kaart en of die wel stiller is dan de stock koeler. (waarschijnlijk faal ik gewoon enorm :+ )

Op dit moment zit deze kaart in een thermaltake armor kast dus hij heeft ruimte genoeg om alle warmte af te voeren. Verder zitten er in de kast 3 120mm fans die draaien op 7 volt (normaal 12 volt) om de boel koel te houden. En als laatste is het misschien nog van belang om te weten dat op mijn moederbord (msi k8n neo 4 platinum) de northbridge fan vervangen is door een Zalman ZM NB47J koelblok. (ivm het eventuele in de weg zitten van de koeling van de grafische kaart)
temperaturen van het systeem
idle:
processor: 34-36 graden
kast: 20-21 graden
stressed 3 uur berekening voor mn werk laten lopen:
processor: 46-48 graden
kast: 20-21 graden
uitgelezen met speedfan.
De grafische kaart geeft geen temperaturen door, maar de koelribben zijn eigenlijk altijd koud.

Upgraden van mijn grafische kaart hoeft in principe niet, ik speel bijna nooit spelletjes dus een nieuwe kaart is niet nodig, ook vind ik het onzin om veel geld uit te geven aan een grafische kaart als ik daarna nog meer geld aan de stroomrekening kwijt ben.

Ik hoop dat jullie mij hier advies over willen geven.

Alvast bedankt
beefstick

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zalman heeft op hun site per VGA cooler een complete lijst staan met compatible videokaarten.
VF700

Compatible VGA cards
daar staat bij de Geforce 6200 PCIe :"all VGA cards"

dus de VF700 past gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door Kurios op 27-11-2006 18:35 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Toch zou ik gaan voor de tosti van Zalman zoals je zelf al noemt. Stiller kan niet en je kaart heeft niet zoveel koeling nodig. Perfect lijkt me :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:38:
Toch zou ik gaan voor de tosti van Zalman zoals je zelf al noemt. Stiller kan niet en je kaart heeft niet zoveel koeling nodig. Perfect lijkt me :)
toch zou ik daar niet voor gaan.
Ik heb die tosti cooler ook op een GF Ti4400 kaart en ik vind m erg warm worden. Zeker in warme zomers zeker te warm.

VF700 cooler is echt superstil en niet te horen boven rest van je systeem. En je hebt altijd airflow.

Verwijderd

Kurios schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:43:
[...]

toch zou ik daar niet voor gaan.
Ik heb die tosti cooler ook op een GF Ti4400 kaart en ik vind m erg warm worden. Zeker in warme zomers zeker te warm.

VF700 cooler is echt superstil en niet te horen boven rest van je systeem. En je hebt altijd airflow.
ik heb de vf700 gehad en was het luidsruchtigste onderdeel in mijn pc... op 5V hoor je hem niet op 12V wel degelijk... ik zou lekker voor de zalman boterham gaan

Verwijderd

Arctic Silencer?
Zijn erg goedkoop en stil..
Maar ik vindt dit alles toch wel overkill voor een 6200....kan je niet aan een leuk passief koelblokje komen??
Ik bedoel deze kaart is toch makkelijk passief te koelen...zo heet zal die niet worden.
Misschien zelf wat inelkaar knutselen? oud P2 Koelblok anyone? :D

Is dit btw een 6200 die je kan flashen naar een 6600? :9 :o

Verwijderd

Ik heb de VF700, en op 5V is hij moeiteloos het luidst van mijn hele pc. Ik zou voor de passieve gaan. Met die fans van jou heb je genoeg flow, en bovendien produceert je kaart erg weinig hitte :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:08:
Is dit btw een 6200 die je kan flashen naar een 6600? :9 :o
offtopic:
Nee, dit kan alleen met de PCI-E core op AGP (dus met een HSI ertussen). :)

Ik zou ook gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan: een oud koelblok modden.

Verwijderd

idd oud koelblok is redelijk makkelijk te modden, en anders artic silencer, werkt super en kwam niet boven mijn waterkoeling 12cm fan op zn zachtst en low noise nexus voeding uit

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Je kan ook proberen of je de fanspeed kan regelen via Speedfan. Dan stel je hem dusdanig in dat hij als de kaart idle is de fan nog maar net draait. Ik doe dit ook met een 6800 (agp weliswaar) en die is idle core 51 mem 40 met de fan op 10% dus dit kan ook prima met een 6200.

Het instellen is ongeveer 10 minuutjes werk dus het zou de moeite van het proberen waard kunnen zijn. Je hebt speedfan zelfs als in gebruik. Ik zou dit dan zeker overwegen.
Speedfan
Hier staat hoe je speedfan in moet stellen om automatisch de fansnelheid te regelen

[ Voor 18% gewijzigd door Ernie op 27-11-2006 21:18 ]

Verwijderd

persoonlijk ben ik liefhebber van zalman

gelukkige heb ik ze niet nodig
mijn moederbord zit namelijk op zijn kop in mijn kast
de cpu heeft zijn eigen kamer
De vga kaarten worden niet warmer dan 40graden en 50graden in game
De kaarten hun fantilator zijn naar boven gericht in plaats van naarbeden
Een goeie kast is namelijk ook zeer belangrijk voor overklokken of een stil systeem

• beefstick
Allereerst bedankt voor de snelle reakties!!

