Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rheobus zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:01
Hallo,

Ik wil dus zelf een Rheobus gaan maken. Kopen is eigenlijk geen optie omdat de meeste alleen in zwart en silver worden geleverd. En mijn kast is beige :)

Nu vraag ik me af welke onderdelen ik nodig heb en dan met name de potmeter. Op verschillende sites worden verschillende waardes geadviseerd. de bekendste site www.fanbus.com zegt dat 100ohm genoeg is.

Nu zag ik op de conrad website dit arikel:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/4000_4999/4400/4440/4447/444766_BB_00_FB.EPS.jpg
DRAADWEERSTAND 100R

Is dit de juiste weerstand hiervoor?

En, kan ik de draaknop afzagen? Zodat ik hier mooie knopjes op kan zetten :)

Thx :)

[ Voor 3% gewijzigd door Flappie op 27-11-2006 15:25 ]

Verwijderd

Flappie schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:25:

Nu vraag ik me af welke onderdelen ik nodig heb en dan met name de potmeter. Op verschillende sites worden verschillende waardes geadviseerd. de bekendste site www.fanbus.com zegt dat 100ohm genoeg is.
Is dit de juiste weerstand hiervoor?
Ik denk wel dat je er even een schakelvoedingkie erachter moet zetten die je dan met je trimpot afregelt, deze dingetjes kunnen niet zo heel veel vermogen aan.
En, kan ik de draaknop afzagen? Zodat ik hier mooie knopjes op kan zetten :)
Tuurlijk kan dat :D

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
je kan ook een potentiometer zoeken met een kortere as zodat je hem niet hoef af te zagen. en conrad heeft ook een eigen assoritment met draaiknoppen. 100 ohm moet lukken.

[ Voor 20% gewijzigd door DECOY88 op 27-11-2006 15:44 ]

• Flappie
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:36:
[...]

Ik denk wel dat je er even een schakelvoedingkie erachter moet zetten die je dan met je trimpot afregelt, deze dingetjes kunnen niet zo heel veel vermogen aan.

[...]

Tuurlijk kan dat :D
Mja, dat vroeg ik me dus al af. In de specificaties staat die ie 4 Watt aan kan:

Kleine uitvoering
# Elektrische spec.:Nom. weerstandswaarden 10 Ω tot 22 kΩ
# Weerstandswaardeverloop lin.
# Nauwkeurigheid ±10%
# Nom. belastbaarheid 4 W / 40 °C
# Onafhankelijke lineariteit ±2%
# Max. continue spanning 500 V
# Testspanning t.o.v. omgeving 1 kV/AC
# Elektrisch instelbereik 280°±5°.

# Mechanische spec.:Behuizing-Ø 24 mm
# As-Ø 6 mm
# Aslengte 42mm
# Schroefdraad M 10 x 0,75
# Metalen as.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou er een LM317 schakeling van maken. Is nogsteeds hardstikke goedkoop en kan veel meer vermogen aan. 2 of meer fans op 1 kanaal is dan ook geen probleem meer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 11:56

Nox

Noxiuz

4 watt is leuk voor 2 of 3 fans. Tenzij je grotere en sterkere 120 mm's neemt. Vermogen verschilt erg veel per fan namelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan heel makkelijk een beige plaatje modden zodat ie precies bij je kast past. Ik heb hier een Rheobus en die paste ook niet bij mijn Lian-Li kast dus heb ik gewoon een standaard plaatje gepakt en daar 8 gaten in gemaakt. Op die manier ziet het er super mooi uit.

Het enige wat je dan nog hebt zijn de 4 draaiknoppen.
Afbeeldingslocatie: http://img124.imagevenue.com/loc430/th_38961_Image1_122_430lo.jpg

Plaatje is clickable.

Als je het zelf wilt maken gewoon doen hoor ik geef alleen aan dat het ook anders kan :)

• Flappie
PilatuS schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:50:
Je kan heel makkelijk een beige plaatje modden zodat ie precies bij je kast past. Ik heb hier een Rheobus en die paste ook niet bij mijn Lian-Li kast dus heb ik gewoon een standaard plaatje gepakt en daar 8 gaten in gemaakt. Op die manier ziet het er super mooi uit.

Het enige wat je dan nog hebt zijn de 4 draaiknoppen.
[afbeelding]

Plaatje is clickable.

Als je het zelf wilt maken gewoon doen hoor ik geef alleen aan dat het ook anders kan :)
Mja dat ziet er wel strak uit natuurlijk. Welke Fancontroller zet er nu achter dan? :)

• PilatuS
  • Niet online
Een Sunbeam Rheobus. Orgineel was ie silver maar ik heb dat plaatje gewoon vervangen door een Lian-Li afdekplaatje

• Flappie
PilatuS schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:55:
Een Sunbeam Rheobus. Orgineel was ie silver maar ik heb dat plaatje gewoon vervangen door een Lian-Li afdekplaatje
Oke ga ik dat ook doen. Een geniaal idee :9 Waarom ben ik daar zelf niet opgekomen 8)7

• PilatuS
  • Niet online
Het mooie is ook dat de fancontroller vast zit aan het plaatje. Je kan het oude plaatje gewoon weg doen en dan de controller vast maken aan het nieuwe plaatje. Dan kan je gewoon het plaatje in de kast zetten zoals ie er orgineel in past en het zit gelijk perfect.

Edit: Nog maar een plaatje er bij hoe het precies zit.

Afbeeldingslocatie: http://img95.imageshack.us/img95/3315/imagrtee1oq8.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 27-11-2006 16:08 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31

Haan

dotnetter

Heb dat hier inderdaad ook precies zo gedaan met mijn Lian-Li kast :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5b7864d5e8b08cc114f77416f4039aab/thumb.jpg

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1