Toon posts:

'Budget' PC voor thuisgebruik (+/-400,-)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis heeft mij gevraagd een systeem voor hem in elkaar zetten. De pc wordt voornamelijk gebruikt voor office- en internetwerkzaamheden. Hij gaf aan vaak met veel dingen tegelijk bezig te zijn, met name: downloaden, internetten, office en muziekprogramma’s.
Het moet hem niet te veel kosten, toch wil hij graag wel een pc die voor zijn doeleinden enigszins ruim voldoende capaciteiten heeft.

Ik heb hem nu het volgende AM2 systeem voorgesteld.

Moederbord: MSI K9NGM-L (58,41)
On-board geluid, internet en video voor een erg zacht prijsje. Hij speelt geen games dus het on-board video is erg gunstig. Met name de prijs en goede ervaringen met MSI bordjes gaven de doorslag.

Geheugen: Kingston KVR533D2N4K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x (110,67)
2x512 mb Kingston geheugen. Ik heb hem 1024mb aangeraden aangezien dit qua prestaties volgens mij erg veel kan schelen. Daarnaast past een dergelijke hoeveelheid mijns inziens beter bij de rest van zijn systeem.

Videokaart: On-Board (nVidia GeForce 6100)

CPU: AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2, Boxed (144,19)
De goedkoopste X2. Ik heb hem de keuze gegeven tussen een 3500+ en een X2 3800+ systeem. Respectievelijk met 512mb en met 1024mb. Met name omdat hij vaak veel tegelijk wil doen heb ik hem een dual-core aangeraden, en hij stemde in met het 2e systeem (dus 1024mb met een X2 3800+)

DVD-brander: Samsung SH-W163A, Serial ATA150, Wit, OEM (..edit..) (34,00)
Ik geloof dat er niet enorm veel verschil zit tussen DVD branders. De prijs en SATA aansluiting gaf bij deze de doorslag.

Voeding: Chieftec GPS-350EB-101A, 350 Watt (..edit..) (33,00)
Altijd een A merk voeding uiteraard. Deze is lekker goedkoop, heeft genoeg power en bezit alle benodigde specificaties.

Harde schijf, toetsenbord, muis, scherm en kast heeft hij zelf nog. Vandaag stuurt hij nog een foto van zijn kast zodat ik kan zien welke maten fans erin passen. Ik heb zelf echter nog wel een paar kastkoelers liggen dus dat moet geen probleem zijn.

Totaal: 385, 35 (zonder verzendkosten en kastkoelers) Alle prijzen komen van www.azerty.nl. Ik heb goede ervaringen met deze webshop en ze hebben een redelijk groot aanbod.

Vragen:
1: Algemeen: Heeft iemand nog iets aan te merken op dit systeem? Misschien over het hoofd geziene compatibiliteitproblemen? Slechte/goede ervaringen met één van de onderdelen?

2: Moederbord/Video: Ik heb zelf totaal geen ervaring met onboard video. Zijn er naast gamen nog andere restricties aan het gebruik van een dergelijke onboard kaart? Gamen is toch eigenlijk het enige wat hij niet zal kunnen?

3: Geheugen: Ik heb dus 1024mb aangeraden. Volgens mij zal dit de prestaties van het hele systeem ten goede komen. Maar ik ben ook geen held in het beoordelen van de verhoudingen tussen geheugen/rest van het systeem. Is 1024 toch echt geen overkill voor de doeleinden van het systeem?

4: CPU: Ik gaf hem de keuze tussen een 3500+ en de X2 3800+. Volgens mij zal die X2 toch wel helpen bij het gebruiken van vele programma’s tegelijkertijd. Gezamenlijk met het extra geheugen is het toch een vrij aardig systeem. Misschien ‘te aardig’ gezien de taken waarvoor het gebruikt gaat worden? Hij betaald nu namelijk wel 45,- euro meer voor de snellere CPU en meer geheugen.

5: Voeding: (..edit..) Een erg goedkope Chieftec voeding. Misschien te goedkoop? Of kan ik er bij Chieftec wel van uit gaan dat het goed spul is?

6: Harde Schijf: Hij heeft op dit moment een Samsung SP0802N (klik). 80Gb, PATA, 133mb/s, UDMA mode 5 etc. Deze lijkt mij in goed geschikt voor dit systeem. Misschien nog andere inzichten m.b.t. de HD?

