[2003] Server is traag en sluit zichzelf in

Pagina: 1
Acties:

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik heb een Windows 2003 server staan die zichzelf regelmatig 'insluit'. De server laat al zijn verbinding vallen, waardoor deze totaal niet meer te bereiken is(Zowel op het interne netwerk als via vpn, de server reageert niet).

De enige manier is om de server weer opnieuw op te starten, en omdat men constant het toetsenbord dat op de server zit "leent", is het onmogelijk om dit normaal te doen. Gevolg: Ik zit af en toe met een beschadigde configuratie op de server.

Daarnaast krijg ik met grote regelmaat van de gebruikers dat verbinding met de server extreem traag is. Sommige applicaties hebben vrij lang nodig om gegevens op te halen. Ik heb al aangegeven dat dit komt omdat er maar 512MB in de server zit(Draait 2 MSDE instanties, IIS, is fileserver, printserver en DC). Ik heb al aangegeven dat er minstens 512Mb bij moet.

Mijn vragen: Is 1GB aan ram voldoende voor de taken die de server uitvoert? Op dit moment wordt gekeken naar uitbreiden van de servers, maar dat duurt nog minstens 6 maanden, en ik wil zeker weten dat 1GB voldoende, of dat ik beter 1.5 kan hebben.

En weet iemand hoe het komt dat de server af en toe alle verbindingen laat vallen? De server draait RRAS vanwege de VPN.

Toolmaker

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
staat er niet in de eventviewer waarom hij connecties killed? er crashed vast wat :/

you had me at EHLO

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Beetje weinig gegevens.
Hoeveel accounts zitten er in AD (hoe groot is je active directory database).
Hoe groot zijn je Databases, hoe groot is je website (hoeveel gebruikers ?). Hoeveel printers ?
Zowiezo is 512 natuurlijk vrij weinig.
Het prijsverschil tussen 1 Gb of 512 Mb erbij is volgens mij bijna te verwaarlozen. De grootste kosten zijn waarschijnijk het inbouwen, en dus downtime van de server.

[ Voor 13% gewijzigd door ZeRoC00L op 27-11-2006 08:40 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Toolmaker schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:12:
Daarnaast krijg ik met grote regelmaat van de gebruikers dat verbinding met de server extreem traag is. Sommige applicaties hebben vrij lang nodig om gegevens op te halen. Ik heb al aangegeven dat dit komt omdat er maar 512MB in de server zit(Draait 2 MSDE instanties, IIS, is fileserver, printserver en DC). Ik heb al aangegeven dat er minstens 512Mb bij moet.
Ik vraag me af hoe je dit gemeten hebt en hoe je aan deze conclusie komt. In je Topicstart vraag je ook hoeveel geheugen erbij moet, om het systeem wel voldoende te laten functioneren. Je hebt eigenlijk dus geen flauw idee of het probleem wel veroorzaakt wordt door een geheugengebrek ;).

Heb je ook daadwerkelijk met de performancemonitor gemeten waar je daadwerkelijke bottleneck zit? Trage verbindingen en het "lang" duren van het ophalen van gegevens kan ook duiden op een bottleneck in je netwerk.

Meet eerst eens met de performancemonitor waar je probleem precies zit. Als je niet precies weet welke counters je moet monitoren, kun je gebruik maken van de Performance Monitor Wizard. Deze wizard stelt een aantal vragen en richt vervolgnes de performancemonitor voor je in.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 09:12
Heb je ook gewoon in task manager gekeken of er een process draait wat veel CPU nodig heeft, of bijvoorbeeld realtime draait?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Sluuut schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:29:
Heb je ook gewoon in task manager gekeken of er een process draait wat veel CPU nodig heeft, of bijvoorbeeld realtime draait?
Ik heb inderdaad de TM eens uitgebreid bestudeerd, maar ik kan niet veel ontdekken. Op sommige momenten zijn er applicaties die grote hoeveelheden data wegschrijven naar disk, maar dat moet ik nog maar eens een keer goed bestuderen. Is al weer een tijd geleden.

Over wat er op de server draait: AD bevat ongeveer 15 tot 20 gebruikers, waarvan een aantal niet meer gebruikt wordt(en dus disabled staan), er staan een 2-tal printers in de ADS te vinden, IIS wordt alleen intern gebruikt, door ongeveer 6 max. man(applicatie heet CallPro).

Over de databases kan ik momenteel niets zeggen, omdat ik op me laptop zit te werken, en daar ik heb ik de VPN gegevens niet bij de hand.

Ik zal zeker gebruik maken van de Perfomance Monitor Wizard(zal straks even mijn desktop opstarten en dan via VPN doen).

Over de crash van van het weekend: Waarschijnlijk een BSOD, want de enige vermelding in het logboek is dat de server op 25 nov om 00:52 onverwacht plat is gegaan. Aangezien men de monitor er constant vanaf haalt is dat niet te zien. Ik weet in ieder geval dat ik donderdag even de debugging tools van MS gebruik om dumpfile te analyseren.

Toolmaker
Pagina: 1