Hoe maak ik: "Press any key to boot from floppy/usb"

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-01 11:39
ik heb een bootable usb stick gemaakt met daarop een win98 bootdisk en wat extra's (partitionmagic, norton ghost). hij werkt goed, maar als ik hem in mn pc laat hangen start hij er steeds van op.

nu mijn vraag: kan ik iets maken dat zegt: "Press any key to boot from floppy/usb" of iets wat erop lijkt. hoeft niet met een time out (liefst wel), maar mag ook gewoon zijn "1 Boot from HD, 2 Boot from Floppy)

misschien iets in de config.sys of msdos.sys? of moet ik een ingewikkelde bootloader op mn flop/stick gaan installeren? ik meen me te herinneren dat de oude win 98 installatie cd's er iets voor hadden, maar die heb ik niet meer helaas...

tnx!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

SeatRider

Hips don't lie

Als je bios je die optie niet standaard al geeft zou je eens kunnen kijken of je met grub iets kunt, hoewel het me lastig lijkt, zeker als je die stick in verschillende systemen wilt gebruiken (je moet namelijk in grub aangeven welke andere bootopties er nog zijn - ide/scsi en aktieve partitie)...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-01 11:39
ja dat wordt idd lastig... maar omdat de (bootable) windows installatie cd en ook kan, dacht ik dat het misschien met een floppy ook zou kunnen? maar ik weet eigenlijk niet goed hoe die cd werkt en hoe ik de bestanden kan zien waarmee hij opstart?

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Volgens mij kan je hier wel wat mee: http://www.nu2.nu/jo/

Verwijderd

Gebruik de usb-stick als een externe CD-DVD speler.

Maak een iso van je CD-DVD rom.
Maak een UDF-filesystem op je usb-stick. (dus geen FAT)
Schrijf de iso naar de usb-stick.

WriteUDF (programma voor het maken van een UDF - bestandssysteem voor HDD's en usb-sticks.
Misschien werkt het, misschien niet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

die truc van nul kan wel eens werken maar dat lijkt me BIOS based.
2: wat doet dit in NOS?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De vraag komt niet uit je BIOS, maar uit de opstartimage van je medium. De enige cd's die het ondersteunen die ik ken zijn trouwens van de Windows NT gebasseerde OS-en (Win2K, Win2K3 en WinXP). Ik weet niet hoe ze dat doen, maar het gebeurt puur op software niveau...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:18
Windows cd's doen dat inderdaad ook. Maar volgens mij heeft de cd dan bootloader software die de default OS start.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Pagina: 1