[XP] Netwerkproblemen na uninstall Mcafee 11*

Pagina: 1
Acties:

• thanalas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-11-2025
Gisteren heb ik op twee windows xp sp2 machines Mcafee virusscan plus (versie 11?) via de add/remove software optie van het control panel verwijderd (Er was geen uninstall mogelijkheid onder het menu...).
Vanaf dat moment was mijn netwerkverbinding weg op beide machines. :-(
Het verschil was dat op de ene machine wel naar de andere ip-adressen binnen dat netwerksegment (10.0.0.x) gepingd kan worden, er wel naar de websites op de server (10.0.0.14) en de printer (10.0.0.15) gesurft kan worden, naar de share op de server kan worden gegaan maar *niet* naar de gateway (monowall op 586 machine: 10.0.0.1). Op deze machine komen er volgens de netwerk info van de LAN verbinding ook netwerkpakketjes binnen, op de andere machine gaan er alleen pakketjes weg.

Op de server hebt ik met ipconfig wel een IP Routing=yes staan, op de beide andere machines staat no. Geen idee of dit het kan zijn...

Eerst heb ik Mcafee opnieuw op de ene machine geinstalleerd, om te kijken of ik niet stiekem met hetzelfde probleem als met een vorige versie van Mcafee te maken had. Daarnaast om te zien of ik de uninstall van Mcafee niet per ongeluk over het hoofd had gezien.

Toen via een andere machine gekeken of ik iets over dit fenomeen op tweakers.net en andere sites kon vinden. Gekeken of dit het vaak voorkomende Mcafee winsocket probleem kan zijn, en de winsockfix geprobeerd... geen resultaat. Daarna de netwerkkaarten (Asus A8V deluxe en A8V-MVP moederborden met beide dezelfde 1Gb ingebouwde Marvell netwerkkaart) verwijderd uit de device manager en weer opnieuw geinstalleerd. De drivers er weer overheen gegooid en alles weer handmatig ingesteld. Geen effect...

De route tabellen bekeken, maar die lijken hetzelfde (op de unieke ip adressen na) te zijn als op de server (waar het nog wel werkt).

Verder geprobeerd om de IP adressen van de kaarten te veranderen en uiteindelijk opnieuw XP geinstalleerd (upgrade), over de bestaande installatie... Geen effect.

Ik weet het even niet meer... :-(

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:39

lier

MikroTik nerd

ipconfig /all ?
tracert www.tweakers.net ?
ping www.tweakers.net ?
DHCP ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• thanalas
ipconfig /all geeft de juiste (met de hand ingestelde) waarden weer voor de beide machines:

10.0.0.16 en 10.0.0.13 als ipadres, 255.255.0.0 voor subnet mask, 10.0.0.1 voor de gateway en de DNS adressen voor de twee ISP DNS servers. Die instellingen zijn hetzelfde als bij de server (die nog wel het internet op kan)...
tracert werkt alleen lokaal voor de ene machine, en geeft time outs voor de gateway, op de andere werkt het helemaal niet.
ping werkt alleen voor de server en pinter op de ene machine, en niet op de andere. Hij doet ook aan DNS, door voor bijvoorbeeld google.nl een ip adres te resolven, maar wel een timeout op de ping pakketjes zelf te geven. :-(

Er is geen DHCP, alles op mijn netwerk is vast ingesteld.

Edit 27-11: Inmiddels heb ik een losse PCI Realtek gigabit netwerkkaart geinstalleerd op de windows xp machine zonder connectiviteit, ook daarmee krijg ik precies dezelfde problemen als met de onboard Marvell Yukon ethernetaansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door thanalas op 27-11-2006 23:56 ]

• thanalas
Probleem opgelost!

Door de losse PCI netwerkkaart te installeren, te de-installeren en daarna weer de onboard kaart te installeren, doet de netwerkverbinding het nu weer. Hopelijk heeft iemand hier in het vervolg nog eens aan... Voor mij is het ook duidelijk dat er nooit meer Mcafee op mijn machines wordt geinstalleerd!

NB: nadat ik de PCI kaart geinstalleerd heb, heb ik wel de onboard kaart in de BIOS disabled.Na het verwijderen van de PCI kaart heb ik de machine herstart en werkte alles weer als vanouds.

[ Voor 22% gewijzigd door thanalas op 28-11-2006 20:29 . Reden: Toevoegen nuttige details ]