Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belangrijke wijziging Algemene Heffingskorting 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 6.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Sommige van ons maken gebruik van de Algemene Heffingskorting. Ook wel het huishoudpotje genoemd.

Wat is de algemene heffingskorting?
Om recht te hebben op de Algemene Heffingskorting is het belangrijk dat je een Financieel partner hebt. Dit d.m.v. samenwonen of trouwen.

In vele gevallen heb je dan recht op een teruggave van de Belasting Dienst.

Wat kan ik ontvangen
De maximale teruggave is 1900 euro per jaar. (Ongeveer 160 euro per maand)

Wat is er veranderd
Nu is er een belangrijke wijziging op deze korting en daarom heb ik dit topic geopend.

Lees even mee:

In 2006 was het volgende van toepassing:

- Inkomen van financieel partner moet minimaal: 14.400 euro
- Uw eigen inkomen moet niet meer dan 5600 euro bedragen
- Je moet minimaal 6 maanden geregistreerd staan als partners om recht te hebben over dat belasting jaar.

In 2007 is dit veranderd naar:

- Inkomen van financieel partner moet minimaal: 6150,-
- Uw eigen inkomen moet niet meer dan 6150 euro bedragen
-- Je moet minimaal 6 maanden geregistreerd staan als partners om recht te hebben over dat belasting jaar.

Tips!

1. Mocht de bovenstaande situatie (die van 2006 bedoel ik dan) bij je passen dan is het handig om het voor januari nog aan te vragen, want dan ontvang je dus nog 1900 euro over dit jaar. :)
2. Mocht je het voor 2007 aanvragen, omdat je bijv. gaat trouwen of samenwonen... Ga dan samenwonen of trouwen voor 1 juli!! Anders heb je er geen recht op voor 2007 (en mis je dus 1900 euro). (tricky!)
3. Mocht jouw inkomen hoger (en dan bedoel ik, dat jij NIET de financiele partner bent) dan 6150,- is.. is dit nog geen ramp, want je kunt eventueel toch nog recht hebben op een gedeeltelijke teruggave.

Conclusie
Nu is dit natuurlijk reuze interresant voor de mensen met een fiscaal partner die een laag inkomen hebben (minimaal 6150 dus!).

Ik zou zeggen doe je voordeel ermee!

Bron
http://www.belastingdiens...voorlopige_teruggaaf.html

[ Voor 32% gewijzigd door Falcon op 27-11-2006 13:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 18:38

Dido

heforshe

Een beetje simpele voorstelling van zaken, dit.
Iedereen heeft recht op de heffingskorting, namelijk, zolang ze maar belasting betalen.
Immers: de heffingskorting is wat je als korting krijgt op de te betalen belasting.

De "truuk" is in deze dat je in bepaalde gevallen (fiscaal partnerschap) met aftrekposten mag schuiven. Als jij recht hebt op de heffingskorting omdat je werkt, maar je hoeft minder belasting te betalen dan je af zou kunnen trekken, dan mag je het van de belasting van je partner aftrekken (als die wel genoeg belasting betaalt om zowel jouw als zijn/haar heffingskorting eraf te trekken).

Wat betekent mijn avatar?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Dido klopt! Alleen heelveel mensen hebben vorig jaar gekeken of ze hier recht op hadden en toen was het waarschijnlijk nog niet mogelijk. Dit jaar zullen er veel meer mensen voor in aanmerking kunnen komen.

Ik heb trouwens er nog wat praktische tips bij gezet.

[ Voor 59% gewijzigd door Falcon op 27-11-2006 13:09 ]

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Hoor wie klopt daar, kind'ren?