Aanbevelingen zijn altijd welkom :)
Alvast hartelijk dank voor de hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 21:40 ]

Verwijderd

Als geheel ziet het er wel netjes uit :)
Ik loop even je vragen na:
1: Algemeen: Aangezien jij het voor je kennis samenstelt lijkt die kennis niet heel veel verstand te hebben van pc's. Als dit inderdaad het geval is, lijkt het me niet verkeerd een 'gewone' pc (HP, Dell, etc) te overwegen. Wanneer je zelf een pc bouwt is het probleem niet zo groot, maar als de pc die je nu in elkaar zet op een gegeven moment crasht, ben jij 'verantwoordelijk'; je kennis zal als eerste naar jou toe komen. Het is de vraag in hoeverre je dat zelf prettig vindt.
Ik raad je geen van beiden aan of af, maar denk er wel goed over na. :)
Mocht je toch zelf de pc willen bouwen: ;)

2: Moederbord/Video: Lijkt me ok; misschien even op GoT zoeken of er ervaringen mee zijn?

3: Geheugen: 1024 MB is niet noodzakelijk, maar zeker met Vista voor de deur wel erg lekker. Gewoon doen, geheugen bijplaatsen ga je toch altijd uitstellen en dat is alleen maar vervelend :)

4: CPU: Gezien de taken van de pc lijkt een dualcore me niet erg noodzakelijk; aangezien het zo'n €100,- scheelt op een budget van €400,- zou ik denk voor een singlecore gaan. True, een dualcore heeft meer 'power', maar dat ga je alleen merken als je meerdere dingen tegelijk doet, die ook elk afzonderlijk relatief veel cpu-kracht vergen. Internet + word + downloaden kan ook prima op een singlecore. Als je toch geld hebt is het nooit zonde om toch de X2 te nemen ;)

5: Voeding: Prima. Goed merk, voldoende vermogen.

6: Harde Schijf: Voor het genoemde werk is zo'n schijf in principe prima. Behalve meer opslag zou de enige reden om een nieuwe schijf te kopen zijn dat als je veel (=continu en met hoge snelheid) downloadt, je harde schijf continu bezig is. Een nieuwere (dus snellere) harde schijf heeft dan iets meer ruimte om ook nog iets anders weg te schrijven/te lezen. Als je veel downloadt heb je hier denk ik meer aan dan aan een dualcore processor.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Correctie: Hij betaalt trouwens 'maar' 45 euro extra voor de dual core. Ik had hem een 3500+ (100,-) en een X2 3800+ (145,-) voorgesteld. Hoe ik aan de 100,- kwam weet ik eigenlijk zelf niet, toen ik het zelf las dacht ik: 100,- meer voor een X2 3800+? Beetje erg veel meer!
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:24:
Als geheel ziet het er wel netjes uit :)
Ik loop even je vragen na:
1: Algemeen: Aangezien jij het voor je kennis samenstelt lijkt die kennis niet heel veel verstand te hebben van pc's. Als dit inderdaad het geval is, lijkt het me niet verkeerd een 'gewone' pc (HP, Dell, etc) te overwegen. Wanneer je zelf een pc bouwt is het probleem niet zo groot, maar als de pc die je nu in elkaar zet op een gegeven moment crasht, ben jij 'verantwoordelijk'; je kennis zal als eerste naar jou toe komen. Het is de vraag in hoeverre je dat zelf prettig vindt.
Ik raad je geen van beiden aan of af, maar denk er wel goed over na. :)
Mocht je toch zelf de pc willen bouwen: ;)
Ik weet helaas maar al te goed wat het zelf bouwen van een pc in kan houden. Zelf eens erg veel problemen gehad met een steeds defect rakende voeding. Ik heb er inderdaad goed over nagedacht en heb besloten het toch maar te doen. Ik heb hem wel duidelijk gewezen op de risico's (extra kosten voor RMA's e.d.) Het levert me toch een extra zakcentje op en ergens vind ik het ook wel leuk om te doen... zolang er niet te veel mis gaat ;)
2: Moederbord/Video: Lijkt me ok; misschien even op GoT zoeken of er ervaringen mee zijn?
Ik zal GoT en google inderdaad eens afstruinen naar wat meer info. Ik heb nog niet veel tijd gehad om ervaringen/reviews e.d. te zoeken. Morgen zelf nog eens zoeken naar wat info!
3: Geheugen: 1024 MB is niet noodzakelijk, maar zeker met Vista voor de deur wel erg lekker. Gewoon doen, geheugen bijplaatsen ga je toch altijd uitstellen en dat is alleen maar vervelend :)
Precies wat ik dacht! Mochten ze Vista willen bestaat de mogelijkheid. Daarnaast lijkt 1Gb geheugen me met de oog op de toekomst zowieso geen overbodige luxe. Hij wil volgens mij namelijk best lang met de pc gaan doen...
4: CPU: Gezien de taken van de pc lijkt een dualcore me niet erg noodzakelijk; aangezien het zo'n €100,- scheelt op een budget van €400,- zou ik denk voor een singlecore gaan. True, een dualcore heeft meer 'power', maar dat ga je alleen merken als je meerdere dingen tegelijk doet, die ook elk afzonderlijk relatief veel cpu-kracht vergen. Internet + word + downloaden kan ook prima op een singlecore. Als je toch geld hebt is het nooit zonde om toch de X2 te nemen ;)
Het scheelt nu dus 45,- Ikzelf kan het verschil tussen bv. een 3500+ en een X2 3800+ moeilijk inschatten. Ben namelijk van een XP 1800 naar een X2 4200+ gegaan, en dit was uiteraard een groot verschil. Denk je dat 45,- voor een dual core te verantwoorden is?
5: Voeding: Prima. Goed merk, voldoende vermogen.
Precies wat ik wilde horen :) Die houden we erin!
6: Harde Schijf: Voor het genoemde werk is zo'n schijf in principe prima. Behalve meer opslag zou de enige reden om een nieuwe schijf te kopen zijn dat als je veel (=continu en met hoge snelheid) downloadt, je harde schijf continu bezig is. Een nieuwere (dus snellere) harde schijf heeft dan iets meer ruimte om ook nog iets anders weg te schrijven/te lezen. Als je veel downloadt heb je hier denk ik meer aan dan aan een dualcore processor.
Hmm, over die dual core kun je inderdaad wel gelijk hebben. Ik zal hem toch nog even vragen naar zijn HD. Als dat echt 'oud' is (oud in pc wereld ;) ) dan is dat misschien geen gek idee nee.

