Toon posts:

Samengestelde computer: 800€ (paar vraagjes en tips)

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een tijdje een heel oude pc en sinds mijn CPU het aan het opgeven is denk ik dat het tijd is om een nieuwe computer te kopen :) Ik wil er graag de nieuwste games mee spelen (Call Of Duty 2, Medieval II Total War, ... Wie weet wat nog, ik wil liever geen beperkingen hebben)
Ik twijfelde eerst aan de MD 8818 van de Aldi. Maar ik heb nu beslist dat ik best zelf een nieuwe computer samenstel, voor dezelfde prijs kan ik een betere game pc maken. Ik wil toch graag nog binnen een paar jaar de nieuwere games kunnen spelen, dus die videokaart van Aldi leek me daar niet geschikt voor :)
Dus ik ga voor een sterke videokaart en sterke processor.
Mijn budget ligt rond de 800€ maximum. Veel duurder ga ik liever niet, of beter gezegd kan ik niet.

Dit heb ik samengesteld op 4launch.nl:
Videokaart: Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV 185.00€
Case: Enlight Midi Tower PA4107 ATX 400W (zwart/zilver) 59.00€
Moederbord: MSI P965 Neo-F iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH 103.50€
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box 184.50€
DVD-ROM: Lite-On DVD-ROM SHD-16P1S 16x/48x Bulk (zwart) 18.50€
Geheugen: TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 102.00€
Harde Schijf: Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500KS 76.50€
4Launch Hardware installatie (assemblage) 35.00€
+ verzending naar België 23.00€

= 787.50€

De Intel Core 2 Duo, omdat ik toch liever een dual core computer heb. Ook werd deze me aangeraden in plaats van AMD Athlon 64 X2 4200+. Als ik ze vergelijk heeft de AMD processor toch een betere kloksnelheid (2.2 GHz ivm 1.86GHz van de Intel). Maar de Intel processor heeft een 2MB L2 cache, die AMD heeft er eentje van 1MB. Dus die Intel processor zou sneller moeten zijn? Maar ja over de keuze van processor ben ik het niet zo zeker...
De Intel 6400 is ook een optie, alhoewel het ook direct 40€ meer is. Ok dit is niet zó veel, maar het zijn de kleine beetjes die het doen he. Wat raden jullie aan? Is dat echt het extra geld waard?
Zou ik gaan voor de AMD processor zou ik een MSI K9N Platinum nForce 570 MCP, SATA2, GLAN moederbord nemen.

De videokaart, goh ja.... Dat is ongeveer de prijs die ik er voor over heb, het werd me aanbevolen en ik heb wel goede dingen gelezen over die Radeon kaart.

Het moederbord leek me het beste qua geluidskaart en verdere mogelijkheden. De RAID mogelijkheid trekt mij zeker ook aan.

Misschien neem ik inderdaad best meer geheugen voor toekomstige games probleemloos te kunnen spelen, maar voorlopig heb ik daar geen geld voor. Maar ik kan toch er makkelijk nog eens 2x512MB bij steken als ik het nodig heb?

Die kloksnelheid van de processoren begrijp ik ook niet echt wat dit precies is. Ik zal wat opzoeken.

Ik heb hier zoveel mogelijk over opgezocht en gelezen, maar toch vraag ik mij af of alles wel optimaal is, het is de eerste keer dat ik dit doe. Als jullie iets anders aanraden, laat het mij zeker weten, maar denk wel aan mijn budget! ;)
Is mijn systeem ook compleet? Dat ik niet opeens iets blijk te missen ofzo hehe. Maar 4launch.nl zal dat wel weten als zij mijn systeem in elkaar steken.

Zo, ik hoop dat ik nu voldeed aan de noden voor een topic te mogen openen :) Ohja mijn bronnen zijn een beetje van overal, vooral veel op tweakers.net

Verwijderd

Topicstarter
Ook denk ik dan richting koeling enzo. Zit dit zowiezo bij mijn case? Of koop ik best een koeler of een betere?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02
De Aldi PC had toch een E6600 volgend de geruchten? Dan is deze een stukje beter, immers 4 MB cache.

[ Voor 83% gewijzigd door Jumpman op 27-11-2006 13:11 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:57
De Neo-F heeft volgens mij maar 1 SATA poort die RAID aankan (via JMicron controller). De overige poorten zijn van je Intel chipset, zonder RAID.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Jumpman schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:10:
De Aldi PC had toch een E6600 volgend de geruchten? Dan is deze een stukje beter, immers 4 MB cache.
Nee, die heeft ook een E6300.

