Dode Li-Ion accu tot leven roepen?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.718 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023
De accu van een oude laptop van mij (Lifetec LT-9888 / MD-9888) is kapot. Hij toont in ieder gevel geen teken van leven meer.. (hij is lang niet meer gebruikt) Is er een mogelijkheid om hem tot leven proberen te wekken? Ik hoor regelmatig dat een keer de accu in de diepvries stoppen positieve invloed heeft op de accu. Zou dit hem tot leven kunnen wekken?

Het is een Lithium-Ion accu:
- 10.8V
- 4.5AH
- 50-080028-10 (ik weet niet wat dit betekent, maar het staat er ook bij ;))
Ik dacht dus dat er 9x een 1.2V batterij in zou zitten. Ik heb de accu ff opengeschroefd en vond dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/5276/acculifetec01pz0.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/7986/acculifetec02yf4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img157.imageshack.us/img157/6329/acculifetec03jq7.th.jpg

Maar op internet vind ik de volgende informatie over de batterij:
Specifications:

Model: Panasonic CGR18650H

Capacity: 1400 mAh

Chemistry: Lithium Ion (Li-Ion)

Voltage: 3.7V

Included Qty: 4

Dimensions of each cell:

Length: 2.5"

Diameter: 3/4"

Features:

-Lightweight

-Very high power/weight ratio.

-Can be used in its pack (easily accessible terminals) or quickly disassembled to allow multiple cells to be wired in series, parallel, or series/parallel configurations to make packs of any voltage/current capability, all the way from 3.7V 1300/1400mah and up.

-Includes a recharge and/or discharge limiting circuit.
Ik was namelijk van plan om anders de baterijen eruit te halen en er 9x een AA herlaadbare batterij erin te stoppen. Want dit zou in principe toch ook moeten werken? (9x1.2V=10.8V :))

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 23:29

Aapje

Opel-beun
Hoeveel amperes kan jij uit die penlights halen? En hoeveel heb je nodig?
Denk dat je naast voltage ook effe moet letten op de amperes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Laptop accu invriezen in CSL onderdeel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Awkwarding schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:18:

Ik was namelijk van plan om anders de baterijen eruit te halen en er 9x een AA herlaadbare batterij erin te stoppen. Want dit zou in principe toch ook moeten werken? (9x1.2V=10.8V :))
Die laptopaccu's zijn natuurlijk niet voor niets zo duur. Denk niet dat je er zomaar (hoge kwaliteit) penlites in kan stoppen. Zoals reeds genoemd halen die het benodigde amperage denk ik ook niet. Of misschien voor heel korte tijd. Een beetje oplaadbare penlite haalt wel 1600-1800 mAh per stuk, maar ik weet niet in hoeverre dat te vergelijken is met de 1400mAh van die laptopaccu.

Ik blijf dit topic nog wel even volgen, want ik heb ook nog een defecte accu liggen van een toshiba notebook ;) Heb via marktplaats al een (nauwelijks gebruikte) vervanging gevonden voor een paar tientjes, maar het zou geen kwaad kunnen om die andere ook weer tot leven te roepen. Overigens heb ik die van mij ook in de vriezer gehad, maar dat haalde (zoals te verwachten) niks uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 27-11-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
ik heb zowiezo al een aantal 2100mAh batterijen die ik zou kunnen gebruiken. De laptop hoeft niet uren draadloos te kunnen, maar een aantal minuten is ook al goed. Hoelang zou het met negen 2100mAh batterijen kunnen volhouden denk je? Slechts secondens of ook een aantal minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Penlites zullen best werken (nimh accu's zaten nog wel eens in budget laptops), maar het laden kan problemen geven. Een li-ion lader werkt anders dan een nimh lader.

Ik zou er nieuwe li-ion cellen in knutselen, deze bijvoorbeeld:
http://samenkopen.net/action_product/745675/586924
Voordeel is ook dat ze veel meer capaciteit hebben dan de oude cellen, dus je laptop gaat veel langer mee.

