Non-oversampling DAC bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste mensen,

Vanwege de downgrade naar een HT setup ben ik niet meer in het bezit van een goede CD speler. Ik speel al mijn media af via een goedkoop LG DVD spelertje (wordt snel vervangen door Marantz). Omdat ik het aantal zichtbare componenten beperkt wil houden, ga ik gebruik maken van een externe DAC achter mijn DVD speler, om zo de CD weergave te verbeteren.

De basis is een TDA1543 chip van Philips. Deze wordt ondergebracht volgens het ''Nono-DAC'' ontwerp van DHTRob. Opzich is dit prima te doen met alleen een multimeter (ik heb geen scope) en een prikplaat. Nu heb ik alleen enkele vraagjes betreft de converter voor de TDA1543.

Als ik meer dan 1 convertor plaats, door ze simpelweg op te stapelen, moet ik de stroom/spanning dan aanpassen met een weerstand, of heeft dit geen enkel nut?

DHTRob spreekt over Blackgates caps, maar in hoeverrre zijn deze beter (theoretisch) dan de Elna types? Het gaat niet zo zeer om de prijs, maar ik kan niet aan Blackgates komen.

Alvast bedankt :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Waarom kan je niet aan Blackgates komen dan?
Hij zegt zelf op zijn site trouwens dat de Blackgates erg bijdragen aan de uiteindelijke geluidskwaliteit en dat de Elna's minder klinken (in dit geval iig).
Is de super E-cap écht beter?
Daar kan ik kort over zijn: Ja! Deze super E-cap overtreft mijn stoutste verwachtingen!

ps. Oh ja, dit speelt dus ook (veel) beter dan de "omgebouwde Elna's".....
Hij zal er wel geen commerciële belangen bij hebben denk ik, dus ik zou gewoon de Black Gates nemen als ik jou was. Het zijn ook maar een paar kleintjes.....in totaal 14-15 euro ofzo.

[ Voor 87% gewijzigd door zimbab op 27-11-2006 16:21 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Oooei, barry gaat voodoo... :+

Van mensen die CD-demagnetiseer apparatuur, klankkasten als speakers, drivers die lang niet full range zijn, en bovenal Bybees gebruiken, zou ik never nooit een DAC nabouwen :X

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
zimbab schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:13:
Waarom kan je niet aan Blackgates komen dan?
Nedis heeft dit niet in zijn pakket.
Hij zegt zelf op zijn site trouwens dat de Blackgates erg bijdragen aan de uiteindelijke geluidskwaliteit en dat de Elna's minder klinken (in dit geval iig).
Hmm, toch maar eens kijken of BMM ze heeft :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
Ding doet precies wat ik wil, dus zo voodoo is dat niet :)
Van mensen die CD-demagnetiseer apparatuur, klankkasten als speakers, drivers die lang niet full range zijn, en bovenal Bybees gebruiken, zou ik never nooit een DAC nabouwen :X
Deze DAC heeft geen oversampling wat mij wel aanstaat en is daarnaast erg basic qua opbouw, wat wil je nog meer als beginnend DIY'er? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:31:Deze DAC heeft geen oversampling wat mij wel aanstaat en is daarnaast erg basic qua opbouw, wat wil je nog meer als beginnend DIY'er? :)
Een degelijk ontwerp niet gemaakt door mensen die maar wat aankloten.. Serieus, er zijn echt wel betere ontwerpen te vinden voor deze DAC chip.

Black gates zijn trouwens lastig te vinden omdat ze uit productie zijn, zie ook hier

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 27-11-2006 16:35 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je 'm nog kunt krijgen heb je aan de TDA1541 een beduidend betere DAC dan de TDA1543. De TDA1543 is meer een cost-down versie van de TDA1541.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je de DAC 8 wil bouwen, hou er dan ook rekening mee dat je je amp ernstig in oscilatie kan brengen aangezien er geen enkele form van HF filter in zit. Ook zal de gain niet hoog zijn en is de IV meilenver van optimaal. Al met al geen goede vooruitzichten voor goed geluid.

Als je al zo'n TDA wil gebruiken, doe het dan ook goed!

