Toon posts:

netwerk probleem/vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heeya.
ik heb net een 10/100/1000mbps pcmcia netwerkkaartje gekregen.
nu heb ik op me laptop altijd grote bestanden staan en als ik dat via de switch overstuur duurt dat eeuwen.
dus nu heb ik me pc en laptop direct met elkaar gekoppelt via die pcmcia kaartje.
me pc heeft 2 gigabit aansluitingen en me laptop nu dus 1gig en één 100mbps aansluiting.
me laptop en pc hebben via de switch internet.
het is misschien een beetje onzin maar ik zou het graag zo willen hebben.
voor de duidelijkheid heb ik ff een tekeningetje gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i102.photobucket.com/albums/m101/blaten/netwerk.jpg
nu heb ik alles geinstalleert en de kaart werkt ook als ik hem op de switch aansluit.(de 100mbps er natuurlijk wel uit)
alleen als ik hem direct aansluit krijg ik een "halve" verbinding bij alle 2 de pc's
heeft iemand enig idee of dit kan werken?
zoja hoe.
ik heb echt de ballen verstand van netwerk.gewoon netwerkje kan ik nog maar dit gaat tever (blijkbaar)
alvast bedankt voor de moeite.

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 22:13
Wel een straight cable gebruikt tussen de laptop en pc1 ?

bl44t

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
YaaD schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:54:
Wel een straight cable gebruikt tussen de laptop en pc1 ?
op gigabit maakt dat niet uit (en zou het trouwens een crossover moeten zijn ;))

@TS, wat bedoel je met een "halve" verbinding?

Verwijderd

Topicstarter
zo'n verbinding met een geel driehoekje en een uitroepteken erin.

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15
Inderdaad crossover en dan ook alle 8 draden in gebruik, met 4 ga je niet naar 1 Gb.
Verder even de netwerkinstellingen langs lopen met full duplex..

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 22:13
Excuse, dat bedoelde ik :), het moet wel crossover zijn als het van pc naar pc gaat. :X

bl44t

Verwijderd

Topicstarter
het gaat trouwens om een nforce 4 chipset op me pc (asus A8N-SLI Premium)
en bij me laptop om een edimax http://www.edimax.com.tw/html/english/products/EP-4203DL.htm
hmmz op me pc kan ik tussen deze soorten kiezen :

autonegotiation 1000f nog wat(volgens mij d)
autonegotiation 100f nog wat (volgens mij d)
autonegotiation 100h nog wat (volgens mij d)
autonegotiation 10fd
autonegotiation 10hd
force 10 full duplex
force 10 half duplex
force 100 full duplex
force 100 half duplex
full autonegotiation

op me laptop :
1000Mbps/full duplex
100Mbps/full duplex
100Mbps/half duplex
10Mbps/full duplex
10Mbps/half duplex
auto negotiation

dus welke moet ik nou hebben :?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je kunt ze allebei op automatisch zetten, kijk dan eens wat er gebeurt. Tussen de pc en de laptop moet uiteraard een crosscable (liefst een cat 6 natuurlijk)......en beide een vast ip-adres geven aangezien ze geen ip krijgen van de router.

[ Voor 18% gewijzigd door Frankie02 op 27-11-2006 19:13 ]

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

tozzke

aka tozzert

en voor gigabit heb je wel een ander crosscabletje nodig dan voor 100mbit

bij gigabit moet je afaik ook paren 4&5 en 7&8 verwisselen (naast de paren 1&2 en 3&6 dus)

• PerfectPC
@Frankie02
@tozzke

ge hebt geen special crossover cable nodig, er bestaat maar 1 versie nl die met een EIA/TIA 568 A en B kant. uiteraard komt ge ook gewoon toe met Cat5e bekabeling, hoger (duurder) mag maar is helemaal overbodig.
verder hebt ge bij de meeste gbit apparatuur ook helemaal geen crossover cable meer nodig om 2 apparaten met elkaar te verbinden; dat wordt volledig softwarematig geswitched (zoals auto MDI/MDIX)

en voor de laaste keer, blijf aub met uw tengels van die speed en duplex settings af. daar kunt ge enkel miserie mee krijgen. enkel en alleen als ge aan beide kanten hetzelfde instelt en een goede reden hebt om dat te doen moogt ge dat overwegen (en enkel dan!) voor de rest blijft ge daar af ! ;)