Dank u Kurios voor de lijst met gegevens :)

Over de instellingen van speedfan, zoals gezegd mijn grafische kaart geeft geen temps door, maar irritanter nog, ik kan die fan niet regelen, dus dat houdt al snel op.

Dan als laatste over de optie "oud koelblok modden" ik heb wel ergens een oude P2 koelblok maar hoe doe ik dat? Past dat ding zomaar op mijn graka of moet ik echt dingen gaan slopen ofzoiets. Daar heb ik namelijk niet veel zin in. Als dit het geval is lijkt het mij dat, gezien de airflow nu in mijn kast, de oplossing actieve zalman koeler net iets beter is dan de passieve variant mits die via een schakelding of molex standaard op 5 volt kan lopen.

Dus samengevat: weet er iemand een howto ofzoiets voor het oud koelblok modden verhaal.
Kan iemand nog zeggen of de passieve variant koeling echt wel genoeg koelt (ook in de zomer met 35 graden buiten temperatuur)
En kan iemand mij vertellen of ik die actieve zalman koeler zonder fanmate ook op 5 volt kan laten lopen.

• Mr Alfabet
  • Laatst online: 16-11-2025
beefstick schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:52:Dus samengevat: weet er iemand een howto ofzoiets voor het oud koelblok modden verhaal.
Kan iemand nog zeggen of de passieve variant koeling echt wel genoeg koelt (ook in de zomer met 35 graden buiten temperatuur)
En kan iemand mij vertellen of ik die actieve zalman koeler zonder fanmate ook op 5 volt kan laten lopen.
oud koelblok modden: gebruik je fantasie! zolang dat ding er goed opgeklemd zit (metalen bruggen, tie-wraps) zit je goed, mits er een klein beetje airflow lanxgaat.
de vf700 of 900 kun je op 5V laten draaien zonder fanmate door de draden te verbinden met de 5V en de aarde van een molex... koud kunstje.

Verwijderd

Als je niet overklokt kun je gewoon de fan van de videokaart uitschakelen (stekkertje er uit) en kijken of er geen artifacts ontstaan, ik doe dit altijd met langzame(re) kaarten en nog nooit problemen mee gehad, de fan zit er alleen maar op om je het idee te geven dat je waar voor je geld hebt.
Wil je toch modden koop dan Zalman Adhesive, een warmte geleidende twee-componenten lijm, enigste nadeel, na 20 minuten drogen krijg je de koeler er nooit meer vanaf.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 21:46
--Domme ik.. nog niet wakker--

[ Voor 70% gewijzigd door NomadTitan op 28-11-2006 07:55 ]

• beefstick
mensen bedankt ik ben er uit.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:11:
Ik heb de VF700, en op 5V is hij moeiteloos het luidst van mijn hele pc. Ik zou voor de passieve gaan. Met die fans van jou heb je genoeg flow, en bovendien produceert je kaart erg weinig hitte :)
Ik deel deze mening. Zalman is onterecht in de categorie stil gekomen bij de meeste mensen. Dit is onterecht zolang je over alternatieve videokaart koelingen praat. Ik zal dus geen Zalman nemen tenzij het passief is!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk eens bij Arctic Cooling of ze een nV Silencer hebben die past op jouw kaart.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:41

Cheezus

Luiaard

AvanCade schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:44:
[...]

Ik deel deze mening. Zalman is onterecht in de categorie stil gekomen bij de meeste mensen. Dit is onterecht zolang je over alternatieve videokaart koelingen praat. Ik zal dus geen Zalman nemen tenzij het passief is!
En voor passief kun je beter een Thermaltake Schooner nemen, deze heeft heatpipes met een heatsinkje die buiten je kast hangt en koelt daarmee veel beter dan m'n zalman HP80 oid.

• beefstick
primusz schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:06:
[...]
En voor passief kun je beter een Thermaltake Schooner nemen, deze heeft heatpipes met een heatsinkje die buiten je kast hangt en koelt daarmee veel beter dan m'n zalman HP80 oid.
Die ziet er beter uit ja, en wat nog mooier is die kan ik ook nog gebruiken bij een eventuele upgrade :)
Over de zalman is stil vraag, ik heb eens een beetje rond zitten kijken, en ik zie nogal vaak dat daar klachten over zijn, dus daar gaan we toch maar niet voor. Het wordt een passieve variant, maar eerst eens even kijken of die Schooner in mijn kast past. Dat moet haast wel, want ik heb zelf ook een Thermaltake kast en ik denk dat die gasten niet zo dom zijn dat ze dingen maken die niet in hun eigen kasten passen.

Als het past dan wordt het die Schooner, zo niet dan het zalman tostieapparaat :)

dank voor de info
Pagina: 1