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 27-11-2006 16:44 ]

• Barry|IA
Hebben jullie een alternatief basic ontwerp?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:32:
Black gates zijn trouwens lastig te vinden omdat ze uit productie zijn, zie ook hier
Dat had ik eerder al eens gelezen ja, maar AE schreeuwt wel vaker moord en brand heb ik zo het idee. Dit staat er ook al een hele tijd en volgens mij is de voorraad nog wel behoorlijk.
AE had eerst ook KR buizen. Toen kwam er een (welliswaar flinke) prijsverhoging en stond er een verhaal op de site waarom ze het niet meer voerden, later weer wel en nu weer niet zie ik.

Overigens staat ietsje onderaan de pagina bij hun ook:
Nieuw in ons programma zijn de Black Gate WKZ voedingelco's. Kwaliteit in de overtreffende trap.
Bovenstaande BG's zijn uit voorraad leverbaar.
Op andere sites staat het ook niet zo spectaculair omschreven. Maar goed....ik heb er geen order van geplaatst, dus zeker weten doe ik het ook niet. ;)

• Richub
  • Laatst online: 17-02 11:24
voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:26:
Oooei, barry gaat voodoo... :+

Even 'n beetje offtopic:

Ik vind deze reactie een beetje eenzijdig. Okee, het voodoo gehalte is de laatste jaren behoorlijk gestegen bij DHTRob, maar vlak zijn technische kennis niet uit.

Als je daarvan een beeld wilt krijgen, bekijk dan een paar van zijn versterkerschema's eens onbevooroordeeld.

Waarom hij de laatste tijd zo into voodoo is geworden is mij een raadsel.
De eerste jaren in zijn audiohobby waren vooral op de technische kant van de hobby gericht, enkele tips die hij mij jaren terug gaf, gebruik ik nu nog steeds.

Bekijk zijn site nog eens, en probeer de technische zaken eruit te filteren, dan krijg je een wat objectiever beeld van hem.

En deze DAC waar het in dit topic om gaat stamt uit zijn "pre-voodoo" tijd.
Ik heb het verschil nog gehoord met zijn oude cd speler toen hij die DAC net voor het eerst gemaakt had, en dat ding klinkt echt niet verkeerd. Heel direct, en een mooi gedetailleerd geluid.

En ja, ik ken DHTRob inderdaad al jaren, hij is mijn broer. :+

• Barry|IA
Richub schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:15:
[...]

Even 'n beetje offtopic:

Ik vind deze reactie een beetje eenzijdig. Okee, het voodoo gehalte is de laatste jaren behoorlijk gestegen bij DHTRob, maar vlak zijn technische kennis niet uit.

Als je daarvan een beeld wilt krijgen, bekijk dan een paar van zijn versterkerschema's eens onbevooroordeeld.

Waarom hij de laatste tijd zo into voodoo is geworden is mij een raadsel.
De eerste jaren in zijn audiohobby waren vooral op de technische kant van de hobby gericht, enkele tips die hij mij jaren terug gaf, gebruik ik nu nog steeds.

Bekijk zijn site nog eens, en probeer de technische zaken eruit te filteren, dan krijg je een wat objectiever beeld van hem.

Ik heb het verschil nog gehoord toen hij hem net voor het eerst gemaakt had, en dat ding klinkt echt niet verkeerd. Heel direct, en een mooi gedetailleerd geluid.

En ja, ik ken DHTRob inderdaad al jaren, hij is mijn broer. :+
Zou je hem willen vragen naar een onderdelenlijst voor de DAC? :P
Met sommige termen kan ik vrij weinig op bestelsites, zoals de converter voor de TDA chip.

Is het echt je broer? :)

• Richub
Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:21:
[...]

Zou je hem willen vragen naar een onderdelenlijst voor de DAC? :P
Met sommige termen kan ik vrij weinig op bestelsites, zoals de converter voor de TDA chip.

Is het echt je broer? :)
Okee, ik zal hem eens bellen of mailen hierover, en naar dit topic verwijzen.