Ga trouwens niet proberen om ze weer tot leven te wekken met een flinke stroomstoot (wat bij nicd's nog wel eens werkt), dan exploderen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Anoniem: 83328 schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:48:
Penlites zullen best werken (nimh accu's zaten nog wel eens in budget laptops), maar het laden kan problemen geven. Een li-ion lader werkt anders dan een nimh lader.

Voordeel is ook dat ze veel meer capaciteit hebben dan de oude cellen, dus je laptop gaat veel langer mee.

Ga trouwens niet proberen om ze weer tot leven te wekken met een flinke stroomstoot (wat bij nicd's nog wel eens werkt), dan exploderen ze.
De cellen vervangen wilt niet altijd helpen. De schakeling in de accu houdt ook de status van de cellen bij, net als hoevaak ze zijn geladen. Je kunt dan wel de cellen vervangen, maar je heb dan wel kans dat de accu niet werkt omdat de accu denkt dat de oude kapotte cellen er nog inzitten.

Ik heb pas een accu van een handheldpc proberen te maken (Intermec 6561). De accu bestond uit drie 18650 1800 mAh cellen die niet echt goed meer waren. (twee hadden 0 volt spanning en de derde 2.5) De printplaat was nog wel goed.. Ik heb nieuwe werkende cellen geplaatst van hetzelfde merk en type maar de accu is er niet op vooruit gegaan omdat de schakeling in de accu " nog steeds denkt dat de accu stuk is. Cellen vervangen heeft dus niet altijd zin...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er moet toch wel een manier zijn om die chip in de accu te resetten oid? Ik heb wel eens gehoord dat je de accu hard ergens tegenaan moet slaan ( 8)7 ) zodat ie gereset wordt.. Lijkt me onzin ;) maar misschien is er wel een andere manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Dat met die chip is lastig, heb ik ook al eens problemen mee gehad. Met telefoon accu's is het eenvoudiger omdat er meestal geen chip in zit.

Li-ion accus hebben, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, wel degelijk een geheugen effect. Ik heb al vaker gezien dat het apparaat plots uitschakelt omdat de accu tijdelijk niet genoeg stroom kan leveren. De accu is in feite nog lang niet leeg en na opladen loop je weer snel tegen hetzelfde 'geheugen defect' aan. De remedie is de batterij helemaal leeg te laten lopen door er een lampje oid op aan te sluiten. Het geheugen defect is dan weg en na opladen gaat ie weer langer mee.
Met een laptop accu bestaat echter de kans dat de chip in de war raakt en de accu helemaal niet meer oplaadt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Ploink schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:07:
Dat met die chip is lastig, heb ik ook al eens problemen mee gehad. Met telefoon accu's is het eenvoudiger omdat er meestal geen chip in zit.

Li-ion accus hebben, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, wel degelijk een geheugen effect. Ik heb al vaker gezien dat het apparaat plots uitschakelt omdat de accu tijdelijk niet genoeg stroom kan leveren. De accu is in feite nog lang niet leeg en na opladen loop je weer snel tegen hetzelfde 'geheugen defect' aan. De remedie is de batterij helemaal leeg te laten lopen door er een lampje oid op aan te sluiten. Het geheugen defect is dan weg en na opladen gaat ie weer langer mee.
Met een laptop accu bestaat echter de kans dat de chip in de war raakt en de accu helemaal niet meer oplaadt...
Dat geheugeneffect had ik ook wel half in de gaten. Je leest vaak dat laptopaccu's na één jaar toch wel behoorlijk minder zijn geworden. Ik heb zelf een laptop (msi s260, 2200 mAh accu) die 12 maanden oud is en gebruik deze veel. Echter ontlaad ik erg vaak de accu door de laptop aan te laten op de accu tot er zo weinig vermogen in de accu zit dat de laptop daardoor uitknalt. Toen ik de laptop net had haalde ik 135 minuten op de accu, nu 133. Dus in één jaar is de accu hetzelfde gebleven 8)
(tijd bepaald met BatteryEater Pro)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
Anoniem: 83328 schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:48:

Ik zoek een goedkope oplossing, als ik de batterijen bij die inkoop actie koop ben ik uiteindelijk waarschijnlijk nog een hoop geld kwijt (in verhouding met wat de laptop waard is). Het is een oude laptop waar niet veel mee gedaan kan worden. Maar handig om te gebruiken voor alleen internet/msn. Dit zijn de specs van de laptop:
Prozessor: Pentium II 233 Mhz Mobile Modul
Speicher: 32 MB SO-DIMM SDRAM, 10 ns, 3,3V
HD: Toshiba MK3205MAV (3,2 GB) (Hitachi soll auch vorkommen)
CD: Toshiba XM1802B (24-fach)
FD: Panasonic JU-226A032FC (1,44 MB)
FDC: PC87306
Cardbus: TI 1131 PCI2Cardbus-Controller
Grafik: Trident Cyber 3D 9397 Rev. 243, 4 MB Grafikspeicher
Display: 13,3" TFT (1024x768)
Phoenix-Bios 4.0 Rel. 6
Chipsatz: Intel 82371 (IDE: Rev. 1, ACPI: Rev. 2, ISA: Rev. 2, USB: Rev. 1)
Intel 440BX (82443BX Rev. 2)
Akku: 10,8 V/4,5 Ah Li-ION (48,6 Wh)
Schnittstellen: 1 USB, 1 IrDA, 1 Parallel, 1 Seriell, 1 PS2 Maus/Tastatur, ext. Monitor, 2 PCMCIA
Sound: ESS 1688, integr. Lautsprecher und Mikro, extern möglich
Preis 2998,--, Garantie bis 31.12.99
niet spectaculair dus ;)
(ik draai er overigens wel windows xp op!! en het draait goed! Ik heb wel ongeveer alles eraf gestript wat niet nodig is.. plaatjes, muziekjes, help files, etc.)

Weet iemand hoe het zit met het voltage van die panasonic batterijen? Volgens de specificaties in de startpost zijn de batterijen 3.7V hoe zit dat? Hoe zitten ze dan geschakeld om 10.8V te krijgen?
(http://www.onlybatteries.com/showitem.asp?ItemID=11703.11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
is dit een optie? :*)
http://www.samenkopen.net/action_product/187349/589633
Omschrijving:

10,8V monitoring and discharge control pcb.

This PCB can be used for 10,8V li-ion applications. The PCB will stop the discharge when the voltage of the cells get to low, and the pcb will take care that the voltage of the cell will be the same.

The Max discharge current is 5A

Size is: 12mm by 44mm and 2,5mm thick

The pcb can connected like in the drawing below.

5 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

beunhazen! Natuurlijk zitten er geen 1.2V batterijen in...

Li-ion heeft een enkele celspanning van 3.9~4.3V dus er zitten waarschijnlijk twee strings in van 3 batterijen. Als je een ni-mh batterij ervan maakt zul je dik in de problemen komen met je interne weerstand (eventjes 10A trekken en je celspanning daalt tot onder operational envelope). Bovendien, als je de spanning van het controlebordje haalt is het bordje automatisch voor de komende tijd dood (omdat hij een gate openhoudt door de celspanning en zodra de gate dicht is gaat-ie nooit meer open). Ook werkt het laden van een li-ion batterij een stukje moeilijker in de meeste laptops. Uitgezonderd een paar barebones (daar kun je nog wel eens geluk mee hebben!) werkt het zo:

IC op moederbord checkt SoC en SoH van de batterij
IC op moederbord zendt request naar batterij
batterij recheckt SoC en SoH en stuurt request naar moederbord of hij misschien mag laden
IC op moederbord zegt 'ja hoor, ga gerust laden'
laadstroom wordt aangezet

