Is kou een vorm van energie

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:48
Simpele vraag.

Is kou een vorm van energie , of juist het gebrek aan energie (bewegende atomen?)

Om iets koud te maken moet er energie ingestopt worden. Dus een ijsklontje bevat energie omdat energie niet verloren gaat toch?

Ergens waar niets is , dus ook geen warmte , is koud ... bevat zoiets dan energie?

Kan je de energie die je hebt gebruikt om iets te koelen (bijvoorbeeld uit een ijsblokje) terug winnen?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:10
Om iets koud te maken, moet er warmte uitgehaald worden. Dat proces kost energie, maar die gaat niet het ijsblokje in, maar de lucht. Een vriezer produceert meer warmte dan dat er uit het ijsblokje komt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:48
Hmm , dat klinkt zelfs zo logisch dat mijn vraag al beantwoord is :) .. Ik wist dat ik iets essentieels over het hoofd zag :)

offtopic:
Ik was zeker in slaap gevallen tijdens die natuurkunde les

[ Voor 22% gewijzigd door om3ega op 27-11-2006 12:04 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kou is uitsluitend de afwezigheid van warmte, net zoals langzaam de afwezigheid van snelheid is. Een auto van 50 km/u is langzaam als je een auto van 120 km/u als maatstaaf neemt. En bij atomen zijn het de onderliggende snelheden die de temperatuur bepalen.

Waar niets is, is niets.... dus ook geen warmte of koude :).

Het proces van afkoelen kost energie om die energie te verplaatsen. Het klinkt aanlokkelijk om die energie te gebruiken voor iets anders, maar verder dan restwarmte om de kamer te verwarmen kom je niet. Restwarmte is namelijk een thermodynamisch afvalproduct dat volgens de wetten van de entropie niet meer in bruikbare energie omgezet kan worden. Die warmte verdwijnt dus op den duur in het koude universum (net als alle warmte BTW).

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Dan is dit probleem dus opgelost. :)

Dit topic is gesloten.