En hij is echt mijn broer, over dit soort zaken ga ik niet liegen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Richub schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:15:
Ik heb het verschil nog gehoord met zijn oude cd speler toen hij die DAC net voor het eerst gemaakt had, en dat ding klinkt echt niet verkeerd. Heel direct, en een mooi gedetailleerd geluid.
Probleem wat ik vooral heb met deze DAC is het ontbreken van een goede IV en filter trap achter de DAC. Hang je daar een buis aan is dat niet zo'n probleem, maar een gewone transistor kan hier gewoon over de nek van gaan. Je kunt veel zeggen, maar de minder = beter aanpak is gewoon bullshit.

Jij gaat ook niet met een auto rondrijden zonder remmen of versnellingsbak...

Mij is inderdaad opgevallen dat het voodoo spul vooral van de laatste tijd is. Toch wel heel jammer eigenlijk. Het neemt namelijk meteen een groot deel van de geloofwaardigheid weg!

Op zba is net een interessant draadje bezig om een mooie discrete IV te ontwerpen voor de TDA'tjes. Men is er daar nog niet helemaal over uit, maar dat komt vast wel goed ;)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 27-11-2006 17:39 ]

• Richub
Okee, Voodooless, dat die DAC met transistoren moeite heeft, dat wist ik niet, en de TS ook niet, denk ik.

@TS:
Kijk even naar die tip van Voodooless, als die DAC echt moeite heeft met transistoren, kun je er misschien beter niet aan beginnen als je transistorversterkers hebt...

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:37:
[...]

Probleem wat ik vooral heb met deze DAC is het ontbreken van een goede IV en filter trap achter de DAC. Hang je daar een buis aan is dat niet zo'n probleem, maar een gewone transistor kan hier gewoon over de nek van gaan. Je kunt veel zeggen, maar de minder = beter aanpak is gewoon bullshit.

Jij gaat ook niet met een auto rondrijden zonder remmen of versnellingsbak...

Mij is inderdaad opgevallen dat het voodoo spul vooral van de laatste tijd is. Toch wel heel jammer eigenlijk. Het neemt namelijk meteen een groot deel van de geloofwaardigheid weg!

Op zba is net een interessant draadje bezig om een mooie discrete IV te ontwerpen voor de TDA'tjes. Men is er daar nog niet helemaal over uit, maar dat komt vast wel goed ;)
Ben beniewd en ik zal het eens volgens op ZBA. Het ontbreken van een IV en filter trap is juist de opzet van het ontwerp en ik vraag mij nu (na jouw reacties) af of ik geen last ga krijgen met de input van de voorversterker. Bij de ge-'tweakte' versie hangt er in ieder geval wel een buis achter, als ik dat goed begrepen heb. Opzich heb ik niks met TDA's, sterker nog, ik heb nog helemaal niks met DAC's, gezien ik daar nog geen ervaring mee heb. Andere voorstellen zijn dus ook altijd welkom :)

• Barry|IA
Richub schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:47:
Okee, Voodooless, dat die DAC met transistoren moeite heeft, dat wist ik niet, en de TS ook niet, denk ik.

@TS:
Kijk even naar die tip van Voodooless, als die DAC echt moeite heeft met transistoren, kun je er misschien beter niet aan beginnen als je transistorversterkers hebt...
Ik kan het helemaal fout hebben hoor, maar zijn die amp zijn niet tegen gebufferd?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, er komt gewoon veel HF uit je DAC. Ander probleem is ook nog de gain, die heel erg laag zal zijn zonder buffer trap. Op tnt-audio staar daar wel een schematje voor. Echter gebruiken ze daar ook een weerstand als IV. Zelf vind ik dat niet echt ideaal, ook al vind men het vaak het beste klinken. Hier nog wat meer info over de verschillende soorten IV: http://members.chello.nl/.../DAChtml/Analogue/IV.html De conclusie vind ik wel wat voorbarig, gezien de simpele discrete IV zie ze gebruiken. Dat kan vast beter ;) Reden waarom ze er op zba wat verder induiken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 27-11-2006 17:51 ]

• Richub
Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:49:
[...]

Ik kan het helemaal fout hebben hoor, maar zijn die amp zijn niet tegen gebufferd?
Daar kan ik je niets over zeggen, sorry.
Ik heb zelf weinig technische kennis wat dit aangaat...