Verwijderd

Om je vragen even heel kort te beantwoorden:
- ga zeker voor de core2duo. Veel betere prijs/performance verhouding dan de AMD
- zorg voor een goede voeding... en die zitten meestal niet in een case van 60 euro
- als er bij de processor 'boxed' staat, dan zit de koeling er al op
- Ja, je kunt er later nog eens 2 x 512 mb bijsteken, maar zorg er wel voor dat je dezelfde memory-timings aanhoud
- als je rond die prijs zit voor een harddisk moet je nog even wat beter rondkijken.. meestal kun je vele Gigabytes extra krijgen voor een tientje meer. Naar mijn mening altijd de moeite waard om dat te doen

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Misschien een idee om een Asrock ConRoeXFire-Esata2 mobo te nemen, is weer een paar tientjes goedkoper. (wel iets trager door de oudere chipset, maar dat is maar een beetje heb ik begrepen uit de reviews)

Verwijderd

Topicstarter
Wat denken jullie dan van een Cooler Master Centurion 5 (54€) case met een Huntkey 550 Watt (48€) voeding? Is er iets anders dat jullie aanraden?

Maakt het wat uit als je voor 2x512MB gaat of 1x1GB? En wat is/zijn memory-timings? Het lijkt me dat als ik voor 1x1GB ga, ik meer kan uitbreiden alhoewel ik betwijfel of ik later 4x1GB ga hebben ;)

Bij harddisks, maakt het veel uit of je 8MB cache of 16MB neemt? Bij de FAQ hier op tweakers lijkt het me niet veel uit te maken dus het extra geld is het niet waard (alhoewel het niet veel verschil is).

Deze: 320GB SATA300 16MB, WD3200KS is toch al direct 20€ meer voor 70GB. En ik heb ook een externe harde schijf van 500GB dus echt een grote interne harde schijf hoef ik niet. Alhoewel....

Dit staat er bij het MSI moederbord:
4x PC4300/5300 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM of 4x PC6400 (max. 4GB) Dual DDR2 SDRAM
Moet ik dan Dual geheugen hebben? Of hoe werkt dit? Snap het niet zo :)

Dat ASrock moederbord ziet er idd wel mooi uit voor 20€ minder. Wel maar 2 USB2.0, maar dan wel 4xSATA2 RAID, terwijl het MSI moederbord het maar 1x heeft.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 11:38:
Hallo,

Ik heb al een tijdje een heel oude pc en sinds mijn CPU het aan het opgeven is denk ik dat het tijd is om een nieuwe computer te kopen :) Ik wil er graag de nieuwste games mee spelen (Call Of Duty 2, Medieval II Total War, ... Wie weet wat nog, ik wil liever geen beperkingen hebben)
Ik twijfelde eerst aan de MD 8818 van de Aldi. Maar ik heb nu beslist dat ik best zelf een nieuwe computer samenstel, voor dezelfde prijs kan ik een betere game pc maken. Ik wil toch graag nog binnen een paar jaar de nieuwere games kunnen spelen, dus die videokaart van Aldi leek me daar niet geschikt voor :)
Dus ik ga voor een sterke videokaart en sterke processor.
Mijn budget ligt rond de 800€ maximum. Veel duurder ga ik liever niet, of beter gezegd kan ik niet.

Dit heb ik samengesteld op 4launch.nl:
Videokaart: Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV 185.00€
Case: Enlight Midi Tower PA4107 ATX 400W (zwart/zilver) 59.00€
Moederbord: MSI P965 Neo-F iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH 103.50€
DVD-ROM: Lite-On DVD-ROM SHD-16P1S 16x/48x Bulk (zwart) 18.50€
Geheugen: TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 102.00€
Harde Schijf: Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500KS 76.50€