Je stelt tot twee keer toe dat je de heffingskorting niet "met terugwerkende kracht" kunt terugkrijgen, maar waarom zou dat niet kunnen? Dat je niet in aanmerking komt voor (verrekening met) de voorlopige teruggave betekent niet dat je bij je normale aangifte de heffingskorting niet mag verdelen!
Sterker nog: er is bij mijn weten niets dat je met de voorlopige teruggave wel, en met je normale aangifte niet kunt terugkrijgen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Dido schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:08:
offtopic:
Hoor wie klopt daar, kind'ren?
:)

Je stelt tot twee keer toe dat je de heffingskorting niet "met terugwerkende kracht" kunt terugkrijgen, maar waarom zou dat niet kunnen? Dat je niet in aanmerking komt voor (verrekening met) de voorlopige teruggave betekent niet dat je bij je normale aangifte de heffingskorting niet mag verdelen!
Sterker nog: er is bij mijn weten niets dat je met de voorlopige teruggave wel, en met je normale aangifte niet kunt terugkrijgen.
Omdat ik dit namelijk na gevraagd heb bij de belastingdienst. Eerlijk gezegt zou ik ook zeggen dat het gewoon kan, maar ik kreeg toen te horen dat dit niet mogelijk was.

• Dido

Dido

heforshe

Falcon schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:13:
Omdat ik dit namelijk na gevraagd heb bij de belastingdienst. Eerlijk gezegt zou ik ook zeggen dat het gewoon kan, maar ik kreeg toen te horen dat dit niet mogelijk was.
Da's dan echt nieuws voor me.
Je weet heel zeker dat het niet over de voorlopige teruggave ging?
Volgens wat hier staat is er toch echt niets veranderd:
http://www.belastingdiens...2005/aangifte2005-50.html

(edit: da's van 2005 inderdaad... maar ik had toch wel een relletje en mediaaandacht verwacht als de algemene heffingskorting (gedeeltelijk) zou worden afgeschaft).

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 27-11-2006 13:23 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Dido schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:20:
[...]

Da's dan echt nieuws voor me.
Je weet heel zeker dat het niet over de voorlopige teruggave ging?
Volgens wat hier staat is er toch echt niets veranderd:
http://www.belastingdiens...2005/aangifte2005-50.html

(edit: da's van 2005 inderdaad... maar ik had toch wel een relletje en mediaaandacht verwacht als de algemene heffingskorting (gedeeltelijk) zou worden afgeschaft).
Klopt.. dan zal die kerel het bij de belastingfoon het wel verkeerd hebben. Ik wijzig het even in het eerste topic.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe je aan de informatie komt dat er een belangrijke wijziging in de algemene heffingskorting voor 2007 zit? Ik heb de afgelopen maanden het Belastingplan 2007 op de voet gevolgd maar er gebeurt helemaal niets vreemds met de algemene heffingskorting. De enige wijziging is een verhoging van € 27 t.o.v. 2006.
De bedragen die de site van de Belastingdienst noemt kloppen trouwens ook niet. Als iemand € 6.151 verdient en de partner € 0, dan heb je als partner geen recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting.

De algemene heffingskorting is overigens in 2006 € 1990 en in 2007 naar verwachting (belastingplan 2007 ligt nog in de Eerste Kamer) € 2017.

De enige tip die uit dit verhaal naar voren moet komen is:
als je van plan bent om samen te gaan wonen, doe dat dan voor 1 juli (of schrijf je in ieder geval voor die datum in bij de gemeente).

[ Voor 12% gewijzigd door HenkieNL op 27-11-2006 20:03 ]

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
HenkieNL schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:00:
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe je aan de informatie komt dat er een belangrijke wijziging in de algemene heffingskorting voor 2007 zit? Ik heb de afgelopen maanden het Belastingplan 2007 op de voet gevolgd maar er gebeurt helemaal niets vreemds met de algemene heffingskorting. De enige wijziging is een verhoging van € 27 t.o.v. 2006.
De bedragen die de site van de Belastingdienst noemt kloppen trouwens ook niet. Als iemand € 6.151 verdient en de partner € 0, dan heb je als partner geen recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting.

