Toon posts:

Geforce6800GT temperatuurprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo vrienden,

Ik heb dus het volgende probleem met mijn Asus Geforce 6800GT. Eerst moet ik even melden dat ik deze kaart nooit heb overgeclockt.
Wat me meteen na de aanschaf opviel, is dat de temperatuur van de kaart heel erg hoor was. Bij normaal gebruik bedroeg deze bijna 80 graden en 95 bij gamen (met de meegeleverde koeler).

Ik heb dus een Zalman VF900Cu geplaatst (ook bij azerty besteld). De temps liggen nu wat lager: 56 bij normaal gebruik (windows) en 72-75 bij gamen. De temp in de pc kast is dan 43-45 graden, moederbord: 34-36, processor: 44-47 graden.

Is dat normaal? Wat is eigenlijk de normale temperatuur voor mijn Geforce 6800GT?
Ik heb al eerder namelijk een RMA aangevraagd bij Azerty en ze stuurden me de kaart terug met de melding dat deze gewoon goed is en dat de temps stressed 81 graden bij hun testen bedroegen.

Wat moet ik nu doen? een nieuwe kaart kopen? (maar niet bij Azerty deze keer) of zijn de temp met de nieuwe koeler normaal?

Ik hoor namelijk van mensen dat hun temps met deze videokaart met dezelfde Zalman bij gamen rond 50 graden liggen. Ligt het misschien aan mijn kast? Maar als ik die open maak en voldoende lucht erin laat stromen, dan zijn de temps bijna hetzelfde (wel een paar graden lagen)

Help me plz!!!! :?

PS:

Na een uurtje idle gestaan te hebben, laat mijn systeem via EVEREST volgende temps zien:

Temperaturen:
Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 39 °C (102 °F)
GPU 56 °C (133 °F)
GPU omgeving 43 °C (109 °F)
Maxtor 6L300S0 33 °C (91 °F)

Sensoreigenschappen:
Sensortype Winbond W83627EHF/EHG (ISA 290h)
GPU sensortype Maxim MAX6646 (NV-I2C 4Ch)
Moederbordnaam Asus P5LD2 / P5WD2 Series
Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Koelingsventilatoren:
CPU 1298 RPM
Stroomvoorziening 2616 RPM

Ik heb al een aantal reacties over mijn probleem ontvangen, graag wil ik toch nog aan jou vragen wat jij ervan vindt/weet. Reageer aub.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 19:39 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Mijn videokaart (7300GT) schakelt zichzelf terug qua kloksnelheid als hij boven de 125 graden Celsius komt.
Aangezien ik de fan heb verwijderd door een joekel van een koelblok wordt hij nu iets van 85-90 graden Celsius tijdens het gamen en 69 graden Celsius idle. Maar zoals gezegd, pas bij de 125 graden Celsius gaat ie uit.
Aangezien jouw kaart een stuk duurder is en nog niet zo vreselijk oud, lijkt het me dat het ongeveer in dezelfde richting zal zitten. Niks om je zorgen over te maken dus.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, kerel... ik hoop dat je gelijk hebt

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 22:37
Videokaarten kunnen beter tegen hitte dan andere pc-onderdelen. Pas boven de 100°C hoef je je een beetje zorgen te maken :)

The devil is in the details.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 15:46

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

idd, 80 graden ed is totaal geen probleem. maar die 125 van hierboven wel!

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Mijn xfx 6800GT draait idle 45°C en onder load 65°C.

Ik heb me bios gemod. Voltage van 1.3 naar 1.5V.
Core draait nu op 435 ipv 350 en me memory op 1100 ipv 1000.

Ik heb er een Arctic Cooling Accelero X1 VGA koeler opzitten met AS5.

Ik zou zeggen dat jou kaart idd iets te warm wordt. De mijne werd vroeger op stock snelheden met stock cooler ook 72°C...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De vertragingsdrempel van mijn 7900GT ligt op 130 graden volgens het Nvidia control panel. Daar heb ik zelf nooit wat aan veranderd dus zal dat de specificatie van Nvidia zijn. Met andere woorden: met 70-80graden stressed hoef je je geen zorgen te maken over het wel of niet kapot gaan van je kaart - dat is dan nog lang niet aan de orde.