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:50:
Tja, er komt gewoon veel HF uit je DAC.
Ga je dit ook horen? Ik hoor geen HF...
Ander probleem is ook nog de gain, die heel erg laag zal zijn zonder buffer trap. Op tnt-audio staar daar wel een schematje voor. Echter gebruiken ze daar ook een weerstand als IV. Zelf vind ik dat niet echt ideaal, ook al vind men het vaak het beste klinken. Hier nog wat meer info over de verschillende soorten IV: http://members.chello.nl/.../DAChtml/Analogue/IV.html De conclusie vind ik wel wat voorbarig, gezien de simpele discrete IV zie ze gebruiken. Dat kan vast beter ;) Reden waarom ze er op zba wat verder induiken ;)
Dat wat er op ZBA te vinden is vind ik geweldig, maar ik als hobbyist, zonder enige elektronica diploma's, wil gewoon een leuke DAC bouwen :) Dat de NoNo DAC een lage (zelfs géén) geen heeft vind ik prima, daar ik me ook geen zorgen maak om dergelijke aspecten als ik een commerciele speler selecteer. Wat theorie betreft zal je ongetwijfeld gelijk hebben, maar veel mensen zijn helemaal weg van de NoNo DAC en vinden het zelfs ''referentie'' waardig, dat geeft mij al genoeg voldoening om zelf aan dit project te beginnen. Voor mij hoeft het geen ''referentie'' te zijn, maar gewoon een hoorbare verbetering in vergelijking met mijn huidige situatie :) De DAC kost bij elkaar nog geen 120 Euro en presteert ongetwijfeld beter dan de interne DAC van een Marantz DVD speler.

En als het niks wordt, boeien, ik schud GoT AV tenminste weer 'ns wakker met een DIY project :P Daarna komt er een DIY voorversterker :)

• Barry|IA
Richub schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:47:
Precies andersom :P De transistoren hebben moeite met de DAC :)

@voodooless:

Zie net dat de amp last krijgt van oscilatie door HT, wat houdt dat in?

[ Voor 13% gewijzigd door Barry|IA op 27-11-2006 19:33 ]

• Richub
Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:28:
[...]

Precies andersom :P De transistoren hebben moeite met de DAC :)
Heh, kun je nagaan hoeveel verstand ik heb van deze materie... :+

Anyway, aangezien je toch met deze DAC verder wilt, zal ik even contact opnemen met mijn broer.
Is het mailadres iin je profiel nog steeds actief?

• Barry|IA
Richub schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:36:
[...]

Heh, kun je nagaan hoeveel verstand ik heb van deze materie... :+

Anyway, aangezien je toch met deze DAC verder wilt, zal ik even contact opnemen met mijn broer.
Is het mailadres iin je profiel nog steeds actief?
Nee, mijn nieuwe mail adres is: het-beste-audio-merk_mijn-bouwjaar@hetemeel.com
Met andere woorden: Parasound_1987@hotmail.com :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:27:
Ga je dit ook horen? Ik hoor geen HF...
Je hoort geen HF, maar wel de intermodulatievervorming die ontstaat bij de dingen na de DAC als het niet eruit gefilterd is. Versterkers kunnen zelfs gaan oscilleren hierdoor (gaat dus over de nek en vervomt lekker nog wat extra). Lijkt me dus geen goed plan.
Wat theorie betreft zal je ongetwijfeld gelijk hebben, maar veel mensen zijn helemaal weg van de NoNo DAC en vinden het zelfs ''referentie'' waardig, dat geeft mij al genoeg voldoening om zelf aan dit project te beginnen.
Wat let je dan om het nog beter te doen! Wat ze op ZBA uitvogelen hoef je slechts te copieren natuurlijk :) en ook die schema's zijn zo simpel dat je die zonder al te veel kennis kunt bouwen. En veel duurder gaat het echt niet worden, dus daar hoef je het niet voor te laten :)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 27-11-2006 19:51 ]

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:44:
[...]

