Beamer met grote lichtsterkte

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M3!
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-10 15:36
Goedendag,

Ik ben aan het nadenken over het kopen van een beamer. Ik moet namelijk een nieuwe tv kopen (Oude flikkert zo erg dat ik er koppijn van krijg), maar ben ook erg geïnteresseerd in een beamer. Mijn probleem is, dat ik mijn kamer niet de gehele tijd wil verduisteren als ik tv wil kijken. Nu wil ik dus een beamer met een grote lichtsterkte, maar het probleem is dat ik natuurlijk ook s'avonds tv wil kijken zonder dat mijn ogen pijn gaan doen van het licht. Mijn paar vragen zijn eigenlijk:

- Is het zo dat er bij de meeste beamers de lichtsterkte kan worden bijgesteld?

- Welke hoeveelheid ANSI-Lumen heb ik nodig voor een redelijk verlichte kamer?

- Ik vermoed dat beamers met een grote lichtopbrengst meer bedoeld zijn voor kantoren, maar kan ik hierop ook prima een film kijken of een game spelen?

- Hoe ver moet een beamer eigenlijk weg staan van het doek? (Laten we zeggen bij een normale 16:9 filmresolutie)

- Zijn er beamer merken die ik beter kan laten staan, of merken die jullie mij willen aanraden?

De dichtstbijzijnde winkel waar ik deze vragen kan stellen en een proffesioneel antwoord kan verwachten is best ver weg, dus vandaar dat ik deze vragen aan jullie stel.

Alvast bedankt,

Wesley

[ Voor 17% gewijzigd door M3! op 26-11-2006 21:53 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 17:56
1) Ja, beamers hebben meerdere modi. Als ik mijn panasonic AE900 op 'dynamic' zet, dan hoort ie ongeveer het max te leveren (1100 lumen), bij 'cinema 1' is het rond de 300. In totaal heb ik een stuk of 6 van deze instellingen, verder kan ik ook nog de 'lamp power' op laag zetten.

2) 2000 ofzo? Let wel op dat donkere scenes altijd de mist ingaan bij een verlichte kamer (de zwartwaarden kan nooit zwarter zijn dan de kleur van je scherm die je ziet als de beamer uitstaat). Maar bij 2000 lumen moet gewone uitzendingen (sport, nieuwsprogramma's enzo) wel goed te bekijken zijn.

3) Tja, met data beamers kun je natuurlijk ook wel films kijken en gamen. Nadeel van die beamers is dat ze 4:3 zijn (vooral een nadeel bij films) en over het algemeen weinig contrast hebben (het verschil tussen donker en licht beeld). Home theater beamers zijn voor films meer geschikt, maar hebben over het algemeen minder lichtsterkte. Maar de panasonic ax100 is bijvoorbeeld een HT-beamer met 2000 lumen. Maar bij donkere scenes zal je moeten verduisteren om subtiele verschillen te zien (en je moet een beamer hebben met redelijke contrastwaardes), een beamer met hoge lumen zal dit niet oplossen.

4) Ligt aan de beamer, mijn panasonic ae900 (en ook ax100) hebben een zoom factor van 2. Dat betekent dat ik bij een afstand van 4,5 meter een beeld tussen 1,9 en 3,8 meter diagonaal kan projecteren (ik projecteer bij deze afstand een beeld van 2,7 meter). Als je volledig uitzoomt is de lichtsterkte op een bepaald punt op je scherm wel minder natuurlijk. Verder hebben een boel beamers 'lens-shift' wat betekent dat je de lens in de beamer fysiek kunt verplaatsen (en daarmee het beeld naar links/rechts/boven/onder) zonder dat je concessies doet in beeldkwaliteit (itt keystone correctie). Je beamer hoeft in dat geval niet precies voor het beeld te hangen.

5) Vanuitgaande van de prijsklassen 1000-1500 euro, dan zijn bij de home theater beamers in het LCD segment vooral Panasonic (ax100), Sanyo (plv-z5) en Hitachi (tx-300) interessant. Voor DLP kun je het beste bij Optoma (hd70/72) kijken. Handige links zijn http://www.projectorcentral.com/ voor reviews, en het forum http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=68
Data beamers weet ik weinig vanaf, ik kan daar geen advies in geven.

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 26-11-2006 23:24 ]

Verwijderd

Heel belanrijk is uiteraard ook de Fysieke Lensgrootte!

Van voor tot achter, Dus het hele lenzenstelsel, moet dus voldoende groot zijn om ook al het licht door te laten.

Een oude bekende met een echt "dikke pijp" is de Sony VPL-S900.
Alhoewel hij niet bijster veel ANSI lumen heeft, overbrugt hij bij ons in de Aula wel even 8 Meter met een beeld van 3X4 meter op een wit projectiescherm.

Victor.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er is bijna geen sprake van 'data' beamers en tv beamers. Dat was vroeger. Nu tegenwoordig kan de beamer beide dingen aan. Elke beamer tegenwoordig kan data en video weergeven.

Goed plek om even specs te lezen: www.projectorcentral.com. Daar kun je ook afstanden berekenen.