Bedankt voor de tips, ik weet nu in ieder geval wat de twijfelgevallen zijn en wat ik hem nog voor kan stellen!

Verwijderd

Als het maar €45,- meer kost zou ik het wel doen. Extra cpu-power achter de hand is nooit vervelend, en het kost nu maar een klein beetje meer.
Over de harde schijf: je kunt het ook altijd eerst proberen met de huidige schijf. Er is opzich niets mis die schijf, en upgraden is veel minder ingrijpend dan een processor. Als je er nu nog geen koopt, verspil je immers geen geld aan iets dat kort daarna vervangen moet worden (zoals dat bij een processor zou zijn). :)
Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Ik heb vandaag te horen gekregen dat hij een Samsung SP0802N heeft.

Mij lijkt deze snel genoeg voor deze config. Mijns inziens geen reden om een nieuwe aan te schaffen. Misschien dat iemand hier anders over denkt?

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
neem dan een athlon xp 3600, ook dualcore beina geen minder eprestaties door het wat mindere geheugen maar veel minder stroomgebruik, en toch 20 euro goedoper.

BUH

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Aapiethaaap schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:24:
neem dan een athlon xp 3600, ook dualcore beina geen minder eprestaties door het wat mindere geheugen maar veel minder stroomgebruik, en toch 20 euro goedoper.
Athlon xp is echt geen dualcore en de xp 3600 bestaat bij mijn weten niet(maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben :) )

http://specs.tweak.to/16567

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:18
De harddisk is per definitie het traagste onderdeel. Gewoon een nieuwere (= snellere) erin dus.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

skelleniels schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:30:
[...]

Athlon xp is echt geen dualcore en de xp 3600 bestaat bij mijn weten niet(maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben :) )
xp = X2 ;) typo'tje waarschijnlijk
Aapiethaaap schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:24:
In de pricewatch scheelt het exact €0,25. Niet echt de moeite om dáár de helft van je cache voor in te leveren :)

Wat betreft de harde schijf: als je het geld ervoor hebt (zo'n €60,- à 70,- voor een net schijfje) zou ik het doen. Mocht je het niet halen binnen je budget, kun je het ook niet doen/uitstellen. Werken zal de computer toch wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet eens dat er een X2 3600 was!
Maar voor 0,25 is het inderdaad niet echt de moeite :) (Daarnaast hebben ze deze volgens mij niet eens bij de webshop waar ik ga bestellen)

Daarnaast: Gezien het budget laat ik de HD zelf het liefst toch zitten. Het is een wat oudere ATA 133 schijf maar volgens mij voldoet die nog prima voor dit systeem.

Als je hier kijkt bij de 'Test results' zie je dat deze schijf de volgende snelheden haalt:
Avarage: +/- 50 MB/sec
Max: +/- 60 MB/sec
Min: +/- 25 MB/sec

In vergelijking met nieuwere HD's niet gigantisch snel, maar toch zeker voldoende voor het te bouwen systeem? Ik denk niet dat 60-70 euro voor een nieuwe het geld echt waard is...

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:21
Ik zou er geen nieuwe hardeschijf in doen. Die samsung hdd is niet de snelste, maar ik denk niet dat de gebruiker een groot verschil zal merken.

