Toon posts:

[CSS] in firefox paginanummer bepalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier allemaal over printed media

Ik ben vanuit firefox bezig met het opmaken van een document waarin ik verwijzingen wil doen naar de pagina waarop iets anders vermeld staat.

Nu is er in CSS3 wel een soort global counter die "page" heet, maar dat is klaarblijkelijk nog niet geimplementeerd, of wellicht onder een andere naam (-moz-page is ook geen counter helaas) http://www.w3.org/TR/css3-page/#page-based-counters

Aan de andere kant werkt het target-counter functie ook nog niet, dus daar zou ik niet veel aan hebben: http://www.w3.org/TR/css3-gcpm/#cross-references

Andere manier bedenken dus.
Waar ik zelf aan zat te denken is met javascript een bult elementen genereren en die een vaste grootte geven, dan content erin proppen net zolang tot ie vol zit (scrollheight met offsetheight vergelijken ofzo) en dan verder gaan in de volgende

Probleem hierbij is dat je krijgt dat je elementen moet gaan opdelen enzo, hoewel aan de andere kant ik dat ook wel weer zo min mogelijk wil, dus een beetje orphans en widows control erbij. Laten we er dus maar vanuit gaan dat elementen niet in stukken mogen worden gehakt. Je zit dan alleen nog wel dat als er tussen twee elementen in een parent gesplitst wordt, dat de parent nog moet worden opgedeeld.

Vraag die ik hier wil stellen is een beetje brainstormen over hoe je een lang document op zo'n manier zou kunnen bewerken (een combinatie van CSS en JS denk ik) dat je weet op welke pagina welke elementen belanden, zodat je dat weer ergens anders kan gebruiken als cross reference. De implementatie komt wel, het gaat vooral even over de aanpak

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Misschien heb ik al teveel gelezen vandaag, maar ik begrijp niet veel van je verhaal.
Ik ben vanuit firefox bezig met het opmaken van een document waarin ik verwijzingen wil doen naar de pagina waarop iets anders vermeld staat.
Dit doe je bijvoorbeeld toch gewoon met anchor-tags :? ?

Paginanummering (bron):
Page numbers
Like headers, page numbers are a navigational aid in books. Setting the page numbers is easy:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
@page :left {
  @bottom-left {
    content: counter(page);
  }
}

[ Voor 32% gewijzigd door Rekcor op 27-11-2006 17:14 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:26

EnnaN

Toys in the attic

wat is definitie van een pagina? Per resolutie, lettergroteinstelling etc gaat dat natuurlijk verschillen voor onscreen. Dus als je on-screen pagina bedoelt kun je dat wel vergeten.

ALs je uitgeprinte pagina bedoelt dan kun je dat eigenlijk ook wel vergeten. hoewel je met de media:blah instellingen nog heel wat kunt tweaken, heb je eigenlijk (en zo is het systeem gewoon) niet veel inlvoed op dat soort dingen -> het www is afaik niet helemaal bedoelt om 100% aan te geven hoe iets er uit komt te zien....

dus probeer eerst eens duidelijk te maken wat je nou "een pagina" noemt? beeldscherm? print?

sig

Verwijderd

Topicstarter
Idd over printed media, dus de print css, daar was ik niet zo duidelijk in zie ik al :)

Vergeten staat niet in m'n woordenboek :) Ik weet dat het niet op een snelle (css2.1) manier kan, maar wellicht zijn er trucs te verzinnen om toch te bepalen welk element op welke (geprinte) pagina terecht komt.

Wat je namelijk wel kan bepalen is waar een pagina gesplitst wordt, met page-break-before en ~after. Misschien kan ik op de een of andere manier daar slim gebruik van maken

Dat princexml is trouwens wel een leuke app, ga ik even naar kijken, thanks

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 07:44 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:26

EnnaN

Toys in the attic

hmm, niet al te nieuw topic, maar goed, ik vroeg me af hoever je hier mee komt. ben er zelf namelijk ook wel eens mee bezig geweest, vandaar mijn "vergeten" opmerking.

grootste probleem bij printed media, is dat je geen enkel idee hebt waar het op terecht komt. kleine verschillen als letter en A4 kunnen al net die ene verandering opleveren die jij niet wilt! hoe zou je daar mee om willen gaan?

sig

Verwijderd

Topicstarter
Prince doet precies wat ik wil, ik heb namelijk een flink document in HTML wat ik toch al door een molen haal om een inhoud etc te genereren en nog wat dingen te automatiseren. Daarna gaat ie met een css prince in en komt er een nette PDF uit, waar ik alles met paginanummers kan doen wat ik wil

Prince kent namelijk de globale page counter, alsook de pages counter (het totaal). En de target-counter functie.
Pagina: 1