Verdwenen files, Novell server

Pagina: 1
Acties:

• SandervdMeeren
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2021
Mede Tweakers

Ik heb voor een aantal van jullie misschien een leuk probleem!

Omschrijving netwerk:
Ik zal allereerst ons netwerk en overige informatie met jullie delen. Wie hebben hier een Novell netware (6.5) server staan voor de filesharing. De cliënt zijn geïnstalleerd met het besturing systeem Windows XP, Hier staat de laatste nieuwe cliënt op. Voor de rest geen bijzonderheden.

Het probleem:
Mijn probleem is als volgt, Als de gebruiker inlogt in het netwerk op haar standaard computer is er niks aan de hand, ze ziet al haar persoonlijke documenten op haar persoonlijke omgeving. Wanneer ze een willekeurige andere computer uit het netwerk pak, verdwijnt de helft van haar documenten.

Zelf ondernomen:
  • Wat ik zelf als allereerste gedaan heb is als Admin ingelogd en ook daar zie ik niet al haar files staan :(, beetje raar dus.
  • Ook heb ik gekeken of het misschien geen hidden files waren, ook dat was niet het geval.
  • Ook kan het niet liggen aan haar persoonlijk limiet op de server, voor persoonlijke mappen staat jammer genoeg nog geen restrictie. Er is meer als genoeg ruimte nog vrij.
Kan een van jullie mij uit de brand helpen? Bij voorbaad dank voor de hulp.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je met "verdwijnt de helft van haar documenten." ?
Worden de bestanden verwijderd, of zijn de bestanden niet zichtbaar ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
Staan offline bestanden aan op de client ofzo?

Verwijderd

Staat een deel van de bestanden misschien locaal?

• SandervdMeeren
Als aller eerste bedankt voor jullie reacties!

De bestanden zijn op de ene pc wel zichtbaar en op de andere niet.

Of de optie offline bestanden aan staat weet ik niet, dit zoek ik morgen meteen op, misschien is dat de oplossing wel, het lijkt me alleen vreemd dat het alleen bij die pc is, en niet in de rest van het netwerk.

Het lijkt me ook bijna uitgesloten dat ze lokaal staan, dit omdat het een netwerk mapping is naar de server.

Sander,

• SandervdMeeren
Waar kan ik eigenlijk de optie offline bestanden uit zetten?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:28
normaal gesproken via windows explorer > tools > folder options > offline files.

Wellicht is het makkelijker om offline files helemaal uit te zetten via ZEN : http://www.microsoft.com/...skit/gp/174.mspx?mfr=true

• SandervdMeeren
Vandaag ben ik me belofte na gekomen, ik heb dus gekeken of het de offline bestanden konden zijn. Maar nee hoor! :(. De optie stond/staat uitgeschakeld.

Ik kan me geen opties meer indenken die het zoude kunnen zijn. Ik hoop dat het ultieme antwoord nog aanstaande is.

Nogmaals iedereen alvast dank voor zijn/haar reacties.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

SeatRider

Hips don't lie

Bij mijn weten merged Windows bij het opstarten lokale met roaming profiles. Log eens als admin in op dat specifieke systeem om te zien of die gebruiker een lokaal profiel heeft, daar zul je dus de bestanden in vinden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Domino
SeatRider schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:43:
Bij mijn weten merged Windows bij het opstarten lokale met roaming profiles. Log eens als admin in op dat specifieke systeem om te zien of die gebruiker een lokaal profiel heeft, daar zul je dus de bestanden in vinden.
Kan ook, een zwervend profiel dat ergens is omgevallen en nu lokaal geconfigureerd staat.

Zijn het documenten op de desktop? Of op een netwerk share?

• SandervdMeeren
Het is niet mogelijk dat het een zwevend profiel is, dat komt omdat de vorige beheerder geen roaming profiles gebruikt heeft. En ik er nog geen tijd voor gehad heb om dit aan te passen. Ik ben op deze plek sinds de zomer pas actief. De vorige beheerder wist ook echt niet waar het aan kon liggen.

De documenten staan zoals eerder vermeld op een netwerk share (h)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Kan je wel bij de documenten als het werkstation zijn netwerk verbinding verliest? Dus inloggen zoals gewoonlijk. Share openen waar de bestanden staan, netwerk kabel er uit halen. Kijk dan of je nog op de share kan en of je daar de bestanden ziet.
Kijk of je de betreffende documenten in het profiel van de gebruiker op die computer kan vinden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ehm... zaken zoals Offline Folders en Roaming Profiles zijn hier voor zover ik weet niet eens aan de orde (ik ken de school). Er wordt gewerkt met Novell NetWare, niet met een Active Directory. Zodoende is er dus ook niks van doen met roaming profiles.

Het lijkt alsof Windows een cache heeft voor het netwerk en dat die nog niet is bijgewerkt. Echter kan het de offline-folders-optie niet zijn aangezien die uitstaat. Ik weet het fijne niet van hoe Windows daarmee omgaat, misschien kan iemand anders daar meer informatie over geven. Ook kan het de Novell Client zijn die een cache bijhoudt, misschien is de netwerkverbinding tussen pc en switch niet helemaal lekker?

We are shaping the future

• SandervdMeeren
hee alex,
leuk dat je een reactie plaatst. Je geeft een hele goede reflectie van onze school, misschien kunnen andere mensen hier meer mee doen?
Maar dat het een netwerkaansluiting is, sluit ik ook bijna uit, dit omdat ze met andere netwerk mappings geen enkel probleem heeft.

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Kan je de bestanden wel in ConsoleOne of toolbox.nlm zien? Is de gebruiker ook echt uitgelogd op die ene PC (waar ze wel de bestanden tot haar beschikking heeft) als ze op een ander systeem inlogd (kan je controleren op de console met Monitor->Connections)? Heeft alleen die ene gebruiker er last van?

