Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huurtoeslag - Belastingdienst treuzelt enorm

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:41
Ik heb op 9 augustus een aanvraag ingediend voor huurtoeslag.

Inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder en heb ik nog steeds geen beschikking ontvangen.
Ik heb er inmiddels 3x achter aan gebelt en elke keer vertelden ze me een andere reden.

De 1e keer zeiden ze dat het nog in behandeling was
De 2e keer zeiden ze dat het vergeten waren, en het daardoor een maand op zou schuiven
De 3e keer zeiden ze dat ik iets vergeten was in te vullen

Nou dat laatste is dus gewoon dikke bull want je hoeft maar een paar zaken in te vullen.
Maar ik moet nog wel steeds het volle pond betalen aan huur. Mijn inkomen bedraagt momenteel 750 euro, waarvan ik 403 euro kwijt ben aan huur. Dat kan natuurlijk niet lang meer goed gaan.

Hoe kan ik daar wat meer vaart achter zetten? Bij mijn moeder heeft het ook al 5 maanden geduurd terwijl ze een maximale verwerkingstijd van 8 weken hanteren.

Kameraad van me zei dat ik contact op moest nemen met de ombudsman of consumentenbond.
Geen idee of dat helpt.

Wie heeft hier meer ervaring mee?

Mijn YouTube Channel

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Bezwaar indienen tegen het ontbreken van een besluit is doorgaans de standaardmanier. Er hoort inderdaad binnen 8 weken een besluit te zijn genomen door de belastingdienst.

Zie bijvoorbeeld deze link over bezwaar. Je zou jezelf verder kunnen laten informeren bij Sociaal Raadslieden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe het ook zij: je krijgt alles toch per terugwerkende kracht, dus geld missen zul je niet :)

Maar stevig d'r achteraan bellen danwel Dodo's advies volgen zal je verder brengen denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
The Eagle schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:29:
Hoe het ook zij: je krijgt alles toch per terugwerkende kracht, dus geld missen zul je niet :)

Maar stevig d'r achteraan bellen danwel Dodo's advies volgen zal je verder brengen denk ik :)
Dat weet hij denk ik ook wel, maar je kunt het wel goed gebruiken per maand..

• Snowwie
The Eagle schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:29:

Stevig er achter aan bellen doe ik wel, morgen ga ik een 4e poging wagen en bij gebrek aan resultaat zal ik zeker de door Dodo geleverde linkjes gebruiken, alsmede informeren op de website van de Ombudsman.

Mijn YouTube Channel

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Ik zit met hetzelfde. Eén tot en met drie ook al doorlopen, alsof het gewoon een interne procedure is. Begin september aanvraag ingestuurd. Niets van gehoord. Sja, ze geven wel eerlijk toe 'dat ze wat vertraging hebben'.

Slightly OT - The Eagle: Als het om zulke bedragen gaat is dit falen van de Belastingdienst wel meer dan een ongerief. Zo kun je mensen echt diep in de sh*t werken. Stel nu eens dat iemand in geldnood komt en door een ietwat minder vriendelijke huisbaas op straat wordt gezet? Bij mij gaat het om tientallen euro's, no problem dus. Maar hier gaat het al om bijna tweeduizend euro.

[ Voor 14% gewijzigd door paknaald op 26-11-2006 22:07 ]

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Hier hetzellfde. Wacht bijna al een half jaar op subsidie, maar dat schiet niet op. Heb de hoop ook opgegeven. Het enige wat goed gaat bij hen is de inkomstenbelasting en waarschijnlijk de ob.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:09
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de Belastingdienst heel veel problemen heeft met de invoering en verwerking van de huur- en zorgtoeslag. Dit komt vooral door de interne chaos die er heerst, er zijn geen duidelijke richtlijnen en iedereen moet het maar zelf uitzoeken. Tenminste, dat was in de zomer zo.

Wat ik je kan aanraden is, vraag naar diegene die je dossier behandelt, noteer dat. Bel een week later nog een keer, vraag weer naar dezelfde persoon (er is in principe een persoon die alle informatie voor jouw aanvraag bij elkaar zoekt en uitzoekt of je recht hebt op toeslag en hoeveel dat dan moet zijn) en vraag naar de status van je dossier.

Zoals ik zei, het is echt een chaos en er is enorm veel vertraging. Ze hebben sinds juni ook heel wat uitzendkrachten aangenomen, aangezien ze er zelf niet meer uitkwamen (teveel werk, in het hele gebouw zag je dossiers op de grond liggen...). Ik ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat, vooral in het begin van het jaar.

Succes!

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
Als je echt bijna van je financiële stokje gaat kan ik je aanraden een advocaat op te zoeken. Ik weet niets van de juridische mogelijkheden tegen de Belastingdienst, maar ik neem aan dat een rechter de Belastingdienst wel op korte termijn kan dwingen een voorlopig voorschot over te maken.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik dacht dat ik de enige was met dit probleem:S....

