Toon posts:

[2000] Stappenplan voor bijplaatsen tweede domaincontroller*

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal.

Ben een beginnende ICT en had een vraagje.

We hebben een Dc draaine 200Srv met DNS
en r moet een 2e DC bij.

Nou heb ik het volgende opgezet.

1: W2K srv installeren op de nw machine.
2: Ip adres invullen op de 2e machine
3: DNS adres vd 1ste DC invullen op de 2e nw machine
4: Dcpromo draaien
5: kiezen voor een nw domain aan een bestaande dc . (child domain??) Windows2000 srv

nu wil ik weten hoe het zit met repli en dns.
Hoe kan ik een check doen als de 2e dc wel fungeert als de 1st wegvalt?
zowel voor repli als voor dns.

Indien ik wat stappen plan ben vergeten heb ik het verzoek om deze teo te voegen

Alvast bedankt

regards
Maureen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je nu een nieuwe DC geinstalleerd in je huidige domain, of heb je een nieuw child-domain aangemaakt?

Kijk ook even naar: Install Active Directory on the Second Domain Controller

[ Voor 49% gewijzigd door Question Mark op 27-11-2006 13:11 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
als ik het goed begrijp uit zijn info
heeft ie een child domain gemaakt.
dat is na mijn weten al verkeerd.
je moet je sec DC in het domain hangen en dan AD koppelen
zodat je een sec DC krijgt.
en wat bedoel je met repli wil je je files repliceren of de AD database.
en dns dat is geregeld als je het een sec DC maakt dan word dns meteen geinstalleerd als ik me niet vergis.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lordgandalf schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:01:
je moet je sec DC in het domain hangen en dan AD koppelen
zodat je een sec DC krijgt.
Je bedoelt bij de DCPromo wizard de optie "install as additional Domain Controller in an existing domain" aanvinken ;)
lordgandalf schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:01:
en dns dat is geregeld als je het een sec DC maakt dan word dns meteen geinstalleerd als ik me niet vergis.
DNS zul je handmatig als service moeten installeren. Alleen bij installatie van de eerste DC, vraagt de wizard (indien geen DNS-server gevonden wordt), of de wizard DNS voor je moet gaan installeren en configureren. Automatische replicatie van DNS-zones vind ook alleen plaatst bij AD integrated zones, en is dus ook niet standaard.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuw hier? Welkom op GoT dan :Y)

Ik denk dat je deze even gemist heb...d'r waren er meer die jouw vraag gesteld hebben
\[2000]Howto:2e domain controller bijplaatsen

:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke

Nee ik ben nog niet begonnen aan een 2e dc
Maar de 1ste is eral.
uiteraard geen child domain maar domain aan een bestaande domain.
Ik wilde alleen ook weten als mijn stappen plan tot zo ver oke is.
Want meestal heb je nog een reverse lookup zone actie.
Dus als ik het goed begrijp dan hoef ik bij de 2e dc niets te doen mbt DNS (geen lookup bijv??)
En ja kookboek van mutsje heb ik ook al geprint. :-) 2e dc bijplaatsen.

Bedankt voor de vele reacties

Mauke

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:13:
[...]
Je bedoelt bij de DCPromo wizard de optie "install as additional Domain Controller in an existing domain" aanvinken ;)

[...]
DNS zul je handmatig als service moeten installeren. Alleen bij installatie van de eerste DC, vraagt de wizard (indien geen DNS-server gevonden wordt), of de wizard DNS voor je moet gaan installeren en configureren. Automatische replicatie van DNS-zones vind ook alleen plaatst bij AD integrated zones, en is dus ook niet standaard.
Bedoel je dat ik op de 2e DC nog DNS moet installeren (DNS wizzard draaien)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
maureen als je nou gewoon de handleiding van mutsje volgt en ook het document wat Question Mark niemt eens even gaat lezen en dan aan de slag gaat kan er weinig fout gaan.