Prima systeempje :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21
Waarom geen SATA brander? Qua prijs zijn die niet zo duur.Verder een net systeem!

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
PASware schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:31:
Ik zou er geen nieuwe hardeschijf in doen. Die samsung hdd is niet de snelste, maar ik denk niet dat de gebruiker een groot verschil zal merken.

Prima systeempje :)
Inderdaad dat lijkt mij dus ook!
Steephh schreef op maandag 27 november 2006 @ 23:59:
Waarom geen SATA brander? Qua prijs zijn die niet zo duur.Verder een net systeem!
Ja misschien... Op zich heb je van die SATA toch ook niet echt veel voordeel? (Buiten het voordeel van een kleinere/dunnere kabel dan)
Je bedoelt eentje als deze misschien? (Samsung SH-W163A) 3,- Euro meer is natuurlijk nog te doen.
Dan volgt uiteraard de vraag: Hoe is de algemene ervaring met Samsung branders? Ze maken in ieder geval goede HD's, maar qua DVD branders heb ik er weinig ervaring mee...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:26:
[...]

[...]
Ja misschien... Op zich heb je van die SATA toch ook niet echt veel voordeel? (Buiten het voordeel van een kleinere/dunnere kabel dan)
Je bedoelt eentje als deze misschien? (Samsung SH-W163A) 3,- Euro meer is natuurlijk nog te doen.
Dan volgt uiteraard de vraag: Hoe is de algemene ervaring met Samsung branders? Ze maken in ieder geval goede HD's, maar qua DVD branders heb ik er weinig ervaring mee...
Ik heb er hier zelf 2, dus ik heb er al wat ervaring mee. Ze zijn nog redelijk nieuw, maar ze zijn makkelijk in te pluggen en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden met de dvd brander.

_@/'

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:26:
[...]

[...]
Inderdaad de dunnere kabel, plus het feit dat er tegenwoordig weinig IDE aansluitingen meer op mobo's zitten. Kan dus nog goed uitkomen. Gewoon Sata doen als het niet uitmaakt :)

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-01 23:16
Ik zeg het maar even (Disregard maar als je het onzin vind):

Ik zou "gewoon" voor een Sempron gaan (Of een goedkopere Intel) en dan meer besteden aan dingens als koeling, geheugen en een grotere HDD. Het is niet zo dat het extreem uitmaakt, maar een CPU heb je amper nodig als je surft/muziekjes luisterd/word doet. Ik heb een systeem voor hetzelfde doeleinde wat het met 2 vingers in de neus doet dat op een p!!! 800 hmz loopt.... dus ik denk dat de CPU-power hier een beetje over-rated is ;)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
Steephh schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:37:
[...]
Ik heb er hier zelf 2, dus ik heb er al wat ervaring mee. Ze zijn nog redelijk nieuw, maar ze zijn makkelijk in te pluggen en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden met de dvd brander.
RoD schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:40:
[...]
Inderdaad de dunnere kabel, plus het feit dat er tegenwoordig weinig IDE aansluitingen meer op mobo's zitten. Kan dus nog goed uitkomen. Gewoon Sata doen als het niet uitmaakt :)
Ja, ik denk dat ik inderdaad toch voor een SATA ga. Qua prijs scheelt het eigenlijk niets en dan ben je wel in één keer van het gefrut met IDE kabels af.
Ik moet nu echter wel weer een andere voeding zoeken... De voeding die nu in het lijstje staat heeft namelijk geen SATA connector :/
Ik dacht nu aan deze: Chieftec GPS-350EB-101A, 350 Watt (Link 2)
Chieftec is toch ook een goed merk qua voedingen? Volgens het 'Welke voeding heb ik nodig' topic in ieder geval wel. Deze heeft wel een SATA aansluiting en is nog goedkoper ook!

Nu ben ik wel een sceptisch t.o.v. voedingen omdat ik hier in het verleden zelf veel problemen mee heb gehad. Iemand ervaring met deze voeding, of andere goedkopere Chieftec voedingen? Chieftec in het algemeen misschien? :)

Verwijderd

Topicstarter
Schopje :w

Ik ben over eigenlijk elk uitgezocht onderdeel vrij zeker, behalve de voeding. Gezien het cruciale belang van een goede voeding wil ik graag wat zekerder zijn van de keuze voor een goedkope Chieftec. Hij is financieel zeer aantrekkelijk (33,-) en bezit alle benodigde functionaliteiten. Kan ik gezien de prijs toch rekenen op een degelijke voeding? Het blijft toch een Chieftec!

Ik wil namelijk onder geen beding dat de uitspraak 'goedkoop is duurkoop' in dit geval waarheid wordt :)
Pagina: 1