Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[C64] 1541 Drive aansluiten op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 797 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:16
Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste topic heb gezet. Mijn inziens leek me dit topic het meest logisch , maar mocht een mod hier anders over denken dan zie ik dat wel.

Bij het opruimen van wat kasten vond ik 2 volledige dozen vol met 5 1/4 floppy's voor de C64. Zoals de meeste (ex) Commodore 64 bezitters wel kunnen beamen gaat zoiets altijd kriebelen.

In een flits zie ik mijn jeugd weer terug waarbij je nog software uitwisselde door de 5 1/4 floppies open te knippen en alleen het binnen werk versturen per post. De hoesjes (die je zelf knipte , je logo op tekende en copieerde) waar de floppies in zaten.

De nachten waarin je totdat het licht werd zat te reverse engineeren om te kijken hoe die éne demogroep het in vredesnaam voor elkaar had gekregen om een LOGO al bouncend door de buitenste border te laten gaan...

Ok , genoeg nostalgie :)

Ik wil dus dolgraag mijn oude 1541 drive aansluiten op mijn PC om zo (mits ze nog leesbaar zijn na een jaar of 15 a 18) de floppies overzetten naar de PC. Veel floppies bevatten (zelfgemaakte) demos en dingetjes die natuurlijk voor mij veel waarde hebben.

Ik heb een mooie site gevonden : http://www.hobby.nl/~commodore-gg/starcommander.htm

Momenteel zijn (helaas) alle electronica winkels dicht (I hate mondays) dus kan ik geen pluggen kopen. Maar los daarvan ben ik erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die door middel van een X1541 kabel en starcommander dingen hebben overgezet.

Ik heb een oude notebook (Pentium 3 550 Mhz) tot mijn beschikking voor het MS-DOS gedeelte.

Ik heb ook gelezen dat er verschillende soorten kabels zijn. Onder andere met wat actieve componenten erin Moet ik hier nog rekening mee houden of kan ik het aansluit schema volgen wat op de site vermeld staat?

Afbeeldingslocatie: http://www.hobby.nl/~commodore-gg/cpics/x1541kabelschema.jpg

Ben benieuwd of er hier nog mensen zitten die ook goede ervaringen hebben met de C64 :)...
(Achteraf .. 64KB was toch voldoende ;)) ...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Op een C64 stond toch geen msdos? Ik vrees dat als de floppydrive nog wel werkt, je dan nog de floppies niet kan uitlezen door het format.

• om3ega
Megamind schreef op maandag 27 november 2006 @ 09:44:
Op een C64 stond toch geen msdos? Ik vrees dat als de floppydrive nog wel werkt, je dan nog de floppies niet kan uitlezen door het format.
In principe sluit je alleen de 1541 drive aan op een PC middels de kabel. Het starcommander programma herkent de directory format van de floppies. Hierna kan je D64 images maken :) .. Maar een C64 draait inderdaad geen MS-DOS.

Verwijderd

Ik heb dezelfde kabel ook gemaakt indertijd.
Er is nog een versie met wat dioden er in, die is wel veiliger voor je drive.
Je moet wel een geschikte printerpoort hebben, tegenwoordig vallen spanningen en stromen wat lager uit dan vroeger.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 22:20

Jiffy

God, you're ugly!

Ik gebruik zelf ook deze setup voor het overzetten van gedownloade diskimages naar 5.25" disk. De combo Star Commander/1541 drive werkt uitstekend, zowel om gegevens op disk te zetten als om ze er vanaf te halen. Ik heb er een aparte pc voor staan, werkt ideaal.

Let op, er zijn zeker verschillen tussen de verschillende type kabels. De oorspronkelijke X1541-kabel werkt niet/nauwelijks op 'modernere' LPT poorten (alle ECP/EPP poorten). Je kunt in dat geval veel beter een XE1541 variant bouwen/kopen. Deze bevat idd wat extra rommel om de boel aan de praat te krijgen.

Ik heb zelf twee linkerhanden mbt elektronica, dus ik kan je geen bouwtips geven en heb de kabels (eerst de X1541, nu de XE1541) destijds ook gewoon gekocht. Als je echter om de homepage van Star Commander kijkt (Google even op "star commander", eerste hit is de goeie pagina), krijg je alle uitleg die je je maar kunt wensen over de verschillen tussen de diverse kabels.