Doe in het vervolg wat meer onderzoek voor je een dergelijke vraag stelt. Over de diverse vragen die je stelt zijn op microsoft.com gemakkelijk gedetailleerde whitepapers te vinden. Lees daarom ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ nog eens goed door.
Ik pas de topictitel even aan. Zo zegt deze natuurlijk niks over wat je gaat doen. Je vermeldt immers je Windowsversie niet, en ook niet wat je precies voor stappenplan wilt maken voor je tweede domaincontroller. Dat komt de duidelijkheid niet ten goede.
2e DC stappen Plan .Hulp > [2000] Stappenplan voor bijplaatsen tweede domaincontroller*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:44:
maureen als je nou gewoon de handleiding van mutsje volgt en ook het document wat Question Mark niemt eens even gaat lezen en dan aan de slag gaat kan er weinig fout gaan.

Doe in het vervolg wat meer onderzoek voor je een dergelijke vraag stelt. Over de diverse vragen die je stelt zijn op microsoft.com gemakkelijk gedetailleerde whitepapers te vinden. Lees daarom ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ nog eens goed door.
Ik pas de topictitel even aan. Zo zegt deze natuurlijk niks over wat je gaat doen. Je vermeldt immers je Windowsversie niet, en ook niet wat je precies voor stappenplan wilt maken voor je tweede domaincontroller. Dat komt de duidelijkheid niet ten goede.
2e DC stappen Plan .Hulp > [2000] Stappenplan voor bijplaatsen tweede domaincontroller*
Zie stap 1 voor windows versie (W2Ksrv) Windows2000 server
Ik heb een stappen plan opgezet en daarna zag ik die van Mutsje en in mijn ogen identiek
mijn vragen was meer van : Is dit een goede stappen plan qua opzet naar een 2e DC?
met zeker wat vragen over hoe zit het met DNS ect.
Maar uit de vele replies denk ik dat mijn stappenplan in de lijn zit van Mutsje

Thanks
Mau

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Zoals ik je al terug gemailt heb, je stappen plan ziet er goed uit maar ik geef geen garantie :)

Gewoon server optuigen, updaten met alle laatste patches etc daarna in het netwerk hangen lid maken van het domain dcpromo erop rammen, dns erop bouwen replicatie opzetten ga maar door kind kan de was doen ;)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 20:59
mutsje schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 08:13:
Zoals ik je al terug gemailt heb, je stappen plan ziet er goed uit maar ik geef geen garantie :)

Gewoon server optuigen, updaten met alle laatste patches etc daarna in het netwerk hangen lid maken van het domain dcpromo erop rammen, dns erop bouwen replicatie opzetten ga maar door kind kan de was doen ;)
even een kleine aanvulling

doe alles in een zeer relaxed tempo, want Domain Controllers hebben gewoon overal een beetje tijd voor nodig.

Eerst server installeren dmv een static ip met als primary DNS de DNS server van je huidige DC
Alle update's etc. installeren.

Vervolgens DCPROMO>add new domain controller to existing domain

WACHT EEN AANTAL UREN VOORDAT JE VERDER IETS DOET
de voorkeur geniet zelfs om gewoon ff een dagje te wachten, en de volgende dag controleren of alles daadwerkelijk klopt, dus SRV records gerigistreerd in DNS, en geen foutmeldingen in je logboeken.

Daarna kun je evt. roles gaan verdelen / moven.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat ook handig is om te weten is dat je de rol van Global Catalog kunt verdelen over de twee servers. Er zal wat meer replicatie verkeer zijn, maar als de GC op één van de DC's blijft, en deze valt uit, dan ligt je domein op zijn gat.

Wat verder belangrijk is, nadat je de DCPROMO uit hebt gevoerd, laat hem inderdaad een nachtje staan EN CHECK DE EVENTLOGS de volgende dag. Daar zul je uiteindelijk kunnen terugvinden of de DCPROMO ook écht goed gelukt is en of de replicatie goed verloopt. Als je vervolgens de FSMO rollen gaat verdelen, dan is dat ook terug te vinden in de eventlogs, als dat wel of niet goed gaat.
Dit is waar het bij mij uiteindelijk allemaal om draaide (zie een ander topic van mij in dit forum) toen ik een tweede DC bij ging plaatsen...

Succes er mee, en laat weten of het allemaal gelukt is.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1