Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Auto] Belgie > Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Hey :),

Dit weekend gaan wij (Mijn vriendin en ik) voor het eerst met de auto naar Nederland. We zijn de trein echt zat met die vertragingen altijd en het feit dat het soms zo druk is dat je geen zitplaats hebt is echt vervelend. (7 uur reizen, dan wil je niet een uur staan...).

De weg vinden is geen probleem (TomTom), maar zijn er nog dingen waar we op moeten letten? Het is de eerste keer dat we zo'n relatief grote afstand overbruggen met de auto.

We vertrekken zaterdagmorgen om 6u zodat het rustig is op de weg en we op't gemak door kunnen tuffen.

Greetz,

Dennis

Twitter

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11 11:45
Waar je op moet letten is dat je bij een snelheidsoverschrijding van 50 of meer je rijbewijs kwijt bent. Voor gewone oertredingen geldt : direct afrekenen, houdt hier iig rekening mee....

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je nu nog eens zegt waar naar toe dan weten we dat we daar zeker niet heen moeten gaan :+

Als je dat nou eens zou mededelen dan zou men je beter kunnen helpen, denk je ook niet?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
MEN-O schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:54:
Waar je op moet letten is dat je bij een snelheidsoverschrijding van 50 of meer je rijbewijs kwijt bent. Voor gewone oertredingen geldt : direct afrekenen, houdt hier iig rekening mee....
M'n vriendin rijdt sowieso nooit harder dan toegestaan, soms eens 130 bij het inhalen maar daar houdt het wel mee op.
Chevy454 schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:54:
Als je nu nog eens zegt waar naar toe dan weten we dat we daar zeker niet heen moeten gaan :+

Als je dat nou eens zou mededelen dan zou men je beter kunnen helpen, denk je ook niet?
Van Moorslede (Belgie) naar Leeuwarden. Vanaf Kortrijk de snelweg op naar Antwerpen. :)

Is zaterdag om 6u een verstandige keuze om te vertrekken? Of zitten er dan alsnog veel vrachtwagens e.d. op de weg.

Twitter

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:05:
[...]

M'n vriendin rijdt sowieso nooit harder dan toegestaan, soms eens 130 bij het inhalen maar daar houdt het wel mee op.

[...]

Van Moorslede (Belgie) naar Leeuwarden. Vanaf Kortrijk de snelweg op naar Antwerpen. :)

Is zaterdag om 6u een verstandige keuze om te vertrekken? Of zitten er dan alsnog veel vrachtwagens e.d. op de weg.
Ik denk dat de TomTom je er ook langs stuurt, maar het snelste is Antwerpen - Brede - Utrecht - Almere - Heerenveen - Leeuwarden. Verder kom je niet zoveel spannends tegen om dat tijdstip.

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:06

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

De parkeergarages het dichtst bij de winkels zou ik kiezen voor 'Zaailand' of 'Oldehove'. De 'Klanderij' of 'Hoeksterend' liggen wat meer aan de rand van het centrum. Meer info over de aanwezige parkeergarages

De mediamarkt in Leeuwarden kan je vinden op 'de centrale'.

En mocht je voor een weekendje Leeuwarden gaan, komende zondag is een koopzondag.

offtopic:
LoneGunman: Is die parkeergarage @ Oldehove uberhaupt al gereed?

[ Voor 17% gewijzigd door Pjottski op 27-11-2006 16:15 ]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• LoneGunman
  • Niet online
Peedjeeh schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:46:
De parkeergarages het dichtst bij de winkels zou ik kiezen voor 'Zaailand' of 'Oldehove'. De 'Klanderij' of 'Hoeksterend' liggen wat meer aan de rand van het centrum. Meer info over de aanwezige parkeergarages

Vanaf de Klanderij loopt je in circa 4 minuten naar het centrum :) Het is er minder druk en je betaald ook nog eens minder. En zaterdagmiddag is het vaak wel dringen bij de Mediamarkt op zoek naar parkeerplek...