= 787.50€

De Intel Core 2 Duo, omdat ik toch liever een dual core computer heb. Ook werd deze me aangeraden in plaats van AMD Athlon 64 X2 4200+. Als ik ze vergelijk heeft de AMD processor toch een betere kloksnelheid (2.2 GHz ivm 1.86GHz van de Intel). Maar de Intel processor heeft een 2MB L2 cache, die AMD heeft er eentje van 1MB. Dus die Intel processor zou sneller moeten zijn? Maar ja over de keuze van processor ben ik het niet zo zeker...
Die Intel proc maakt gehakt van de AMD. Je moet niet naar de specs kijken, maar naar benchmarks, zo krijg je een beter beeld :)
De Intel 6400 is ook een optie, alhoewel het ook direct 40€ meer is. Ok dit is niet zó veel, maar het zijn de kleine beetjes die het doen he. Wat raden jullie aan? Is dat echt het extra geld waard?
Kijk eens naar de verschillen tussen beide procs in benchmarks en bepaal of het prijsverschil het waard is. Ik denk dat de E6300 ook wel voldoet.
De videokaart, goh ja.... Dat is ongeveer de prijs die ik er voor over heb, het werd me aanbevolen en ik heb wel goede dingen gelezen over die Radeon kaart.
Inderdaad een prima prijs/kwaliteit kaartje.
Het moederbord leek me het beste qua geluidskaart en verdere mogelijkheden. De RAID mogelijkheid trekt mij zeker ook aan.
Eh, volgens mij heeft dit bordje helemaal geen raid mogelijkheid... het heeft de ICH8 southbridge. Voor Raid moet je volgens mij de ICH8R hebben.
Misschien neem ik inderdaad best meer geheugen voor toekomstige games probleemloos te kunnen spelen, maar voorlopig heb ik daar geen geld voor. Maar ik kan toch er makkelijk nog eens 2x512MB bij steken als ik het nodig heb?
Ja.
Die kloksnelheid van de processoren begrijp ik ook niet echt wat dit precies is. Ik zal wat opzoeken.
Benchmarks is alles wat je nodig hebt ;)
Ik heb hier zoveel mogelijk over opgezocht en gelezen, maar toch vraag ik mij af of alles wel optimaal is, het is de eerste keer dat ik dit doe. Als jullie iets anders aanraden, laat het mij zeker weten, maar denk wel aan mijn budget! ;)
Is mijn systeem ook compleet? Dat ik niet opeens iets blijk te missen ofzo hehe. Maar 4launch.nl zal dat wel weten als zij mijn systeem in elkaar steken.
Lijkt me een prima evenwichtig systeempje.
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:47:
Wat denken jullie dan van een Cooler Master Centurion 5 (54€) case met een Huntkey 550 Watt (48€) voeding? Is er iets anders dat jullie aanraden?
Geen mening.
Maakt het wat uit als je voor 2x512MB gaat of 1x1GB? En wat is/zijn memory-timings? Het lijkt me dat als ik voor 1x1GB ga, ik meer kan uitbreiden alhoewel ik betwijfel of ik later 4x1GB ga hebben ;)
Met 1x1GB kun je geen dual channel draaien wat je een lage bandbreedte gaat opleveren zodat je geheugen niet synchroon met de FSB van je processor draait wat performanceloss oplevert. Ik zou gewoon voor 2x512MB gaan, of direct 2x1GB doen, kost misschien wat meer, maar liever gelijk een goed systeem imo.
Deze: 320GB SATA300 16MB, WD3200KS is toch al direct 20€ meer voor 70GB. En ik heb ook een externe harde schijf van 500GB dus echt een grote interne harde schijf hoef ik niet. Alhoewel....
Dat moet je zelf bepalen dus, of je het er voor over hebt.
Dit staat er bij het MSI moederbord:
4x PC4300/5300 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM of 4x PC6400 (max. 4GB) Dual DDR2 SDRAM
Moet ik dan Dual geheugen hebben? Of hoe werkt dit? Snap het niet zo :)
Ik neem aan dual sided geheugen, maar volgens mij is bijna al het geheugen tegenwoordig dubbelzijdig? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de hulp!

Nog wat vraagjes: Wat zijn zo de goede merken voor behuizingen? Hier wil ik niet veel geld in steken, het uiterlijk kan me niet echt schelen....
Deze vond ik voor 78€ op 4launch.nl: Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W

Kenmerken:

* Kleur Zwart met zilveren voorkant
* Afmeting 480 x 202 x 435 mm
* Gewicht 9.7 kg
* Materiaal Aluminium voorkant, SECC chassis
* Moederbord Type ATX , m-ATX
* Voeding Standaard ATX afmeting 430W
* 5.25 Drive Bay 5 zichtbaar
* 3.5 Drive Bay 1 zichtbaar; 4 verborgen
* 1x 120x120x25mm front Blue LED fan(Intake)
* 1x 120x120x25mm rear fan (Exhaust) (Option)
* Input / Output USB2.0 x 2 MIC x 1 SPK x 1 IEEE1394 x 1

Hier zit dus een voeding van 430W bij? 430W lijkt mij zeer goed voldoende, naargelang ik het "[Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem" topic heb gelezen.
Past deze voeding dan bij al mijn hardware? Hoe kan ik dit teweten komen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik kijk nu op een belgische site voor hardware, deze pc kan ik afhalen want de winkel is redelijk dicht in de buurt. Daardoor kan ik wel makkelijker van de garantie gebruik maken dan zou ik het via 4launch bestellen. Maar de belgische site heeft niet zo veel staan als 4launch dus de hardware is niet echt hetzelfde. Ik zou graag jullie mening hebben

Van belgische site (www.fvw.be):

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHZ SKT775 FSB1066 2MB Cache Boxed Conroe € 197,10
Videokaart: MSI PCI-E NX7600GT-T2D256EZ nVidia 7600GT 256Mb DDR3 128bit Passive Cooling 560Mhz/1400MHz € 182,10
Geheugen: G.Skill 1024MB kit (2x512MB) DDR2 PC533 CL4 Retail (F2-4200PHU2-1GBNT) € 100
Case: Aspire X-Cruiser Zwart Window 420W 20/24 pins power supply 2x80mm blue UV Led Fan €112
DVD Rom: DVD LG 8164B 52x16x Bulk Black € 20
Harde schijf: Western Digital 320Gb 7200rpm 16mb SATA300 (WD3200KS) € 105,00
Moederbord: MSI 945PL NEO-F V2 € 89,20
Montageprijs computers € 50

=€ 855,40

Van nederlandse site (www.4launch.nl):