Bij Dell- en Sony- chassis is het nog leuker, want daar zijn er ook nog eens vier laadstadia (C1 t/m C4) en vijf ontlaadstadia (he, D1 t/m D5). Zoek maar eens een compatible pcbtje daarvoor!

over geheugeneffect:

Het is de chip op de pcb die niet gesynchroniseerd staat met de daadwerkelijke State of Health en State of Charge (SoH en SoC dus) en daardoor tegen het moederbord zegt 'ja hoor, je kunt gewoon nog lekker ontladen' terwijl de cellen zeggen 'HEEEE!! NOOOOOES!!!!! IK BEN AL LEEG!!!' omdat de chip denkt dat hij nog niet ontladen is. Daarom is het wijs om met oude li-ions één of twee keer een volledige discharge-recharge cycle te doorlopen ('battery refresh') waardoor de chip doorheeft wat de onder- en bovengrens van de laadcyclus op dat moment is. Bij bepaalde spanningsniveaus synchroniseert de chip namelijk.

Nu heb ik geen tijd meer om te vertellen hoe je de batterij wel kunt repareren...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb in mijn laptop ook gewoon de lion cellen vervangen toen deze niet meer goed deed. En nu gaat hij toch een dik uur weer mee :).

Dingen kosten iets van 4e/stuk op ebay.

Alleen die dingen niet solderen / verhitten want dan willen ze nog wel is boem doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

@ssj3gohan, dank u, ik was bang dat ik zo'n lange post zou moeten maken...

In de vriezer leggen heeft geen zin, deze cellen bevriezen pas bij -40. Ook nooit ontladen met een lampje, ontlaad je te diep dan denkt de controller dat de cell kapot is, of nog erger, de cell gaat echt kapot. Misschien zijn ze te regenereren met een hele klein laadstroom, maar ik zou er niet aan beginnnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-04 18:34

R-P

ssj3gohan schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:09:
Nu heb ik geen tijd meer om te vertellen hoe je de batterij wel kunt repareren...
Ik luister ademloos, ga verder...
(Heb plenty Li-batterijproblemen, dus dit soort info is (erg schaars op internet, dus) erg welkom!!!)

Links zijn ook welkom, want wat ik met Google vind is zelden nuttig/interessant/waar/diepgaand genoeg/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
ssj3gohan schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:09:
beunhazen! Natuurlijk zitten er geen 1.2V batterijen in...

Li-ion heeft een enkele celspanning van 3.9~4.3V dus er zitten waarschijnlijk twee strings in van 3 batterijen. Als je een ni-mh batterij ervan maakt zul je dik in de problemen komen met je interne weerstand (eventjes 10A trekken en je celspanning daalt tot onder operational envelope). Bovendien, als je de spanning van het controlebordje haalt is het bordje automatisch voor de komende tijd dood (omdat hij een gate openhoudt door de celspanning en zodra de gate dicht is gaat-ie nooit meer open). Ook werkt het laden van een li-ion batterij een stukje moeilijker in de meeste laptops. Uitgezonderd een paar barebones (daar kun je nog wel eens geluk mee hebben!) werkt het zo:

IC op moederbord checkt SoC en SoH van de batterij
IC op moederbord zendt request naar batterij
batterij recheckt SoC en SoH en stuurt request naar moederbord of hij misschien mag laden
IC op moederbord zegt 'ja hoor, ga gerust laden'
laadstroom wordt aangezet

Bij Dell- en Sony- chassis is het nog leuker, want daar zijn er ook nog eens vier laadstadia (C1 t/m C4) en vijf ontlaadstadia (he, D1 t/m D5). Zoek maar eens een compatible pcbtje daarvoor!

over geheugeneffect:

Het is de chip op de pcb die niet gesynchroniseerd staat met de daadwerkelijke State of Health en State of Charge (SoH en SoC dus) en daardoor tegen het moederbord zegt 'ja hoor, je kunt gewoon nog lekker ontladen' terwijl de cellen zeggen 'HEEEE!! NOOOOOES!!!!! IK BEN AL LEEG!!!' omdat de chip denkt dat hij nog niet ontladen is. Daarom is het wijs om met oude li-ions één of twee keer een volledige discharge-recharge cycle te doorlopen ('battery refresh') waardoor de chip doorheeft wat de onder- en bovengrens van de laadcyclus op dat moment is. Bij bepaalde spanningsniveaus synchroniseert de chip namelijk.

kijk hier heb ik wat aan :)
ik kan mezelf idd wel een beunhaas noemen nu, maar dit is alleen omdat de laptop geen nieuwe accu waard is. Mocht je tijd hebben om te vertellen hoe ik het wel kan repareren, dan is die uitleg zeer welkom :P

Maar is die set li-ion niets? (http://www.samenkopen.net/action_product/187349/589633)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133283

Ik ben heb hier ook 'n oud laptopje liggen (Siemens Scenic Mobile 510agp), volledig hersteld en werkend op de batterij na...
Ik heb zelf ook al redelijk wat zoekwerk verricht en volg dit topic dus met spanning _/-\o_

Na vele uren zoekwerk ben ik inmiddels achter het volgende gekomen:
  • Je kan de li-ion cellen zonder al te veel gevaar vervangen, mits het om cellen gaat met dezelfde specificaties en je ze allemaal tegelijk vervangt. (let wel op met solderen, naar 't schijnt kunnen ze ontploffen als de temperatuur te hoog wordt)
  • Je kan de cellen ook vervangen door cellen met een hogere capaciteit, maar hiervoor moet de data in de elektronica aangepast worden (zie verder).
  • Gegevens over laden, ontladen, capaciteit etc. worden bijgehouden in een eeprom. Ook als cellen beschadigd of te ver ontladen zijn, wordt dit opgeslagen in het eeprom. Gevolg: de meeste accupacks waarvan de cellen te ver ontladen zijn, worden door het eeprom permanent uitgeschakeld. Dit is NIET op te lossen door nieuwe cellen in het accupack te plaatsen.
    Dit is tevens ook de oorzaak van het niet of niet correct werken van accupacks waarin de cellen vervangen zijn.
  • Het eeprom kan gereset worden en aangepast worden aan de nieuwe capaciteit. Hiervoor is wat kunst- en vliegwerk nodig, maar het programma van deze site schijnt het te kunnen:
    http://sbworkshop.com/
Besluit: als je éérst het eeprom reset mbhv bovengenoemde software en je vervangt de cellen, zou je een volledig nieuw, werkend accupack moeten hebben.

Ik weet niet of het klopt, maar na mijn examens ga ik dit iig eens proberen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
Anoniem: 133283 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 17:13:
Ik ben heb hier ook 'n oud laptopje liggen (Siemens Scenic Mobile 510agp), volledig hersteld en werkend op de batterij na...
Ik heb zelf ook al redelijk wat zoekwerk verricht en volg dit topic dus met spanning _/-\o_

Na vele uren zoekwerk ben ik inmiddels achter het volgende gekomen:
  • Je kan de li-ion cellen zonder al te veel gevaar vervangen, mits het om cellen gaat met dezelfde specificaties en je ze allemaal tegelijk vervangt. (let wel op met solderen, naar 't schijnt kunnen ze ontploffen als de temperatuur te hoog wordt)
  • Je kan de cellen ook vervangen door cellen met een hogere capaciteit, maar hiervoor moet de data in de elektronica aangepast worden (zie verder).
  • Gegevens over laden, ontladen, capaciteit etc. worden bijgehouden in een eeprom. Ook als cellen beschadigd of te ver ontladen zijn, wordt dit opgeslagen in het eeprom. Gevolg: de meeste accupacks waarvan de cellen te ver ontladen zijn, worden door het eeprom permanent uitgeschakeld. Dit is NIET op te lossen door nieuwe cellen in het accupack te plaatsen.
    Dit is tevens ook de oorzaak van het niet of niet correct werken van accupacks waarin de cellen vervangen zijn.
  • Het eeprom kan gereset worden en aangepast worden aan de nieuwe capaciteit. Hiervoor is wat kunst- en vliegwerk nodig, maar het programma van deze site schijnt het te kunnen:
    http://sbworkshop.com/
Besluit: als je éérst het eeprom reset mbhv bovengenoemde software en je vervangt de cellen, zou je een volledig nieuw, werkend accupack moeten hebben.