* LoneGunman woont ook in Lwd :)

Verwijderd

grote afstand NL-Belgie?

Maar waar je op moet letten. Bij opritten voegen mensen meteen in naar de linker baan zonder op te letten of er iemand aankomt in de linkerbaan.

• LoneGunman
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:13:
grote afstand NL-Belgie?

Maar waar je op moet letten. Bij opritten voegen mensen meteen in naar de linker baan zonder op te letten of er iemand aankomt in de linkerbaan.
En je hoeft *niet* op te letten voor kuilen en gaten in de weg :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee waarom je om 06:00 zou willen vertrekken... Voor zover ik even uit mijn hoofd nareken: het is ongeveer 3.5 uur rijden naar Leeuwarden... Je komt dus 30 minuten aan nadat de winkels opengaan (en sommigen nog dicht zijn).

Op zich is er weinig vrachtverkeer op zaterdag; behalve tussen Antwerpen en Rotterdam maar daar is ook nog wel overheen te komen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:13:
Dat valt ook wel weer mee :)

Het is in Nederland iig niet verplicht om voorrang te verlenen voor invoegende auto's op de rijksweg, je hoort dus in principe niet naar links te gaan. Dat er mensen zijn die het toch doen en daarmee het verkeer op de linkerrijbaan hinderen is een ander verhaal ;)

Verder wel netjes zo'n 100 km/h rijden waar het 100 is, dat zie je ook duidelijk aan de hectometerpaaltjes langs de weg. Zeker bij Amersfoort wil nog weleens geflitst worden.

Verwijderd

SmartDoDo schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:30:
Het is in Nederland iig niet verplicht om voorrang te verlenen voor invoegende auto's op de rijksweg, je hoort dus in principe niet naar links te gaan. Dat er mensen zijn die het toch doen en daarmee het verkeer op de linkerrijbaan hinderen is een ander verhaal ;)
In belgië is dat ook niet verplicht hoor (stond toch niet in mijn theorieboek over het verkeersreglement).

• LoneGunman
  • Niet online
SmartDoDo schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:30:
[...]
Dat valt ook wel weer mee :)

Verder wel netjes zo'n 100 km/h rijden waar het 100 is, dat zie je ook duidelijk aan de hectometerpaaltjes langs de weg. Zeker bij Amersfoort wil nog weleens geflitst worden.
Volgens mij wordt bedoeld dat de invoegende mensen meteen naar links gaan, niet degene die eventueel voorrang verlenen.
MAX3400 schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:24:
Voor zover ik even uit mijn hoofd nareken: het is ongeveer 3.5 uur rijden naar Leeuwarden...
Dat is wel heel erg positief gerekend....denk eerder iets van 4 a 5 uur.

[ Voor 16% gewijzigd door LoneGunman op 27-11-2006 19:49 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LoneGunman schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:47:
Dat is wel heel erg positief gerekend....denk eerder iets van 4 a 5 uur.
Het is 350km... Give or take a few... En als je het goed uitkient (en dus niet altijd naar TomTom luistert), kan je veel snelwegen meepikken waar je 120 mag.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 27-11-2006 19:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29

En mocht je voor een weekendje Leeuwarden gaan, komende zondag is een koopzondag.

offtopic:
Sadist! jij wilt een belg laten verdwalen in het centrum met een auto? Lekker die kar in de klanderij neerzetten en de rest lopen, als je weer weg wilt rij je zo de stad uit, itt je auto bij het zaailand :X

• LoneGunman
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:55:
[...]