Succes!

edit:
En ja, de C64 roelt nog steeds big time. Ik gebruik hem (hobbymatig) nog zeer regelmatig. Idd, 64 KB is genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Jiffy op 27-11-2006 10:09 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• om3ega
Jiffy schreef op maandag 27 november 2006 @ 10:07:
Ik heb zelf twee linkerhanden mbt elektronica, dus ik kan je geen bouwtips geven en heb de kabels (eerst de X1541, nu de XE1541) destijds ook gewoon gekocht. Als je echter om de homepage van Star Commander kijkt (Google even op "star commander", eerste hit is de goeie pagina), krijg je alle uitleg die je je maar kunt wensen over de verschillen tussen de diverse kabels.
Bedankt voor je tip!
Ik heb hier het aansluit schema voor deze XE1541 kabel gevonden :)

Afbeeldingslocatie: http://sta.c64.org/xe1541.png

Deze kabel is inderdaad niet moeilijker te maken dan die andere en schijnt inderdaad beter te werken :) .. Wat betreft mijn LPT poort , moet ik nog even checken of deze inderdaad deze modes aankan. Maar ik heb nog de beschikking over nog oudere notebooks dus ik maak me daar niet zoveel zorgen over :) ...

Ik hoop echt zo dat het werkt :) ..

• om3ega
Even een kleine update.

Ik heb dus de XE1541 kabel zoals hierboven gemeld staat in elkaar gefreubeld. Een oude Gateway Solo 5300 gepakt. Printer poort op EPP gezet. Free-Dos erop gezet. Starcommander gedownload .. maaar , er is iets raars..

Op het moment dat ik de Harddisk aansluit op de parallelle poort gaat het rode error lampje aan en gaat de schijf draaien. Deze blijft ook draaien , en het lampje blijft ook aan.

Ik zal binnenkort even wat fotos plaatsen van het kastje waarin de diodes zitten. Ik heb namelijk een kastje gemaakt met een chassis deel van de DIN en een female Sub D connector. De diodes (BAT85s) heb ik in dit doosje gebouwd. Dit leek mij steviger en beter dan te gaan lopen prutsen in een connector.

Heeft iemand nog een ideetje wat dat zou kunnen zijn?

In de avond kan ik d.m.v. een gender changer even proberen om de paralelle kabel (1:1 maar wel een meter of 3) even uit te sluiten. Wellicht is deze wat te lang.

Ik heb nog verschillende modes geprobeerd , bi-directional , ECP , maar tijdens het aanzetten van het notebook gaat de drive gelijk in error. Ik heb ook nog een splinternieuwe Dell D610 geprobeerd , maar hier was het zelfde probleem.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je StarCommander wel opgestart? De nivo's op een parallele poort zijn namelijk niet altijd hetzelfde na opstarten van de PC en het kan best zijn dat bijvoorbeeld de reset asserted word. Dat zou over moeten zijn zodra je SC opstart.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• om3ega
Hoi Sprite_tm,

Ik zat hier toevallig ook aan te denken. (Dat het programma de status van de poort kan aanpassen dus) Ik heb Starcommander wel opgestart , maar ik ben nog niet helemaal uit de instellingen (en dan met name de timing instellingen) ..Fysiek gebeurde er niets anders met de drive (deze bleef in error staan)

Ondertussen heb ik nog een aantal opties staan die ik dalijk ga proberen :

1 ) Gender-changer aansluiten i.p.v 3 meter male-male 1:1 kabel.
2 ) Een (nog oudere) Solo 2100 notebook proberen (ben ik nu even aan het voorbereiden)
3 ) Kijken of ik ergens een andere 1541 (nieuwer model) kan ritselen ...(maar dat zal wel niet vandaag lukken)

Ik hou jullie op de hoogte :)

Schoot me net nog wat te binnen. Zou het feit dat ik FREEDOS gebruik nog invloed hebben? Volgens de site is het 100%^compatible met MS-DOS.

[ Voor 9% gewijzigd door om3ega op 29-11-2006 11:06 ]

Pagina: 1