Videokaart: Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV 185.50€
Geheugen: TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 100.00€
Case: Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W (zwart/zilver) 78.00€
DVD-ROM: Samsung DVD-ROM SH-D162C/BEBP 16x/48x Bulk (zwart) 18.00€
Harde Schijf: Western Digital 320GB SATA300 16MB, WD3200KS 96.50€
Moederbord: MSI 945P NEO2-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH 76.00€

= 796.50€

De processor is 12€ goedkoper bij 4launch.
Review van de videokaart: http://www.nvnews.net/rev...orce_nx7600gt/index.shtml. Lijkt mij wel een goeie kaart die niet moet onderdoen voor de Radeon X1950Pro

Het geheugen is een voor mij onbekend merk...Is dit af te raden? Of kan er bij geheugen niet veel mis gaan? Het is ook CL4 in vergelijk met CL5 bij het TwinMOS geheugen.

De case lijkt mij ook redelijk gelijk als ik zo wat naar de specs kijk.
De montage is ook 15€ goedkoper bij 4launch.
Moederbord weet ik niet zo zeker.

Al bij al lijkt het mij duidelijk dat ik best voor 4launch.nl ga. Heeft iemand hier ervaring met deze site? Goeie service enzo?
Andere tips zijn meer dan welkom

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met 4launch.nl maar het systeem ziet er wel leuk uit, de X1950pro staat een beetje gelijk aan de 7900GS en qua geheugen is twinmos niet zo verkeerd, word veel gebruikt in dell, hp etc.

Je zult hier zeker Call of duty 2 wel lekker op kunnen spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 02:06 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

een 7600gt is aardig wat trager dan de 1950pro.
en nvnews is een pro nvidia site, dus of de review neutraal is :+

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
De 1950pro is beter.
De 7600GT van de belgische site is stiller, want is fanless. Tis maar waar je voor kiest..

Voor shop-ervaringen kan je gewoon op de shopsurvey kijken, hier op tweakers.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Voor het geheugen vroeg ik mij af of G.Skill een goed merk is (van de belgische site)

Wat vinden jullie van het moederbord? Ik heb een goedkopere genomen dan ik eerst wou nemen. RAID en overclocken enzo ga ik toch niet doen. Maar ik zou wel graag later kunnen upgraden, zou dit makkelijk gaan?

Ook qua voeding...is 420-430 Watt genoeg? Dit vind ik moeilijk om te weten wat genoeg is.

Nog een vraagje: ga ik met mijn videokaart 2 schermen met mijn computer kunnen verbinden? Hoe zie ik of ik dat ga kunnen?

One-gaming, ik hoop hier toch méér dan Call of Duty 2 mee te kunnen spelen :) Dat zal toch wel gaan hoop ik? Want daar ga ik toch voor...

Bedankt voor de hulp

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:37:
Voor het geheugen vroeg ik mij af of G.Skill een goed merk is (van de belgische site)

Wat vinden jullie van het moederbord? Ik heb een goedkopere genomen dan ik eerst wou nemen. RAID en overclocken enzo ga ik toch niet doen. Maar ik zou wel graag later kunnen upgraden, zou dit makkelijk gaan?

Ook qua voeding...is 420-430 Watt genoeg? Dit vind ik moeilijk om te weten wat genoeg is.

Nog een vraagje: ga ik met mijn videokaart 2 schermen met mijn computer kunnen verbinden? Hoe zie ik of ik dat ga kunnen?

One-gaming, ik hoop hier toch méér dan Call of Duty 2 mee te kunnen spelen :) Dat zal toch wel gaan hoop ik? Want daar ga ik toch voor...

Bedankt voor de hulp
kies dan dus voor die 1950pro. Die is gewoon flink beter.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die mij zou kunnen helpen met mijn andere vragen? Dan vooral van dat geheugen, het aantal Watt en de mogelijkheid van 2 schermen

Thanks

Verwijderd

Topicstarter
Ok zoals ik op foto's kan zien, kunnen er inderdaad 2 schermen met de videokaart verbonden worden

edit: Ik heb een groter geldtekort dan ik dacht, dus wat denken jullie van deze case met voeding:

Recom Midi Tower R400 ATX 450W € 37.50

Design is ok voor mij (hier heb ik geen nood aan), en 450W lijkt me goed als ik later nog zou willen uitbreiden.

Wat jullie?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 19:52 ]

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:24:
Ok zoals ik op foto's kan zien, kunnen er inderdaad 2 schermen met de videokaart verbonden worden

edit: Ik heb een groter geldtekort dan ik dacht, dus wat denken jullie van deze case met voeding:

Recom Midi Tower R400 ATX 450W € 37.50

Design is ok voor mij (hier heb ik geen nood aan), en 450W lijkt me goed als ik later nog zou willen uitbreiden.