De algemene heffingskorting is overigens in 2006 € 1990 en in 2007 naar verwachting (belastingplan 2007 ligt nog in de Eerste Kamer) € 2017.

De enige tip die uit dit verhaal naar voren moet komen is:
als je van plan bent om samen te gaan wonen, doe dat dan voor 1 juli (of schrijf je in ieder geval voor die datum in bij de gemeente).
Moet je toch beter lezen, denk ik:

1. De grens van de fiscaalpartner zijn inkomen gaat omlaag. Van min. 14.400 naar 6150,- (Lees die van 2006 er maar op na). Dit betekend dat er meer mensen in aanmerking komen voor deze heffingskorting.
2. Oke 1990,- .. heb je inderdaad gelijk in. Van die verhoging voor 2007 was ik trouwens niet op de hoogte. Das eigenlijk nog een belangrijke wijziging. Want dit betekend dat je dus meer geld krijgt. :)
3. Volgens mij heeft de belastingdienst het prima voor me kaar. Want inderdaad als de fiscaalpartner onder de 6150,- bruto per jaar verdient heeft de andere partner geen recht op deze heffingskorting.
4. Daarnaast als je een fiscaal partner hebt (die meer dan 6150,- als inkomen heeft) en jij verdient niks.. dan heb je zeker wel recht op deze heffingskorting. Graag zou ik van jou willen weten waar dat anders vermeldt staat!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Falcon schreef op maandag 27 november 2006 @ 20:52:
[...]

Moet je toch beter lezen, denk ik:

1. De grens van de fiscaalpartner zijn inkomen gaat omlaag. Van min. 14.400 naar 6150,- (Lees die van 2006 er maar op na). Dit betekend dat er meer mensen in aanmerking komen voor deze heffingskorting.
er is geen wettelijke grens voor het uitbetaald krijgen van de algemene heffingskorting, je krijgt maximaal het bedrag uitbetaalt wat je fiscale partner aan inkomstenbelasting (na heffingskortingen) betaalt. De Belastingdienst heeft de laatste tijd nogal wat verwijten gekregen dat ze mensen niet genoeg wijzen op hun mogelijke teruggaven, vandaar dat ze nu dat bedrag van € 6.150 op hun site hebben staan. Bij 2006 hadden ze als richtbedrag 14.400, omdat je bij dat inkomen van je fiscale partner als minstverdiener nagenoeg de gehele algemene heffingskorting uitbetaald kreeg. Voor 2007 hebben ze ervoor gekozen de ondergrens van de uitbetaling van de algemene heffingskorting op de site te zetten. Er is daardoor nog geen sprake van een wijziging in de uitbetaling van heffingskorting.
2. Oke 1990,- .. heb je inderdaad gelijk in. Van die verhoging voor 2007 was ik trouwens niet op de hoogte. Das eigenlijk nog een belangrijke wijziging. Want dit betekend dat je dus meer geld krijgt. :) Volgens het programma van de Belastingdienst wordt het zelfs € 2043 in 2007
3. Volgens mij heeft de belastingdienst het prima voor me kaar. Want inderdaad als de fiscaalpartner onder de 6150,- bruto per jaar verdient heeft de andere partner geen recht op deze heffingskorting.
4. Daarnaast als je een fiscaal partner hebt (die meer dan 6150,- als inkomen heeft) en jij verdient niks.. dan heb je zeker wel recht op deze heffingskorting. Graag zou ik van jou willen weten waar dat anders vermeldt staat! download het voorlopige teruggave 2007 programma van de site van de belastingdienst eens en vul het voor 2 personen in. De ene verdient € 6.151 en de andere niets. De totale teruggave is precies € 0.
Waar staat dat het anders is: artikel 8.9 lid 2 Wet IB2001.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
1. Vorig jaar samen met een kennis van mij, het programma van de voorlopige teruggave 2006 ingevuld met een inkomen van 8000. No way dat zijn vriendin recht had op de algemene heffingskorting (zij verdiende toen niet meer dan 3000 euro bruto per jaar). De grens wordt heel duidelijk dus gebruikt in het belastingprogramma van de belastingdienst en daarom is deze grens dermate belangrijke wijziging voor die gene die dit programma gebruiken (Wie dus niet :), maar goed dat is een andere discussie)

2. Goed nieuws.. mooi!

4. Graag zou ik 1 ding van je willen weten. Heb je bij de fiscale partner 0 ingevoerd of bij de andere? Of maakte dit niet uit.