Je hoort geen HF, maar wel de intermodulatievervorming die ontstaat bij de dingen na de DAC als het niet eruit gefilterd is. Versterkers kunnen zelfs gaan oscilleren hierdoor (gaat dus over de nek en vervomt lekker nog wat extra). Lijkt me dus geen goed plan.
Aah, volgens mij snap ik het :) Door de demodulering in de amp wordt het HF signaal hoorbaar. Verbeter me als ik het fout zie.
Wat let je dan om het nog beter te doen! Wat ze op ZBA uitvogelen hoef je slechts te copieren natuurlijk :) en ook die schema's zijn zo simpel dat je die zonder al te veel kennis kunt bouwen. En veel duurder gaat het echt niet worden, dus daar hoef je het niet voor te laten :)
Ik zal eens even een grote pot koffie maken en ZBA open zetten, ben benieuwd :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:18:
Aah, volgens mij snap ik het :) Door de demodulering in de amp wordt het HF signaal hoorbaar. Verbeter me als ik het fout zie.
komt het zo'n beetje op neer. HF is meestal niet leuk en is ook de rede waarom opamps niet ideaal zijn als IV convertors (in ieder geval niet zoals vaak gebruikt).

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:24:
[...]

komt het zo'n beetje op neer. HF is meestal niet leuk en is ook de rede waarom opamps niet ideaal zijn als IV convertors (in ieder geval niet zoals vaak gebruikt).
Maar als IV convertor wordt hier toch geen opamp gebruikt maar een chip?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:54:
Maar als IV convertor wordt hier toch geen opamp gebruikt maar een chip?
Nee, een weerstand ;) De chip is alleen de DAC. Die heeft een stroom output. Je hebt echter voor je line output een spanningsouput nodig. Daar heb je de IV convertor voor nodig.

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:01:
[...]

Nee, een weerstand ;) De chip is alleen de DAC. Die heeft een stroom output. Je hebt echter voor je line output een spanningsouput nodig. Daar heb je de IV convertor voor nodig.
Oke, nu snap ik 'em! Dankjewel :)

• Barry|IA
Ik heb de DVD speler trouwens even analoog en digitaal aangesloten om te kijken of het verschil in DAC's echt zo goed te horen is. Tijdens het testen zag de set er als volgt uit:

Pre: Marantz SR 6400
Eind: Parasound HCA-1000
Bron: LG DVD speler
Speakers: Visaton VIB 170 AL

De Marantz receiver stond ingesteld op 'source direct' en stuurde het signaal via de pre out's naar de Parasound, die volledig open stond qua gain (THX referentie level).

De LG DVD speler had ik eerst analoog aangesloten om een indruk te krijgen van de interne DAC. Als muziek gebruikte ik een met FLAC opgenomen Dream Theater CD, met het nummer ''Finally Free''. Dit klonk prima. Tijdens het nummer zijn er veel stiltes aanwezig die ongelovelijk mooi ''overschakelen'' naar de muziek. De stem van de psygoloog in het nummer klonk ontzettend strak en gedetaileerd. Je hoorde aan zijn ademhaling exact wanneer hij ging praten.

Toen heb ik de speler digitaal aangesloten op de Marantz receiver. Hierbij gebruik ik dus de DAC van de Marantz, die ook in staat is DTS en DD om te zetten. Een DAC die dus niet puur voor PCM ontworpen is. Met hetzelfde nummer hoorde ik werkelijk geen enkel verschil.

Toen maar eens mijn rearspeakers aangesloten in plaats van mijn zelfbouwers. Tijdens het ompluggen maakte de '+' van de speakerklem trouwens nog contact met het chassis van de Parasound waardoor er een harde knal te horen was en een grote vonk. De banana plug is helemaal zwart, maar de Parasound sprong netjes in protect en doet het weer prima :) Degelijk ding!