Het lijk een beetje op een licentie probleem, maar kan ook een visibility issue zijn (run 'nss /VisibilityRebuild=<volumename>' op je console en kijk op de loggerscreen voor meldingen), hoewel niet waarschijnlijk though.

Verwijderd

Beetje vergezocht.
Kan het zijn dat het hier bijv, Word documenten betreft en de gebruiker op de ene PC bestanden opvraagt met *.* en op de andere met PC .*.doc en er bestanden zijn die niet de standaard .doc extensie hebben? Met name oud WP gebruikers maken zich daar nog wel eens schuldig aan.

Je kan ook op de PC waar je wel alles ziet een nieuwe map maken en alles daarheen kopieeren. Zie je ze dan wel op PC 2?

• Domino
Alex) schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:22:
Ehm... zaken zoals Offline Folders en Roaming Profiles zijn hier voor zover ik weet niet eens aan de orde (ik ken de school). Er wordt gewerkt met Novell NetWare, niet met een Active Directory. Zodoende is er dus ook niks van doen met roaming profiles.

Het lijkt alsof Windows een cache heeft voor het netwerk en dat die nog niet is bijgewerkt. Echter kan het de offline-folders-optie niet zijn aangezien die uitstaat. Ik weet het fijne niet van hoe Windows daarmee omgaat, misschien kan iemand anders daar meer informatie over geven. Ook kan het de Novell Client zijn die een cache bijhoudt, misschien is de netwerkverbinding tussen pc en switch niet helemaal lekker?
Ik ken de situatie daar niet maar via ZEN kent Novell ook zijn eigen roaming profiles, de zogenaamde DLU (Dynamic Local User). Als dit niet goed gaat heb je eenzelfde soort probleem.

• Alex)
  • Laatst online: 12-12-2025
ZENworks wordt niet gebruikt...

We are shaping the future

• SandervdMeeren
Iedereen die betekenis heeft gehad wil ik het eind resultaat melden. Naar mijn mening moet er een ICT spook bestaan. Ik had een de gebruiker een tijd terug gevraagd of ze haar persoonlijk directory wilden opruimen (+/- 4 GB), dit heeft ze vandaag gedaan. En het bleek vandaag de oplossing van het probleem te zijn. Hoe dit mogelijk is ik kan zelfs niet gokken.

Misschien iemand anders een idee.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

SeatRider

Hips don't lie

SandervdMeeren schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:17:
Iedereen die betekenis heeft gehad wil ik het eind resultaat melden. Naar mijn mening moet er een ICT spook bestaan. Ik had een de gebruiker een tijd terug gevraagd of ze haar persoonlijk directory wilden opruimen (+/- 4 GB), dit heeft ze vandaag gedaan. En het bleek vandaag de oplossing van het probleem te zijn. Hoe dit mogelijk is ik kan zelfs niet gokken.
Cool. Wat win ik?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pak eens ConsoleOne en kijk dan of je de bestanden ziet staan. Het bestandssyteem van een Netware server is als onderdeel zichtbaar in de NDS.

Als ze daar niet staan, dan staan ze niet op je Novell Server.

Zet ook op je server (voorkeur, want centraal) of lokaal de file cache uit in de client. Die zorgt voor dit soort narigheid.
Commando's:

Windows 2000/XP workstations

Use one of the following methods to turn File Caching off:

At Windows 2000/XP workstations, go to the Novell Client properties under "Advanced Settings" and turn File Caching off.

Go to Monitor > Server Parameters > NCP > Client File Caching Enabled=OFF The default setting is ON, and global setting will override the Novell Client workstation settings.

At the server console type: set client file caching enabled = off

Link

Zet die "set client ...." wel in je autoexec.ncf zodat het na een herstart nog actief is.

Succes!

This footer is intentionally left blank

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-02 08:52
Is er hier gewoon niet sprake van te weinig ruimte op de file server zodat de client het profiel niet meer kon weg schrijven, windows kan ook gebruik maken van een soort cache voor die bestanden.
In de client zijn ook een aantal dingen in te stellen.
Zen is wel ideaal om zulke dingen vast te zetten.

• SandervdMeeren
(ajhaverkamp)
Bedankt voor de tip. Dit zal ik ook zeker aanpassen.

(Evos)
Ik wil niet vervelend zijn tegen over jou. Maar wil ik voortaan eerst even dit topic lezen voordat je ergens over oordeelt! Want
Er is geen spraken van te weinig schijfruimte, met profielen werken we niet. En als je net nieuw bent, binnen een omgeving ga je niet dit alles plus Zenworks invoeren binnen een half jaar. Lijkt mij dan, misschien denk jij er zelf anders over. Wel wil ik in de toekomst zeker aan dingen gaan denken zoals Zenworks, maar ook Groepwise, en al helemaal aan roaming profiles.
Conclusie: post geen berichtjes wanneer je toch niks te vertellen hebt!

Verder iedereen nog bedankt voor de goede tips die voorbij kwamen, dit was mijn eerste topic, maar het zal niet de laatste zijn.

Verwijderd

Ik begrijp absoluut niet waarom je Evos hier loopt af te zeiken. Hij geeft zaken aan naar zijn beste beoordeling. Mocht dat niet geheel aan jouw verwachtingen voldoen is dat misschien meer een makke van jouw onkunde info over te brengen naar anderen, dan de inzet van Evos.

• SandervdMeeren
Oké dat zal best, maar als je eerlijk bent, heeft zijn opmerking dat enige meerwaarde aan dit topic???

Maar wat doet het er ook toe, ik ben geholpen en nogmaals iedereen dank.
Pagina: 1