Wat jullie?
Tja, als je problemen wilt krijgen, dan zou ik het je zeker willen aanraden ;-)

Ooit gehoord van "goedkoop is duurkoop"? Niet doen dus, koop dan liever een Aopen-kastje van nog geen 50 euro. Die zijn dus wel goed genoeg en ook niet duur.
Dit zijn de specs zoals ze op de site staan van Recom:
http://www.recom.nl/images/1340310-hi.jpg
Mag ik hard lachen?? :*) >:) :D

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:05:
[...]

Tja, als je problemen wilt krijgen, dan zou ik het je zeker willen aanraden ;-)

Ooit gehoord van "goedkoop is duurkoop"? Niet doen dus, koop dan liever een Aopen-kastje van nog geen 50 euro. Die zijn dus wel goed genoeg en ook niet duur.
Dit zijn de specs zoals ze op de site staan van Recom:
http://www.recom.nl/images/1340310-hi.jpg
Mag ik hard lachen?? :*) >:) :D
Euhm ja je mag hard lachen...
Die kast die je voorstelt heeft dan maar 350W, is dat wel genoeg? De eerste kast van 400W is al direct 91€....Ok ik doe best niet te gierig, maar wat is nog een goed merk voor een kast met deftige voeding?

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:17:
[...]

Euhm ja je mag hard lachen...
Die kast die je voorstelt heeft dan maar 350W, is dat wel genoeg? De eerste kast van 400W is al direct 91€....Ok ik doe best niet te gierig, maar wat is nog een goed merk voor een kast met deftige voeding?
makkelijk.
Je moet er geen 8800GTX in doen, maar een 1950pro kan die makkelijk aan.
In de toekomst kan het gaan gebeuren dat je bij uitbreiding met energieverbruikende videokaart een andere voeding moet kopen, maar met wat je nu hebt, gaat het wel lukken.
(of iemand anders moet er anders over denken..)

Ik moest trouwens om recom lachen hoor, niet om jou. Eigenlijk zouden bedrijven als recom niet mogen bestaan, vind ik...

[ Voor 8% gewijzigd door Quacka op 29-11-2006 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:33:
[...]

makkelijk.
Je moet er geen 8800GTX in doen, maar een 1950pro kan die makkelijk aan.
In de toekomst kan het gaan gebeuren dat je bij uitbreiding met energieverbruikende videokaart een andere voeding moet kopen, maar met wat je nu hebt, gaat het wel lukken.
(of iemand anders moet er anders over denken..)

Ik moest trouwens om recom lachen hoor, niet om jou. Eigenlijk zouden bedrijven als recom niet mogen bestaan, vind ik...
Ik dacht wel dat je met recom lachte hoor ;) Wat is er eigenlijk slecht aan dat bedrijf en die case?

Is er nog iemand anders die kan zeggen ofdat 350W genoeg is?
Als ik op deze site kijk:
http://extreme.outervision.com/PSUEngine
Heb ik 416W nodig :|

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:23:
[...]

Ik dacht wel dat je met recom lachte hoor ;) Wat is er eigenlijk slecht aan dat bedrijf en die case?

Is er nog iemand anders die kan zeggen ofdat 350W genoeg is?
Als ik op deze site kijk:
http://extreme.outervision.com/PSUEngine
Heb ik 416W nodig :|
huh
wat heb je dan, wat je nog niet hebt aangegeven?
Ik had t daar straks vluchtig aangeklikt (voordat jij met de link kwam) en kwam maar net boven de 300W uit.
Nu heb ik wat netter gedaan. Ik kom echt niet boven de 350W uit.
Of ga je toch voor een andere videokaart?
Daarnaast weet ik dat deze altijd een beetje ruim gaat zitten, tis een voorzichtige inschatting. (je kan immers beter een zwaardere voeding hebben, dan een te lichte)

Wat is er mis met die site?
Bijv dat er geen specificaties staat?
450W zegt helemaal niets. Hoe is het gesteld met bijv de 12V-lijnen? (maar zo kan je nog tig antwoorden stellen)
edit:
wat ik vergeet te zeggen:
Een goede voeding heeft niet zulk hoog wattage nodig. Een goede voeding van 300W kan een systeem beter van energie voorzien, dan een slechte voeding van 600W.
Men zegt, ik heb er geen ervaring mee, dat Aopen goede voedingen mee levert van A-merken.

Ik zeg dat in die kast die jij had gekozen geen goede voeding zit. Ik kan dit nergens op baseren, behalve dat de enige informatie die ik heb. Die bestaat uit:
-De prijs (te goedkoop)
-een plaatje op hun site (geen specs)
-het wattage. (geen verdere specs)
Dat zegt mij dat het een bedrijf is die zijn produkten niet proffesioneel wil aanbieden en meestal zegt dat ook wel iets over de kwaliteit. Ja, noem me maar voor ingenomen :X

Ik zou trouwens niet voor aopen kiezen, maar als je wilt bezuinigen kan je daar wel voor kiezen. Dus keuze 300/350W Aopen en 450W Sweex/Recom/Systeemsloopvoeding/etc, dan altijd voor de Aopen.
Ik zou dus voor iets duurder gaan en voor Antec, Coolermaster, of dergelijke merken gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Quacka op 30-11-2006 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik dacht al dat er mss iets niet klopte. Dit voer ik in:

PCI-e x1: 1 Card
PCI-e x4: 0 Card
PCI-e x8: 0 Card
PCI-e x16: 1 Card
USB 2.0: 8 devices
Firewire: 0 devices
Other devices: geen idee
Other accessoires (zou ik nog voor die cooler master case gaan, anders weet ik het niet):
1 Regular Fan 120mm, 1 LED Fan 120mm
Cold Cathode?? Water Cooling??
Power Supply Utilization: 100 % veronderstel ik
Surge Compensation: doe ik niets want het is geen no-name brand toch?
Capacitor Ageing: doe ik voorlopig ook even niets
System Type: Single processor
Motherboard: high end (desktop) ----- deze weet ik niet zo zeker
CPU: Intel Core 2 Duo E6300 1860 MHz Allendale
CPU Utilization (TDP): Deze weet ik niet hoeveel ik moet nemen dus ik laat het op 85% staan.
RAM: 2 sticks DDR2 SDRAM
Video Card: ATI Radeon X1950Pro
Video Type: single ???
Hard Drive: SATA: 1 HDD
1 DVD-ROM Drive
PCI Cards: weet ik niet...
Additional PCI Card (avg): 4 toch?

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:50:
Hmm ik dacht al dat er mss iets niet klopte. Dit voer ik in:

PCI-e x1: 1 Card
PCI-e x4: 0 Card
PCI-e x8: 0 Card
PCI-e x16: 1 Card
USB 2.0: 8 devices
Firewire: 0 devices
Other devices: geen idee
Other accessoires (zou ik nog voor die cooler master case gaan, anders weet ik het niet):
1 Regular Fan 120mm, 1 LED Fan 120mm
Cold Cathode?? Water Cooling??
Power Supply Utilization: 100 % veronderstel ik
Surge Compensation: doe ik niets want het is geen no-name brand toch?
Capacitor Ageing: doe ik voorlopig ook even niets
System Type: Single processor
Motherboard: high end (desktop) ----- deze weet ik niet zo zeker
CPU: Intel Core 2 Duo E6300 1860 MHz Allendale
CPU Utilization (TDP): Deze weet ik niet hoeveel ik moet nemen dus ik laat het op 85% staan.
RAM: 2 sticks DDR2 SDRAM
Video Card: ATI Radeon X1950Pro
Video Type: single ???
Hard Drive: SATA: 1 HDD
1 DVD-ROM Drive
PCI Cards: weet ik niet...
Additional PCI Card (avg): 4 toch?
welke 4 pci-kaarten heb je dan?
Maar zover ik weet hoe je niet 2x aan te geven dat je een pci-e x16-kaart erin plaatst.
Je geeft al aan bij videokaart dat die erin zit. Dus dat is zat.
Die gewone pci-poorten maken weinig uit. Das dus de fout.

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op donderdag 30 november 2006 @ 00:00:
[...]

welke 4 pci-kaarten heb je dan?
Maar zover ik weet hoe je niet 2x aan te geven dat je een pci-e x16-kaart erin plaatst.
Je geeft al aan bij videokaart dat die erin zit. Dus dat is zat.
Die gewone pci-poorten maken weinig uit. Das dus de fout.
he lol nu kom ik 253W uit :D Die 4 PCI kaarten (staat trouwes bij de specificaties van mijn moederbord bij 4launch.nl) doen idd maar 20W verschil, dus het zat hem idd in die 2e pci-e x16 kaart.
Maar hoe komt het dan dat jij 350W uitkwam?

• Quacka
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 00:06:
[...]

he lol nu kom ik 253W uit :D Die 4 PCI kaarten (staat trouwes bij de specificaties van mijn moederbord bij 4launch.nl) doen idd maar 20W verschil, dus het zat hem idd in die 2e pci-e x16 kaart.
Maar hoe komt het dan dat jij 350W uitkwam?
och had wat mogelijke veel voorkomende apparaten geselekteerd. (dvdbrander+speler, 2 hdd, 2 usb-apparaten, aparte geluidskaart).
Daarom kwam ik wat hoger uit.

Ja ik dacht trouwens al dat je zo aan 4x pci kwam, maar het gaat om de gevulde dingen. Zolang er niets in zit, doet het ook niets.

[ Voor 11% gewijzigd door Quacka op 30-11-2006 00:15 ]

Verwijderd

[/quote]One-gaming, ik hoop hier toch méér dan Call of Duty 2 mee te kunnen spelen Dat zal toch wel gaan hoop ik? Want daar ga ik toch voor... [quote]

Dat moet zeker lukken met die 1950pro, met een goeie stabiele voeding van 350Watt kom je een heel eind. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok dus 350W zou echt meer dan genoeg zijn. Zou ik later er nog eens 2x512MB RAM in steken zou dit maar 14 extra W vragen en zou ik nog aan 326 zitten.
Op deze heb ik nu mijn gedachten gezet. Waar staat die Pins voor?
Hier staan eigenlijk ook niet echt de specificaties van Volt enzo bij?