Wel vind ik het vreemd dat die kaart met de VF900 die temperaturen alsnog haalt (zou inderdaad lager moeten/kunnen zijn). Heb je de koeler goed gemonteerd, koelpasta goed gebruikt en is de airflow in je kast zo dat er geen warme lucht tegen je graka wordt aangeblazen?

Verwijderd

Topicstarter
hehe... :) dat heb ik ook meermalen gehoord. Maar aangezien de temps van deze videokaart met Zalman VF900Cu-koeler bij anderen rond 40 liggen, maak ik me een beetje zorgen, snap je?...

Verwijderd

Inderdaad...de koeler van mijn radeon 9600 hield er een tijd geleden mee op zonder dat ik doorhad. Totdat ik SpeedFan opende en zag dat mijn kaart met 100 graden celsius, broodjes aan het afbakken was zonder dat het problemen opleverde

• TerraGuy

TerraGuy

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:52:
Ik zou zeggen dat jou kaart idd iets te warm wordt. De mijne werd vroeger op stock snelheden met stock cooler ook 72°C...
Het kan natuurlijk ook aan de verschillende airflow liggen dat hij iets warmer wordt, of de connectie van de fan met kaart.

Maar het is helemaal geen probleem qua temperatuur en kun je van je 6800 zo nog jaren plezier hebben (alsie niet vanwege een technisch defect uitvalt, ofcourse).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:52:
Mijn xfx 6800GT draait idle 45°C en onder load 65°C.

Ik heb me bios gemod. Voltage van 1.3 naar 1.5V.
Core draait nu op 435 ipv 350 en me memory op 1100 ipv 1000.

Ik heb er een Arctic Cooling Accelero X1 VGA koeler opzitten met AS5.

71 graden.... bedoel je stressed of idle.... de mijne met stock koeler (ook niet overgeklockt) was rond 75 graden idle.... nu 58.... maar dat vind ik toch een beetje aan de warme kant... heb ik gelijk?

Verwijderd

Topicstarter
TerraGuy, is goed man... dat dacht ik zelf al.... volgens mij is de airflow in mijn systeem niet de allerbeste.... een klein koelertje die van voren (onder in de kast) zit, is niet zo goed naar mijn idee.... ik heb wel een paar nieuwe koelers besteld....

maar! het probleem is dat als ik mijn kast open laat staan en er een goede luchtstroom is, dan zijn de temps toch redelijk hoog.. wel een paar graden lager, maar toch...

raar :(

• TerraGuy

TerraGuy

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:55:
[...]
71 graden.... bedoel je stressed of idle.... de mijne met stock koeler (ook niet overgeklockt) was rond 75 graden idle.... nu 58.... maar dat vind ik toch een beetje aan de warme kant... heb ik gelijk?
Heb je in- en/of outtake fans die zorgen voor een goede airflow? Scheelde bij mij ook 10 a 20 graden Celsius toen ik een silent outtake fan installeerde.

edit @hierboven: een open kast is niet altijd een goede airflow. :)

[ Voor 6% gewijzigd door TerraGuy op 26-11-2006 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terraguy, bedankt voor je reactie. Je hebt me goed geholpen met je raad. Ik dacht namelijk zelf dat het openen van de kast juist ten nadele van de airflow is. Maar ik heb wel 2 silent fans besteld (12*12 cd, 1200 rpm)... ik zal ze binnenkort installeren en hopelijk zullen de temps wat lager zijn.
Maar 10 a 20 graden is wel heel goed! ;) had ik het maar!

Verwijderd

Topicstarter
vet man, forum van tweakers.net is echt super... had nooit gedacht dat er zoveel mensen zijn die meteen bereid zijn je te helpen... thanx to everyone...

• TerraGuy

TerraGuy

Graag gedaan. :)

En als je binnen een paar minuten meerdere dingen wilt zeggen, gebruik dan de 'edit-knop' (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) rechtsbovenaan je bericht. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Als je topic op slot is, ga hem niet zonder overleg heropenen :/

Daar komt bij dat je wederom continu je topic aan het schoppen bent (meermaals achter elkaar posten ipv te editen). Zo verdien je weer een slotje... check je mail...

Edit:
Het gebruiken van meerdere accounts op GoT is ook niet toegestaan. Check beide mails...

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 26-11-2006 20:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.