Het is 350km... Give or take a few... En als je het goed uitkient (en dus niet altijd naar TomTom luistert), kan je veel snelwegen meepikken waar je 120 mag.
De TS woont in Moorslede, dat is nog eens een dikke 40 km onder Gent. Dus totaal moet ie wel meer dan 400 km rijden. Oh well, we dwalen een beetje af :)

offtopic:
Morgen om 16.00 uur gaat ie open. Live meekijken kan via hier (ook voor de TS ;))

[ Voor 26% gewijzigd door LoneGunman op 27-11-2006 20:23 ]

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bedankt voor alle tips :Y) Ik bedoelde echt tips voor op de weg, ik woon (officieel nog :+) in Stiens en ken Leeuwarden en haar mogelijkheden betreft parkeren e.d. wel :), maar bedankt alsnog :)

Tegenwoordig woon ik bij m'n vriendin in Moorslede en normaliter gingen we altijd met de trein, maar daar willen we dus verandering in hebben... een auto heb je niet voor niets. :)

Het zou iets van 450km moeten zijn, 4/4,5 uur rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 27-11-2006 21:55 ]

Twitter

• 911GT2
  • Laatst online: 10:26
Ik zou geen vuurwerk meenemen als ik jou was ;)

Bij binnnekomst in nl via bv de a16 worden alle auto's automatisch gecontroleerd tov van het gewicht wanneer ze er weer uit gaan (en andersom natuurlijk ook)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

De vuurwerkwetgeving is in Nederland zodanig versoepeld, dat er weinig Nederlanders nog naar België rijden voor vuurwerk. Aan de grenzen wordt er nu ook minder hard gecontroleerd.

Werkt gewichtcontrole wel? Ik zie al toleranties van bv 50 kg om het verschil tussen een lege en een volle tank te compenseren. Daarmee ga je geen kilotje vuurwerk onderscheppen.

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 15:00
Het grote verschil vind ik persoonlijk is dat Nederlanders een aggressievere manier hebben om van rijstrook te veranderen. Richtingaanwijzer aan en meteen invoegen. Terwijl een Belg met zijn richtingaanwijzer eerst waarschuwt dat hij gaat invoegen. Maar ik meen gehoord te hebben dat dat ook zo wordt aangeleerd in Nederland?

Frank Lenaerts

Verwijderd

Ik heb geleerd om eerst te kijken of er ruimte is, zo ja: knipper uit en wisselen.
Als je je knipper aan hebt zonder eerst te gaan breng je anderen aan het twijfelen.

• _JGC_
Ik had gisteren een halve zool die achter een vrachtwagen wegkwam met 80km/h zonder richting aan te geven, terwijl ik met 130-140 aan kwam rijden op de linker strook. Moest vol in de remmen, want meneer weet niet wat een richtingaanwijzer is (ja, ik reed te hard, maar ik had met 120km/h ook hard mogen remmen als meneer op het laatste moment hetzelfde had gedaan). Uiteraard toen ie weer naar rechts ging ook zonder richtingaanwijzer terug.

Wat betreft Nederlanders die agressief van rijstrook wisselen door meteen te gaan bij het aangeven van richting: wees blij dat ze nog de moeite nemen om dat ding even aan te zetten. Uiteraard is het nog steeds fout, net zoals de rotonde afrijden en dan de richtingaanwijzer aanzetten :X

• Wouter!
  • Laatst online: 21-11 14:03
Zonder nou meteen iedereen over één kam te scheren rijden Nederlanders beter dan Belgen, simpelweg omdat in Nederland iedereen verplicht is (geweest) om rijles te nemen en men in België zijn rijbewijs kan halen na "les" te hebben gehad van zijn of haar ouders. Dat moet wat mij betreft echt niet kunnen! In België kom je veel meer automobilisten tegen die bijvoorbeeld geen of slecht richting aangeven, verkeerd invoegen, slecht anticiperen, mistlichten voeren, onnodig links rijden, enz, enz. Dit zijn allemaal zaken die je in ieder land tegenkomt maar in België net even wat erger zijn, mijns inziens puur vanwege de manier waarop ze hun rijbewijs kunnen halen. Ik denk dat je opzich niet zo heel bang hoeft te zijn om in Nederland te rijden wanneer je België gewend bent, enkel dat je misschien iets meer op je snelheid moet letten i.v.m. de grotere controle daarop.