AOpen Midi Tower QF50A ATX 350W, 24 Pins (zwart) 52€

Kenmerken:

* ATX
* 350W Voeding
* 4x5,25" & 2x3,5"
* Staand model

Er worden blijkbaar geen voedingkabels bij AOpen behuizingen geleverd, dat is wel spijtig (alhoewel een kabel maar 5.90€ is).

Nu twijfel ik echter met de Cooler Master Elite 330 ATX 380W (zwart/zilver)...Het is best dat ik niet te gierig ben, en direct voor een deftige case ga. Deze is maar 19€ duurder....

Kenmerken:

* Dimension (L)486 x (W)203 x (H)413 mm
* Material SECC
* Weight 6 kg
* M/B Type ATX, Micro-ATX
* 5.25" 4(exposed)
* 3.25" 2(Exposed); 5 (Hidden)
* Cooling System One 120mm front fan(optional)
* One 120mm rear fan
* I/O Panel USB 2.0 x 2, MIC x 1, SPK x 1

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje:

Hebben verschillende schermen verschillende kabels? Want met die DVI ingangen enzo.... De Radeon X1950Pro heeft 2 DVI ingangen als ik het goed begrijp. Kunnen hier dan alleen flatscreens in of kunnen de oude gigantische schermen hier ook zonder problemen worden op aangesloten?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:43:
Nog een vraagje:

Hebben verschillende schermen verschillende kabels? Want met die DVI ingangen enzo.... De Radeon X1950Pro heeft 2 DVI ingangen als ik het goed begrijp. Kunnen hier dan alleen flatscreens in of kunnen de oude gigantische schermen hier ook zonder problemen worden op aangesloten?
Bij je videokaart krijg je een leuk koppelstukje zodat alles past :)

Dont worry!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:43:
Nog een vraagje:

Zowel VGA als DVI kan deze kaart aansturen. Voor VGA heb je een DVI to VGA connector nodig, deze wordt bij veel videokaarten standaard geleverd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga in de loop van volgende week alles bestellen.
Nog een kleine twijfel over de videokaart:

Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1950 Pro 256MB 2xDVI/VIVO €178.50
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV €185.50
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1900GT 256MB GDDR3 2xDVI/VIVO €190.00
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro CF 256MB 2xDVI/HDCP €191.50

Waar staat VIVO voor? En HDCP? Welke van deze videokaarten raden jullie aan? Ik wil allesinds 2 schermen kunnen gebruiken. De Asus Radeon X1950Pro DDR3 lijkt mij nog altijd het best, maar ik weet/begrijp niet wat die andere kaarten bieden.

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box 183.50€
Videokaart: Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV 185.50€
Geheugen: TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 100.00€
Case: AOpen Midi Tower QF50C ATX 350W, 24 Pins (zwart) 52.00€
DVD-ROM: Samsung DVD-ROM SH-D162C/BEBP 16x/48x Bulk (zwart) 18.00€
Harde Schijf: Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS 103.50€
Moederbord: MSI 945P NEO2-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH 75.00€

= 740.50€

Over die behuizing twijfel ik echter nog altijd :| Wat is er zoveel beter aan een Cooler Master of Antec kast? Ik heb de specs wat bekeken, maar ik was er niet veel mee.

Andere tips zijn ook welkom :) Bedankt voor alle hulp!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Vivo = video in & video out
HDCP = High-Bandwidth Digital Content Protection

HDCP kan erg handig zijn in de toekomst, want het kan zijn dat je verplicht wordt tot het hebben van HDCP als je HD content (legaal) af wil spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dus de Sapphire Radeon kaart van 190€ lijkt dan de beste? Maar die heeft geen HDTV....En waar staat de G voor bij de GDDR3?

Nog iemand die wat meningen heeft qua behuizing of gewoon algemene tips?

• Quacka
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:31:
Hmm dus de Sapphire Radeon kaart van 190€ lijkt dan de beste? Maar die heeft geen HDTV....En waar staat de G voor bij de GDDR3?

Nog iemand die wat meningen heeft qua behuizing of gewoon algemene tips?
Graphic

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:48

yassine

Nothing to it but to do it!

Ik kan je aanraden om voor de Cooler Master Centurion 532 te gaan. Dit omdat hij kwa prijs/kwalitiet een van de beste is.

Scroefloos design, mooi vormgeving en USB-aansluiting aan de boven kant :)

Afbeeldingslocatie: http://www.monclick.it/img_schede_hw/CAS_UA_35272_CENTURION532_BIG.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok. Wat geeft dit dus als extra in vergelijking met de andere kaarten?

@yassine: dat is idd een goede case...78€ op 4launch.nl met 430W... wel natuurlijk 26€ meer dan die AOpen kast. Eigenlijk vind ik die van AOpen mooier. Ik zal er over nadenken :)

Nog iemand verder?

