Ik heb sinds dit weekend IPB en het geheel aangesloten door middel van Wifi. Lekker makkelijk (dacht ik). Ik pomp regelmatig dvd's over van de ene PC naar de andere. Via draad ging dat ongeveer in 20 minuten (ongeveer 24 Mbit/s). Dat is acceptabel. Doe je dit echter met draad loos. Dat kom ik amper op 400 Kilobyte/s. Ondertussen is downloaden van het internet sneller dan bestanden tussen PC's. Is dit normaal bij Wifi en is Wifi alleen bruikbaar voor puur internet, of is het wel degelijk mogelijk om een intern netwerk op basis van wifi te hebben?
Ik geloof dat bij wireless de 54 mbit gedeeld wordt door het aantal pc's aangesloten. Dus van de 54 houd je 27 per pc over. Daar gaat dan wat signaalverlies, overhead van wireless, overhead van protocol overheen en je houdt dan niet zoveel over
Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600
Dat vraag ik me af of dat zo is.
Dus als ik hier 3 pcs of zelfs 4 op het wireless heb, wordt de snelheid dan ook door 4 gedeeld?
Dus als ik hier 3 pcs of zelfs 4 op het wireless heb, wordt de snelheid dan ook door 4 gedeeld?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik had het in mn verhaaltje enkel over de pc's die staan te pompen, niet een pc die toevallig ook aanstaat, dat maakt volgens mij niet zoveel uit.
Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600
Verwijderd
Het klopt dat je je wireless bandbreedte deelt met alle aktieve verbindingen. Dus staan er 4 pc's de router te gebruiken (1 surfen, ander leechen, 2 DVD uitwisselen) dan is het 54/4 - (overhead+signaalverlies) wat uiteindelijk effectief bruikbaar blijft. Reden genoeg waarom ik wireless leuk maar niet zaligmakend vindt, heb nu 1 pc wireless in gebruik samen met een wireless mediaadapter van Philips, komt er meer apparatuur aan de router gaan de pc's in ieder geval weer op ethernetkabel ..