En onze wegen zijn een stuk beter ;) ... dat is gewoon niet te ontkennen :P.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Dat zeker, als je hier rijdt heb je soms echt gaten in de weg. (Weet niet hoe het is op de snelweg, maar gewoon hier in de buurt ... :{).
net zoals de rotonde afrijden en dan de richtingaanwijzer aanzetten :X
Euh, als jij op een rotonde zit is het toch handig als de voorganger laat weten van "Ik neem de volgende afslag" :? Een richtingaanwijzer aanzetten als je de rotonde opgaat, dat is pas onzinnig :+ (Je kan maar 1 kant op).

In Belgie heb je verschillende manieren om je rijbewijs te halen. Mijn vriendin heeft eerst 20 uren les gehad en heeft daarna alleen en met haar vader gereden. Ik ben (op het geld na) ook zeer voor de Nederlandse manier van lesgeven... je leert daar toch wat meer dingen zoals op de snelweg rijden, invoegen etc etc..

[generaliseringsmode]En onthoud: Mensen met een Mercedes hoeven nooit richting aan te geven en hebben altijd voorrang :)[/]

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 29-11-2006 08:06 ]

Twitter

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:43

Barrycade

Through the...

Nog een paar tips:
In Nederland hebben we ook borden ruimschoots VOOR de afslag zodat je tenminste weet welke afslag je moet nemen :). Dit in tegenstelling tot de borden in België en Frankrijk die op, of het liefst na het kruispunt staan 7(8)7

De matrixborden boven de snelweg geven de maximale snelheid aan. En overrulen dus de borden langs de weg. De Nederlandse coureurs hebben de neiging om deze snelheid niet erg nauw te nemen, maar laat je niet te veel opduwen, want bij werkzaamheden wil men nog wel eens controleren.

Moet je tanken probeer de tankstations aan de snelweg te mijden. De prijzen daar liggen 10 cent / liter hoger. (En meteen een echte Nederlandse opmerking :D, ons ben zunig hè? )

• _JGC_
Dennahz schreef op woensdag 29 november 2006 @ 08:05:
Dat zeker, als je hier rijdt heb je soms echt gaten in de weg. (Weet niet hoe het is op de snelweg, maar gewoon hier in de buurt ... :{).

[...]

Euh, als jij op een rotonde zit is het toch handig als de voorganger laat weten van "Ik neem de volgende afslag" :? Een richtingaanwijzer aanzetten als je de rotonde opgaat, dat is pas onzinnig :+ (Je kan maar 1 kant op).
Lees het eens zoals ik het zeg. Je rijdt de afslag op en dan geef je richting aan, maw: je bent al van de rotonde af. Ondertussen staat iedereen stil omdat ze niet gezien hebben dat je eraf ging, terwijl je richting aan kon geven meteen na het voorbij rijden van de vorige afslag van de rotonde.

Wat betreft richting aangeven voor het opgaan van de rotonde: dat doe ik alleen bij het nemen van de eerste afslag, voor 3/4 rond doe ik dat nooit omdat het verwarrend kan overkomen bij mensen die blind zijn en gewoon blind oprijden zodra ze iets zien knipperen.

Verwijderd

In Nederland mag je ook niet (licht) aangeschoten of dronken rijden.