Het is inderdaad fijner om beamer met 2 lichtsettings te nemen, dus normal en economy mode. Economy mode maakt het minder fel, maar heeft langere levensduur. Als je geen nieuwe TV wilt nemen en geheel voor beamer wil gaan, dan moet je niet vergeten dat meeste beamers 2000 hr lamplife hebben. De beamer zoals Philips Monroe heeft 6000 hr lamplife. Er bestaan 8000 hr beamers, en dat zie je bij oudere Philips ProScreens.

Een aantal home theater wide screen beamers hebben ook 6000 hr life.
Lampen zijn al snel 500 Euro ongeveer. Denk daarom over na als je beamer aanschaft en hoe vaak je denkt te gebruiken. Anders kan je beter leuk tv kopen naast beamer voor onbelangrijke programma's. De afstand tot doek is meestal geen probleem, elke beamer heeft zoom mogelijkheid zodat beeld meestal goed in te stellen is.

Ervaring leert dat beamer van 900 ansi lumen al aardig licht geeft in donkere kamer. Het is dan aan te raden regelbare lampen in kamer te zetten om omgevingslicht zachtjes te zetten. Want verschil tussen zwart en wit op doek kan even pijn doen aan je ogen. De meeste beamers doen 1000+ en 1500 lumen zijn er ook wel. In enonomy mode kan het nog steeds veel licht zijn.

In principe is voor jouw huiskamertje al 1500 lumen genoeg.

Wat is belangrijke verschil tussen DLP en LCD beamer?
LCD voordelen:
- geen bewegende delen
- geen regenboog effect

DLP voordelen:
- langdurig strakke kleuren
- hoge contrast en helderheid
- eenvoudige constructie
- vrijwel geen pixeldefecten

Goedkope DLP beamers is echter meer uitkijken dan goedkope LCD beamers. De regenboogeffect zal groter zijn en maken soms meer geluid door bewegende kleurenschijf. Ook worden er soms oververhittingen gemeld en defecten. Bij LCD krijg je altijd rustig beeld, ook bij stille beelden. Je krijgt dus minder koppijn met LCD.
LCD is normaal gesproken beetje verouderd, maar er wordt nog steeds beetje verbeterd.
In hogere prijsklasse zijn DLP beamers wel beter en hebben kleurenschijf die wat sneller draait zodat regenboogeffect bijna niet meer aanwezig is.
Hoewel LCD niet echt zwart beeld kan weergeven is het algemeen niet zo'n probleem. Pas als het meer licht in beeld komt, wordt zwart vanzelf zwarter in je ogen.

Wil je genieten van scherpe beelden, dan dan minstens voor XGA en widescreen versies. 800x600 kun je beter vergeten. Ze zijn goedkoop, maar tegenwoordig in mijn ogen verouderde resolutie.
Kijk je veel TV beelden? Beamers hebben geen tuner, maar een tunerkastje is zo geregeld, of nog makkelijker, via PC kijken met aanwezige tunerkaart. Kun je ook andere dingen mee doen :)

Mocht de pasgekocht beamer nog steeds teveel licht geven ondanks economy, dan moet je ND filter glasplaat kopen en die voor de lens van beamer zetten voor afremmen van hoeveelheid licht.

• M3!
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-10 15:36
Bedankt voor de reacties!
Kan je me het regenboog effect uitleggen? Moet ik het zien als hetzelfde effect dat je krijgt met fijne nevel en een straal (zonne)licht?
Ik kijk niet veel tv (Zeg maar gemiddeld 2 uur per dag, soms ook totaal niet), en ik kijk meer films, dus vandaar mijn beslissing.

Ik denk dat ik voor ongeveer deze beamers zou kunnen gaan:

Hitachi PJ-TX300
http://www.beamerdiscount...etails-thuisbioscoop.html
Sony VPL HS50
http://www.beamerdiscount...etails-thuisbioscoop.html

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 17:56
Ik zou eerder voor de panasonic gaan dan de hitachi, vooral omdat de panasonic beter presteert bij half-verlichte kamers. Ik heb zelf een 1100 lumen-beamer, en het is overdag niet zo relaxt kijken. Nu heb ik geen problemen met verduisteren (rolluiken), maar met alleen lamellen dicht is het toch te weinig overdag. En de hitachi zit niet veel hoger.

En de panasonic is erg relaxt qua setup (zoomfactor en lensshift), zodat het niet zo nauw komt waar je de beamer plaatst.

Zie ook hier voor een review van de panasonic en hier voor een shootout van dezelfde panasonic met de sanyo. De prijs is vergelijkbaar met de hitachi (1299 tov 1225 euro bij redcoon).

Het regenboogeffect is inderdaad dat je een soort regenboog ziet bij bewegende lichte objecten op een donkere achtergrond (zie ook hier). Het komt vooral voor bij goedkopere beamers, maar zelfs dan heeft niet iedereen last hiervan. Je moet eigenlijk even in de winkel testen of jij het ziet of niet. Hier is een review van de optoma HD70.
De sony die jij hebt uitgezocht ken ik niet, maar ik zie wel een van de HS51, en die is al redelijk oud (review is van eind 2004).

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 27-11-2006 17:30 ]

Pagina: 1