[ Voor 56% gewijzigd door Falcon op 27-11-2006 21:51 ]

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Falcon schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:51:
[...]

1. Vorig jaar samen met een kennis van mij, het programma van de voorlopige teruggave 2006 ingevuld met een inkomen van 8000. No way dat zijn vriendin recht had op de algemene heffingskorting (zij verdiende toen niet meer dan 3000 euro bruto per jaar). De grens wordt heel duidelijk dus gebruikt in het belastingprogramma van de belastingdienst en daarom is deze grens dermate belangrijke wijziging voor die gene die dit programma gebruiken (Wie dus niet :), maar goed dat is een andere discussie)

Bij de inkomens die je noemt heeft de vriendin recht op uitbetaling van een deel van de algemene heffingskorting omdat ze die niet volledig benut en haar vriend wel wat inkomstenbelasting betaalt. De teruggave waar de vriendin recht op heeft zal zo'n € 500 a € 600 zijn. Hieruit blijkt des te meer dat ook in 2006 die inkomensgrens van rond de € 6.500 geldt. Staar je daar alleen niet blind op.

2. Goed nieuws.. mooi!

4. Graag zou ik 1 ding van je willen weten. Heb je bij de fiscale partner 0 ingevoerd of bij de andere? Of maakte dit niet uit. Dat maakt niet uit. De minstverdienende partner krijgt de heffingskortingen waar hij/zij recht op heeft uitbetaald, mits de meestverdienende partner voldoende inkomstenbelasting betaalt na heffingskortingen.

[ Voor 4% gewijzigd door HenkieNL op 27-11-2006 22:30 ]

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

*Schopje*

Ik vul voor mijn lieve oma :+ ieder jaar de Belastingaanslag in. Omdat ze nu al de gegevens van het SVB had ontvangen en we hier toch alle bonnetjes hebben, heb ik ook maar alvast het nieuwe aangifteprogramma gedownload en het ingevult.

Met heffingskortingen als "alleenstaande ouderenkorting", hulpmiddelen (bril, scootmobiel, etc.) is het eigenlijk ieder jaar zo dat ze toch wel een leuk bedragje terug krijgt als aanvulling op haar AOW. Maar dit jaar is het bijna niks terwijl ze veel aftrekposten heeft. Nou heb ik natuurlijk goed gekeken hoe dit kan, en volgens mij komt het omdat er dit jaar voor het eerst een maximum zit aan de heffingskortingen.

Ik citeer (bedragen fictief):
"Totaal Heffingskortingen: EUR 2,000
"Maximum in aanmerking te nemen heffingskortingen: EUR 1.300"

Zowel de help functie van het aangifteprogramma, de website van de belastingdienst en Google geven mijn geen antwoord op de vraag wat het maximum is en hoe die wordt berekend... en of dit nieuw is i.t.t. de vorige jaren. Iemand enig idee?

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Barca schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:15:
*Schopje*

Ik vul voor mijn lieve oma :+ ieder jaar de Belastingaanslag in. Omdat ze nu al de gegevens van het SVB had ontvangen en we hier toch alle bonnetjes hebben, heb ik ook maar alvast het nieuwe aangifteprogramma gedownload en het ingevult.