Hebben ze tegen jullie ook gelogen?

juli: aanvraag toegestuurd
oktober: gebeld: was in behandeling uiterlijk november zou het binnen zijn
November 15e: zeiden ze geen aanvraag binnen te hebben :O
november 20e: Owja de aanvraag is binnen, duurt nog 6-8 weken |:(

Ben ik nou gek, dit kan toch niet, tis 170 euris per maand ( student )
Is er iets waardoor ik het proces kan versnellen??

Leuker kunnen ze het toch niet maken.. maar ook niet makkelijker

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:34
Tja, dat krijg je als de overheid een dienst opzadelt met werk waar die dienst niet op berekend is, dan gaat het fout. Het is wel vaag dat ze niet eerlijk toegeven dat ze nog geen idee hebben wanneer een bepaald dossier behandeld gaat worden, smoesjes verzinnen wekt alleen maar irritatie op.

Verwijderd

Zwelgje_76 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:14:
Tja, dat krijg je als de overheid een dienst opzadelt met werk waar die dienst niet op berekend is, dan gaat het fout. Het is wel vaag dat ze niet eerlijk toegeven dat ze nog geen idee hebben wanneer een bepaald dossier behandeld gaat worden, smoesjes verzinnen wekt alleen maar irritatie op.
Opzadelt? Incompetent management @ belastingdienst zul je bedoelen?

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:58
Ik kan hier ook uit ervaring vertellen dat 't zaakje ook flink verkeerd kan lopen.

Afgelopen keer heb ik voor mijn ouders huurtoeslag aangevraagd, netjes alles geregeld en na een lange tijd (kan 't me even niet meer herinneren) is er een toezegging van rond de 160 euro per maand. Goed, wij blij en kunnen uiteraard het geld per maand goed gebruiken voor alle vast lasten.

Op een gegeven moment na een paar maanden, kregen we plotseling weer een nieuwe brief met een nieuwe berekening waar vrolijk op stond: 0 euro. En vervolgens een weekje later een accepgiro met een rekening van maar liefst +- 640 euro (de afgelopen maanden gekregen toeslag!)...

Gebeld, geschreven, bezwaarschrift getekend bij de BD, maar het heeft allemaal niet mogen baten. Een administratief foutje zeiden ze, ik hen om de berekening gevraagd, wat er veranderd is (aangezien er niks aan het inkomen van mijn ouders is veranderd, gepensioeneerd), wat de grens *precies* was van wel of niet krijgen van de toeslag.

Maar ook hier kreeg ik steeds maar verschillende verhalen van verschillende mensen te horen... :/. Om panisch over te worden toch? Ook is het mooi niet mogelijk om in termijnen te betalen, zoals je de toeslag ook binnenkrijgt... het kan wel, maar dan wel met dikke rente eroverheen! :|. Dus niet leuker kunnen ze het wel maken.

Misschien niet helemaal dezelfde strekking, maar zijn er mensen die dit misschien ook hebben meegemaakt? Of in dezelfde sfeer.

Website, Flickr, FB, Twitter

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:34

Tjark

DON'T PANIC

Hier ook, in juli aangevraagd, oktober gebeld (ja meneer, zit net op 't randje van 8-10 weken (???)), 2 weken geleden gebeld, na 5 minuten krijg ik de vraag: woont u alleen? Ik uitleggen dat ik momenteel idd weer alleen woon waardoor ik het juist heb aangevraagd. Na 5 minuten: ok, maar waarschijnlijk lukt 't deze maand niet meer, dus als het aan het einde van de maand het geld niet binnen is, moet u begin december nog een keer bellen.......... *zucht*

*insert signature here

Verwijderd

En weer meer behoefte aan voedselbanken :')

Dat je het met terugwerkende kracht betaalt krijgt is zeker oké, maar in sommige gevallen is dat inderdaad te laat.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Misschien een idee om langs te gaan i.p.v. te bellen. Dat wil soms ook wel eens helpen.

Overigens gaat er wel meer mis. Wij hebben nu deels een negatieve voorlopige teruggaaf; mijn vriendin moet geld terugbetalen (door een fout van een adviseur). Inmiddels wel rechtgetrokken (dus we krijgen in twee maanden bijna 1000 euro), maar die terugbetaling loopt ook nog. 8)7

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Snowwie
Het is ongelooflijk hoezeer de belastingdienst dan z'n andere belastingen wel tip top op orde heeft, ik krijg altijd keurig de rekening van de wegenbelasting op tijd, en als je maar een week te laat bent heb je gelijk een herinnering met incasso dreigingen in je bus. :(

Zoals sommigen van jullie weten sta ik er al financieel niet zo geweldig voor.
Ik heb contact gezocht met de woningbouwcoorperatie, en die waren wel medegezind, ik hoef ipv 400 euro deze maand maar 250 euro te betalen, net zo lang totdat de huurtoeslag is toegekend.
400 euro huur op een inkomen van 750 euro netto is namelijk niet lang vol te houden. :(

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1