Ik weet niet of het klopt, maar na mijn examens ga ik dit iig eens proberen >:)
dus ik zou ook kunnen proberen de originele cellen weer terug te plaatsen, en dan die software te runnen? Misschien dat de cellen nog niet zo gaar zijn als ik denk dat ze zijn (wsl wel maargoed..)
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

ik zou graag ff met iemand samen willen tweaken met een eprom-leeskaartje. Ik heb namelijk zelf de batterij in een hp xe3 die 45 minuten meeging vervangen door een batterij die theoretisch 6 uur mee zou moeten gaan.... maar hij gaat nog steeds 45 minuten mee én hij is de batterijen kapot aan het maken door ze de hele tijd op 5% charged te houden. Dus als iemand aan die eproms gaat kloten ben ik bereid de kosten van zo'n epromkaart te delen en dat we samen er ff aan gaan kloten.

Verder over dat solderen: het klinkt misschien een beetje eng maar: als ze gaan sissen als je gaat solderen weet je dat je een anode/kathode hebt gefuckt. Dit is wat je moet doen:

- koop s-39 (dat is dat spul dat in de harskern van je soldeer hoort te zitten maar hiervoor heb je het apart nodig
- smeer het op je anode/kathode
- soldeer heel kort een klodder soldeer op je anode/kathode. Deze zit nu vast omdat de s-39 het ultrahechtbaar heeft gemaakt. Bovendien mol je de batterij nu niet
- neem een draadje
- gebruik gewoon harssoldeer om zodanig veel soldeer in het ontblote stukje draad dat je onvermijdelijk netjes hebt gestript te stoppen, tot er geen losse subdraadjes meer in de draad hoeven te zitten. Doe er dan nog wat extra soldeer in
- verwarm de soldeer in de draad tegelijk met de soldeer dat al op de anode/kathode zit en steek de draad erin. SNEL! SOLDEERBOUT WEG!
- het zit vast!

voor de soldeerfanaten onder jullie: ja, ik weet het, je maakt het soldeer twee keer warm. Maar dit is echt de enige manier om het veilig te doen. Sorry dat ik het oxidelaagje nu meeneem in de soldeerverbinding.

(hak op de tak: de software zit bij die epromleeskaartjes)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerguy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 13:04
Je kan die penlites wel vervangen maar dan wel met li-ion penlites.

Deze link is ook wel interessant:

http://www.electronics-la...on_reconstruct/index.html

Volgens mij zijn die li-ion penlites niet zo moeilijk te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133283

Neen, die li-ion cellen zijn idd niet zo moeilijk te vinden...
Via eBay, verschillende online-shops of zelf gewoon in de elektronicahandel.
Maar de prijs per cel, dat is iets helemaal anders!
Ze kunnen lelijk duur uitvallen (sommigen zelfs tot 20 euro per cel, als je dan eens rekent dat er gemiddeld 6 of 8 cellen in zo'n accupack zitten ;( )

Maar daar maak ik me allemaal geen zorgen over...
Ik zou graag zeker weten dat ik dat eeprom kan resetten... Anders is de aanschaf van die li-ion cellen voor niets geweest, en dat is dan wel zonde van het geld voor 'n PII laptopje van bijna 9 jaar oud...
Pagina: 1