ECC geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 16:49
Heb de info over ECC/non-ECC gelezen en vroeg me af of ik een terechte conclusie trek dat je vanaf 2Gb geheugen beter ECC kunt nemen in tegenstelling tot non-ECC? Aangezien de kans op fouten toeneemt met de omvang van het geheugen?

En hoe moet ik die fouten zien, raak je dan data kwijt?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trin1ty schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:43:
Heb de info over ECC/non-ECC gelezen en vroeg me af of ik een terechte conclusie trek dat je vanaf 2Gb geheugen beter ECC kunt nemen in tegenstelling tot non-ECC? Aangezien de kans op fouten toeneemt met de omvang van het geheugen?

er kan corruptie optreden door fouten in het intern geheugen

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Trin1ty schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:43:

Tja, het hangt een beetje er vanaf wat het doel is waarvoor je het gebruikt, maar om het in een perspectief te plaatsen. Je hebt een bak met water en er is een kans dat er een lek ontstaat. Als je een grotere bak neemt is de kans dat ergens een lek ontstaat ook groter.

Daarnaast is het wel grappig, maar alleen interresant voor kritieke applicaties, bijvoorbeeld een server met daarop een database. De kans dat er een fout optreed is al heel klein, maar met ECC nog kleiner. Dus vraag je even af waarvoor je het wilt gebruiken.

Voor desktop applicaties zie ik het nut niet echt. Voor games werkt ECC alleen maar trager. Servers is een ander verhaal (commerciele toepassingen, geen thuis server)

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 27-11-2006 13:48 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC is in theorie altijd beter natuurlijk, maar voor normale pcs totaal overbodig. Je geheugen maakt namelijk dermate weinig fouten dat ECC niet noodzakelijk is. Zeker bij kleine hoeveelheden, zoals de 256MB die je in je post aanhaalt, is het echt zwaar overbodig ECC te kopen.
Ik draai thuis met meerdere pcs op 1GB nonECC en een bak met 2GB ECC, daarin merk ik echt geen verschil kwa stabiliteit.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Of je ECC geheugen nodig hebt heeft niets met de geheugengrote te maken, ECC geheugen neem je voor de stabiliteit.

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk registered geheugen, dat kan nodig zijn op met name servermoederborden om geheugen aan te spreken. Omdat deze moederborden vaak in combinatie met grote hoeveelheden geheugen worden gebruikt kan dit nog allemaal goed geadresseerd worden door middel van de registers. De meeste PC's kunnen echter niet met registered geheugen overweg, wel met ECC maar dan werkt de ECC functionaliteit meestal niet.

Voor de rest typisch gevalletje FAQ

Verwijderd

Ik draai 4GB geheugen en geen fout te zien (tenzij ik tever overklok).
Het is meer een theoretisch gebeuren als een praktisch gebeuren.

In de praktijk komt het er op neer dat als er non ecc reepjes reepjes te krijgen zijn je er vanuit mag gaan dat deze naar behoren werken.

De kwaliteit van het geheugen wordt steeds beter waardoor er groter geheugen geproduceert en gebruikt kan worden zonder dat ecc nodig is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 21:21
Naast dat de omvang van het geheugen een belangrijke factor is, neemt de kans op een softerror/'omgevallen bitje' toe naarmate de tijd verstrijkt. Een server met een sloot geheugen die 7*24 een bedrijfskritieke applicatie draait is natuurlijk heel wat anders dan een desktop machine die hooguit een paar uur achterelkaar gebruikt wordt voor niet kritieke toepassingen.

Naast een server zou je in een workstation met een sloot geheugen ECC geheugen kunnen overwegen als daarop kritieke zaken worden uitgevoerd; je zit er als bedrijf niet op te wachten dat voor een paar uur, erg duur betaald, werk vertraging oploopt omdat de machine crasht o.i.d.

Ergo, voor normaal huis, tuin en keukengebruik is ECC absoluut geen vereiste.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

En verder ondersteunen de meeste thuisgebruik mobos geen ECC dus je moet al veel geld en moeite steken in iets wat een thuisgebruiker echt niet gaat gebruiken (uitzonderingen hier gelaten).
Pagina: 1