Met de T+A Triton S 150 als testspeakers hoorde ik opeens wel verschil. Bij de DAC van de Marantz receiver zijn de stiltes in het nummer ECHT stil, je hoort NIKS! Geen ruis, geen resonanties, werkelijk prachting :) Op het moment dat de muziek weer begint hoor je een vrouw neurieen die ik met de Visatons niet hoorde :)

Nu weer eens overschakelen naar de DAC van de DVD speler. Ben zo terug :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nou, dat je verschil zou horen had ik je vantevoren ook wel kunnen vertellen ;) Dit soort testjes zijn best leuk om te doen maar weinig verrassend. Heeft niet alleen met de DAC te maken (DAC-chip an sich) maar ook de hele zut die erachter zit. Daar zit vaak nog meer fout dan in de keuze van DAC-chip. Dat maakt ook het verschil tussen een goeie en een slechte CD-speler met dezelfde DAC.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:40:
Daar zit vaak nog meer fout dan in de keuze van DAC-chip. Dat maakt ook het verschil tussen een goeie en een slechte CD-speler met dezelfde DAC.
En daarom hamer ik dus ook op een goede IV en filter stage achter de DAC ;)

• Barry|IA
Oke, ik ga de DAC dus gewoon bouwen volgens het orginele schema en daarna desgewenst aanpassen. Een weerstand als IV filter schijnt verre van ideaal te zijn, dus moet daar een opamp voor in de plaats komen.

Eens even kijken hoever ik kom met slechts een multimeter :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:54: Een weerstand als IV filter schijnt verre van ideaal te zijn, dus moet daar een opamp voor in de plaats komen.
Nee dus ;) Ook een opamp is niet ideaal :P

• Barry|IA
voodooless schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 12:58:
[...]

Nee dus ;) Ook een opamp is niet ideaal :P
* Barry|IA moet veel leren ;)

Ik heb via Martplaats een Denon DA-500 gekocht en die komt denk ik overmorgen binnen. Eens kijken wat dat doet en of ik er eventueel wat van kan afleiden :)

• Barry|IA
De Denon DA-500 is inmiddels binnen, maar ik heb nog geen tijd (lees: zin) gehad om hem te openen. Ik heb 'em tijdelijk aangesloten op mijn LG DVD speler.

Bij Dream Theater merk ik duidelijk dat de details nu niet echt details meer zijn. Waarvoor ik voorheen moeite moest doen om ze te horen, kan ik nu lekker ontspannen achter mijn PC zitten terwijl ik alle tonen goed kan volgen. In plaats van de details die ik voorheen hoorde, zijn er nu dus enkele micro details (weet geen andere benaming) bijgekomen, zoals ademhaling en aanslagen van gitaren te horen. Daar moet ik echter wel moeite voor doen om te horen.

De Denon DA-500 spreekt mij als standaard ontwerp dus al aan. Tenminste, het heeft voor mij bewezen dat ook oudere, commerciele, DAC's het geluid kunnen verbeteren t.o.v mijn DVD speler, mijn Marantz CD 67 SE en mijn Denon DCD-755, die ik beide voorheen heb gehad.

Maar er in ruimte genoeg in de DAC, dus er zal wel het een en andere veranderen ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:05:
Tenminste, het heeft voor mij bewezen dat ook oudere, commerciele, DAC's het geluid kunnen verbeteren t.o.v mijn DVD speler,
Had ik je zo al kunnen vertellen ;) Vooral op Tweakers merk ik dat heel veel mensen denken: nieuw is beter, en dat zal vooral komen denk ik door de enorme technologische vooruitging die we hier gewend zijn in de IT-wereld. In de audiowereld is er juist nauwelijks vernieuwing. De top CD-spelers van 15 jaar geleden zijn nogsteeds top :)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Exirion schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:22:
[...]

Had ik je zo al kunnen vertellen ;) Vooral op Tweakers merk ik dat heel veel mensen denken: nieuw is beter, en dat zal vooral komen denk ik door de enorme technologische vooruitging die we hier gewend zijn in de IT-wereld. In de audiowereld is er juist nauwelijks vernieuwing. De top CD-spelers van 15 jaar geleden zijn nogsteeds top :)
Dat is maar tot op zekere hoogte waar. De top (as in Levinson, Wadia etc.) zal nu nog wel mee kunnen komen ja, maar 15 jaar is wel heel erg lang geleden voor de CD-speler. De ontwikkelingen zijn na die tijd nog wel even door gegaan en wat je nu voor 1.000 euro koopt moest je toen het tienvoudige voor neerleggen (pin me niet vast op de bedragen...you get my point). Dus wat je toen met je Wadia ofzo deed doe je nu met je Arcam.