Verwijderd

geef beide pc's gewoon een vast ip adres, dan is het opgelost:Ssnap niet waarom jullie zo moeilijk doen.

de pc's staan nu ws allebei op automatisch IP, kortom de ene pc vraagt aan de andere kant een IP adres, pc2 weet niet wat die daar mee aan moet en kan geen ip adres geven. en zo gaat het andersom ook. en dan kirjg je het bekende driehoekje met beperkte of geen verbindingsmogelijkheden.

geef pc 1 192.168.1.25
pc2 192.168.1.26

succes

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De bandwidth van PCMCIA is maar 132 mbit.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Met moderne netwerkkaarten heb je inderdaad geen cross kabel nodig; de controllers kennen het zgn auto-negotiation protocol. Voor doorvoersnelheden boven de 100Mbps is het wel noodzakelijk dat alle 4 de paren kabels goed werken: Bij 100Mbps worden maar 2 paren echt gebruikt. Voorgeknepen kabels bieden in ieder geval die zekerheid.
Officieel zou je voor een daadwerkelijke doorvoersnelheid van 1000Mbps Cat7 kabels nodig hebben. Aangezien die dingen vrijwel niet te krijgen zijn voor particulieren, val je terug op Cat5e of -6. Is niet erg, want ze bieden een effectieve doorvoersnelheid van 420 resp. 460Mbps.

Onthou dat bij de verbinding tussen je notebook en je desktop geen DHCP server zit. Je zal de netwerkkaarten waartussen de verbinding zit met een vast IP adres moeten uitrusten, en dat adres moet in een andere range liggen dan de adressen die je router uitdeelt.
Mocht je router bijvoorbeeld 192.168.x.xxx uitdelen, zorg dan in ieder geval dat de zelf ingestelde adressen er als volgt uitzien: 192.168.y.xxx.
Dit geldt uiteraard alleen als je als subnetmask 255.255.255.0 gebruikt
Iets in de geest van 10.0.x.xxx mag natuurlijk ook, dan maakt het subnetmask niet snel wat uit. (jaja,0.0.0.0 mag dan weer niet 8)7 )
Omdat je niet verteld of een van die 2 PC's een DNS functie heeft (wat onwaarschijnlijk is), kan het zijn dat je om de directe verbinding alleen op Gbit snelheid werkt, wanneer je mapt naar het IP adres aan de andere kant, en niet naar de naam van de andere PC. Grote kans dat ie dan alsnog over de switch en router gaat (die is namelijk je DNS hostname resolver).

[ Voor 5% gewijzigd door Pong op 27-11-2006 20:32 ]

Geen Ping, wel Pong

• PerfectPC
Pong schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:30:
Officieel zou je voor een daadwerkelijke doorvoersnelheid van 1000Mbps Cat7 kabels nodig hebben. Aangezien die dingen vrijwel niet te krijgen zijn voor particulieren, val je terug op Cat5e of -6. Is niet erg, want ze bieden een effectieve doorvoersnelheid van 420 resp. 460Mbps.
cat 5e is gecertifiëerd voor 100MHz per aderpaar, goed genoeg voor IEEE 802.3ab 1000BaseT Ethernet ;)

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
PerfectPC schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:31:
[...]

cat 5e is gecertifiëerd voor 100MHz per aderpaar, goed genoeg voor IEEE 802.3ab 1000BaseT Ethernet ;)
Verder totaal niet relevant voor dit topic, dus na deze post van mijn kant Schluss:

1000BaseT protocol gebruiken is één ding, de theoretische waarden halen is een tweede. Effectief blijven de waarden nog steeds ver uit de buurt van Cat7.

Geen Ping, wel Pong

Pagina: 1