Met heffingskortingen als "alleenstaande ouderenkorting", hulpmiddelen (bril, scootmobiel, etc.) is het eigenlijk ieder jaar zo dat ze toch wel een leuk bedragje terug krijgt als aanvulling op haar AOW. Maar dit jaar is het bijna niks terwijl ze veel aftrekposten heeft. Nou heb ik natuurlijk goed gekeken hoe dit kan, en volgens mij komt het omdat er dit jaar voor het eerst een maximum zit aan de heffingskortingen.

Ik citeer (bedragen fictief):
"Totaal Heffingskortingen: EUR 2,000
"Maximum in aanmerking te nemen heffingskortingen: EUR 1.300"

Zowel de help functie van het aangifteprogramma, de website van de belastingdienst en Google geven mijn geen antwoord op de vraag wat het maximum is en hoe die wordt berekend... en of dit nieuw is i.t.t. de vorige jaren. Iemand enig idee?
Het maximum is het bedrag dat je aan belasting betaalt. Je kunt dus door de heffingskortingen niet meer terugkrijgen dan de belasting die je over je inkomen moet betalen, tenzij je een partner hebt die wel meer belasting betaalt. Als je door aftrekposten niet je gehele heffingskorting kunt gebruiken heb je vaak wel recht op de "tijdelijke tegemoetkoming buitengewone uitgaven". Ik weet niet of het programma van de belastingdienst dat ook uitrekent.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kun je nou wel of niet heffingskorting met terugwerkende kracht krijgen, dat is nog wat onduidelijk? Tja, we hebben ons waarschinlijk wel wt tekort gedaan (huursubsidie, heffingskorting enzo) maar dan ook geen 'rompslomp' gehad...

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

De toeslagen kun je tot 1 april van het opvolgende jaar terugvragen (dus tot 1 april 2008 kun je de huur- en zorgtoeslag over 2007 aanvragen).

De algemene heffingskorting (en alle belasting "kortingen") kun je tot 5 jaar na 't betreffende jaar opvragen. Dus tot 31 december 2008 kun je tot 2003 terugvragen.

Edit: e.e.a. is wel afhankelijk van 't feit of je al 'n definitieve aanslag over dat betreffende jaar hebt gehad. Ook dan is wijziging met terugwerkende kracht nog wel mogelijk, maar dan ben je afhankelijk van de goodwill van de belastingambtenaar, maar over het algemeen doen die niet zo moeilijk. En als je in bezwaar/beroep/etc. bent gegaan, is het mogelijk dat die termijnen zelfs nog verder opgeschoven worden.:

[ Voor 41% gewijzigd door Ardana op 09-02-2008 00:32 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bump :$

Weet iemand wat het inkomen en maximale korting was voor 2005?

Mijn ouders hebben nu een naheffings-aanslag gekregen over 2005, waar ze nu opeens een groot bedrag moeten terug betalen. Qua inkomen is er al jaren nooit meer wat veranderd.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Is vast nog wel te vinden op de site van de belastingdienst. Ander even het aangifteprogramma starten (of opnieuw downloaden) en daar in de helpfile de bedragen opzoeken.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Google:
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

eerste hit:
http://www.companyconsult...00095c30041a3f/index.html

antwoord:

€ 1894 en een plafond van € 5.500
1.2.2 Algemene heffingskorting

Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene heffingskorting. Partners hebben ieder zelfstandig recht op deze heffingskorting. Zij kunnen deze korting niet overdragen aan hun partner. Als één van de partners geen of weinig inkomsten heeft en dus zijn eigen heffingskorting niet (helemaal) gebruikt, kan hij onder bepaalde voorwaarden (een deel van) het bedrag rechtstreeks uitbetaald krijgen door de Belastingdienst. Weinig inkomen houdt hier in: het totaalbedrag van salaris, uitkering of pensioen is lager dan ongeveer € 5.500 en er is geen ander inkomen. Voorwaarde voor uitkering is dat de partner van belastingplichtige voldoende inkomen heeft en voldoende belasting betaalt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Pagina: 1