Verwijderd

Catscratch schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:07:
Het grote verschil vind ik persoonlijk is dat Nederlanders een aggressievere manier hebben om van rijstrook te veranderen. Richtingaanwijzer aan en meteen invoegen. Terwijl een Belg met zijn richtingaanwijzer eerst waarschuwt dat hij gaat invoegen.
Lachen, mijn ervaring toen ik nog bij een NL firma met vestiging in BE werkte was juist altijd dat Belgen de in mijn ogen asociale neiging hebben een auto van 4m20 in een gat van 4m10 te willen duwen en dat precies zo doen als Nederlanders: knipper aan en gáán. Omdat ze schijnbaar verwachten dat er dan geremd wordt als je je auto er zo voor pleurt. Helaas, Knet is goed verzekerd en wilde een andere auto.
Qua rijstrook gebruik scheelt het dus weinig (in beide landen rijdt de meerderheid alsof ie nog nooit begrepen heeft waar spiegels en knipperlichtjes voor zijn) maar qua afstand houden, duwen, kleven, snijden, éénvingerig zwaaien en boos kijken wordt er in Nederland afstandelijker gereden met minder armbewegingen. Verder voel ik me in geen van beide landen echt veilig op de snelweg: Belgen rijden me te agressief (dat met dat snijden en die afstanden) en Nederlanders rijden met één voet op de rem omdat je overal geflitst wordt en met hun ogen op de vangrail ipv de spiegels om dezelfde reden.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 29 november 2006 @ 08:54:
[...]

Lees het eens zoals ik het zeg. Je rijdt de afslag op en dan geef je richting aan, maw: je bent al van de rotonde af. Ondertussen staat iedereen stil omdat ze niet gezien hebben dat je eraf ging, terwijl je richting aan kon geven meteen na het voorbij rijden van de vorige afslag van de rotonde.

Wat betreft richting aangeven voor het opgaan van de rotonde: dat doe ik alleen bij het nemen van de eerste afslag, voor 3/4 rond doe ik dat nooit omdat het verwarrend kan overkomen bij mensen die blind zijn en gewoon blind oprijden zodra ze iets zien knipperen.
Achzo, dat is inderdaad nutteloos. :) Dan zijn we het er over eens :Y)

Twitter

• MagicTempest
  • Laatst online: 12-11 13:04
Iets wat nog niet gezegd is, of in ieder geval niet echt duidelijk is geworden imho. 2006 is in Nederland het jaar van het groot onderhoud aan de weg. Dat betekent dat je overal wegwerkzaamheden tegen zal komen.
Je kan op www.vananaarbeter.nl kijken of er grote werkzaamheden zijn op het traject wat jij gaat rijden.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• 418O2
  • Nu online
ik zou zelf rond een uurtje of 9 vertrekken. Anders pak je de spits mee en aangezien je wss utrecht meepakt (dan a6 naar boven ofzo) kom je bij je huidige vertrektijd langs utrecht in de spits

alhoewel ik net lees dat je op zaterdag gaat, dan zijn er sowieso weinig files van betekenis

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 15:59

Huig

Merino Fanatic

Catscratch schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:07:
Het grote verschil vind ik persoonlijk is dat Nederlanders een aggressievere manier hebben om van rijstrook te veranderen. Richtingaanwijzer aan en meteen invoegen. Terwijl een Belg met zijn richtingaanwijzer eerst waarschuwt dat hij gaat invoegen. Maar ik meen gehoord te hebben dat dat ook zo wordt aangeleerd in Nederland?
Ik heb geleerd:
Binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek, richting aan en gaan (met die banaan :P).

Het valt tegen woordig wel op dat luxe auto's niet worden uitgerust met een richtingaanwijzer :+
Veel mensen zijn hier inderdaad te lui voor, oppassen dus.

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• _JGC_
Duitsers daarentegen geven wel weer aan wat ze willen. Ik reed vandaag braaf 120 over de snelweg omdat ik bijna geen diesel meer had (is best kut als de helft van je dashboard onverlicht is in het donker en je er pas achter komt als de wijzer al door de rode balkjes van de meter heen is :X). Vervolgens wil ik een vrachtwagen inhalen, kijk in spiegels, dode hoek, etc, niets te zien, alleen een auto heel ver weg. Ik geef richting aan naar rechts en krijg vrijwel meteen een shitload aan licht terug: bleek die auto in de verte een duitser te zijn die al seinend met 200km/h over de A7 vloog. Ik kon nog net zien dat zijn nummerplaat wit was, maar dat was ook alles. Toen ie me voorbij was zag ik dat ding ook continu rood oplichten voor mensen die het wel waagden om op de linkerstrook te komen :X
Pagina: 1