Dit is gewoon inherent aan nieuwe technologieën......die worden in de loop der jaren beter tot je op gegeven moment een soort technologisch plafond bereikt.

Desalniettemin is het natuurlijk wel zo dat een D/A-converter niet zomaar een consumentenproduct is, maar meer voor de enthousiasteling of de professional. Daarom zal deze ook meer met geluidskwaliteit in het achterhoofd gemaakt worden.
De moderne DVD-spelers hebben dat helemaal niet, althans de meeste niet. Een heleboel wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd omdat de consument het verschil tussen de "high end" speler en de speler die je bij een pakje Blue Band krijgt niet snapt, of er geen waarde aan hecht. En als er al aandacht wordt geschonken aan de kwaliteit dan zal dat in eerste instantie aan de beeldkwaliteit zijn, want dat valt het eerste op en is het makkelijkst te bewijzen. Bovendien wordt een DVD-speler altijd nog het meest vergeleken met een VHS-recorder en niet met een CD-speler....dat ie dat ook kan is een soort van bonus.

Wat ik dus even wil zeggen is het volgende: áls er in de audiowereld een vernieuwing van formaat is dan gaan de ontwikkelingen daar ook wel relatief snel (wel minder snel dan in de computerwereld, maar toch), maar op gegeven moment vlakt dat wel af ja....qua technologie van het product zelf in ieder geval. Maar daarnaast heb je ook nog vooruitgangen in de wijze van produceren waardoor apparaten die vroeger duur waren om te maken nu een stuk betaalbaarder zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door zimbab op 06-12-2006 01:08 ]

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:38:
Als je 'm nog kunt krijgen heb je aan de TDA1541 een beduidend betere DAC dan de TDA1543. De TDA1543 is meer een cost-down versie van de TDA1541.
'k snap ook niet helemaal wat iemand bezield om met een TDA1543 een DAC te gaan bouwen. TDA1543 is absoluut een budgetding. Waarom denk je dat daar een beter geluid uit zou komen dan uit je LG DVD speler?

Ooit in m'n Philipstijd een "gemodificeerde" CD960 tegengekomen waar de TDA1541 was vervangen door een TDA1543 8)7. 't klonk inderdaad wel anders ja :X . Apparaat uiteraard weer in de originele staat teruggebracht en de modificaties in de afvalbak getiefd.

• Barry|IA
De bouw is begonnen en het ontwerp is wat aangepast. Het wordt een NoNo DAC met interne passieve voorversterker. Ik heb een testopstelling gemaakt in een plastic kastje met een 10k stereo log. pot en RG58 coax met BNC chassisdelen. Als ik thuis ben zal ik eens luisteren hoe het klinkt en mijn bevindingen posten :)

• Barry|IA
Hij speelt! En hoe 8) 8)

Het prototype is theoretisch zo fout gemaakt als het maar kan; merkloze 10k potmeter, 1 aderig hobbydraad van pot naar RCA chassisdelen en loper naar interlink. De interlink is nog eens langer dan 1 meter (dus wel verlost van HF troep :P ) ook. Al met al moet ik zeggen dat ik zeer verbaast ben over het eindresultaat :) De pre los van de DAC klinkt zeer goed. Beter nog dan mijn Marantz SR-6400 receiver als pre en mijn Rotel RC-03 voorversterker. Al die negatieve berichten over dynamiek verlies, laagdoorlaatfilter, etc. is in mijn ogen te verwaarlozen bij een goede match van impedanties :)

Met de NoNo DAC erbij vind ik het duidelijk slechter worden. Details die ik hoor met mijn Denon DA-500 DAC gaan verloren, je moet meer moeite doen om details waar te nemen. Het geluidsbeeld is wel anders, maar ik vermoed hier een slechte chip die het geheel uit verband trekt, wat anderen misschien als positief kunnen ervaren natuurlijk. De NoNo DAC blijft dus een prototype en zal nooit echt een plaats krijgen binnen mijn luisterruimte (ik weet het, ik was al gewaarschuwd voor de TDA1543 :P ) :)

Pagina: 1