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik ben rond dezelfde prijsklasse bezig, en heb dit in gedachten. Misschien heb je er wat aan:

COOLERMASTER CAVALIER 3 BLACK € 62,50

COOLERMASTER EXTREME POWER 430 WATT € 41,10

INTEL CORE 2 DUO (ALLENDALE) E6300 BOXED € 169,40

SEAGATE 7200.10 HDD SATA-II 250GB 16MB € 75,70

KINGSTON 2X 512MB PC2-4200/533 € 110,45

SAPPHIRE RADEON X1950 PRO 256 MB € 180,55

ZALMAN VF900-CU € 31,15

GIGABYTE GA-945P-S3 € 87,35

Totaalprijs - €758,20

Bij digitique.nl

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik dacht laat ik ook eens een pc samenstellen ;)

Cooler Master Centurion 532 Zwart, Zilver, Geen Voeding, 1 X 120
Cooler Master EXtreme Power 430 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins
Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2 socket 775 Intel 945P 1066
Corsair VS1GBKIT533D2 1024 MB, PC4200, 533 MHz, 4
Samsung DVD-RW SH-S182D Zwart, -R(W) & +R(W), 18x, E-IDE
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Sapphire VGA Radeon X1950 Pro Ultimate Edition 256 MB PCI Express
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed, 775

EUR 778,92

Let op, die videokaart is nog een snellere versie, volgens de webwinkel iig met sneller geheugen ;)
samengesteld op http://www.pims-pc-shop.nl/

voor 35 euro zetten ze hem in elkaar voor je.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:27

aex351

I am the one

yassine schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:40:
Ik kan je aanraden om voor de Cooler Master Centurion 532 te gaan. Dit omdat hij kwa prijs/kwalitiet een van de beste is.

Scroefloos design, mooi vormgeving en USB-aansluiting aan de boven kant :)

[afbeelding]
Hetgene wat ik niet mooi vind zijn die twee pilaren. Echt een zinloze toevoeging,

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
aex351 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:49:
[...]

Hetgene wat ik niet mooi vind zijn die twee pilaren. Echt een zinloze toevoeging,
Vind ik ook :/

Nog iemand die mij kan helpen met de videokaarten aub? Of verdere tips? :)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:27

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:03:
[...]

Vind ik ook :/

Nog iemand die mij kan helpen met de videokaarten aub? Of verdere tips? :)
Ik zelf ben ook een pc aan het samenstellen met ongeveer dezelfde budget. Ik hou alles bij in excel. Misschien maak ik nog wel een eigen topic aan.

Hieronder mijn huidige setup. De % geeft aan hoeveel procent de prijs verschilt van laagste prijs in pricewatch. Het kopen ja/nee is gebaseerd op de % en geeft aan kopen bij deze winkel of ergens anders.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Moederbord is goed (ook voor overclocken) de kast daar twijfel ik nog over(keuzes keuzes). Maar staat bekend als een goede stille kast. Voeding moet goed wezen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
azerty                  
Component                                                           Prijs                         kopen        
512MB PC5300 DDR2, CL5 (TwinMos)                                  € 50,00  € 50,00  0,00%  € 0,00  Ja
512MB PC5300 DDR2, CL5 (TwinMos)                                  € 50,00  € 100,00 0,00%  € 0,00  Ja
Gigabyte GA-965P-S3                                               € 112,43 € 212,43 -4,72% € -5,57 Ja
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 181,18 € 393,61 4,19%  € 7,28  Nee
Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01...   € 184,85 € 578,46 5,93%  € 10,35 Nee
Antec Solo                                                        € 80,46  € 658,92 0,57%  € 0,46  Ja
Seasonic S12-430, 430W                                            € 70,04  € 728,96 0,06%  € 0,04  Ja
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)         € 92,67  € 821,63 3,08%  € 2,77  Nee
Creative Soundblaster Audigy 4                                    € 44,20  € 865,83 0,00%  € 0,00  Ja

Hoop dat je er wat aan hebt. Ik zie ook dat je gekozen hebt voor assemblage, dit zou ik lekker zelf doen om zo die 35 euro in mijn zak te houden. Lukt je best met eventueel handleiding/internet.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
Ja de assemblage heb ik al geschrapt, zo kan ik idd wat bijleren en 35€ besparen :)

Mooie samenstelling inderdaad, maar ik ga toch voor zo'n 100-150€ goedkoper.

• hjs
  • Niet online

hjs

Over de videokaarten, eigenlijk verwacht ik geen verschil tussen de kaarten.
9 v/d 10 kaarten komen toch uit de zelfde fabriek en is alleen de koeler en soms de kleur van de pcb anders.

Over de kast, ik vind idd de pilaren ook niet echt bijzonder, maar al die aansluitingen aan de bovenkant is wel erg makkelijk (kast staat bij mij op de grond)

[ Voor 30% gewijzigd door hjs op 07-12-2006 10:42 ]

Pagina: 1