Casema met meer dan 3 pc's delen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben sinds kort internet via de kabel.
Dit "komt binnen" met een Motorola SBV5120E Surfboard Cable Modem. Tot zo ver gaat alles goed alle 5 de PC's kunnen hierop aangesloten worden en kunnen op internet.
Om het internet te delen en een netwerk te maken wordt gebruik gemaakt van een Edimax 5-port Fast Ethernet Switch. Dit gaat prima alleen werkte dit alleen voor slechts 3 pc's tegelijk. Een vierde PC kreeg geen verbinding met internet of kwam niet in het netwerk.

Na een hele middag allerlei fratsen uitgehaald te hebben met stekkertjes wisselen, resetten, stroom eraf. Ben ik het een en ander wijzer geworden:
De opstelling werkte prima met 3pc's echter een 4e pc kon niet worden aangesloten op het netwerk enof internet. Volgens mij komt dit doordat de Switch (of het modem?) de 4e computer de verkeerde netwerk aanmaakte (TCP/IP instellingen staan op automatisch toewijzen). De computers die wel op het netwerk&internet kunnen hebben een ip dat begint met 83.87.x.xxx. Voor de pc die niet op internet komt word dan een IP adres aangemaakt in de range 169.254.xxx.xx
Als alle PC's op deze switch word aangesloten zonder dat er een kabel is tussen de modem en switch ontstaat er op deze manier een netwerk (range 169.254.x.x), dat probleemloos werkt. Echter is er dan geen sprake van verbinding met het internet.

Ik vermoedde dat het modem er iets mee te maken had dus daar heb ik de stroom een tijdje vanaf gehaald. Vervolgens alles weer aangesloten en er bleek inderdaad iets veranderd, er kunnen nog maar 2 pc's te gelijk op het internet. Na een heleboel stekkertjes verwisselen etc. Kom ik er achter dat na een reset willekeurig 2 pc's worden toegelaten tot het internet en de andere niet. De werkenden zitten op de range van 83.87.x.xx De pc zonder internet zitten op de (thuis)range van 169.254.x.x.
Ik heb al geprobeerd om de ip's handmatig in te stellen maar dit werkt niet. Het leek me namelijk mogelijk om dat elke pc toch een "eigen" IP leek te hebben, als ze rechtstreeks op t modem aangesloten waren of toevallig op de goede range kwamen hadden ze het zelfde ip.

Nadat ik toegang had tot het modem via http://192.168.100.1/ zag ik dat het mogelijk moet zijn 32 pc's van internet te voorzien. Echter zag ik ook dat bij Adersses Een tabelletje met mac-adressen staat. De dynamische adressen hiervan bleken van de werkende computers te zijn. Ik vermoed dat hier dus ergens een fout zit; er kunnen maar 2tot 3 pc's worden aangesloten dat door de modem wordt geregeld...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
HFC MAC Address 00-15-2F-95-B0-D2 
Ethernet IP Address 192.168.100.1 
Ethernet MAC Address 00-15-2F-95-B0-D3 
USB IP Address 192.168.100.1 
USB MAC Address 00-15-2F-95-B0-D5 
MTA MAC Address 00-15-2F-95-B0-D4 

# Known CPE MAC Address (Max 3) Status 
1 00 15 2f 95 b0 d4 Static 
2 00 11 09 63 aa 1f Dynamic 
3 00 0e a6 06 2e fe Dynamic

Maak ik ergens denk fouten? Of kan ik dit niet delen met een switch, voorheen kon in Planet adsl wel met deze switch delen.

[ Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 26-11-2006 22:44 ]

Verwijderd

Voor een netwerk zal een switch achter een kabelmodem niet werken. Je zult een router moeten aanschaffen en dan werkt alles als een zonnetje.
Heb hier 4 PC's die tegelijkertijd op internet kunnen via een router aangesloten op het modem van Casema.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Waarom kan een switch dan wel 2 en soms 3 pc's van internet voor zien maar lukt het de vierde niet?

Ik heb (indien ander apparaat echt nodig is) een sitecom WL 108 op het oog, maar volgens mij is dat ook een modem voor adsl?
Eisen ik wil op minstens 4 pc's internet (5 zou mooi zijn) en als ik toch iets moet kopen dan gelijk met wireless mogelijkheid voor laptop in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 26-11-2006 23:09 ]

Verwijderd

Misschien heeft het te maken met dat je ISP slechts een beperkt aantal pc's toegang verleend tot internet (voor thuisgebruik). Dit bijhouden gaat dan aan de hand van de MAC-adressen, na 3 geeft de DHCP server van je ISP geen ip-adressen meer uit!

De enige oplossing is in dit geval echt de aanschaf van een router, deze zal alle clients op het lokale netwerk voorzien van een lokaal IP-adres en zelf een ip-adres aanvragen bij de ISP. Dit leidt ertoe dat je ISP het idee heeft dat er maar 1 apparaat toegang heeft aangevraagd tot het internet (wat feitelijk ook zo is natuurlijk), de overige clients gebruiken de internettoegang van de router!

Verwijderd

Het Casema modem is wat het is. Een modem. Het staat ook duidelijk vermeld op de Casema site. Indien u meer dan 1 PC wilt aansluiten, moet u gebruik maken van...
Even inlezen op de site dus.

Edit
Gezeur weggehaald

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 00:03 ]

Verwijderd

Casema heeft het modem ingesteld om max 3 MAC adressen te kennen, waarom weet ik ook niet. oplossing => router

• DopdeDouwer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 23:49:
Casema heeft het modem ingesteld om max 3 MAC adressen te kennen, waarom weet ik ook niet. oplossing => router
Duidelijk thanx.
Had gehoopt dat met wat tweaken/handmatig instellen, een switch ook voldoende zou zijn.
Overigens kan ik jullie vertellen dat de site van casema vooral gericht is op verkoop van producten, oplossingen van problemen zijn lastig te vinden.

Na het zien van dit plaatje in combinatie met de korte boodschap van fridgeman is het gelijk duidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.dsinet.org/hackfaq/images/NATdiagram.origineel.jpg

deze had ik ook wel eerder mogen lezen :')

[ Voor 34% gewijzigd door DopdeDouwer op 27-11-2006 00:06 ]

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik vind het prima dat je een router koopt, het is zelfs veiliger dan direct aan internet, maar koop asjeblieft geen sitecom en als je dat wel doet: heb er geen hoge verwachtingen van.

Tis imo net zulke grote crap als sweex, al doet het wat minder chinees plastic aan.

Pak liever een merk als US Robotics, Linksys (WRT54GL is imo geweldigm WRT54G zuygt), LevelOne e.d.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het casema modem mag van casema maximaal 3 83.x.x.x adressen gebruiken. Als je een router eraan hangt gaat de boel wel werken. Dan deelt de router ip's uit en niet de modem. Want zoals gezegd, het is een modem, gebruik het dan ook als zodanig :)
# Known CPE MAC Address (Max 3) Status
Lijkt me ook genoeg zeggen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 27-11-2006 00:29 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Pagina: 1